Gå til innhold

Navneendring. noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har valgt to navn til datteren min som nå er 7 mnd, men det er kun det ene navnes som brukes til daglig.

I.o.m at jeg har foreldreansvaret alene (siden vi ikke bor sammen), var det meg som skrev under på og sendte inn navnet til folkeregisteret. Vi hadde begge valgt det første navnet sammen, men så fant jeg ut jeg ville at hun skal ett navn til og valgte "marie" til navn nr 2 (uten å spørre barnefar) og fikk det godkjent.

Hun er også døpt disse to navnene

Nå ønsker barnefar at jeg skal fjerne "marie". Han har visstnok veldig mye i mot det navnet og ønsker ikke at datteren sin skal ha det navnet. Han har aldri kalt henne det første navnet sitt engang. Han sier han kommer til å begynne gjøre det når jeg har fjernet "marie", noe jeg synes er barnslig av han.

Jeg føler meg nå presset til å bare fjerne marie , selv om jeg innerst inne ikke vil gi slipp på det. Jeg foreslo at navnet "marie" bare kunne få stå, så kan hun velge selv når hun blir større, om hun vil fjerne det eller ikke. Men han vil ikke gi seg og vil absolutt ha det fjernet. Jeg vurderer å føye han bare for å "få fred" og slippe å krangle mer om det. Men hva mener dere er riktig å gjøre? Vil jo ha et OK forhold til han i.o.m at vi har en datter sammen.

Så til et par praktiske spørsmål.

Dersom jeg fjerner det ene navnet (marie), vil jeg da få en ny fødselsattest? /dåpsattest? Går dette av seg selv eller må jeg be om det?

Og vil den første fødselsattesten evt bli ugyldig da? Vil den nye da gjelde?

Er det mye styr rundt det å fjerne ett av navnene? med papirer og sånn tenker jeg?

Og er det mulig å legge til "marie" igjen i fremtiden, eller vil jeg måtte vente en 10 års periode?

Anonymous poster hash: 23b48...070
Skrevet

Hadde aldri orket å styre rundt med det. La navnet stå. Ingen som tvinger faren til å bruke det navnet han ikke liker.

Voksne folk, ass.... :P

Anonymous poster hash: 3d099...42a
Skrevet

Jeg ville aldri føyet meg i forhold til "mellomnavn" til min datter.

I mitt tilfelle har jeg også foreldreansvaret alene og far mente å ville bestemme navnet. Jeg valgte et fornavn og et andre fornavn (mellomnavn) og mitt etternavn. Far hater mellomnavnet. Nå er det jo slik at min datter bruker bare fornavnet, så jeg valgte å la far surmule og takle det på egen hånd. Jeg valgte å sette grensa her.

Jeg fikk tilsendt fødselsattesten til min datter før far somlet seg til å erkjenne farskapet, så han står ikke oppført på fødselsattesten og jeg har ikke fått tilsendt noen ny etter at han erkjente farskapet. Man får sikkert tilsendt en ny om man ber om det.

Skrevet

Jeg hadde fjernet det. Det er jo ikke i bruk. Det eneste det navnet gjør er å skape et dårlig forhold til faren. Her må du tenke på hva som er best for din datter.

Anonymous poster hash: d463f...6c5
Skrevet

Jeg hadde ikke fjernet navnet, som prinsipp! Dersom du gir etter på dette vet far at han kommer til å få viljen sin en annen gang også, bare han skriker høyt og lenge nok. Navnet betyr mye for deg, men brukes ikke i det daglige. Greit nok at du kanskje skulle ha hørt med far tidligere, men bare det at han ikke tar i bruk barnets fornavn (første fornavn) sier ganske mye om typen..

Ikke la deg bli overkjørt, han høres ut som et trassig lite barn! ;-)

Anonymous poster hash: 8215d...a0f

Skrevet

Gjør det du føler for med navnet ;) 
Du får ikke ny fødselsattest, bare et brev om navne-endring, så på fødselsattesten vil det uansett stå Marie ;)

Anonymous poster hash: e05f1...451

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...