Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #101 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg blir satt ut av å se hvor provoserte folk blir av dette. Folk som pynter ungene sine i barnehagen viser utrolig dårlig dømmekraft. Dessuten er det Harry. Regner med at de har teite interiørblogg-hjem og trenger at dolle-barna deres står i stil. Hadde min datter nektet å gå i noe annet enn perfekte jåle-antrekk som matcher fra topp til tå, ville jeg ha gått litt i meg selv og tenkt på hva som hadde skjedd galt på veien. Det tyder på at jentene ikke er trygge nok i seg selv til ikke å være søtest hele tiden. Motepress fra tidlig alder er et samfunnsproblem, det samme er det utrolige fokuset på "jenteklær" og "jenteleker". Jeg får stadig tilbakemeldinger på at datteren min og hennes venninne er de eneste jentene i barnehagen som er med gutta når de klatrer i trær og herjer i skogen. Neppe helt tilfeldig at disse to går i praktiske og arvede klær i barnehagen. Anonymous poster hash: bfe53...dd3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145646481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skjotta Skrevet 31. august 2013 #102 Del Skrevet 31. august 2013 Mange her som føler seg truffet og går i forsvar ? Jeg jobber i barnehage, og mobbing basert på klær er ett reellt problem. Det har ikke noe med hverken merker eller prislapper å gjøre, men spesielt jentene lager "gjenger" basert på farger eller prinsessefaktor. Det er litt kjedelig å være den eneste i bukse og ikke få være med å leke fordi "man kan ikke være prinsesse i bukse skjønner du!" Her er det ikke hvilke klær vi kler barna i som er viktig, men hvilke hoødninger vi lærer barna mens vi kler dem. Sier vi for eksempel "vil du være fin? Da må vi finne kjole" eller "du kan ikke ha den buksa sammen med den genseren, for det er ikke fint!" Lar dere barna kle seg som de vil, eller som dere har lært dem at de skal? Utvikler de sin egen smak og identitet eller mamma sin? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145646534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mikkemafian Skrevet 31. august 2013 #103 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg skjønner hva du mener, HI. Jeg synes utsagnene her inne om at "foreldre må få gjøre som de vil" er et resultat av det egosentriske samfunnet vi lever i. Forøvrig er det nok som blafrende hengejur sier over at det handler ikke om prinsesse eller tiara, men om hva som er pent/dyrt nok osv. Jeg vet om barnehager hvor barn har blitt ertet fordi de ikke kommer i dyre kjoler. Det er også kommentert at klærne er fra Cubus. Dette er ikke noe man kan avfeie med å si at det er foreldrene til barna som mobbes som må lære barna sine hva som gjelder. Dette er et problem som helt og holdent ligger hos foreldre som kler opp barna sine på dyrt vis og som også formidler dette til sine barn. At folk kan være så uinteresserte i andre barns v og ve skjønner jeg ikke. Men det viktigste er nok at deres barn får gå i dyre klær...Hilsen legemamma. Anonymous poster hash: 73104...eee Men er det kleda som signaliserar haldningar? No har debatten flytta seg frå pynta til dyrt, greit nok. Vi kan godt ta den. Om barna går i merkeklede veit dei jo ikkje om at dei gjer det om dei ikkje blir fortalt at deira klede er dyre, og at det er betre enn billige. Barn har ikkje noko forhold til nedvurderinga av cubusklede (forøvrig mykje fint og praktisk der) med mindre det blir formidla til dei. Kva folk kler barna i bryr meg midt bak, kva dei velger å vidareføre til barna i form av haldningar er noko anna. Det er klart at det på kort sikt er dei andre barna som må lide når foreldre er så tanketomme, og det er ikkje greit. Slike ting må takast tak i av barnehage, skule, FAU osv. Både av omsyn til dei som blir tvungne til å skamme seg over heilt brukbare klede pga feil merke, men også av omsyn til barna til desse hønshjernene som risikerar å vakse opp til å, i likhet med foreldra sine, kjenne til prisen på alt mogleg men å ikkje forstå verdien av noko som helst. Foreldre som kjøoer og brukar dyre klede på barna utan å gi dei negative haldningar på kjøpet må gjerne fortsette for min del. Jeg likte den kommentaren din: å vite prisen på alt, men ikke forstå verdien av noe:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145646605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #104 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg blir satt ut av å se hvor provoserte folk blir av dette. Folk som pynter ungene sine i barnehagen viser utrolig dårlig dømmekraft. Dessuten er det Harry. Regner med at de har teite interiørblogg-hjem og trenger at dolle-barna deres står i stil. Hadde min datter nektet å gå i noe annet enn perfekte jåle-antrekk som matcher fra topp til tå, ville jeg ha gått litt i meg selv og tenkt på hva som hadde skjedd galt på veien. Det tyder på at jentene ikke er trygge nok i seg selv til ikke å være søtest hele tiden. Motepress fra tidlig alder er et samfunnsproblem, det samme er det utrolige fokuset på "jenteklær" og "jenteleker". Jeg får stadig tilbakemeldinger på at datteren min og hennes venninne er de eneste jentene i barnehagen som er med gutta når de klatrer i trær og herjer i skogen. Neppe helt tilfeldig at disse to går i praktiske og arvede klær i barnehagen. Anonymous poster hash: bfe53...dd3 Tro meg når jeg sier at jenter i kjole og går i skogen og klatrer i trær. Alle jentene her i hus er kjolejenter men de står ikke tilbake for guttene på noen felt. Anonymous poster hash: c90df...7af Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145646645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #105 Del Skrevet 31. august 2013 Mange her som føler seg truffet og går i forsvar ? Jeg jobber i barnehage, og mobbing basert på klær er ett reellt problem. Det har ikke noe med hverken merker eller prislapper å gjøre, men spesielt jentene lager "gjenger" basert på farger eller prinsessefaktor. Det er litt kjedelig å være den eneste i bukse og ikke få være med å leke fordi "man kan ikke være prinsesse i bukse skjønner du!" Her er det ikke hvilke klær vi kler barna i som er viktig, men hvilke hoødninger vi lærer barna mens vi kler dem. Sier vi for eksempel "vil du være fin? Da må vi finne kjole" eller "du kan ikke ha den buksa sammen med den genseren, for det er ikke fint!" Lar dere barna kle seg som de vil, eller som dere har lært dem at de skal? Utvikler de sin egen smak og identitet eller mamma sin? Jeg kan si at fargene krasjer men ikke at det ikke er fint. Så lenge de er varm nok og kan bevege seg fritt så er det greit for meg. Nå skal det sies at de av jentene som går på skolen får jeg tilbakemeldinger på at det er deilig å se at noen fortsatt bruker skikkelige klær (her går jenter/gutter gjerne på skolen i onepiece/jogge dress) Ingen av mine har det i sin garderobe, de har egnede idretts klær. Anonymous poster hash: c90df...7af Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145646653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skjotta Skrevet 31. august 2013 #106 Del Skrevet 31. august 2013 Mange her som føler seg truffet og går i forsvar ? Jeg jobber i barnehage, og mobbing basert på klær er ett reellt problem. Det har ikke noe med hverken merker eller prislapper å gjøre, men spesielt jentene lager "gjenger" basert på farger eller prinsessefaktor. Det er litt kjedelig å være den eneste i bukse og ikke få være med å leke fordi "man kan ikke være prinsesse i bukse skjønner du!" Her er det ikke hvilke klær vi kler barna i som er viktig, men hvilke hoødninger vi lærer barna mens vi kler dem. Sier vi for eksempel "vil du være fin? Da må vi finne kjole" eller "du kan ikke ha den buksa sammen med den genseren, for det er ikke fint!" Lar dere barna kle seg som de vil, eller som dere har lært dem at de skal? Utvikler de sin egen smak og identitet eller mamma sin? Jeg kan si at fargene krasjer men ikke at det ikke er fint.Så lenge de er varm nok og kan bevege seg fritt så er det greit for meg. Nå skal det sies at de av jentene som går på skolen får jeg tilbakemeldinger på at det er deilig å se at noen fortsatt bruker skikkelige klær (her går jenter/gutter gjerne på skolen i onepiece/jogge dress) Ingen av mine har det i sin garderobe, de har egnede idretts klær. Anonymous poster hash: c90df...7af Og da er det jo greit. Problemet oppstår når foreldre gir barna sine holdninger om at det er greit å utelukke andre basert på klær. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145646694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til tre gullunger Skrevet 31. august 2013 #107 Del Skrevet 31. august 2013 Det er ikke mitt ansvar hva andres barn går med i bhg. Og jeg bryr meg heller ikke om det. Det som er viktig for meg er at mine barn skal bli trygge på seg selv uavhengig av hva slags klær de har på seg i bhg og skole. Det er heller ikke ofte jeg ser unger som er pyntet med finklær i bhg. Det meste av året så er det et krav fra bhg at ungene er kledd i ullundertøy. DVS at vi bruker minimalt med annet tøy fra september til ut mai. Ja, vi er storforbrukere av ullundertøy, da spesielt bukser . Og gode klær som det er lett å bevege seg i er da viktigere å ha i tankene enn hvordan de ser ut. Men man ser jo fort om en unge er kledd for å gi inntrykk av status. Men det får bli opp til ungens foreldre. Jeg oppfordrer alle foreldre til å ha fokus på å gjøre ungen sin robust mot det de har i vente av press fra alle kanter av samfunnet. Man kan ikke skåne dem for alt, men gjøre dem sterke og trygge på seg selv. Da betyr ikke klesmerker noe i det hele tatt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145646886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #108 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg blir satt ut av å se hvor provoserte folk blir av dette. Folk som pynter ungene sine i barnehagen viser utrolig dårlig dømmekraft. Dessuten er det Harry. Regner med at de har teite interiørblogg-hjem og trenger at dolle-barna deres står i stil. Hadde min datter nektet å gå i noe annet enn perfekte jåle-antrekk som matcher fra topp til tå, ville jeg ha gått litt i meg selv og tenkt på hva som hadde skjedd galt på veien. Det tyder på at jentene ikke er trygge nok i seg selv til ikke å være søtest hele tiden. Motepress fra tidlig alder er et samfunnsproblem, det samme er det utrolige fokuset på "jenteklær" og "jenteleker". Jeg får stadig tilbakemeldinger på at datteren min og hennes venninne er de eneste jentene i barnehagen som er med gutta når de klatrer i trær og herjer i skogen. Neppe helt tilfeldig at disse to går i praktiske og arvede klær i barnehagen. Anonymous poster hash: bfe53...dd3 Jeg får en sterk følelse av at du er typen som er i mot at man barberer leggene og armhulene også - du høres veldig aggressiv ut. Skjønner ikke hva prinsesse-periode har med mote å gjøre. Jeg fikk av og til lov å ha på et rosa glitrende tyllskjørt utenpå ullstilongsen min da jeg gikk i barnehage. Det var kjempesvært, og jeg følte meg såååå fin - men jeg ble da ikke behandlet annerledes enn de dagene jeg kom i joggedress. Det finnes en mellomting mellom å tvinge på en feminin jente "gutteklær" fordi man skal være så fordømt politisk korrekt, og det å sende dem i lakksko, lang stiv silkekjole, falske krøller med hårspray etc. Er det forresten lov å lage fancy flettesveiser? Jeg liker å dille med det lange tykke håret til jentungen, og synes fletting er veldig praktisk fordi da får hun ikke håret i ansiktet, og slipper de stygge ubehagelige hårspennene og strikkene jeg ser de fleste har. Men hun får jo innimellom kommentarer på at hun er fin på håret når vi har lekt frem en litt intrikat flettekreasjon en morgen... Anonymous poster hash: 31257...ad0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145646941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. august 2013 #109 Del Skrevet 31. august 2013 Det vil alltid være noen av ungene med bedre råd enn andre. Dette viser seg ikke først og fremst i kjolevalget i barnehagen, men på valg av yttertøy og skotøy. Ikke vanskelig å finne prinsesse kjole til under hundrelappen. Det er nok en forskjell som også merkes i bilene som henter barna, dette plukker de også opp, de små. Videre er det ferieturer, de er også tydelige forskjells markører. Jeg er egentlig for å bruke tingene, å ha fine kjoler man bare bruker en gang er jo litt trist, ikke sant? Blir helt feil fokus dette her med kjoler. Anonymous poster hash: d8c36...af0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145647017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jallow B Skrevet 31. august 2013 #110 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg blir satt ut av å se hvor provoserte folk blir av dette. Folk som pynter ungene sine i barnehagen viser utrolig dårlig dømmekraft. Dessuten er det Harry. Regner med at de har teite interiørblogg-hjem og trenger at dolle-barna deres står i stil. Hadde min datter nektet å gå i noe annet enn perfekte jåle-antrekk som matcher fra topp til tå, ville jeg ha gått litt i meg selv og tenkt på hva som hadde skjedd galt på veien. Det tyder på at jentene ikke er trygge nok i seg selv til ikke å være søtest hele tiden. Motepress fra tidlig alder er et samfunnsproblem, det samme er det utrolige fokuset på "jenteklær" og "jenteleker". Jeg får stadig tilbakemeldinger på at datteren min og hennes venninne er de eneste jentene i barnehagen som er med gutta når de klatrer i trær og herjer i skogen. Neppe helt tilfeldig at disse to går i praktiske og arvede klær i barnehagen. Anonymous poster hash: bfe53...dd3 Datteren min går, som tidligere sagt, både i jeans og kjoler. Hun får velge fritt selv hva hun vil ha på seg, det har hun fått i lang tid nå, så fremt hun er varm nok. Selvfølgelig påvirkes barna av foreldrene. Jeg bruker både jeans, fargerike tights, korte og lange kjoler, med matchende sjal på hodet. Og hun vil, naturlig nok, se ut som foreldrene sine. Derfor er hun veldig glad i farger, hun foretrekker kjoler fremfor jeans, og det skal hun da virkelig få lov til. Jeg HATET kjoler når jeg var liten. Virkelig. Det var ikke før datteren min var rundt 1år at jeg begynte å gå med kjoler, i voksen alder. Folk er forskjellige, og jeg kommer aldri til å nekte datteren min de gyselige rosa-glitter-kjolene hun i blant absolutt vil gå med, kun i fare for at andre synes det er politisk ukorrekt eller lignende. Min mor lot meg alltid gå med det jeg ville, selv om hun selv ikke kunne fordra det, og det er noe jeg vil videreføre til mine barn. ( Jeg var punker før i tida. Hullete jeans, panda-øyne, rosa hår, piercinger og alt som hørt med.. ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145647282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nurke_frøet Skrevet 31. august 2013 #111 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg blir satt ut av å se hvor provoserte folk blir av dette. Folk som pynter ungene sine i barnehagen viser utrolig dårlig dømmekraft. Dessuten er det Harry. Regner med at de har teite interiørblogg-hjem og trenger at dolle-barna deres står i stil. Hadde min datter nektet å gå i noe annet enn perfekte jåle-antrekk som matcher fra topp til tå, ville jeg ha gått litt i meg selv og tenkt på hva som hadde skjedd galt på veien. Det tyder på at jentene ikke er trygge nok i seg selv til ikke å være søtest hele tiden. Motepress fra tidlig alder er et samfunnsproblem, det samme er det utrolige fokuset på "jenteklær" og "jenteleker". Jeg får stadig tilbakemeldinger på at datteren min og hennes venninne er de eneste jentene i barnehagen som er med gutta når de klatrer i trær og herjer i skogen. Neppe helt tilfeldig at disse to går i praktiske og arvede klær i barnehagen. Anonymous poster hash: bfe53...dd3 Jeg er så hjertens enig!!! Kjenner jeg blir så utrolig irritert over de hjernedøde kommentarene på denne debatt tråden. Helt utrolig.....jeg kjenner jeg blir helt matt av det jeg leser. "Jeg kler barnet mitt sånn og sånn", "ikke kom og forell meg noe".... Følelsen jeg sitter igjen med er at det er mange konfliktsky foreldre som gir etter for litt for mye. Om jeg hadde villet gå badedrakt og strutteskjørt i barnehagen som liten tror jeg min mor hadde ristet på hodet og ledd godt:-) Det er ikke så dumt å beina plantet på jorda og skille mellom utkledningslek, hverdag og fest. Barn har ikke vondt av få et nei avogtil, uten at det handler om noe så brutalt som ikle 'prinsesse vil ikke' snekkerbukse og gusjegrønn genser....det ville jo være direkte barnemishandling, kunne jo krenke prinsessens selvfølelse....og hindre henne i å utvikle sin identitet...;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145647985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 31. august 2013 #112 Del Skrevet 31. august 2013 Det er nesten utrulig korleis enkelte snakkar om dei som har ei anna meining på denne tråden. Slike haldningar overfor andre mennesker må da vere mykje meir negativt for barnet å arve enn eikvar innstilling til klede.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145647998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
OSST Skrevet 1. september 2013 #113 Del Skrevet 1. september 2013 Om barna får beskjed om at de ikke kan leke, bli møkkete og MÅ være forsiktige med klærne sine er jeg enig med deg.... MEN!Selv har jeg sendt dattern min i pene kjoler, strutteskjørt (om hun har ønsket det) og hvite strømpeukser. Og hun har fått beskjed om å leke og ha det GØY! Jeg syntes heller vi skal tenke på våre egene holdninger og hvordan innstilling vi sender med barna våre. Skal vi ikke heller lære dem å akseptere at aller er forskjellige og at folk liker forskjellige ting. og GODTA det? Gjelder klær, hudfarge, språk og religion. La barna være barn, men prøve å gi dem litt visdom og forståelse. Nestekjærlighet og noen ord om at mobbing ikke er akseptert.Når jeg er ute å handler kjøper jeg klær jeg liker, som jeg syntes er fine. I tillegg arves det klær og barna får klær i gaver. Noe liker de, andre ting ikke. Men en ting er sikkert, de vokser og de vokser fort. Jeg vil heller at barna mine får bruke de "fine" klærne sine (om det er de eller jeg som syntes de er fine varierer) mens di passer. Blir de ødelagt, slitt osv spiller det ingen rolle, for de har snart vokst ut av dem uansett. Og skulle de mot alle ods fortsatt se fine ut når de er forsmå kan vi sende dem av gårde uten å bli fortvile når andre leker med dem.Vi voksne må skjerpe oss! Var med på en tilstelning på en barneskole hvor en "konfransier "/pappa hang ut/ gjore narr av andre foreldre og barn . En liten jente kom for å hente sin 2 eller 3 lodd gevinst da mannen i mikrofonen sa høyt at foreldrene hennes burde bruke trygden sin på annet enn lodd. Dette var heller ikke sagt som noe spøk, da alle egentlig viste at jenta og foreldrene ikke hadde det så godt, men gjorde så godt de kunne. Var ikke bar jeg som ble sjokert over utsagnet den dagen, og tenker at sånne ting sier nok mange foreldre uten å tenke på de små ørene som er rundt oss. Ikke rart det blir mobbing da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145649472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jallow B Skrevet 1. september 2013 #114 Del Skrevet 1. september 2013 Anonymous poster hash: bfe53...dd3 Jeg er så hjertens enig!!! Kjenner jeg blir så utrolig irritert over de hjernedøde kommentarene på denne debatt tråden. Helt utrolig.....jeg kjenner jeg blir helt matt av det jeg leser. "Jeg kler barnet mitt sånn og sånn", "ikke kom og forell meg noe".... Følelsen jeg sitter igjen med er at det er mange konfliktsky foreldre som gir etter for litt for mye. Om jeg hadde villet gå badedrakt og strutteskjørt i barnehagen som liten tror jeg min mor hadde ristet på hodet og ledd godt:-) Det er ikke så dumt å beina plantet på jorda og skille mellom utkledningslek, hverdag og fest. Barn har ikke vondt av få et nei avogtil, uten at det handler om noe så brutalt som ikle 'prinsesse vil ikke' snekkerbukse og gusjegrønn genser....det ville jo være direkte barnemishandling, kunne jo krenke prinsessens selvfølelse....og hindre henne i å utvikle sin identitet...;-) For min del går ikke dette på konflikter i det hele tatt, men på at jeg personlig mener at barn er små individer, som bare har godt av å få bestemme enkelte ting selv. Foreløpig er det klær, sko, og hva hun vil ha på brødskiva, og hvordan håret skal være. Om ett barn vil ha utkledningslek hver dag, hva er galt med det? Gud, jeg er glad mora mi lot meg kle meg som jeg selv ville opp igjennom årene. Som hun sa under den verste perioden: Det er bare hår og klær. Hun må selv finne ut hvilken stil hun vil eie, det kan jeg ikke bestemme for henne. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145649515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Distree Skrevet 2. september 2013 #115 Del Skrevet 2. september 2013 mi datter er 4 år, og fra hun var ca 3 år har hun ville ha på seg kjole. er dette noe som jeg skal nekte henne fordi ALLE andre barn kanskje ikke har det. kjolene jeg kjøper er billige og gjerne på brukt marked hvis jeg finner de der. og kjolene hun får bruke, er kjoler som hun kan leke i, slik at prinsesse kjoler kan hun ha på hjemme, og tunika kjoler i barnehagen. hvor hun har fått disse femenine sidene fra vet ikke jeg, for det er ikke jeg som har oppfordret til dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145652310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
andal3n Skrevet 4. september 2013 #116 Del Skrevet 4. september 2013 Hei, har jobba i barnehage i 7år og tenkte eg skulle berre komme med min eigen erfaring.For det første vil eg sei. Gå LANGT vekk fra ein felles kleskode, man stjeler muligheten for kreativitet og unikskap. Foreldre er alt for redde muligheten for at deira barn skiller seg ut og blir sett ned på.Min anbefaling er det at: La barn gå med det dei vil, så lenge det er praktisk for barnet og rett i forhold til veir og vind. Skap eit samarbeid over kva barnet skal gå i. "Du kan få bestemme i dag så kan mamma/pappa bestemme når vi skal til bestemor og feire ho på lørdag". Man kan og velge ut f.eks eit par plagg som barnet kan velge i. Men etter erfaring vil berre sei at det viktigaste er: Ikkje send barnet ditt i barnehagen med kle som er alt for fine til å skitne til. Viss ho ikkje kan gå ut i det og leike, eller ikkje kan ete med dei klea på. Så kan dei berre vere heime. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145657480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meg&mini Skrevet 4. september 2013 #117 Del Skrevet 4. september 2013 Så lenge det ikke går utover lek og utvikling, synes jeg barna kan gå "pyntet" i barnehagen. Mini kan fint gå i kjoler, tights, joggebukse eller olabukse, så hun er ikke blant de som er mest pyntet. Jeg sender ikke ungen i barnehagen i de klærne jeg er mest redd for, og legger heller disse vekk eller kommer med andre forslag. Jeg lærer også barnet mitt at det gjør ingenting om kjolen blir hullete eller skitten pga lek. Derfor setter ikke klærne noen begrensinger og hun unngår heller ingen form for lek på grunn av at hun er redd klærne skal bli ødelagt. Ofte får jeg hjem en glad og fornøyd jente i møkkete klær, hullete tights osv. Hvis klærne gjør at barnet ikke vil leke, da barnet er redd det skal bli skittent eller ødelagt synes ikke jeg at foreldrene har gjort en god nok jobb. Det er bare klær. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145657549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meg&mini Skrevet 4. september 2013 #118 Del Skrevet 4. september 2013 Jeg blir satt ut av å se hvor provoserte folk blir av dette. Folk som pynter ungene sine i barnehagen viser utrolig dårlig dømmekraft. Dessuten er det Harry. Regner med at de har teite interiørblogg-hjem og trenger at dolle-barna deres står i stil. Hadde min datter nektet å gå i noe annet enn perfekte jåle-antrekk som matcher fra topp til tå, ville jeg ha gått litt i meg selv og tenkt på hva som hadde skjedd galt på veien. Det tyder på at jentene ikke er trygge nok i seg selv til ikke å være søtest hele tiden. Motepress fra tidlig alder er et samfunnsproblem, det samme er det utrolige fokuset på "jenteklær" og "jenteleker". Jeg får stadig tilbakemeldinger på at datteren min og hennes venninne er de eneste jentene i barnehagen som er med gutta når de klatrer i trær og herjer i skogen. Neppe helt tilfeldig at disse to går i praktiske og arvede klær i barnehagen. Anonymous poster hash: bfe53...dd3 Tro meg når jeg sier at jenter i kjole og går i skogen og klatrer i trær.Alle jentene her i hus er kjolejenter men de står ikke tilbake for guttene på noen felt. Anonymous poster hash: c90df...7af Samme her! Min liker seg best i kjole, men kan kle seg i annet også og aldri har et antrekk satt stopper for noe form for lek. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145657571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
andal3n Skrevet 4. september 2013 #119 Del Skrevet 4. september 2013 Så lenge det ikke går utover lek og utvikling, synes jeg barna kan gå "pyntet" i barnehagen. Mini kan fint gå i kjoler, tights, joggebukse eller olabukse, så hun er ikke blant de som er mest pyntet. Jeg sender ikke ungen i barnehagen i de klærne jeg er mest redd for, og legger heller disse vekk eller kommer med andre forslag. Jeg lærer også barnet mitt at det gjør ingenting om kjolen blir hullete eller skitten pga lek. Derfor setter ikke klærne noen begrensinger og hun unngår heller ingen form for lek på grunn av at hun er redd klærne skal bli ødelagt. Ofte får jeg hjem en glad og fornøyd jente i møkkete klær, hullete tights osv. Hvis klærne gjør at barnet ikke vil leke, da barnet er redd det skal bli skittent eller ødelagt synes ikke jeg at foreldrene har gjort en god nok jobb. Det er bare klær. Supert Slikt eg liker å høyre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/5/#findComment-145657777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå