Gå til innhold

Lei av de som pynter barna i barnehagen!

Anbefalte innlegg

Min datter på 3 går "bestandig" i kjoler som når henne til knærne. Hun NEKTER å gå i andre ting, mange ganger må jeg sloss med henne for å få på henne en bukse noe som selvfølgelig hadde vært mer praktisk når man må ha på kjeledress ;)

Fortsetter under...

Tenker, etter å ha lest gjennom en del av innleggene her, at det som kanskje er det viktigste heller enn å henge seg mye opp i hvilke klær hvem går med når, er å tenke på holdningene vi som voksne formidler.

Hva sier vi når vi er ute og går med barna våre? Kommenterer vi mye utseendet/klærne til andre voksne/barn som går forbi? Kanskje med vilje, kanskje ubetenksomt.

Hva sier vi når vi treffer jentene til venninner, i barnehagen, tantebarn osv? Er det første vi spør om hva de har gjort på i det siste? Om de har lest noen gode bøker(fordi vi vet at de liker å lese), blitt bedre på å hoppe hoppetau siden sist(fordi dette var noe hun var opptatt av sist vi møttes), eller er det første vi sier, nei så fin du var i dag. Så fin kjole du har, har du pyntet deg? nei men var ikke du søt i dag? Hva er det vi velger å kommentere? hva er det vi vektlegger, og hva er det ungene oppfatter at er det viktigste, nettopp fordi vi kommenterer det først, når vi møtes....

Anonymous poster hash: 57f8c...9b5

Her tror jeg du er inne på noe veldig viktig.

Synes dette blogginnlegget, "how to talk to little girls", er veldig bra:

http://www.huffingtonpost.com/lisa-bloom/how-to-talk-to-little-gir_b_882510.html

Anonymous poster hash: 4f547...315

Det er mulig at du kanskje synes mitt barn er av den typen av og til. MEN her er det snuppa selv som bestemmer hva hun skal ha på. En dag er det ballerinadrakt og tutu en annen dag er det olakjole eller shorts, eller heksekjole eller prinsessekjole... Vi har ALDRI lagt begrensninger på aktiviteten hennes av den grunn. Ser det ut som om det har vært dratt gjennom søla, så vasker jeg det bare!

Eneste jeg har sagt at goretex-jakka ikke er til leking. Regner det får hun bruke regndressen. (Det er ett pes å vaske og impr. stadig vekk og regnjakka duger like bra.

Anonymous poster hash: c4be9...d63

Jeg pynter ikke dattera mi i bhg. Men noen dager får ho ha på en finere kjole. Jeg har funnet ut at det ikke er noen vits i å spare på de fine klærne, for ho vokser bare ut av det. Det koster ikke stort mer å kjøpe kjole, enn body og strømpebukse.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Hva om alle gjør det som passer de best?

Å kle barnet mitt med tanke på at jeg ikke skal legge press på andre mødre - å blås, tenker jeg :P

Pynter DU barna i barnehage da?

Anonymous poster hash: 848c7...5e3

Da jeg hadde barn i barnehagen var jeg opptatt av at de skulle ha gode og funksjonelle klær og noen ganger pyntet jeg de litt ekstra ja. Pent trenger ikke bety upraktisk og vondt å leke i.

Spesielt hadde jenta mi en lang prinsesse-periode hvor kun rosa var akseptert og hun hadde stort sett kjole hver dag. Jeg sende henne ikke i bhg med den nyeste penkjolen, men om kjolen hadde vært brukt noen ganger var det helt ok å bruke den i bhg. De vokser jo så fort ut av klærne og ingen ting er tristere enn å legge bort fine klær som knapt har blitt brukt.

Men nå er det da du som mener folk skal kle i de rette klærne. Folk må da kunne ha på det de vil uten at slike som deg skal mene hva som er rett eller galt. Hva er problemet?

Anonymous poster hash: 6aec9...ae8

Annonse

Rimelig sjokkert over at så mange går til angrep på Hi sitt innlegg. Det hun skriver støttes jo av forskning og er høyst relevant.

Mine barn tar på seg det jeg legger frem kvelden før. I helgene velger de selv. Til barnehagebruk er det joggebukser og bomullsgensere. Eventuelt tights og tunika. Jeg går ikke i festklær på jobb og ser det som enda mindre naturlig om ungene skulle gjort det i barnehagen.

Jeg går i det mange annser som "festklær" på jobb, hver dag. Fordi jeg kan. Det er behagelig, de er lange eller korte, og fargerike, og jeg føler meg finere.

Datteren min elsker også fargerike kjoler. De kan vaske si vaskemaskinen, hun er absolutt ikke redd for å skitne seg til, og er fullstendig klar over at det å få hull/søl på klærne, er langt i fra verdens undergang.

Lei av de som pynter barna i bhg... Foreldre kan kle barnet slik de selv ønsker da, hva gjør det noe? Er ikke slik at de kommer i dress og bunad hverdag...

Viktigste er at barna har det bra, ikke hva de har på seg med mindre det er ubehagelig! 

Anonymous poster hash: 7effc...d80

Hva om alle gjør det som passer de best?

Å kle barnet mitt med tanke på at jeg ikke skal legge press på andre mødre - å blås, tenker jeg :P

Pynter DU barna i barnehage da?

Anonymous poster hash: 848c7...5e3

Hva mener du med pynte? Hvordan type klær er pynte? 

Anonymous poster hash: 7effc...d80

Dette må vel være det perfekte eksempelet på ansvarsfraskrivelse?

-Jeg kler mine barn slik -jeg- vil , og stoler nok på meg selv til å vite at de klærne de får, er gode og bevegelige.

At du velger å snakke til et helt forum, som om vi alle sammen kle ungene våres opp med gelatinplater, fordi du selv har problemer med å vurdere deg selv og barnet opp mot andre, gidder jeg ikke ta hensyn til nei.

Og til du over her som sa "tenke på sæ sjæl lizm" osv  i det kvalme, jeg støtter Leger uten grenser, jeg har fadderbarn, jeg støtter trygg trafikk og jeg gir fast sum i tillegg til gaver ellers i året til barneavdelingen og frelsesarmèen OG Lindrende Enhet og omsorg for barn.

Hva støtter du?

Bli litt mer trygg på deg selv, Hi. Stol på at det du putter på barnet ditt er anstendig, og godt. Så lar du andre gjøre som de vil.

Siden du spør; jeg støtter også Leger uten grenser. Videre jobber jeg som frivillig for Besøkstjenesten i Røde Kors, hvor jeg legger igjen en god del tid. Ellers bruker jeg ganske så mange timer i uken til å strikke varme babyklær som gis til ymse vedledige organisasjoner som sender klær til fattige land, blant annet Kirkens nødhjelp.

Uten at jeg skjønner hva i all verden det har med mitt innlegg å gjøre. Eller noe som helst egentlig.

Det jeg reagerte på var holdningen "jeg gjør da som jeg vil, så får andre gjøre som de vil" når det er snakk om temaet klespress blant barnehagebarn. Jeg mener det er et problem som krever en litt mer kollektiv tenkning på hvordan dette kan løses utover "jeg gjør som jeg vil og driter i hva andre mener".

Og det kan jeg vel mene uten å måtte arguentere for hvorvidt jeg fortjener en glorie over hodet grunnet vedledighetsarbeid eller ikke?

Selvsagt har det mye å si, når du sier på null grunnlag at hun tenker kun på seg selv. Hva vet vel du om det? Derfor tok jeg det eksempelet.

Glemte å si at jeg jobber som frivilli i lindrene enhet også, både hos døende hjemme og på sykehjem, barn, som gamle.

Poenget er jo det, at selv om èn mening her, er annerledes enn din, så var det en ganske drøy påstand. Se så mye du ikke visste om meg f.eks.

Jeg er ikke ute etter krangling og teit debatt rundt deg og din personlighet, men ute etter å poengtrere at jeg syns det er dumt når folk trekker beslutninger hva folks personlighet angår, basert på en diskusjon om bhgklær.

Ikke meningen å være skarp eller frekk. Håper du forstår hvor jeg ville med sammenligningen.

Etter min mening er det helt greit å kle ungene pent så lenge ungene kan gjøre hva de vil i klærne og ikke trenger å ta hensyn til klærne eller å bli begrenset av klærne i lek. Det jeg derimot synes vi skal passe på er at vi ikke gir unger komplimanger for hvordan de ser ut eller hva de har p seg. Det er så enkelt å si "Å så fin du var i dag." til jenta som kommer i finkjolen. Det merker både den som har pyntet seg og den som ikke har gjort det.

Anonymous poster hash: c3716...d99

Dette må vel være det perfekte eksempelet på ansvarsfraskrivelse?

-Jeg kler mine barn slik -jeg- vil , og stoler nok på meg selv til å vite at de klærne de får, er gode og bevegelige.

At du velger å snakke til et helt forum, som om vi alle sammen kle ungene våres opp med gelatinplater, fordi du selv har problemer med å vurdere deg selv og barnet opp mot andre, gidder jeg ikke ta hensyn til nei.

Og til du over her som sa "tenke på sæ sjæl lizm" osv i det kvalme, jeg støtter Leger uten grenser, jeg har fadderbarn, jeg støtter trygg trafikk og jeg gir fast sum i tillegg til gaver ellers i året til barneavdelingen og frelsesarmèen OG Lindrende Enhet og omsorg for barn.

Hva støtter du?

Bli litt mer trygg på deg selv, Hi. Stol på at det du putter på barnet ditt er anstendig, og godt. Så lar du andre gjøre som de vil.

Siden du spør; jeg støtter også Leger uten grenser. Videre jobber jeg som frivillig for Besøkstjenesten i Røde Kors, hvor jeg legger igjen en god del tid. Ellers bruker jeg ganske så mange timer i uken til å strikke varme babyklær som gis til ymse vedledige organisasjoner som sender klær til fattige land, blant annet Kirkens nødhjelp.

Uten at jeg skjønner hva i all verden det har med mitt innlegg å gjøre. Eller noe som helst egentlig.

Det jeg reagerte på var holdningen "jeg gjør da som jeg vil, så får andre gjøre som de vil" når det er snakk om temaet klespress blant barnehagebarn. Jeg mener det er et problem som krever en litt mer kollektiv tenkning på hvordan dette kan løses utover "jeg gjør som jeg vil og driter i hva andre mener".

Og det kan jeg vel mene uten å måtte arguentere for hvorvidt jeg fortjener en glorie over hodet grunnet vedledighetsarbeid eller ikke?

Selvsagt har det mye å si, når du sier på null grunnlag at hun tenker kun på seg selv. Hva vet vel du om det? Derfor tok jeg det eksempelet.

Glemte å si at jeg jobber som frivilli i lindrene enhet også, både hos døende hjemme og på sykehjem, barn, som gamle.

Poenget er jo det, at selv om èn mening her, er annerledes enn din, så var det en ganske drøy påstand. Se så mye du ikke visste om meg f.eks.

Jeg er ikke ute etter krangling og teit debatt rundt deg og din personlighet, men ute etter å poengtrere at jeg syns det er dumt når folk trekker beslutninger hva folks personlighet angår, basert på en diskusjon om bhgklær.

Ikke meningen å være skarp eller frekk. Håper du forstår hvor jeg ville med sammenligningen.

Nå er det du som trekker frem personlighet her.

Jeg kunne selvsagt ha understreket at jeg mente hun jeg svarte utviste en egoistisk holdning I DENNE SPESIFIKKE SAKEN, bare for å være på den sikre siden. På den annen side har jeg aldri påstått at dama er egoistisk på generelt grunnlag heller, så det er en slutning du trekker.

For å klargjøre: Å ikke ville ta innover seg at klespress og mobbing pga klær er et problem i enkelte barnehager fordi "jeg gjør dom jeg selv vil", vitner om en egoistisk holdning til dette bestemte temaet. Ok?

Og jeg har fremdeles enorme problemer med å se hva DINE veldedighetsprosjekter har med saken å gjøre. Om du så overgår Mor Teresa hva godhet angår, så forandrer ikke det en dritt på at både du, jeg og alle andre opptrer egoistisk på ett eller flere området.

Du vet, å drive veldedighet kan også tolkes som en form for egoisme... :) For gjør man det utelukkende for andre, eller gjør man det for å føle seg bra selv? Eller gjør man det for å skape et perfekt bilde av seg selv ovenfor omverdenen...? Et hett tema innen filosofien det der.

Men det var en digresjon. Likeså din iver etter å ramse opp alle dine gode gjerninger å gjøre. De har null og nada med mitt innlegg å gjøre.

Seriøst? Jeg kler min datter i søte kjoler og fine strømpebukser- så lenge hun kan herje villt, leke i sandkassa og kose seg så ser jeg ingen problem i fine klær. Fine klær kan man faktisk få til en billig penge altså. Desuten sier du jo selv at du kler i tunika- din datter ser helt sikkert på det som kjole :P her er det en selverklert prinsesse- skal jeg "tvinge" henne inn i bukser for at andre ikke liker skjørt og kjoler? Det blir for dumt altså. 

Om det er mobbing, erting eller press for å ha det fineste ditten eller finestse datten i barnehagen så er det holdningene det må gjøres noe med, ikke klærne! Begynn med deg selv, du som dømmer andre foreldre... Barna lærer av oss voksne vet du.

Anonymous poster hash: 26c4c...3dd

Annonse

I barnehagen skal en leke og ha det moro. Ikke se ut som små prinser eller prinsesser... Hvis en skal lage en trend i barnehagen med at barna skal se så søte og pene ut skaper det press ALT for tidlig på de små. I barnehagen der datteren min går er det allerede press blant treåringene. Skal det virkelig være slik? Jeg mener at vi som foreldre må la barn være barn og kle de i ting som gjør at de kan rulle seg i sandkassen uten at det gjør noe. Jeg kler barnet mitt i lekeklær ala enkel tunika, t-skjorte, tights, treningsklær osv... alt etter hvordan været er. MEN jeg tar ikke på de fineste strømpebuksene og søte kjoler i ett sett. Jeg ser det ofte i barnehagen at jentene ser ut som de kunne vært med i en liten missekonkurranse. Og ofte ser jeg barna i gensere og andre klær som er mer til pent. Og gjerne kjoler med strutteskjørt og dill. Kan ikke vi alle sammen tenke over dette?? Alle har et ansvar for at de små ikke skal trenge å fokusere mye på hva som er "rett" å ha på seg. Barn skal få lov til å leke og herje i klærne sine. Og for min del som mor synes jeg også at jeg ikke skal måtte bekymre meg over at jeg må kle min datter i de "rette" klærne.  Anonymous poster hash: bc9e1...7ea

Nå har jeg latt barna kle seg i det de vil.

To av jentene var "prinsesser" når de var små og insisterte på kjole i bh, så intet ille i det.

La hver og en av oss kle opp barna sånn som det passer oss.

Og ja barna mine har en mix av dyre og billige klær men det som er felles er at de har ett sett til fest ett til begravelser og resten er brukstøy.

Anonymous poster hash: c90df...7af

vil ikke si at jeg pynter henne. men ja, hun går endel med skjørt og kjoler. Men også tightser. Hun får gå med det hun ønsker. så lenge det passer til været ute=) Men selvfølgelig får hun ikke gå med de nyeste kjolene. kjøper heller ikke dyre klær, det har jeg ikke råd til. så lenge hun vil gå med det, og det ikke er i veien så ja, da får hun gå med kjoler osv. Og de hindrer henne ikke i å klatre i trær og lyktestolper. 

Ikke lest svarene du har fått her.. Men mitt barn kommer i behaglige joggebukser og gensere. Lek og aktivitet hele dagen = behagelige klær.

Hender jeg tenker på de som har jenter, som bare kan gå i strømpebukse og en lett og god bomullskjole over. (hverdagskjole/tunika).

Men gutta "må" liksom ha stive olabukser..... :-(

Det finnes myke jeans å ;) Som regel springer han rundt i ullundertøy eller strømpebukse ved hentetid uansett. Så jeg tror de ansatte kler av hvis klærne er stive :)

Rimelig sjokkert over at så mange går til angrep på Hi sitt innlegg. Det hun skriver støttes jo av forskning og er høyst relevant.

Mine barn tar på seg det jeg legger frem kvelden før. I helgene velger de selv. Til barnehagebruk er det joggebukser og bomullsgensere. Eventuelt tights og tunika. Jeg går ikke i festklær på jobb og ser det som enda mindre naturlig om ungene skulle gjort det i barnehagen.

du går kanskje ikke i festklær på jobben nei, det gjør ikke jeg heller.. men jeg kler meg i pent tøy (bukse, bluse og blazer) og jeg går i hvert fall ikke i joggebukse og genser

Anonymous poster hash: 473c4...67d

jeg er litt lei av å bli møtt med reaksjoner som 'egoist' når jeg sier at du kan gjøre som du vil, og så gjør jeg som jeg vil...

for det er jo egentlig det helt motsatte! Jeg vil at alle skal ha det bra.. :)

jeg pynter barna mine litt i barnehagen - liker å kle meg pent selv, og så lenge det ikke hemmer lekingen så ser jeg ikke problemet.. det betyr ikke at jeg ikke er opptatt av klespress, merkepress, mobbing osv..

for det første: jeg er ekstremt rask til å slå ned på all oppførsel som kan oppfattes som erting, mobbing eller å være slem mot andre

for det andre: jeg tror helt seriøst ikke at å bestemme at alle skal kle seg likt er løsningen (se på land som england med skoleuniform - hvis dere tror det ikke er mobbing og press til å kle seg riktig der tar dere grundig feil..) - jeg tror vi må jobbe med holdninger!!!

og mens vi gjør det, lar jeg treåringen min ta på seg favoritt tyllskjørtet og sener henne i barnehagen (kan til og med hende hun har på seg en matchende topp..)

Nå har jeg 3 barn  (2, 4 og 8 år) - og ingen av dem har joggebukser. Må jeg virkelig ut å handle det for at det skal være bra nok for deg? Ingen av oss foreldre går heller med joggebukser, og anser ikke det for å være et plagg man går med ute blant folk.

Joggebukse er ikke et plagg vi trener med heller, og ikke barna heller. Da har de på seg egnet tøy som puster.

Jentene går ofte med kjole/skjørt, men har selvfølgelig ikke på seg penkjolen. Gutten har enten baggy løse dongeribukser eller andre type klær, men heller ikke han har joggebukser. 

På vinteren går alle barna med ull, men jentene har gjerne en kjole el.l over for å spare ulltøyet. 

Ingen av barna går med stive, ubehagelige klær. Barna har rent, helt tøy som matcher hver eneste dag. Men går med tøy de får lov å leke fritt med! Og jo mer møkkete de kommer hjem - jo gladere blir jeg! 

Jentene steller selvfølgelig også håret sitt hver dag også. Har de et ønske om å ha langt hår må det også taes vare på og ordnes hver dag. Og det er bedre å ha håret i en flette eller lignende når de skal leke. Mindre hår i veien, eller som kan lugges/sette seg fast.

Jeg skjønner hva du mener, HI. Jeg synes utsagnene her inne om at "foreldre må få gjøre som de vil" er et resultat av det egosentriske samfunnet vi lever i. Forøvrig er det nok som blafrende hengejur sier over at det handler ikke om prinsesse eller tiara, men om hva som er pent/dyrt nok osv. Jeg vet om barnehager hvor barn har blitt ertet fordi de ikke kommer i dyre kjoler. Det er også kommentert at klærne er fra Cubus. Dette er ikke noe man kan avfeie med å si at det er foreldrene til barna som mobbes som må lære barna sine hva som gjelder. Dette er et problem som helt og holdent ligger hos foreldre som kler opp barna sine på dyrt vis og som også formidler dette til sine barn. At folk kan være så uinteresserte i andre barns v og ve skjønner jeg ikke. Men det viktigste er nok at deres barn får gå i dyre klær...Hilsen legemamma.

Anonymous poster hash: 73104...eee

Jeg skjønner hva du mener, HI. Jeg synes utsagnene her inne om at "foreldre må få gjøre som de vil" er et resultat av det egosentriske samfunnet vi lever i. Forøvrig er det nok som blafrende hengejur sier over at det handler ikke om prinsesse eller tiara, men om hva som er pent/dyrt nok osv. Jeg vet om barnehager hvor barn har blitt ertet fordi de ikke kommer i dyre kjoler. Det er også kommentert at klærne er fra Cubus. Dette er ikke noe man kan avfeie med å si at det er foreldrene til barna som mobbes som må lære barna sine hva som gjelder. Dette er et problem som helt og holdent ligger hos foreldre som kler opp barna sine på dyrt vis og som også formidler dette til sine barn. At folk kan være så uinteresserte i andre barns v og ve skjønner jeg ikke. Men det viktigste er nok at deres barn får gå i dyre klær...Hilsen legemamma.

ikke bare foreldrene til barna som mobbes som må lære barna sine hva som er viktig, men også de som 'pynter' barna sine.. alle har et ansvar for å lære barna sine at mobbing ikke er greit, å være slem er ikke greit, og det spiller ingen rolle om man har dyre eller ikke dyre klær..

det som IKKE er løsningen, etter min mening, er å bestemme at alle barna skal ha på joggebukse i barnehagen

Men er det kleda som signaliserar haldningar?

No har debatten flytta seg frå pynta til dyrt, greit nok. Vi kan godt ta den. Om barna går i merkeklede veit dei jo ikkje om at dei gjer det om dei ikkje blir fortalt at deira klede er dyre, og at det er betre enn billige. Barn har ikkje noko forhold til nedvurderinga av cubusklede (forøvrig mykje fint og praktisk der) med mindre det blir formidla til dei.

Kva folk kler barna i bryr meg midt bak, kva dei velger å vidareføre til barna i form av haldningar er noko anna. Det er klart at det på kort sikt er dei andre barna som må lide når foreldre er så tanketomme, og det er ikkje greit. Slike ting må takast tak i av barnehage, skule, FAU osv. Både av omsyn til dei som blir tvungne til å skamme seg over heilt brukbare klede pga feil merke, men også av omsyn til barna til desse hønshjernene som risikerar å vakse opp til å, i likhet med foreldra sine, kjenne til prisen på alt mogleg men å ikkje forstå verdien av noko som helst.

Foreldre som kjøoer og brukar dyre klede på barna utan å gi dei negative haldningar på kjøpet må gjerne fortsette for min del.

Så er det forskjell på hva man ser på som pynting også... Jeg går ofte i kjoler til hverdags, men ikke stive fallskjerm selvsagt. Hvis datteren min har lyst å ha på seg kjole ser jeg ikke problemet, strømpebukse/tights og en myk kort kjole er da noe av det mest behagelige man kan ha på seg! Og om den er rosa eller brun spiller vel liten rolle? Døtrene til venninnene min klatrer i trær, spiller fotball og leker i sandkasse med glitrende ballerinaskjørt, hvorfor skulle det være verre enn i andre plagg? Det er da like vaskbart som alle andre klær? Og at det kan bli hull på? Ja, blir det ikke ofte hull i barneklær? Er det verre at det går hull på en rosa kjole til 50 kroner, kun fordi det er en rosa kjole, enn på en grønn nøstebarndress til 500 kroner? Fordi...?

Edit: fallskjerm = gallakjole... Elendige autocorrect...

Endret av nagini

Så er det forskjell på hva man ser på som pynting også... Jeg går ofte i kjoler til hverdags, men ikke stive fallskjerm selvsagt. Hvis datteren min har lyst å ha på seg kjole ser jeg ikke problemet, strømpebukse/tights og en myk kort kjole er da noe av det mest behagelige man kan ha på seg! Og om den er rosa eller brun spiller vel liten rolle? Døtrene til venninnene min klatrer i trær, spiller fotball og leker i sandkasse med glitrende ballerinaskjørt, hvorfor skulle det være verre enn i andre plagg? Det er da like vaskbart som alle andre klær? Og at det kan bli hull på? Ja, blir det ikke ofte hull i barneklær? Er det verre at det går hull på en rosa kjole til 50 kroner, kun fordi det er en rosa kjole, enn på en grønn nøstebarndress til 500 kroner? Fordi...?

Edit: fallskjerm = gallakjole... Elendige autocorrect...

Hadde vore stiligare å gå rundt i ein stiv fallskjerm :P Endret av ★

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...