fr0zen84 Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 Jeg har tenkt mye frem og tilbake, er enda bare halvveis, men likevel har flere sagt at du bør ihvertfall begynne å tenke på hvordan fødsel du vil ha/ønsker. Jeg tipper mere mot å føde i vann. Jeg ønsker ingen smertestillende eller noen ting, jeg vil føde så normalt som overhode mulig. Jeg vet dette fort kan endre seg med tid, men akkurat nå er dette mitt ønske. Er det noen med erfaring rundt dette? Jeg vil gjerne høre fra samme person som har født både i vann og ikke. Helst uten bedøvelse begge gangene Gjerne fra andre også, men for å sammenligne litt..
Tulla med tre små Skrevet 30. august 2013 #2 Skrevet 30. august 2013 Hei! Jeg har tre fødsler bak meg. Alle uten kunstig smertelindring. En på alternativ avdeling på sykehus, på ryggen i en seng, en på kne hjemme på badet, og en hjemme i badekaret (vannfødsel). Jeg går definitivt for vannfødsel neste gang også, da jeg likte den best. Jeg opplevde "the ring of fire" (akkurat når babyhodet kommer ut) som mye mindre smertefullt i vann, enn utenfor vann. Kanskje huden er mykere pga vannet? Dessuten er det varme vannet veldig lindrende på slutten av åpningstiden. :-) Lykke til!
up&go Skrevet 1. september 2013 #3 Skrevet 1. september 2013 Hei! Jeg har opplevd en av hver, og begge uten smertelindring. Førstemann kom veldig kjapt og greit i "vanlig" fødestilling, du vet, med bena i bøyler. Gikk veldig fint, så jeg tenkte at slik ville jeg føde nr 2 også, siden jeg regnet med at det ble en like rask fødsel. Da nr 2 fødsel var i gang, og jeg kom til sykehuset, var det bare ledig rom på ABC (naturlig fødeavdeling). Jeg visste det ikke var tid til epidural, dessuten ville jeg bare inn på et hvilket som helst føderom;) Riene var så tette og jeg visste at det ville gå fort. På dette rommet var det badekar, noe jeg først takket nei til, for orket ikke tanken på å gå oppi et badekar med de smertene, ville bare få ut babyen;) Jordmoren presset meg litt og sa at jeg burde prøve, så omsider gjorde jeg det. Og det var veldig deilig og smertelindrende, angrer ikke! Badekaret var slik at jeg satt godt med støtte til ryggen og sånn at jeg fikk "sparket fra" i enden av karet under riene. Mannen min satt ved siden av og holdt meg i hånden. Vannet var rent og klart hele tiden, akkurat da babis kom vet jeg ikke for det fikk jeg ikke med meg. (Hadde forestilt meg at det kanskje kom til å komme en del gørr i vannet, jeg). Så altså, hvis du ønsker en naturlig fødsel uten smertelindring, kan jeg absolutt anbefale badekar. Dersom du ikke liker det kan du jo bare komme opp av vannet. Uansett hva du bestemmer deg for ønsker jeg deg lykke til med fødselen!!! Det er en magisk følelse! Vondt som f.., men allikevel noe av det beste jeg har opplevd; begge gangene! Gled deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå