SameSara Skrevet 28. august 2013 #26 Skrevet 28. august 2013 Nå må dere ta dere sammen! Dere sitter her og finner på tull! Det har aldri vært sankk om at de skal jobbe i hverken skole eller sfo/barnehage. Hvorfor finner dere på tull? ...hvorfor skal de ikke det da...? de "lærer" like mye ved å jobbe med mennesker, kanskje mer til og med...? Det er snakk om aktivitet! De skal ikke ta jobber fra andre, men utføre en slags "samfunnstjeneste" for å motta trygd. Ser du virkelig ikke forskjellen? Når man vet at det er mange sykemeldinger og mange ledige stillinger, særlig i eldreomsorgen, så er det ikke så vanskelig å tenke seg frem til at ledige hender kan bli plassert der det trengs, feks. i barnehager, på SFO og i eldreomsorgen. Det er kanskje begrenset hvor mye snø man kan måke? ps. hadde vært fint om du kan droppe å være så hissig. det skaper aldri noe fint klima for diskusjon og debatt Hvor tar du det fra at jeg er hissig? Det er så mye opphausing her inne og til slutt tar dere jo helt av! Ro dere ned og les fakta istede for å hoppe til gale konklusjoner. Pust inn og ut og les det som står en gang til, du. Jeg har lest. Dette er et forslag og som de fleste av oss vet så har forslag en tendens til å både utvide seg og plikter utvides. Det er slett ikke uvanlig. Jeg sier, om du har lest innleggene mine, at det er et greit forslag, men (TENKT SCENARIO - beklager at jeg ikke pressiserte det slik at du skjønte det) så vil det ikke være lurt at denne såkalte samfunnstjenesten innebærer å jobbe med barn og eldre for den som ikke ønsker det. Ble det klarere nå? Anonymous poster hash: 16c7c...0fd Beklager, skulle ikke være anonym
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #27 Skrevet 28. august 2013 Det konkrete som ble nevnt var vel vedhogst, snømåking og søppelplukking på offentlige plasser. Forøvrig kan det slå ut begge veier, sysselsetting er alltid positivt, men om det fører til stigmatisering og uthenging av denne gruppen er det nærliggende å tro at vi får se en økende andel av folk med depresjoner o.l siden gruppen blir veldig synlig. Anonymous poster hash: 99724...94e
Virginia. Skrevet 28. august 2013 #28 Skrevet 28. august 2013 Nå må dere ta dere sammen! Dere sitter her og finner på tull! Det har aldri vært sankk om at de skal jobbe i hverken skole eller sfo/barnehage. Hvorfor finner dere på tull? ...hvorfor skal de ikke det da...? de "lærer" like mye ved å jobbe med mennesker, kanskje mer til og med...? Det er snakk om aktivitet! De skal ikke ta jobber fra andre, men utføre en slags "samfunnstjeneste" for å motta trygd. Ser du virkelig ikke forskjellen? ...niks. Det blir jo i praksis sosial dumping- at de til en svært dårlig lønn tar arbeidet fra noen som tidligere hadde dette som lønnet jobb.
Gjest Elliesmamma Skrevet 28. august 2013 #29 Skrevet 28. august 2013 Nå må dere ta dere sammen! Dere sitter her og finner på tull! Det har aldri vært sankk om at de skal jobbe i hverken skole eller sfo/barnehage. Hvorfor finner dere på tull? ...hvorfor skal de ikke det da...? de "lærer" like mye ved å jobbe med mennesker, kanskje mer til og med...? Det er snakk om aktivitet! De skal ikke ta jobber fra andre, men utføre en slags "samfunnstjeneste" for å motta trygd. Ser du virkelig ikke forskjellen? Når man vet at det er mange sykemeldinger og mange ledige stillinger, særlig i eldreomsorgen, så er det ikke så vanskelig å tenke seg frem til at ledige hender kan bli plassert der det trengs, feks. i barnehager, på SFO og i eldreomsorgen. Det er kanskje begrenset hvor mye snø man kan måke? ps. hadde vært fint om du kan droppe å være så hissig. det skaper aldri noe fint klima for diskusjon og debatt Hvor tar du det fra at jeg er hissig? Det er så mye opphausing her inne og til slutt tar dere jo helt av! Ro dere ned og les fakta istede for å hoppe til gale konklusjoner. Pust inn og ut og les det som står en gang til, du. Jeg har lest. Dette er et forslag og som de fleste av oss vet så har forslag en tendens til å både utvide seg og plikter utvides. Det er slett ikke uvanlig. Jeg sier, om du har lest innleggene mine, at det er et greit forslag, men (TENKT SCENARIO - beklager at jeg ikke pressiserte det slik at du skjønte det) så vil det ikke være lurt at denne såkalte samfunnstjenesten innebærer å jobbe med barn og eldre for den som ikke ønsker det. Ble det klarere nå? Anonymous poster hash: 16c7c...0fd Beklager, skulle ikke være anonym Fortsett og spinn videre på teorien deres, da... Tenk om de kommer til å ta over roller som sykepleiere og lærere!!! Dette kan utvikle seg til en spennende tråd full av skremselspropaganda.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #30 Skrevet 28. august 2013 Nå må dere ta dere sammen! Dere sitter her og finner på tull! Det har aldri vært sankk om at de skal jobbe i hverken skole eller sfo/barnehage. Hvorfor finner dere på tull? ...hvorfor skal de ikke det da...? de "lærer" like mye ved å jobbe med mennesker, kanskje mer til og med...? Det er snakk om aktivitet! De skal ikke ta jobber fra andre, men utføre en slags "samfunnstjeneste" for å motta trygd. Ser du virkelig ikke forskjellen? ...niks. Det blir jo i praksis sosial dumping- at de til en svært dårlig lønn tar arbeidet fra noen som tidligere hadde dette som lønnet jobb. Om du så på NRK i går så er det ikke snakk om sosial dumping, nei. Men, for gusskyld fortsett med propagandaen! Dette er gøy! Anonymous poster hash: f2970...8be
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #31 Skrevet 28. august 2013 de felste kommuner har slike tiltak allerede. dette startet opp på 1990 tallet, når arbeidslinja skulle overta for trygdelinja Anonymous poster hash: f2387...23f
SameSara Skrevet 28. august 2013 #32 Skrevet 28. august 2013 Nå må dere ta dere sammen! Dere sitter her og finner på tull! Det har aldri vært sankk om at de skal jobbe i hverken skole eller sfo/barnehage. Hvorfor finner dere på tull? ...hvorfor skal de ikke det da...? de "lærer" like mye ved å jobbe med mennesker, kanskje mer til og med...? Det er snakk om aktivitet! De skal ikke ta jobber fra andre, men utføre en slags "samfunnstjeneste" for å motta trygd. Ser du virkelig ikke forskjellen? Når man vet at det er mange sykemeldinger og mange ledige stillinger, særlig i eldreomsorgen, så er det ikke så vanskelig å tenke seg frem til at ledige hender kan bli plassert der det trengs, feks. i barnehager, på SFO og i eldreomsorgen. Det er kanskje begrenset hvor mye snø man kan måke? ps. hadde vært fint om du kan droppe å være så hissig. det skaper aldri noe fint klima for diskusjon og debatt Hvor tar du det fra at jeg er hissig? Det er så mye opphausing her inne og til slutt tar dere jo helt av! Ro dere ned og les fakta istede for å hoppe til gale konklusjoner. Pust inn og ut og les det som står en gang til, du. Jeg har lest. Dette er et forslag og som de fleste av oss vet så har forslag en tendens til å både utvide seg og plikter utvides. Det er slett ikke uvanlig. Jeg sier, om du har lest innleggene mine, at det er et greit forslag, men (TENKT SCENARIO - beklager at jeg ikke pressiserte det slik at du skjønte det) så vil det ikke være lurt at denne såkalte samfunnstjenesten innebærer å jobbe med barn og eldre for den som ikke ønsker det. Ble det klarere nå? Anonymous poster hash: 16c7c...0fd Beklager, skulle ikke være anonym Fortsett og spinn videre på teorien deres, da... Tenk om de kommer til å ta over roller som sykepleiere og lærere!!! Dette kan utvikle seg til en spennende tråd full av skremselspropaganda. Du kan prøve å ikke ta alt bokstavelig, men å ta dette forumet for det det er: Et sted å diskutere og debattere. Å spinne videre på forslag og tenke er noe selv en politiker ofte gjør. Det er verken å skremme eller å ødelegge, men å tenke høyt og diskutere. Slett ikke noe uvanlig fenomen.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #33 Skrevet 28. august 2013 Nå må dere ta dere sammen! Dere sitter her og finner på tull! Det har aldri vært sankk om at de skal jobbe i hverken skole eller sfo/barnehage. Hvorfor finner dere på tull? ...hvorfor skal de ikke det da...? de "lærer" like mye ved å jobbe med mennesker, kanskje mer til og med...? Det er snakk om aktivitet! De skal ikke ta jobber fra andre, men utføre en slags "samfunnstjeneste" for å motta trygd. Ser du virkelig ikke forskjellen? Når man vet at det er mange sykemeldinger og mange ledige stillinger, særlig i eldreomsorgen, så er det ikke så vanskelig å tenke seg frem til at ledige hender kan bli plassert der det trengs, feks. i barnehager, på SFO og i eldreomsorgen. Det er kanskje begrenset hvor mye snø man kan måke? ps. hadde vært fint om du kan droppe å være så hissig. det skaper aldri noe fint klima for diskusjon og debatt Hvor tar du det fra at jeg er hissig? Det er så mye opphausing her inne og til slutt tar dere jo helt av! Ro dere ned og les fakta istede for å hoppe til gale konklusjoner. Pust inn og ut og les det som står en gang til, du. Jeg har lest. Dette er et forslag og som de fleste av oss vet så har forslag en tendens til å både utvide seg og plikter utvides. Det er slett ikke uvanlig. Jeg sier, om du har lest innleggene mine, at det er et greit forslag, men (TENKT SCENARIO - beklager at jeg ikke pressiserte det slik at du skjønte det) så vil det ikke være lurt at denne såkalte samfunnstjenesten innebærer å jobbe med barn og eldre for den som ikke ønsker det. Ble det klarere nå? Anonymous poster hash: 16c7c...0fd Beklager, skulle ikke være anonym Fortsett og spinn videre på teorien deres, da... Tenk om de kommer til å ta over roller som sykepleiere og lærere!!! Dette kan utvikle seg til en spennende tråd full av skremselspropaganda. Hohoho, tror det er mange her som plutselig ble redd for at de måtte ut og måke snø! Her inne har ikke folk peiling så de trekker konklusjoner ut av intet og vrir og vender på alt. Å ta opp en politisk sak her er dødfødt, null forståelse for noe, untatt hvis et parti er for mer trygd til de som har vondt i vil-ikken sin. Anonymous poster hash: c6651...eed
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #34 Skrevet 28. august 2013 Hvem er sosialklienter? Hvordan blir man det? Er det så mange friske sosialklienter? Lurer, så jeg kan sette meg mer inn i saken, over hvem det er de vil skal måke snø og slikt. Anonymous poster hash: dec18...0df
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #35 Skrevet 28. august 2013 Hvem er sosialklienter? Hvordan blir man det? Er det så mange friske sosialklienter? Lurer, så jeg kan sette meg mer inn i saken, over hvem det er de vil skal måke snø og slikt. Anonymous poster hash: dec18...0df Min ex er sosialklient, eneste stedet han har vondt er i viljen. Han er bare ekstremt selvopptatt og vil ikke jobbe. Han burde gjort slikt Anonymous poster hash: a080b...eee
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #36 Skrevet 28. august 2013 Syns heller de burde gå rundt med et skilt jeg: "Jeg er et individ som snylter på staten, takk for at jeg får sitte på ræva for dine skattepenger!" Da hadde det vært få snyltere da! Anonymous poster hash: da82b...da3
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #37 Skrevet 28. august 2013 Dette med stigmatisering skjønner jeg ikke at skal være et problem. Jevnt over har vel folk mer respekt for de som jobber for penga enn de som bare tar imot uten å gjøre en dritt for dem. Anonymous poster hash: 2e490...aa0
Virginia. Skrevet 28. august 2013 #38 Skrevet 28. august 2013 Nå må dere ta dere sammen! Dere sitter her og finner på tull! Det har aldri vært sankk om at de skal jobbe i hverken skole eller sfo/barnehage. Hvorfor finner dere på tull? ...hvorfor skal de ikke det da...? de "lærer" like mye ved å jobbe med mennesker, kanskje mer til og med...? Det er snakk om aktivitet! De skal ikke ta jobber fra andre, men utføre en slags "samfunnstjeneste" for å motta trygd. Ser du virkelig ikke forskjellen? ...niks. Det blir jo i praksis sosial dumping- at de til en svært dårlig lønn tar arbeidet fra noen som tidligere hadde dette som lønnet jobb. Om du så på NRK i går så er det ikke snakk om sosial dumping, nei. Men, for gusskyld fortsett med propagandaen! Dette er gøy! Anonymous poster hash: f2970...8be Definer gjerne sosial dumping .
Virginia. Skrevet 28. august 2013 #39 Skrevet 28. august 2013 Hvem er sosialklienter? Hvordan blir man det? Er det så mange friske sosialklienter? Lurer, så jeg kan sette meg mer inn i saken, over hvem det er de vil skal måke snø og slikt. Anonymous poster hash: dec18...0df Nei, det er nok ikke så mange late sosialklienter. De som har falt mellom to stoler havner der: De som ikke har hatt inntekt nok til å få dagpenger men likevel er arbeidssøkende, de som ikke har fått innvilget midlerrtidig uføretrygd men likevel er syke, de som er uføre og minstepensjonister og ikke får pengene til å strekke til osv.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #40 Skrevet 28. august 2013 Definer gjerne sosial dumping . Sosial dumping, begrep som brukes om konkurranse hvor arbeidstakeres arbeidskraft tilbys på vilkår som ligger langt under det som ellers gjelder. I praksis innebærer sosial dumping særlig at utenlandske arbeidstakere arbeider for lønns- og arbeidsvilkår som er vesentlig lavere enn for tilsvarende arbeid utført av norske arbeidstakere. Dels er selve timelønnen meget lav, dels holdes de også utenfor trygdesystemet og andre sosiale sikkerhetssystemer, og dels kan også selve arbeidsstedet være slik at det på langt nær tilfredsstiller kravene til et sikkert og fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Siden sosial dumping undergraver det norske lønnssystemet og velferdssamfunnet, kan Tariffnemnda fastsette at de vilkår som følger av landsomfattende tariffavtale skal gjelde for alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art som tariffavtalen regulerer, jf. lov om allmenngjøring av tariffavtaler av 4. juni 1993. Overtredelse av Tariffnemndas vedtak er straffbart. Slike vedtak er særlig truffet for arbeid innen bygge- og anleggsvirksomheten. Sosial dumping eller lønnsdumping er imidlertid ikke presise begreper, og det som av noen regnes som sosial dumping, vil av andre betegnes som sunn konkurranse. Anonymous poster hash: c6651...eed
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #41 Skrevet 28. august 2013 http://www.ba.no/nyheter/article6818656.ece?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0 Dette sier det meste om mye og meget innen NAV..... Å tro at sosialklienter er late sånn i utgangspunktet, sier mer om dere som tenker det, enn om den enkelte sosialklienten. NAv må liksom bare ha noe å drive med, for de virker til å kun være fornøyde når de har flest mulig brukere mot seg, slik at de kan ringe politet, og få enda en offentlig etat involvert og i arbeid..... Sysselsetting er jo überviktig innen det såkalte hjelpeapparatet der. Jeg er DRITTLEI hele NAV. Og det er sikkert forstått for lenge siden. Nei, jeg lever IKKE på sosialen. Jeg jobber, men ikke innen NAV eller noe i nærheten av dette. MEN jeg har et barn som er rusmisbruker. Anonymous poster hash: c4f3d...35e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #42 Skrevet 28. august 2013 Hvem er sosialklienter? Hvordan blir man det? Er det så mange friske sosialklienter? Lurer, så jeg kan sette meg mer inn i saken, over hvem det er de vil skal måke snø og slikt. Anonymous poster hash: dec18...0df Nei, det er nok ikke så mange late sosialklienter. De som har falt mellom to stoler havner der: De som ikke har hatt inntekt nok til å få dagpenger men likevel er arbeidssøkende, de som ikke har fått innvilget midlerrtidig uføretrygd men likevel er syke, de som er uføre og minstepensjonister og ikke får pengene til å strekke til osv. Du glemmer helt bort den gruppen dette tiltaket er rettet mot: De som er fullt ut arbeidsføre, som blir tilbudt jobb, men som likevell takker nei. Er ikke så mange av de, men det er en god del. Anonymous poster hash: c6651...eed
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #43 Skrevet 28. august 2013 Hvem er sosialklienter? Hvordan blir man det? Er det så mange friske sosialklienter? Lurer, så jeg kan sette meg mer inn i saken, over hvem det er de vil skal måke snø og slikt. Anonymous poster hash: dec18...0df Nei, det er nok ikke så mange late sosialklienter. De som har falt mellom to stoler havner der: De som ikke har hatt inntekt nok til å få dagpenger men likevel er arbeidssøkende, de som ikke har fått innvilget midlerrtidig uføretrygd men likevel er syke, de som er uføre og minstepensjonister og ikke får pengene til å strekke til osv. Du glemmer helt bort den gruppen dette tiltaket er rettet mot: De som er fullt ut arbeidsføre, som blir tilbudt jobb, men som likevell takker nei. Er ikke så mange av de, men det er en god del. Anonymous poster hash: c6651...eed Tror du virkelig den gjengse NAV-ansatte klarer å skille mellom de DU tenker på? Anonymous poster hash: c4f3d...35e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #44 Skrevet 28. august 2013 Hvem er sosialklienter? Hvordan blir man det? Er det så mange friske sosialklienter? Lurer, så jeg kan sette meg mer inn i saken, over hvem det er de vil skal måke snø og slikt. Anonymous poster hash: dec18...0df Nei, det er nok ikke så mange late sosialklienter. De som har falt mellom to stoler havner der: De som ikke har hatt inntekt nok til å få dagpenger men likevel er arbeidssøkende, de som ikke har fått innvilget midlerrtidig uføretrygd men likevel er syke, de som er uføre og minstepensjonister og ikke får pengene til å strekke til osv. Du glemmer helt bort den gruppen dette tiltaket er rettet mot: De som er fullt ut arbeidsføre, som blir tilbudt jobb, men som likevell takker nei. Er ikke så mange av de, men det er en god del. Anonymous poster hash: c6651...eed Tror du virkelig den gjengse NAV-ansatte klarer å skille mellom de DU tenker på? Anonymous poster hash: c4f3d...35e Er veli ikke så vanskelig å se at noen takker nei til jobber eller at de sier opp uten å ha en grunn for det. Er man syk så har man bekreftelse fra lege. SÅ vanskelig er det ikke. Anonymous poster hash: c6651...eed
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #45 Skrevet 28. august 2013 Jeg bare lurer på hvem som skal organisere og følge opp dette, hvor mye det vil koste. Det kan fort bli dyrt i lengden å ha ansatte som følger opp, har opplæring, frakter og rapporterer tilbake til NAV. Ikke tror jeg det har særlig preventiv effekt heller. Mange kommuner har allerede tiltak som unge, arbeidsføre sosialstønadsmottakere må delta på fra dag 1, men de utgjør ingen stor gruppe i forhold til rusmisbrukerne, pensjonistene som får supplering, de syke, de som får sosialstønad en periode mens de venter på f.eks AAP eller OS. Men, men, det må sikkert prøves ut, selv om erfaringene fra bl.a Danmark ikke er overvettes gode. Jeg er dessverre enig med deg, Himmel og hav. Det har jo vist seg at diverse arbeidsmarkedstiltak fungerer i svært liten grad, så jeg er redd det ikke kommer til å fungere slik intensjonen er. I utgangspunktet en flott ordning som kan gi mening til de som ellers ikke får gjort noe fornuftig. Men jeg er redd for at det, som du påpeker, blir et byråkrati uten sidestykke, og en ordning som vil koste langt, langt mer enn det den vil gi av resultater. En annen ting er hvordan de skal gjennomføre noe slikt uten at de som skal jobbe blir altfor mye stigmatisert som folk som går på sosialen. En slik stigmatisering skal man passe seg for, for den kan ødelegge mye for den enkelte. Hvis det gjennomføres så må det også veies opp mot at det ikke skal være så mye at de ikke får søkt andre jobber osv. Jeg tror at hvis systemet vi allerede har i dag hadde fungert så ville det gjort dette forslaget overflødig. Anonymous poster hash: 91355...d63
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #46 Skrevet 28. august 2013 Jeg tror at hvis systemet vi allerede har i dag hadde fungert så ville det gjort dette forslaget overflødig. Anonymous poster hash: 91355...d63 Haha, nei sier du det?!?! Det var litt av en konklusjon, du! Skikkelig smarting. Anonymous poster hash: f2970...8be
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #47 Skrevet 28. august 2013 Jeg vil ikke ha late slabbedasker inn i "min" SFO! Men de kan endelig måke snø, rydde ute, hjelpe gamle å handle. Lese aviser på gamlehjem. Men å la dei delta på SFO,Barnehage er bare slitsomt for andre voksne som jobber der! Anonymous poster hash: 3b562...18a Og du tror ikke det vil være like slitsomt for de som jobber på sykehjem, de eldre selv, hvis det er "late slabbedasker" man snakker om??? Beklager, men må le litt av argumentasjonen din Anonymous poster hash: 91355...d63
Bananen Skrevet 28. august 2013 #48 Skrevet 28. august 2013 Jeg er "frisk", og hadde klikka om jeg hadde måttet bruke tid jeg kunne brukt på å ta ekstravakter osv på å måke snø f.eks. Det interesserer meg null og nada, og kan ikke gi meg fast jobb. Ikke møter man spesielt mye folk mens man måker snø heller, så den sosiale biten kan kysse meg i ræva. Jeg vil ha en JOBB, ikke sysselsetting bare for å ha noe å gjøre. Anonymous poster hash: dea22...1eb Hvis du har jobb, men får støtte fra nav for å få det til å gå rundt så vil ikke dette gjelde deg da! Så bare slapp av:)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #49 Skrevet 28. august 2013 Jeg tror at hvis systemet vi allerede har i dag hadde fungert så ville det gjort dette forslaget overflødig. Anonymous poster hash: 91355...d63 Haha, nei sier du det?!?! Det var litt av en konklusjon, du! Skikkelig smarting. Anonymous poster hash: f2970...8be Får prøve å forklare det slik at du forstår hva jeg mener, da... Jeg mener en slik ordning i utgangspunktet er unødvendig fordi vi allerede har ordninger som burde fange opp disse personene. At nåværende system ikke fanger dem opp viser bare at systemet ikke fungerer etter hensikten. Ergo mener jeg det er mer hensiktsmessig å forbedre det nåværende tilbudet og det nåværende systemet - i steden for å innføre en ny ordning for noen få, men som vil kreve en enorm byråkratisering og oppfølging. Lettere å forstå nå Anonymous poster hash: 91355...d63
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 28. august 2013 #50 Skrevet 28. august 2013 Dette har vi gjort i min kommune, med svært vellykket resultat. Faktisk så godt at arbeidsgruppa, som det ble kalt, ble lagt ned;-) Å måke snø er ikke et alternativ til å ta ekstravakter, for deg som var bekymret for det. Dette er for de som ikke har noe annet alternativ enn å sitte hjemme å spille data og snu døgnet. Dette er noe å stå opp for, og kunne føle seg til nytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå