PintSizedDictator Skrevet 28. august 2013 #26 Del Skrevet 28. august 2013 Hva om alle gjør det som passer de best? Å kle barnet mitt med tanke på at jeg ikke skal legge press på andre mødre - å blås, tenker jeg Ja for all del. Hva er poenget med å tenke på andre enn seg sjæl liksom. At det blir klespress allerede i barnehagealder og at små barn bli mobba for klærne de har på seg er ikke MITT problem lizm. Først meg sjæl og så meg sjæl. Anonymous poster hash: 4f547...315 Hvis barna mobber andre på grunn av klærne de har så er det foreldrene til de barna det er noe galt med. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
regnbyen Skrevet 28. august 2013 #27 Del Skrevet 28. august 2013 Jeg har en sønn som for det meste har gått med joggebukse, med unntak av i besøk osv. Og en datter som elsker å pynte seg, med strutteskjørt osv. De voksne (faren, meg og ansatte i bhg/skole/sfo) bestemmer at man må kle seg fornuftig nok til å holde seg varm og tørr, ungene bestemmer farger osv. Ungene har både billige klær fra kjedebutikker og dyre klær (stort sett gaver). Jeg prøver å lære ungene at klær bare er klær, at ikke alle er opptatt av klær, og at ikke alle har råd til å kjøpe alle typer klær. Jeg skulle gjerne sett at datteren min foretrakk kjønnsnøytrale, fornuftige klær, men satser på at det ikke skader henne å være "prinsesse" noen år. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #28 Del Skrevet 28. august 2013 Hvordan tror du barn på 4 år vet at et annet barn bruker Cubus klær eller dyre merkeklær? Barn bryr seg ikke om disse tingene FØR foreldrene eller andre voksne forteller om sånt! Det er helt klart vår oppgave å oppdra våre barn til å bli den de blir! Et eks fra vår bhg: En av jentene i bhg har to mammaer ( Ja, lesbiske) jenten min synes jo dette var helt naturlig. Helt til en av de andre barna hadde blitt fortalt hjemme at dette var ikke normalt, og det er ekkelt! Da fikk den jenten mye spørsmål og ble rett og slett mobbet! Av 4 åringer!! Vi hjemme ligger opp til hvilke holdninger barna våre får! Jenten min går i både kjole, skjørt og joggebukser. Selv om sistnevnte ikke er så pop for tiden.. Men blir provosert av holdninger rundtom! Pass på hva du sier til barna om diverse!! Anonymous poster hash: 3472e...40b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
beibilykke Skrevet 28. august 2013 #29 Del Skrevet 28. august 2013 Så de dyre merkeklærne svigers kjøper til guttungen - fordi de har råd til det - skal jeg la ligge i skapet slik at ingen andre blir støtt av at han har dyre klær på i barnehagen? Det blir for dumt. At noen velger å pynte ungene som skal i barnehagen må vel de få lov til å gjøre. Kanskje det er et kompromiss? At foreldrene har valgt å ikke lage en sak utav akkurat det den dagen? Her kan guttungen finne på at han vil ha finskjorte på i barnehagen, ja vel, da får han det. Hvorfor? Fordi at om et par måneder er den for liten og det er litt dumt å bare ha brukt den i 2 bursdager fordi det skulle være en penskjorte. Anonymous poster hash: 4ef64...805 Nå var det ikke akkurat dette HI sitt innlegg dreide seg om var det? Dyr vs billig?! Nei, det var praktisk vs pent/yndig. Just sayin' Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #30 Del Skrevet 28. august 2013 Tro meg - tyllskjørt, psinsesskjoler og "fine" klær hemmer lek og utvikling. Mulig foreldrene utad synes det er greit at ungene klatrer i trærne i tyllskjørt og søler maling på den hvite genseren. Men barn oppfatter mye mer enn vi tror og de fleste barn synes IKKE det er greit at tyllskjørtet revner på vei opp treet, eller at det komme maling som ikke går av på den fine genseren. Vi har jo i andre sammenhenger oppdrat barna til å ikke søle på finklærne, ikke grise med maten osv. Og hva skjer da? Jo, barnet i prinsessekjolen vil ikke male og jenta i tyllskjørtet unngår å klatre i trærne! Dette gjelder selvfølgelig ikke alle - men veldig veldig mange. Dessuten mener jeg personlig at ungene har godt av å lære forskjell på hverdag og fest. Ikke noe galt i kjole på en varm sommerdag altså, med det trenger vel ikke være den fotside silkekjolen? Anonymous poster hash: 762fc...c0e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 28. august 2013 #31 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Syntes skoleuniformer hadde vært en god ide jeg da.. Men det er meg Selv har guttungen en hel haug med gant gensere. Han har også moods of norway gensere og bukser (!!!) Alt dette er arvet av en i familien min med veldig god råd. Jeg personlig kjøper klærne til han på tilbuds stativ på hm jeg! Og de er dødslekkre! Hver sin smak tenker nå jeg. Og helt ærlig.... VET ungene forskjell på burberry og billig klær? Så lenge de er rene og pene (for jenter, søte og for gutter, tøffe) så kan de vel ha på seg alt mulig i bhg? Det er vi som kler dem opp. Om vi kler dem opp i burberry genser og mof bukse, så vet ikke de at de går med dyre merkeklær, med mindre vi som foreldre gjør dem oppmerksomme på det. Hvorfor nevne det i det heletatt? Trur det er der mange av ungenes holdninger kommer fra. Fra foreldrene. Ikke si noe til dem om at de går med fancy dyre klær, så vil ikke de det heller. Endret 28. august 2013 av Aprikos Syltetøy Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #32 Del Skrevet 28. august 2013 Så de dyre merkeklærne svigers kjøper til guttungen - fordi de har råd til det - skal jeg la ligge i skapet slik at ingen andre blir støtt av at han har dyre klær på i barnehagen? Det blir for dumt. At noen velger å pynte ungene som skal i barnehagen må vel de få lov til å gjøre. Kanskje det er et kompromiss? At foreldrene har valgt å ikke lage en sak utav akkurat det den dagen? Her kan guttungen finne på at han vil ha finskjorte på i barnehagen, ja vel, da får han det. Hvorfor? Fordi at om et par måneder er den for liten og det er litt dumt å bare ha brukt den i 2 bursdager fordi det skulle være en penskjorte. Anonymous poster hash: 4ef64...805 Nå var det ikke akkurat dette HI sitt innlegg dreide seg om var det? Dyr vs billig?! Nei, det var praktisk vs pent/yndig. Just sayin' Så at jeg hadde glemt å skrive dyre, fine klær, at bare dyre kom med. Litt trykkleif og kjapp sending. Lære meg å lese igjennom før sending tror jeg. Anonymous poster hash: 4ef64...805 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isola&Lille+julegave Skrevet 28. august 2013 #33 Del Skrevet 28. august 2013 Jeg liker klær som er pene, praktiske og behagelige. Det er da ingen motsetning mellom pent og behagelig! Jeg kjøper ikke stygge klær til barnehagen. Og hun kan selvfølgelig leke og grise seg til for jeg har både vaskemaskin og vanish. Og barna blir ikke klesbevist med mindre alle rundt bemerker om de har fine klær eller ikke. Det er ikke klærne i seg selv som gjør det. Så det så! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SommerFrisk* Skrevet 28. august 2013 #34 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Dette må vel være det perfekte eksempelet på ansvarsfraskrivelse?-Jeg kler mine barn slik -jeg- vil , og stoler nok på meg selv til å vite at de klærne de får, er gode og bevegelige. At du velger å snakke til et helt forum, som om vi alle sammen kle ungene våres opp med gelatinplater, fordi du selv har problemer med å vurdere deg selv og barnet opp mot andre, gidder jeg ikke ta hensyn til nei.Og til du over her som sa "tenke på sæ sjæl lizm" osv i det kvalme, jeg støtter Leger uten grenser, jeg har fadderbarn, jeg støtter trygg trafikk og jeg gir fast sum i tillegg til gaver ellers i året til barneavdelingen og frelsesarmèen OG Lindrende Enhet og omsorg for barn.Hva støtter du? Bli litt mer trygg på deg selv, Hi. Stol på at det du putter på barnet ditt er anstendig, og godt. Så lar du andre gjøre som de vil. Endret 28. august 2013 av *SommerFrisk* Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. august 2013 #35 Del Skrevet 28. august 2013 Hvorfor skal man være så fordømt like? Er det noe poeng å begynne med "uniform" i barnehage, eller hva? Sånn i tilfelle noen kunne bli såra og vonbroten? Ærlig talt, folk er forskjellige og må få lov til det. En ting er de som diller og doller opp ungene i stive merkeklær som det ikek går an å leke i bare fordi de skal vise seg og ungen frem, det blir for dumt. Dessuten er det synd på disse ungene. Men så lenge klærne er behagelige og er lekevennlige, kunne jeg ikke brydd meg mindre om naboungene hadde på seg Chanel eller Cubus, altså. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 28. august 2013 #36 Del Skrevet 28. august 2013 Det jeg tenker når det gjelder uniformer på skolen og bhg er at da sliter de mindre ut sine egne klær. Kun derfor Unger skal jo leke og ha det morro, uansett åssen klær de går med. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #37 Del Skrevet 28. august 2013 Vi kjøper ikke klær som kunder til bruk i barnehagen.. Kjoler blir jo ikke brukt opp ved kun å bruke i bursdager. Min datter elsker skjørt og kjoler. Så lenge de ikke er kritthvite så bruker hun det i barnehagen. Hun elsker å finne frem klær som skal brukes i barnehagen. Hun får bruke akkurat det hun vil i barnehagen. syns det er bedre å få brukt klara litt før de vokser ut av de. Anonymous poster hash: 6f1e3...d17 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #38 Del Skrevet 28. august 2013 Syntes skoleuniformer hadde vært en god ide jeg da.. Men det er meg Selv har guttungen en hel haug med gant gensere. Han har også moods of norway gensere og bukser (!!!) Alt dette er arvet av en i familien min med veldig god råd. Jeg personlig kjøper klærne til han på tilbuds stativ på hm jeg! Og de er dødslekkre! Hver sin smak tenker nå jeg. Og helt ærlig.... VET ungene forskjell på burberry og billig klær? Så lenge de er rene og pene (for jenter, søte og for gutter, tøffe) så kan de vel ha på seg alt mulig i bhg? Det er vi som kler dem opp. Om vi kler dem opp i burberry genser og mof bukse, så vet ikke de at de går med dyre merkeklær, med mindre vi som foreldre gjør dem oppmerksomme på det. Hvorfor nevne det i det heletatt? Trur det er der mange av ungenes holdninger kommer fra. Fra foreldrene. Ikke si noe til dem om at de går med fancy dyre klær, så vil ikke de det heller. Jeg er halvt engelsk og gikk på skole der før vi flyttet hit da jeg var 13.. og hadde da selvfølgelig skoleuniform! men selv med skoleuniform lager barn/ungdom kleskoder som muliggjør mobbing av de som ikke gjør ting riktig.. i tillegg kunne man f.eks bli mobbet fordi man hadde arvet storesøsters blazer fra i fjor, siden årets modell var bitte litt annerledes.. Anonymous poster hash: 473c4...67d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #39 Del Skrevet 28. august 2013 Dette må vel være det perfekte eksempelet på ansvarsfraskrivelse? -Jeg kler mine barn slik -jeg- vil , og stoler nok på meg selv til å vite at de klærne de får, er gode og bevegelige. At du velger å snakke til et helt forum, som om vi alle sammen kle ungene våres opp med gelatinplater, fordi du selv har problemer med å vurdere deg selv og barnet opp mot andre, gidder jeg ikke ta hensyn til nei. Og til du over her som sa "tenke på sæ sjæl lizm" osv i det kvalme, jeg støtter Leger uten grenser, jeg har fadderbarn, jeg støtter trygg trafikk og jeg gir fast sum i tillegg til gaver ellers i året til barneavdelingen og frelsesarmèen OG Lindrende Enhet og omsorg for barn. Hva støtter du? Bli litt mer trygg på deg selv, Hi. Stol på at det du putter på barnet ditt er anstendig, og godt. Så lar du andre gjøre som de vil. Siden du spør; jeg støtter også Leger uten grenser. Videre jobber jeg som frivillig for Besøkstjenesten i Røde Kors, hvor jeg legger igjen en god del tid. Ellers bruker jeg ganske så mange timer i uken til å strikke varme babyklær som gis til ymse vedledige organisasjoner som sender klær til fattige land, blant annet Kirkens nødhjelp. Uten at jeg skjønner hva i all verden det har med mitt innlegg å gjøre. Eller noe som helst egentlig. Det jeg reagerte på var holdningen "jeg gjør da som jeg vil, så får andre gjøre som de vil" når det er snakk om temaet klespress blant barnehagebarn. Jeg mener det er et problem som krever en litt mer kollektiv tenkning på hvordan dette kan løses utover "jeg gjør som jeg vil og driter i hva andre mener". Og det kan jeg vel mene uten å måtte arguentere for hvorvidt jeg fortjener en glorie over hodet grunnet vedledighetsarbeid eller ikke? Anonymous poster hash: 4f547...315 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #40 Del Skrevet 28. august 2013 Jeg er helt enig. Det er ikke så ille i barnehagen hvor mine gutter går, men jeg ser hvordan folk doller opp jentene sine på FB... Hjelpe meg, snakker om å legge kropps- og motepress på helt små barn! Tror endel mødre pynter jentene sine for sin egen del (som små utstillingsvinduer, hvor poenget er at folk skal si: "Ååååå, så vakker datteren din er!"), ikke for barnas del. Hender jeg er glad for at jeg "bare" har gutter, det er nok mindre press på dem. Anonymous poster hash: ffd04...09b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #41 Del Skrevet 28. august 2013 Ei av jentene i bhg i dag hadde en supersøt kjole på seg i dag, syns hun var såå nydelig <3 Så lenge foreldrene syns det er greit at hun får sand på seg om hun leker i sandkassa så gjør da ikke det noe Anonymous poster hash: a38e6...b76 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #42 Del Skrevet 28. august 2013 Guttungen her har Barnehage klær og hjemme klær / pen klær. Er ikke krise om han av og til får på seg pener tøy i barnehagen men prøver å unngå det. Hvorfor? Jo fordi vi har veldig dårlig råd på grunn av arbeidsledighet så arver mesteparten av tøyet hvor endel er utvasket i farge, eller tøy jeg ikke likker fargen / mønster på. Velger da å bruke arve tøyet i barnehagen og de jeg klarer å kjøpe inn selv, litt nå og da, blir brukt i helger eller når han skal pynte seg litt. Jeg ønsker at de klærne jeg kjøper selv og som jeg virkelig liker skal vare lengst mulig. Det betyr ikke at andre skal kle sine barn i slitte utvasket tøy i barnehagen. Joda kan bli litt misunnelig på alle de pent kledde guttene og jentene, men det er kun fordi jeg håper å en dag har råd til å kjøpe alt tøyet nytt og da kan kle gutten min i de klærne jeg synes er fine uavhengig om det er barnehage eller middag ho besteforeldre. Kos dere med å pynte / kle barna deres i de klærne dere synes er fine. Det er vel ingen som som har råd til å kjøpe nytt som kjøper klær de ikke selv synes er fine, og barn over 3 år ønsker ofte å ha ett ord med i saken, så da er det jo bare naturlig at det blir mange nydelige prinser og prinsesser. Og en dag er det vår gutt sin tur til å dra i barnehagen i sine fine klær som får han til å føle seg som en flott prins Anonymous poster hash: a999e...daf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145637972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #43 Del Skrevet 28. august 2013 Ok. Idag er jenta mi kledd i et skjørt med innesydd truse fra hm til 50 kr (sikkert "pynteskjørt" for noen), tynn rosa genser til 30 kr fra hm og knestrømper til halvpris fra polarn og pyret. Totalt knapt en hundrings. På avstand så hun nok litt pyntet ut pga alt matchet, men på nært hold så det mer ut som komfortable klær som ikke strammer noe sted og som hun kan rulle i sandkassa med.... En annen dag kan hun være kledd i kjole fra memini og sikkert virke superpyntet. Tredje dag går hun i joggebukser arvet etter sin bror og en t-skjorte som er arvet fra naboen i matchende farger. Jeg pynter henne ikke konsekvent men jeg liker at fargene ser sånn nogenlunde ut sammen, at klærne er hele og rene og at hun har ordentlig fottøy på-jeg bryr meg ikke om hva andre mener så lenge hun ikke fryser eller er våt. Anonymous poster hash: e82ad...c00 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145638069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #44 Del Skrevet 28. august 2013 Jeg kler alltid barna mine "pent" når de ikke er hjemme, dvs ikke i joggebukse. Klærne er alltid behagelige og lekevennlige, og det gjør ingenting om de blir skitne. Hverken jeg eller mannen min forlater hjemmet i joggebukse eller lignende klær, det trenger heller ikke barna mine gjøre. Det er ikke fokus på mote eller merker hjemme hos oss, men vi vil allikevel se ordentlige ut. Anonymous poster hash: 6298e...16e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145638072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sussie77 Skrevet 28. august 2013 #45 Del Skrevet 28. august 2013 Sender datteren min på 2 år ofte i kjole i barnehagen. Hun elsker kjoler akkurat som mammaen sin, og da lar jeg henne gå med det. Og er ikke noe problem å leke i kjole/skjørt. Selv om jeg liker at barna mine har fine klær, er jeg også veldig opptatt av at mine barn har gode klær de kan leke i. Unngår klær som strammer eller trange. Syntes ikke man skal bry seg så mye om hva andre kler barna sine i. Husk at endel barn har også tidlig sterke meninger om klær. Og det syntes jeg de skal få lov til å ha. Høres mer ut som det er du som føler presset, ikke barnet ditt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145638091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #46 Del Skrevet 28. august 2013 Hva om alle gjør det som passer de best? Å kle barnet mitt med tanke på at jeg ikke skal legge press på andre mødre - å blås, tenker jeg Pynter DU barna i barnehage da? Anonymous poster hash: 848c7...5e3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145638097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LA8PV Skrevet 28. august 2013 #47 Del Skrevet 28. august 2013 Dette må vel være det perfekte eksempelet på ansvarsfraskrivelse? -Jeg kler mine barn slik -jeg- vil , og stoler nok på meg selv til å vite at de klærne de får, er gode og bevegelige. At du velger å snakke til et helt forum, som om vi alle sammen kle ungene våres opp med gelatinplater, fordi du selv har problemer med å vurdere deg selv og barnet opp mot andre, gidder jeg ikke ta hensyn til nei. Og til du over her som sa "tenke på sæ sjæl lizm" osv i det kvalme, jeg støtter Leger uten grenser, jeg har fadderbarn, jeg støtter trygg trafikk og jeg gir fast sum i tillegg til gaver ellers i året til barneavdelingen og frelsesarmèen OG Lindrende Enhet og omsorg for barn. Hva støtter du? Bli litt mer trygg på deg selv, Hi. Stol på at det du putter på barnet ditt er anstendig, og godt. Så lar du andre gjøre som de vil. Hvilken relevans dine veldedighetsprosjekt har i denne debatten begriper ikke jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145638122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LA8PV Skrevet 28. august 2013 #48 Del Skrevet 28. august 2013 Rimelig sjokkert over at så mange går til angrep på Hi sitt innlegg. Det hun skriver støttes jo av forskning og er høyst relevant. Mine barn tar på seg det jeg legger frem kvelden før. I helgene velger de selv. Til barnehagebruk er det joggebukser og bomullsgensere. Eventuelt tights og tunika. Jeg går ikke i festklær på jobb og ser det som enda mindre naturlig om ungene skulle gjort det i barnehagen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145638131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #49 Del Skrevet 28. august 2013 Tenker, etter å ha lest gjennom en del av innleggene her, at det som kanskje er det viktigste heller enn å henge seg mye opp i hvilke klær hvem går med når, er å tenke på holdningene vi som voksne formidler. Hva sier vi når vi er ute og går med barna våre? Kommenterer vi mye utseendet/klærne til andre voksne/barn som går forbi? Kanskje med vilje, kanskje ubetenksomt. Hva sier vi når vi treffer jentene til venninner, i barnehagen, tantebarn osv? Er det første vi spør om hva de har gjort på i det siste? Om de har lest noen gode bøker(fordi vi vet at de liker å lese), blitt bedre på å hoppe hoppetau siden sist(fordi dette var noe hun var opptatt av sist vi møttes), eller er det første vi sier, nei så fin du var i dag. Så fin kjole du har, har du pyntet deg? nei men var ikke du søt i dag? Hva er det vi velger å kommentere? hva er det vi vektlegger, og hva er det ungene oppfatter at er det viktigste, nettopp fordi vi kommenterer det først, når vi møtes.... Anonymous poster hash: 57f8c...9b5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145638144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #50 Del Skrevet 28. august 2013 Herregud , la nå folk kle ungene sine som de vil. Hvordan skal unger få lov til å utvikle seg til selvstendig og unikt individ om det skal måtte kle seg likt som alle jentene el guttene i barnehagen. Barn er forskjellig like mye som oss, har dere lyst til å måtte kle dere som naboen? Nei tenkte meg det. Det er deres ansvar ( og barnehagen nåt de er der) lære dem til å godta og akseptere forskjellene. I klær, interesser og utseende forøvrig. Er som ei skrev over om hun med lesbiske mødre, det var ikke et problem før noen foreldre hadde slengt med leppa så ungen oppfatta det som unormalt og feil. Det er pga oss det starter med mobbing pga vekt, hårfarge ( eks rødt hår og fregner) , klær, heftige matpakker el ei. Er jo helt nazi hvordan vi ikke skal få lov til å være forskjellig. Min sønn har ofte valgt klesfarger som gutter ofte ikke gjør, han har et helt naturlig svar på tiltalen fra andre gutter hver gang han, for han liker den fargen og er sikker på seg selv at den er ok til han( den og , han buket alle typer farger ikke noe kun blå, sort, grå , brun osv her) Det er enkelt og greit dere som må ta praten til Lise om at Sunniva har rosa tyllkjoler hver dag i barnehagen for hun liker det og mamman og pappan hennes er enig hun kan få dem og at de har råd til å kjøpe dem. Så får dere forklare deres hvorfor detes datter ikke får, være seg det er pga dere finner det upraktisk, ikke har råd ol. Det er lov til å Si dere ikke har råd til en garderobe full av upraktiske klær. Virker som det et tape ansikt problem og , vil ikke virke fattigere enn de med dyre el fjonge klær. Det er jo mødrene som starter janteloven her. Ikke barna og ikke fedrene heller for de gir blanke F i slike ting. Anonymous poster hash: c24b2...c0d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144076066-lei-av-de-som-pynter-barna-i-barnehagen/page/2/#findComment-145638231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå