Gå til innhold

Lei av de som pynter barna i barnehagen!

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner hva du mener, HI. Jeg synes utsagnene her inne om at "foreldre må få gjøre som de vil" er et resultat av det egosentriske samfunnet vi lever i. Forøvrig er det nok som blafrende hengejur sier over at det handler ikke om prinsesse eller tiara, men om hva som er pent/dyrt nok osv. Jeg vet om barnehager hvor barn har blitt ertet fordi de ikke kommer i dyre kjoler. Det er også kommentert at klærne er fra Cubus. Dette er ikke noe man kan avfeie med å si at det er foreldrene til barna som mobbes som må lære barna sine hva som gjelder. Dette er et problem som helt og holdent ligger hos foreldre som kler opp barna sine på dyrt vis og som også formidler dette til sine barn. At folk kan være så uinteresserte i andre barns v og ve skjønner jeg ikke. Men det viktigste er nok at deres barn får gå i dyre klær...Hilsen legemamma.Anonymous poster hash: 73104...eee

ikke bare foreldrene til barna som mobbes som må lære barna sine hva som er viktig, men også de som 'pynter' barna sine.. alle har et ansvar for å lære barna sine at mobbing ikke er greit, å være slem er ikke greit, og det spiller ingen rolle om man har dyre eller ikke dyre klær.. det som IKKE er løsningen, etter min mening, er å bestemme at alle barna skal ha på joggebukse i barnehagen Anonymous poster hash: 473c4...67d

Har noen noensinne sagt at det var joggebukse som ble foretrukket? Dette går mer på hva som formidles av foreldre til barna. Om noen går i tyllskjørt og ruller seg i gjørma med det er likegyldig for meg, men det blir straks mer relevant dersom det samme barnet kommenterer andre barns antrekk med utsagn som at de ikke er like fine som hun. Det at et barn nekter å ta på seg annet enn kjole/skjørt er et resultat av foreldres påvirkning på barna sine.

Anonymous poster hash: 73104...eee

Fortsetter under...

Altså mye av jenteklærne på hm f eks er jo nesten gratis og det er mye rosa, glitter og stas. Så det er billig å få kledd opp en jente i flotte klær derfra. Enig med ei over, for meg er det bedre med hull på kjole til 50kr fra hm enn dyrt nøstebarn ull . Så lenge det er mykt og behagelig er det vel greit. Det er lov være forskjellig. Må alle velge likt? Hvordan voksne folk er det vår generasjon prøver å skape? Folk som ikke takler forskjeller ? Herregud skal like å se de takle å bli avvist på en jobbsøknad, "buhu hun andre fikk jobben det er urettferdig! "

Jeg skjønner hva du mener, HI. Jeg synes utsagnene her inne om at "foreldre må få gjøre som de vil" er et resultat av det egosentriske samfunnet vi lever i. Forøvrig er det nok som blafrende hengejur sier over at det handler ikke om prinsesse eller tiara, men om hva som er pent/dyrt nok osv. Jeg vet om barnehager hvor barn har blitt ertet fordi de ikke kommer i dyre kjoler. Det er også kommentert at klærne er fra Cubus. Dette er ikke noe man kan avfeie med å si at det er foreldrene til barna som mobbes som må lære barna sine hva som gjelder. Dette er et problem som helt og holdent ligger hos foreldre som kler opp barna sine på dyrt vis og som også formidler dette til sine barn. At folk kan være så uinteresserte i andre barns v og ve skjønner jeg ikke. Men det viktigste er nok at deres barn får gå i dyre klær...Hilsen legemamma.Anonymous poster hash: 73104...eee

ikke bare foreldrene til barna som mobbes som må lære barna sine hva som er viktig, men også de som 'pynter' barna sine.. alle har et ansvar for å lære barna sine at mobbing ikke er greit, å være slem er ikke greit, og det spiller ingen rolle om man har dyre eller ikke dyre klær.. det som IKKE er løsningen, etter min mening, er å bestemme at alle barna skal ha på joggebukse i barnehagen Anonymous poster hash: 473c4...67d

Har noen noensinne sagt at det var joggebukse som ble foretrukket? Dette går mer på hva som formidles av foreldre til barna. Om noen går i tyllskjørt og ruller seg i gjørma med det er likegyldig for meg, men det blir straks mer relevant dersom det samme barnet kommenterer andre barns antrekk med utsagn som at de ikke er like fine som hun. Det at et barn nekter å ta på seg annet enn kjole/skjørt er et resultat av foreldres påvirkning på barna sine.

for det var jo joggebukse som var hovedpoenget.. eller ikke?? 

og du poengterer akkurat det samme som jeg prøver å si.. problemet er ikke hva barna har på seg, men hvilke holdninger de har fått hjemmefra i forhold til de klærne de har på seg (og eventuelt de andre barnas klær..)

Anonymous poster hash: 473c4...67d

Jeg kan godt la minsten pynte seg når hun skal i barnehagen siden hun elsker pynt,rosa,glitter osv osv.

Glitter spray nekter jeg henne, da det er for likt sminke. Men hun er en jåle. Min eldste hatet kjoler og kunne helt i nøden ha på mørke blå eller sorte kjoler.

En av mine viktigste jobber som mamma er å la mine barn utvikle sin egen identitet slik at de står imot mobbing og kjøpepress. Jeg ønsker heller ikke at mine døtre er kun endel av en flokk, jeg ønsker de blir mer selvstendige.

Så for meg spiller det ingen rolle om andre barn kommer i høye hæler og ballkjole, vi har våre regler

Mine barn fikk gå i hva de ville, var det bukse med skjørt / kjole utenpå så fikk de det. Passet på at de hadde behagelige klær og var ikke redd for at de skulle bli skitten. Husker at en ny genser fikk maling oppover armene og ble missfarget men pytt pytt, barna vokser og større klær må skaffes. Genseren ble bruk selv med flekkene. Min lille jente skiftet bhg og da var hun ikke i noen rosa periode, I den nye barnehagen var jentene klare på at det var kun Hello kitti og rosa som var tingen. En ansatte fortalte meg i ettertid at min jente fikk spørsmål om hvorfor hun ikke brukte Hello kitti, da hadde hun svart at hun brydde seg ikke. Det ble en merkbar endring hos jentene og ei tante sa at hun var glad for at jenta mi endret kles koden for det var mye rosa kjoler der en tid. Jeg tenker at barna blir nok påvirket av andre, men jeg synes det er fint vist foreldre ønsker å kle opp barna i pene klær, men lurer på om de ansatte i bhg synes det er vanskelig når barna har dyre og pene klær på seg?

I barnehagen skal en leke og ha det moro. Ikke se ut som små prinser eller prinsesser...

Hvis en skal lage en trend i barnehagen med at barna skal se så søte og pene ut skaper det press ALT for tidlig på de små. I barnehagen der datteren min går er det allerede press blant treåringene. Skal det virkelig være slik?

Jeg mener at vi som foreldre må la barn være barn og kle de i ting som gjør at de kan rulle seg i sandkassen uten at det gjør noe. Jeg kler barnet mitt i lekeklær ala enkel tunika, t-skjorte, tights, treningsklær osv... alt etter hvordan været er. MEN jeg tar ikke på de fineste strømpebuksene og søte kjoler i ett sett. Jeg ser det ofte i barnehagen at jentene ser ut som de kunne vært med i en liten missekonkurranse. Og ofte ser jeg barna i gensere og andre klær som er mer til pent. Og gjerne kjoler med strutteskjørt og dill.

Kan ikke vi alle sammen tenke over dette?? Alle har et ansvar for at de små ikke skal trenge å fokusere mye på hva som er "rett" å ha på seg. Barn skal få lov til å leke og herje i klærne sine. Og for min del som mor synes jeg også at jeg ikke skal måtte bekymre meg over at jeg må kle min datter i de "rette" klærne. 

Anonymous poster hash: bc9e1...7ea

Helt enig, om det kommer til MERKER, og bevissthet rundt det!

Det er jo tragisk om visse merker ikke er "gode nok", helt fra barna er små! :(

Utover det, syns jeg de kan komme i det meste, så lenge de er varme nok, klærne er myke og behagelige, og gode å leke i!

Anonymous poster hash: d1166...900

Annonse

Min 5åring er ofte veldig pyntet i barnehagen, og det betyr ikke at hun ikke får bli med på leken fordi. Hun leker i sandkassen,klatrer i trær og får granske på knærene. Hun elsker å pynte seg, og hun er bevisst på hva hun har på seg. Det er ikke jeg som har påvirket henne, for jeg kan godt gå i joggebukse og en vanlig t-skjorte, og i barndom/ungdom var jeg ei "guttejente". Så hvorfor skal jeg nekte henne å gå i klær hun trivest i og føler seg vel i, i tilfelle noen andre foreldre blir støtt av det? Jeg møter mange pyntede voksne i løpet av en dag, men jeg blir ikke lei av dem av den grunn. Jeg ser heller ingen grunn til at de fine klærene skal bli liggende i skapet og kanskje bare brukes 2-3 ganger før de blir for små. Da kan du heller bli så lei som du bare vil.

Det er det dummeste...! :huh:

Hvordan foreldre vil kle sine små får bli opp til dem!

Da jenta mi på snart 9 år var liten kledde jeg henne nokså sukkersøtt, enten vi var hjemme eller i barnehagen. Men jeg brydde meg ikke om hun ble skitten i barnehagen! De fleste flekker går nemlig bort i vask.

Så selvom du vil kle jenta di opp i spygrønn genser med hullete snekkerbukse oppå, betyr ikke det at resten av oss må gjøre det samme.

Det er det dummeste...! :huh:

Hvordan foreldre vil kle sine små får bli opp til dem!

Da jenta mi på snart 9 år var liten kledde jeg henne nokså sukkersøtt, enten vi var hjemme eller i barnehagen. Men jeg brydde meg ikke om hun ble skitten i barnehagen! De fleste flekker går nemlig bort i vask.

Så selvom du vil kle jenta di opp i spygrønn genser med hullete snekkerbukse oppå, betyr ikke det at resten av oss må gjøre det samme.

Det som er dumt her... må være at du tror at ENTEN kler en barna sine pent i barnehagen ELLER så blir det i kategori spygrønn genser med hullete snekkerbukse. DET er dumt det. Ikke rart barn blir kledd opp slik at det blir klespress i barnehagen når de har mødre som deg. 

Jeg skjønner hva du mener, HI. Jeg synes utsagnene her inne om at "foreldre må få gjøre som de vil" er et resultat av det egosentriske samfunnet vi lever i. Forøvrig er det nok som blafrende hengejur sier over at det handler ikke om prinsesse eller tiara, men om hva som er pent/dyrt nok osv. Jeg vet om barnehager hvor barn har blitt ertet fordi de ikke kommer i dyre kjoler. Det er også kommentert at klærne er fra Cubus. Dette er ikke noe man kan avfeie med å si at det er foreldrene til barna som mobbes som må lære barna sine hva som gjelder. Dette er et problem som helt og holdent ligger hos foreldre som kler opp barna sine på dyrt vis og som også formidler dette til sine barn. At folk kan være så uinteresserte i andre barns v og ve skjønner jeg ikke. Men det viktigste er nok at deres barn får gå i dyre klær...Hilsen legemamma.

Jeg skjønner hva du mener, HI. Jeg synes utsagnene her inne om at "foreldre må få gjøre som de vil" er et resultat av det egosentriske samfunnet vi lever i. Forøvrig er det nok som blafrende hengejur sier over at det handler ikke om prinsesse eller tiara, men om hva som er pent/dyrt nok osv. Jeg vet om barnehager hvor barn har blitt ertet fordi de ikke kommer i dyre kjoler. Det er også kommentert at klærne er fra Cubus. Dette er ikke noe man kan avfeie med å si at det er foreldrene til barna som mobbes som må lære barna sine hva som gjelder. Dette er et problem som helt og holdent ligger hos foreldre som kler opp barna sine på dyrt vis og som også formidler dette til sine barn. At folk kan være så uinteresserte i andre barns v og ve skjønner jeg ikke. Men det viktigste er nok at deres barn får gå i dyre klær...Hilsen legemamma.

HI her. Jeg mister nesten troen på folk når jeg leser enkelte av svarene jeg har fått her inne. Og jeg ble overrasket over engasjementet som ble over innlegget mitt. Tydeligvis presser dette på en nerve både hos den ene og den andre leiren. 

Jeg trodde poenget her ikke var om prislapp og merker, men hva som faktisk er praktisk å leke i. Jeg kan ikke tenke meg at det er praktisk å klatre i tutu og heller ikke spesielt behagelig under dress og regntøy....unger, enten de små rosa prinsesser eller tøffe pirater bør kunne bevege seg fritt og uhemmet i praktiske klær.....

Også må jeg legge til at jeg er helt enig i innlegget, og sjokkert over holdningene til mange av foreldrene her inne. Det må jo være vi som voksne å ta ansvar og være gode rollemodeller, vi må bry oss!!! Ved siden av temaet om pris og merker så synes jeg også at denne prinsesse trenden er litt ekkel. Tenk at vi som voksne med all vår kunnskap oppmuntrer så sterkt til disse stereotype kjønnrollene. Jenter skal være søte og gutter tøffe....

Også må jeg legge til at jeg er helt enig i innlegget, og sjokkert over holdningene til mange av foreldrene her inne. Det må jo være vi som voksne å ta ansvar og være gode rollemodeller, vi må bry oss!!! Ved siden av temaet om pris og merker så synes jeg også at denne prinsesse trenden er litt ekkel. Tenk at vi som voksne med all vår kunnskap oppmuntrer så sterkt til disse stereotype kjønnrollene. Jenter skal være søte og gutter tøffe....

Så når jenta mi den ene dagen vil ha strutteskjørt, og jeans den andre dagen, hva da..? Skal jeg si nei de dagene hun vil ha kjole, mener du?

Så er du den voksne som bestemmer....?? Jeg er helt for å dyrke individet og at barn skal få utvikle seg og bli alt det kan bli, men jeg føler vi er i ferd med å dyrke frem en egosentrisk og urealistisk generasjon. Det er lov å si nei, det er også mulig å forklare hvorfor... Samme grunn som at vi ikke slipper ut barna våre uten lue når det er -20, fordi vi vet bedre....

Annonse

Så er du den voksne som bestemmer....?? Jeg er helt for å dyrke individet og at barn skal få utvikle seg og bli alt det kan bli, men jeg føler vi er i ferd med å dyrke frem en egosentrisk og urealistisk generasjon. Det er lov å si nei, det er også mulig å forklare hvorfor... Samme grunn som at vi ikke slipper ut barna våre uten lue når det er -20, fordi vi vet bedre....

Så lenge hun er varm og kan leke uten problem, kan hun gå i regnbuefarget trikot for alt jeg bryr meg. Klær er klær, og der får hun lov å bestemme selv, til en viss grad.

Jeg tok forøvrig alltid lua av meg når jeg var gådd hjemmefra, selv i -25, fordi jeg var varm av meg. Fryser man, kan man alltids kle på seg.

Gjest Anybody

Min kler som regel på seg selv, så her går det mye i tights, tyllskjørt, badedrakt, hettegenser og hårbånd..

Er masse ekstra klær i hyllen hennes myke og behagelige. Men hun får velge selv så lege det ikke er å gå naken på vinteren og i vinterdress om sommeren..

Stor forskjell å sende barn uten lue på ut i -20 og å la barnet få pynte seg litt til barnehagen. Går jo ikke an å sammenligne noe som kan være helseskadelig mot noe som er så uskyldig som et strutteskjørt. Og hvem er du til å kunne bestemme hvorvidt strutteskjørt er behagelig å leke i eller ikke? Selv om du ser for deg det, er det barnet som kjenner det. Og det går an å ha av struttekjørtet om varnet skal ha på seg dress. Kan du utdype litt mer hvordan du ser for deg at barna blir egosentrisk og urealistisk av å få pynte seg litt i barnehagen? Barn er like forskjellig som oss voksne, noen liker å pynte seg og andre ikke. Skal vi nekte voksne å pynte seg til hverdags også? Og ja; jeg er den voksne som bestemmer, selv om jenta mi får ha på seg såkalte fine klær. Det å bestemme betyr ikke å overkjøre barna totalt. Det er noe som heter medvirkning også, og mitt barn får være med på å bestemme hvilke klær hun skal ha på seg. Men selvfølgelig; jeg bestemmer at hun skal ha på seg en gode og varme ytterklær og ull innerst når det er -20.

Jeg er ikke imot verken farger, strutteskjørt eller pynt. Det er ikke snakk om at noen ikke skal få pynte seg, men enkelte (kanskje ikke du..) kler barna sine som om de skal i selskap hver dag og spesielt jentene blir staset opp som små dukker. Alt skal være så forbasket perfekt hele tiden, er det sunt?? Fokus på utseende er ganske skremmende og presset øker desto eldre barna blir. Jeg ser jenter i 11-12 års alderen i klær som ville passet bedre til en jente i slutten av tenårene. Synes mange ser urovekkende "voksne" ut og dette må jo begynne et sted..

En barndom skal absolutt ha et streif av magi og tyll i seg, men vi må også ha litt hverdagslig sunn fornuft...alt med måtehold:-)

Mitt ene barn har sikkert pene kjoler og slikt 9 av 10 dager i bhg. Hvorfor for hun elsker å bruke slike kjoler, og jeg kjøper de billig brukt, på ebay eller vi arver fra barn som aldri har fått bruke kjolene omtrent for de har vært til pent.

Er de så pene etter hun har hatt de på en dag, nei hun ruller i sandkassa, klatrer og herjer akkurat slik som andre barn. Forskjellen mellom meg og deg er muligens at jeg ikke er det minste redd for at kjolene skal bli ødelagte, og jeg overhode ikke bryr meg om de kommer hjem flekkete, revnet osv. Jeg mener klær er til for å brukes.

Min andre datter bruker kun kjoler i bursdager og andre spesielle ting, for hun foretrekker bukser og genser, helst treningsbukser eller tights så da er det det hun får ha på seg. og hun er nok også det av mine barn som stort sett alltid kommer hjem nesten like ren som jeg sendte henne da hun foretrekker en helt annen type lek en sin viltre søster.

Jeg kan skjønne frustrasjonen din om det gjelder barn som kommer stivpyntet og ikke får lov å leke for at de kan bli møkkete. Ellers ser jeg ikke noe problem i at barna får kle seg slik de selv trives best.

Da min datter begynte i den bhg hun går i nå var det nok noen mødre som ble litt små irritert på meg siden det at min datter alltid gikk i kjoler fikk de andre jentene til å mase om det samme.

Et par av mødrene kom sammen å snakket med meg om akkurat dette (på en pen og hyggelig måte) og jeg sa til de akkurat hva jeg mener, hvorfor skal kjolene henge i skapet og støve ned, brukes en eller to ganger før det sendes videre når barnet vil bruke de? Hvilken større rolle spiller det om det er en kjole som blir ødelagt en om det er en genser eller bukse? er det noe større problem å vaske en kjole en en genser eller tunika?

Sånn hadde de ikke tenkt på det. Nå i ettertid (dette er noen år siden) er det veldig vanlig med kjolekledde jenter i bhg her og ingen av de er mindre med i leken eller blir mindre møkkete av den grunn :)

Jeg hatet kjoler når jeg var liten og jeg husker den dag i dag den negative følelsen det ga å bli presset til å gå med det, hvorfor skulle jeg da presse min datter til å gå i bukser når hun sterkt misliker det. men ikke har problem å gå i stillongs og strømpebukser med en kjole over?

Ville aldri presset på min andre datter en kjole hvis hun ikke ønsker å gå i det så det må jo gå begge veier. :)

Anonymous poster hash: 6b960...4ee

En treåring kan jo ikke bruke strutteskjørtet mange ganger hvis det kun skal brukes i selskap. De vokser fort og klærne blir fort for små. Du får stole på at barnehagen passer på at barna faktisk kan leke og bevege seg i barnehagen. En del av oppveksten er å lære seg at ikke alle gjør alt likt. Som mamma må du velge hva som er viktig for deg og lære barna dine at det er du som bestemmer, uavhengig av hva andre gjør.

Er altså ikke enig med deg. Mine unger bruker nok det som kanskje er penklær utenom bursdager og selskap. De koser seg med det, klærne blir brukt før de er for små. De blir skitne og noe blir ødelagt, men kjøper ikke så dyrt pentøy at det er noen krise.

Enig!! Og så har jeg en tendens til å bare kjøpe fine klær ;)

Anonymous poster hash: 89656...d1f

Jeg kler alltid barnet mitt i komfortable klær som er gode å leke i, men det utelukker ikke at hun kan være fin da! Vi arver mye og kjøper det meste på salg og mange av hennes søte kjoler og fine gensere koster nesten ingenting. Synes barna vokser så fort fra klær uansett at det er bare å bruke dem mens de passer. Koselig at de er litt fine i hverdagen også og det gjør da ingenting om de ruller seg rundt og leker i et strutteskjørt hvis de liker å gå i strutteskjørt. Skjønner ikke hvorfor klærne skal spares til fine anledninger, da blir de bar liggende i skapet og nesten ikke brukt.

Så je skal tvinge min lille jåle til å gå i snekkerbukser for å være politisk korrekt og fremme likestilling?

Det er helt andre viktigere kamper å ta!

Datteren min er nå 6 år og hun har interessert seg for klær, sko og smykker siden hun kunne krabbe. Jeg selv har aldri vært en pyntedukke og nektet å gå med kjole helt til jeg ble tenåring.  Datteren min har heller ingen storesøstre eller andre i familie / omgangskrets som har kunne påvirket henne.

Fra hun var 2 år så elsket hun å finne frem klær og ville bytte klær mange ganger pr dag. For henne har dette vært en morsom lek, Og jeg har ikke sett noen grunn til å stoppe henne. Hvorfor skulle jeg det? Hun elsker også blomster og hus som er forseggjorte. Hun elsker å gå i kirken fordi det er så vakkert der.   

Men hun er langt fra overflatisk, hun kommenterer aldri hvordan andre ser ut eller hvordan de bor. Hun fortalte meg selv at man kan like forskjellige ting og andre mennesker kan synes at andre ting er pent.

Poenget mitt er; Hvorfor kan man ikke godta at barn er forskjellige? Hvorfor må alle på død og liv presses inn i den samme malen og se like ut??

Anonymous poster hash: 70dd1...83e

Har bare gutter, så har ikke det "problemet". Her går det i bukse og genser hver dag. Og skjorte når de har bursdag, som min lille hadde i går<3

Eldste min var en dodd når han gikk i bh, og for forsiktig.

Han insisterte på skjorte og slips, og grå/sort bukse hver dag.

Var sånn at bh tantene måtte få han til å hoppe i pytter m.m.

Han ville helst ikke bli skitten ser du :-/ :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...