Gå til innhold

Vil la sosialklienter måke snø

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yessss ! Godt forslag! Ikke bare snømåking men det med å hjelpe eldre osv. 

Også viktig å poengtere at dette kun gjelder FRISKE mennesker som ikke vil jobbe før trygdegjengen på forumet tar helt av! De vil jo helst sitte på rævva å få trygda si. :)

Anonymous poster hash: c6651...eed
Skrevet

Ja, friske sosialstønadmottakere må gjerne gjøre en jobb for lønna si de og.

Anonymous poster hash: 2e490...aa0

Skrevet

Også viktig å poengtere at dette kun gjelder FRISKE mennesker som ikke vil jobbe før trygdegjengen på forumet tar helt av! De vil jo helst sitte på rævva å få trygda si. :)

De som er syke går jo som regel på noe sykepenger eller noe slikt, de er vel ikke sosialklienter. Og de er late som ikke gidder å jobbe

Anonymous poster hash: a080b...eee

Skrevet

Jeg er helt for dette selv om jeg er trygdet ;)

Skrevet

Jeg bare lurer på hvem som skal organisere og følge opp dette, hvor mye det vil koste. Det kan fort bli dyrt i lengden å ha ansatte som følger opp, har opplæring, frakter og rapporterer tilbake til NAV. Ikke tror jeg det har særlig preventiv effekt heller. Mange kommuner har allerede tiltak som unge, arbeidsføre sosialstønadsmottakere må delta på fra dag 1, men de utgjør ingen stor gruppe i forhold til rusmisbrukerne, pensjonistene som får supplering, de syke, de som får sosialstønad en periode mens de venter på f.eks AAP eller OS. Men, men, det må sikkert prøves ut, selv om erfaringene fra bl.a Danmark ikke er overvettes gode.

Skrevet

Dette er jo en vinn-vinn situasjon. Jeg ser bare på meg selv, som for øyeblikket har vært trygdet lenge, er frisk og ung og ungen er i barnehage dagen lang. Jeg blir snart gal! Har nesten ikke voksenkontakt. Mine venner er jo på skole eller jobber på dagtid og da blir jeg sittende alene hjemme. Har hjulpet naboene i vintermånedene (mange pensjonister) med snømåking og slikt, og det gjør mye med psyken. 

JA til dette forslaget! Det vil få depresjonsstatistikken til å falle. Sosialt samvær og arbeid er i mange situasjoner veldig bra for slike som meg. 

Anonymous poster hash: 5a263...b83
Skrevet

Fornuftig. Arbeidsoppgaver og sosialt samvær er sunt.

Anonymous poster hash: 67056...673

Gjest FinogFjong
Skrevet

Kjempebra!

Eldreomsorgen vil virkelig skinne, når arbeidsskye, late, frekke, uspiselige slabbedasker som ikke gidder å skaffe seg en "ordentlig" jobb, skal vaske og stelle hos gamle fru Fransen...da kan de eldre bo lengre hjemme også, bare vinnvinn altså!

Eller de kan plukke søppel, klippe gress og måkke snø og ellers håndtere andre motoriserte kjøretøyer, virkelig fabelaktige løsninger...

For vi må jo huske på at dette handler om FRISKE mennesker...helt friske, oppegående mennesker som ikke greier å holde ut i et eneste arbeidstiltak, kurs eller ordinær jobb, dere vet SÅNNE friske mennesker...(vil DU ha dem inn i barnehagen til vesla...? Inn i SFO, eller som pleieassistent på sykehjemmet??)

Skrevet

Kjempebra!

Eldreomsorgen vil virkelig skinne, når arbeidsskye, late, frekke, uspiselige slabbedasker som ikke gidder å skaffe seg en "ordentlig" jobb, skal vaske og stelle hos gamle fru Fransen...da kan de eldre bo lengre hjemme også, bare vinnvinn altså!

Eller de kan plukke søppel, klippe gress og måkke snø og ellers håndtere andre motoriserte kjøretøyer, virkelig fabelaktige løsninger...

For vi må jo huske på at dette handler om FRISKE mennesker...helt friske, oppegående mennesker som ikke greier å holde ut i et eneste arbeidstiltak, kurs eller ordinær jobb, dere vet SÅNNE friske mennesker...(vil DU ha dem inn i barnehagen til vesla...? Inn i SFO, eller som pleieassistent på sykehjemmet??)

Blei du redd for at du måtte lette på rævva nå?

Vet du ikke hvor mange unge, friske folk det er som går på trygd? Var en sak om det på NRK i går, de dropper ut av VGS og klarer ikke få seg jobb. Hva er galt med at de da måker snø eller klipper plener i parker ol.? Mener du at de haller bare skal sitte på rævva og motta trygd? Du kan ikke være riktig navla!

Anonymous poster hash: f2970...8be

Skrevet

Jeg vil ikke ha late slabbedasker inn i "min" SFO!  Men de kan endelig måke snø, rydde ute, hjelpe gamle å handle. Lese aviser på gamlehjem. Men å la dei delta på SFO,Barnehage er bare slitsomt for andre voksne som jobber der!

Anonymous poster hash: 3b562...18a
Gjest FinogFjong
Skrevet

...det er ikke mange FRISKE sosialhjelpsmottakere dere...det er mange tiltak og kurspakker som tilbys ungdom som faller ut av skolen etc. Det er faktisk ganske vanskelig å unngå tiltak av noe slag.

De FÅ dette gjelder, er i hovedsak folk uten klare diagnoser, som ikke fyller kriterier for andre ytelser på et eller annet vis. Forslaget omhandler nemlig "friske sosialhjelpsmottakere", dem er det ikke mange av dere...

Og hvem skal organisere disse menneskene som skal "jobbe for sosialstønad" da? Parkarbeiderne...? Forslagene går jo faktisk på å sette uengasjerte mennesker til å gjøre jobber andre mennesker har som yrke...(tror ikke det er maange sosialarbeidere blandt snømåkkere, eller renovasjonspersonell...)

Erfaringene fra Danmark var jo ikke særlig hyggelige, de som havnet i disse "tiltakene" opplevde det som svært nedverdigene og stigmatiserende, skal de heller bruke tiden på å plukke søppel fremfor å gå på mer arbeidsrettede tiltak?

Husk at de som har et SNEV av motivasjon, får kursing og tiltak...

Skrevet

...det er ikke mange FRISKE sosialhjelpsmottakere dere...det er mange tiltak og kurspakker som tilbys ungdom som faller ut av skolen etc. Det er faktisk ganske vanskelig å unngå tiltak av noe slag.

De FÅ dette gjelder, er i hovedsak folk uten klare diagnoser, som ikke fyller kriterier for andre ytelser på et eller annet vis. Forslaget omhandler nemlig "friske sosialhjelpsmottakere", dem er det ikke mange av dere...

Og hvem skal organisere disse menneskene som skal "jobbe for sosialstønad" da? Parkarbeiderne...? Forslagene går jo faktisk på å sette uengasjerte mennesker til å gjøre jobber andre mennesker har som yrke...(tror ikke det er maange sosialarbeidere blandt snømåkkere, eller renovasjonspersonell...)

Erfaringene fra Danmark var jo ikke særlig hyggelige, de som havnet i disse "tiltakene" opplevde det som svært nedverdigene og stigmatiserende, skal de heller bruke tiden på å plukke søppel fremfor å gå på mer arbeidsrettede tiltak?

Husk at de som har et SNEV av motivasjon, får kursing og tiltak...

He he går du på sosialen eller?

Anonymous poster hash: a080b...eee

Skrevet

Greit forslag, men når det kommer til å jobbe med mennesker (i eldreomsorgen, i barnehagen, på SFO etc.) så vil jeg personlig ikke synes noe om at det blir ansatt et menneske som ikke har noe interesse av å være det og som ikke ønsker å være der. Tror ikke det er bra for verken Per i barnehagen eller Klara på gamlehjemmet å skulle bli "passet på" av noen som ikke vil.

I mange byer er det bygd opp bedrifter som er lagd til for arbeidstrening og for å gi hverdagen mening for sosialklienter. Jeg tror det er en bedre vei å gå. I byen vår er det en slik bedrift og svært mange har gått ut i vanlig arbeid etter å ha jobbet i denne bedriften.

I bedriften legges det til rette for at man kan jobbe med litt av hvert, det gis rom for mennesker som er syke og som er ustabil arbeidskraft, de henter unge som er kroniske forsovere og bringer dem på jobb, de bedriver sosial trening og kursing.

For samfunnet på sikt tror jeg at slike bedrifter er bedre for oss alle enn snømåking og bærplukking.

Skrevet

Greit forslag, men når det kommer til å jobbe med mennesker (i eldreomsorgen, i barnehagen, på SFO etc.) så vil jeg personlig ikke synes noe om at det blir ansatt et menneske som ikke har noe interesse av å være det og som ikke ønsker å være der. Tror ikke det er bra for verken Per i barnehagen eller Klara på gamlehjemmet å skulle bli "passet på" av noen som ikke vil.

I mange byer er det bygd opp bedrifter som er lagd til for arbeidstrening og for å gi hverdagen mening for sosialklienter. Jeg tror det er en bedre vei å gå. I byen vår er det en slik bedrift og svært mange har gått ut i vanlig arbeid etter å ha jobbet i denne bedriften.

I bedriften legges det til rette for at man kan jobbe med litt av hvert, det gis rom for mennesker som er syke og som er ustabil arbeidskraft, de henter unge som er kroniske forsovere og bringer dem på jobb, de bedriver sosial trening og kursing.

For samfunnet på sikt tror jeg at slike bedrifter er bedre for oss alle enn snømåking og bærplukking.

Hvor i svarte tar dere det fra at de har sagt at disse skal jobbe i SFO og skoler og barnehager?

Hvorfor sitte å finne på ting? Hod dere heller til fakta!

Skrevet

Jeg er "frisk", og hadde klikka om jeg hadde måttet bruke tid jeg kunne brukt på å ta ekstravakter osv på å måke snø f.eks. Det interesserer meg null og nada, og kan ikke gi meg fast jobb. Ikke møter man spesielt mye folk mens man måker snø heller, så den sosiale biten kan kysse meg i ræva. 

Jeg vil ha en JOBB, ikke sysselsetting bare for å ha noe å gjøre. 

Anonymous poster hash: dea22...1eb
Gjest Elliesmamma
Skrevet

Nå må dere ta dere sammen!

Dere sitter her og finner på tull! Det har aldri vært sankk om at de skal jobbe i hverken skole eller sfo/barnehage. Hvorfor finner dere på tull? 

Skrevet

Hvor i svarte tar dere det fra at de har sagt at disse skal jobbe i SFO og skoler og barnehager?

Hvorfor sitte å finne på ting? Hod dere heller til fakta!

Ikke uvanlig at man ressonerer videre eller sier noe om tenkte situasjoner. Ingen grunn til å fly i taket av den grunn

Gjest FinogFjong
Skrevet

Dere sitter her og finner på tull! Det har aldri vært sankk om at de skal jobbe i hverken skole eller sfo/barnehage. Hvorfor finner dere på tull? 

...hvorfor skal de ikke det da...? de "lærer" like mye ved å jobbe med mennesker, kanskje mer til og med...?

Gjest Elliesmamma
Skrevet

...hvorfor skal de ikke det da...? de "lærer" like mye ved å jobbe med mennesker, kanskje mer til og med...?

Det er snakk om aktivitet! De skal ikke ta jobber fra andre, men utføre en slags "samfunnstjeneste" for å motta trygd. Ser du virkelig ikke forskjellen?

Skrevet

Det er snakk om aktivitet! De skal ikke ta jobber fra andre, men utføre en slags "samfunnstjeneste" for å motta trygd. Ser du virkelig ikke forskjellen?

Når man vet at det er mange sykemeldinger og mange ledige stillinger, særlig i eldreomsorgen, så er det ikke så vanskelig å tenke seg frem til at ledige hender kan bli plassert der det trengs, feks. i barnehager, på SFO og i eldreomsorgen.

Det er kanskje begrenset hvor mye snø man kan måke?

ps. hadde vært fint om du kan droppe å være så hissig. det skaper aldri noe fint klima for diskusjon og debatt

Gjest FinogFjong
Skrevet

...niks.

Gjest Elliesmamma
Skrevet

Når man vet at det er mange sykemeldinger og mange ledige stillinger, særlig i eldreomsorgen, så er det ikke så vanskelig å tenke seg frem til at ledige hender kan bli plassert der det trengs, feks. i barnehager, på SFO og i eldreomsorgen.

ps. hadde vært fint om du kan droppe å være så hissig. det skaper aldri noe fint klima for diskusjon og debatt

Hvor tar du det fra at jeg er hissig?

Det er så mye opphausing her inne og til slutt tar dere jo helt av! Ro dere ned og les fakta istede for å hoppe til gale konklusjoner. 

Pust inn og ut og les det som står en gang til, du.

Gjest Elliesmamma
Skrevet

...niks.

Fantastisk....  :unsure:

Skrevet

Hvor tar du det fra at jeg er hissig?

Det er så mye opphausing her inne og til slutt tar dere jo helt av! Ro dere ned og les fakta istede for å hoppe til gale konklusjoner. 

Pust inn og ut og les det som står en gang til, du.

Jeg har lest.

Dette er et forslag og som de fleste av oss vet så har forslag en tendens til å både utvide seg og plikter utvides. Det er slett ikke uvanlig.

Jeg sier, om du har lest innleggene mine, at det er et greit forslag, men (TENKT SCENARIO - beklager at jeg ikke pressiserte det slik at du skjønte det) så vil det ikke være lurt at denne såkalte samfunnstjenesten innebærer å jobbe med barn og eldre for den som ikke ønsker det.

Ble det klarere nå?

Anonymous poster hash: 16c7c...0fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...