Gå til innhold

Hva kan deres 7-8 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en gutt i nær familie på 7,5 år, som går i 2. klasse. Jeg synes det fremdeles er en del ting som han ikke kan, men burde kunne. Men tør jo selvsagt ikke blande meg for mye inn i oppdragelsen selv om vi har tett kontakt.

All konsentrasjonen hans går til data/tv-spill (selv om han ikke spiller), hvis han tegner er det ut fra spill, kun krigsspill, osv.. MEN altså, han kan ikke knytte sko, spise skikkelig med kniv og gaffel, har ikke bordskikk (vet ikke bedre, fiser med bordet, sitter som en propell på stolen, fingrer og leker med maten og sier æsj, bæsj osv).

Han kan ikke månedene i året, klokka, litt rusten på alfabetet (men håper det går bedre når skolen har starta opp), vet ikke navn på vanlig frukt som f. eks druer, kan ikke dusje alene fordi han ikke kan vaske håret sitt, klarer ikke sove alene. Jeg blir litt bekymret for gutten, at han kommer til å henge litt etter hans jevngamle kamerater, men så vet jeg jo egentlig ikke hvor mye man skal kunne i denne alderen. Så derfor - hva kan deres gutt som er på denne alderen?

Anonymous poster hash: 9679b...29f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 8 og kan ikke knyte sko, kan ikke klokka helt heller, men det kommer seg. Kan spise selv, dusje (men vi sjekker om shampoen er ordentlig skylt ut og det er den sjelden), har bordskikk, kan alfabetet, sover alene, har nokså bra kunnskapsnivå. Ser i klassen hans at det er stor forskjell i hva de kan. 

Anonymous poster hash: f4cb3...8da
Skrevet

Høres ut som latskap fra foreldrenes side. Knytte sko bruker en 7 åring 15 minutter på å lære pluss noen repetisjoner i løpet av de første ukene. Klokken lærer de seg fort når de begynner å passe sine egne utetider.

Frukt er de egentlig avhengig av at foreldrene kjøper inn og lærer dem navnet på. Alfabetet og lesing lærer de seg med toppen 10 minutter lesing hjemme daglig. Bordskikk kan læres fra tidlig alder.

Slik jeg ser det er det ingenting i veien med barnet, men foreldrene trenger et spark bak.

Skrevet

Min på 7,5 kan ikke knyte sko, ikke klokka (de lærer ikke klokka før i slutten av 2. klasse), han kan bokstavene -men ikke alfabetet på rams. Ingen av gutten min sine kamerater kan å knyte skoa sine ennå forresten.

Stor forskjell i den alderen der merker jeg. Noen gutter har mark i rompa ved matbordet, andre sitter pent og spiser. Bordskikk bør de ha, men ser i barneselskaper at det er like normalt å ikke ha det blant gutter i den alderen...

Anonymous poster hash: 5c65e...671

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...