Heltefrøken Skrevet 28. august 2013 #1 Skrevet 28. august 2013 For noen mnd siden kjøpte jeg halvparten av en hytte for en symbolsk sum . Min halvdel av hytten er verdt mye mer enn jeg ga for den . Jeg lånte ikke disse pengene i banken og nå lurer jeg på hva dette har og si for skatten . Om jeg må betale mer skatt fordi jeg plutselig har mer eiendom . Fra før eier jeg halvparten av huset vi bor i og begge bilene. Min andel i hytta er ikke på mer enn 400000 om ikke mindre. Jeg gjorde dette kun for å hjelpe en person som trengte penger fort. Vedkommende tilbød meg 50% av hytta mot pengene han trengte. For meg var det et røverkjøp. Selv om jeg aldri kommer til å bruke hytta ser jeg det som en investering over tid. Vedkommende er gammel og når vedkommendes tid er ute vet jeg at hytta skal selges da det ikke finnes arvinger. Og da får jeg jo en god avkastning . Men så kom jeg plutselig på dette med skatt. Kan jeg forvente meg en baksmell nå da fordi jeg ikke har lån og mer verdi? Noen luringer som vet?
SAE + MAE <3 Skrevet 29. august 2013 #2 Skrevet 29. august 2013 Er vel ligningsverdien på hytta som kommer på selvangivelsen, og hvis du totalt har mer formue (eiendom, bil, bankinnskudd) og inntekt/renteinnteker enn gjeld/rentekostnader må du betale formueskatt. Hvis du allerede betalte formueskatt før du kjøpte hytta, vil du få høyere grunnlag for beregning av formueskatt nå ja. Ikke 100% sikker på at dette stemmer, men mener det er sånn det henger sammen
Heltefrøken Skrevet 30. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 30. august 2013 Åååå tusen takk for svar det oppklarte endel )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå