Gå til innhold

Lei av de som pynter barna i barnehagen!

Anbefalte innlegg

I barnehagen skal en leke og ha det moro. Ikke se ut som små prinser eller prinsesser...

Hvis en skal lage en trend i barnehagen med at barna skal se så søte og pene ut skaper det press ALT for tidlig på de små. I barnehagen der datteren min går er det allerede press blant treåringene. Skal det virkelig være slik?

Jeg mener at vi som foreldre må la barn være barn og kle de i ting som gjør at de kan rulle seg i sandkassen uten at det gjør noe. Jeg kler barnet mitt i lekeklær ala enkel tunika, t-skjorte, tights, treningsklær osv... alt etter hvordan været er. MEN jeg tar ikke på de fineste strømpebuksene og søte kjoler i ett sett. Jeg ser det ofte i barnehagen at jentene ser ut som de kunne vært med i en liten missekonkurranse. Og ofte ser jeg barna i gensere og andre klær som er mer til pent. Og gjerne kjoler med strutteskjørt og dill.

Kan ikke vi alle sammen tenke over dette?? Alle har et ansvar for at de små ikke skal trenge å fokusere mye på hva som er "rett" å ha på seg. Barn skal få lov til å leke og herje i klærne sine. Og for min del som mor synes jeg også at jeg ikke skal måtte bekymre meg over at jeg må kle min datter i de "rette" klærne. 

Anonymous poster hash: bc9e1...7ea

Fortsetter under...

jeg kan finne på å kle på jenta mi på tre et tyllskjørt (eller danseskjørt som hun kaller det) og en litt finere topp i barnehagen.. men det betyr da ikke at hun ikke kan rulle rundt i sandkassa for det!!

Du kan kle på deg og dine barn det du vil og så kan jeg kle på meg og mine barn det jeg vil.. og så blir det et mindre problem her i verden

Kor fin strømpebuksa er har ingen ting å seie for leiken til barna.

Eg er nok litt meir "tolerant" enn du, kor fine kleda til dei andre er bryr eg meg ikkje om. Det er først når kleda hindrar barna i bevegelse og leik eg reagerar negativt. Då undrast eg over prioriteringane til foreldra og synes synd på barna.

Jeg kjøper bare klær som jeg synes er veldig fine, men som samtidig er praktiske med tanke på aktiv lek. Eldste som er selverklært prinsesse vil jo selv velge litt av klærne og da blir det også fine, jentete klær.

Men, selv om det ofte er sukkersøte og fine klær er det billige klær fra H&M, Kappahl, lindex osv. De er billige, men fine. Istedenfor å bruke penger på noen klær som kan brukes i barnehagen, og noen klær som kan brukes når det er tid for selskap så synes jeg det er greit å kjøpe fine billige klær som kan brukes til alle anledninger uten at barnet hemmes i å leke aktivt. Blir det store hull og umulige flekker er det helt greit. Nettopp derfor jeg kjøper billige klær :)

Ser jo de som kjøper dyre klær men som ikke er fine i det hele tatt. Skjønner ikke hvorfor det skal være mer akseptabelt...

Anonymous poster hash: bdefc...d84

Dette må da blir opp til foreldrene. Har de råd til å la ungene gå i de dyreste merkelklær i barnehagen så er det helt deres valg. Mine barn aner ikke hva slike merker er, fordi vi har andre prioriteringer.

Du kan ikke gi andre foreldre skylden for at dine barn har lyst på merkeklær, det er ditt ansvar å lære ungene at alle ikke kan få alt selv om noen andre har.

Annonse

En treåring kan jo ikke bruke strutteskjørtet mange ganger hvis det kun skal brukes i selskap. De vokser fort og klærne blir fort for små. Du får stole på at barnehagen passer på at barna faktisk kan leke og bevege seg i barnehagen. En del av oppveksten er å lære seg at ikke alle gjør alt likt. Som mamma må du velge hva som er viktig for deg og lære barna dine at det er du som bestemmer, uavhengig av hva andre gjør.

Er altså ikke enig med deg. Mine unger bruker nok det som kanskje er penklær utenom bursdager og selskap. De koser seg med det, klærne blir brukt før de er for små. De blir skitne og noe blir ødelagt, men kjøper ikke så dyrt pentøy at det er noen krise.

Hva om alle gjør det som passer de best?

Å kle barnet mitt med tanke på at jeg ikke skal legge press på andre mødre - å blås, tenker jeg :P

Ja for all del. Hva er poenget med å tenke på andre enn seg sjæl liksom. At det blir klespress allerede i barnehagealder og at små barn bli mobba for klærne de har på seg er ikke MITT problem lizm. Først meg sjæl og så meg sjæl.

Anonymous poster hash: 4f547...315

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Jeg kjøper aldri klær som ikke tåler vask. Selvom jeg en gang i blant kan sende guttungen i barnehagen med finere tøy, er det likevel klær som jan kan bevege seg i og som tåler en runde i maskina etterpå. Hva andre klær på ungene sine kunne jeg ikke brydd meg mindre om, så lenge de kan bevege seg i det. De små bryr seg fint lite om hva andre har på seg også..

Hehe, en dag måtte jeg sende guttungen i barnehagen med dressbukse på, vi hadde vært på ferie og hadde INGEN andre rene bukser :P

Det er det dummeste...! :huh:

Hvordan foreldre vil kle sine små får bli opp til dem!

Da jenta mi på snart 9 år var liten kledde jeg henne nokså sukkersøtt, enten vi var hjemme eller i barnehagen. Men jeg brydde meg ikke om hun ble skitten i barnehagen! De fleste flekker går nemlig bort i vask.

Så selvom du vil kle jenta di opp i spygrønn genser med hullete snekkerbukse oppå, betyr ikke det at resten av oss må gjøre det samme.

Å kle barnet mitt med tanke på at jeg ikke skal legge press på andre mødre - å blås, tenker jeg :P

Ja for all del. Hva er poenget med å tenke på andre enn seg sjæl liksom. At det blir klespress allerede i barnehagealder og at små barn bli mobba for klærne de har på seg er ikke MITT problem lizm. Først meg sjæl og så meg sjæl.

Det er jo heller du som driver med ansvarsfraskrivelse.. 

det er din jobb å lære dine barn at de ikke trenger en bestemt type klær osv..

selv om jeg kler på barnet mitt fine klær (ikke dyre merkeklær, men kjoler, skjørt osv) betyr jo ikke det at jeg gir barnet mitt tillatelse til å mobbe de andre barna for at de har på joggebukse..

Klespress blant mødrene kanskje. Og vaksne folk må nesten tole at vi ikkje er like alle saman.. Endret av ★

Annonse

Så de dyre merkeklærne svigers kjøper til guttungen - fordi de har råd til det - skal jeg la ligge i skapet slik at ingen andre blir støtt av at han har dyre klær på i barnehagen?

Det blir for dumt.

At noen velger å pynte ungene som skal i barnehagen må vel de få lov til å gjøre. Kanskje det er et kompromiss? At foreldrene har valgt å ikke lage en sak utav akkurat det den dagen?

Her kan guttungen finne på at han vil ha finskjorte på i barnehagen, ja vel, da får han det. Hvorfor? Fordi at om et par måneder er den for liten og det er litt dumt å bare ha brukt den i 2 bursdager fordi det skulle være en penskjorte.

Anonymous poster hash: 4ef64...805
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Det var da en sjarmerende kommentar.

Jeg tenker at en av de viktigeste tingene man kan lære barna sine er at man er forskjellige.

Å ikke ta på barna fine klær fordi det finnes de som ikke gjør det blir like dumt som at noen ikke kan ha ekstra gode matpakker fordi de andre barna blir misunnelige.

Man kan faktisk leke like godt i et tyllskjørt som i et dongeriskjørt altså.

Så lenge klærne er myke og gode å bevege seg i er det vel det samme om genseren er fra HM eller Gant?

Om barna henger seg opp i hvilke merke det er på klærne er det nok heller foreldrene som må jobbe med holdningene sine, for et sted lærer barna det fra.

Lizm ass!

Endret av ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Ikke lest svarene du har fått her.. Men mitt barn kommer i behaglige joggebukser og gensere. Lek og aktivitet hele dagen = behagelige klær. 

Hender jeg tenker på de som har jenter, som bare kan gå i strømpebukse og en lett og god bomullskjole over. (hverdagskjole/tunika).
Men gutta "må" liksom ha stive olabukser..... :-(

Gjest Julia1984

Jeg har tre barn. Aldri opplevd klesspress blant barna. Tror seriøst det er DU som føler på at de andre har finere klær enn ditt barn.

Slutt å tolke så mye. Er det mobbing blant barna i din bhg vil jeg påstå at barnehagen og foreldrene har en utfordring. Ikke skyld på klær etc. Handler om å lære barna holdninger, uavhengig av klær eller annet.

Synes DU bør gå litt i deg selv. Du dømmer jo andre foreldre for deres valg

Jeg har 3 jenter som ofte har på seg kjoler og skjørt i barnehagen. De elsker å gå med kjoler, skal jeg tvinge på dem bukser for at andre skal føle seg bedre? De ruller rundt i blåbærskauen som alle andre, og når tyllskjørtet er fullt av blåbærflekker, så er det helt greit.

Jeg tror virkelig ikke det er klespress i barnehagen vår. Noen har på kjoler, noen har bukser og andre igjen har joggebukser. Når vinteren kommer, tasser alle rundt i ullstillongs inne uansett.

Mine kommer til å fortsette å ha skjørt på så lenge de velger det selv. Og jeg lærer dem at alle har på seg det de liker å gå med, og så er det ikke mer snakk om det.

Anonymous poster hash: 5640f...d1a

Jeg skjønner hva HI mener, tror jeg....

Jeg jobber som lærer, og ser at utseende er under press fra tidlig av. Hvem har penest hår, ansikt, kropp og klær. Barna blir alt for tidlig opptatt av at de skal se sånn og slik ut. Selv barnetv presser dette opp med alle tenåringene/store jentene/guttene som skal se mest mulig voksne ut i tøyet.

Det som er viktig, er ikke om jenta vil kle seg som en prinsesse i tutu og tiara, eller at guttene vil se ut som sjørøver, men det er fokus på hva som er pent eller ikke fra tidlig av. Voksne vokter ikke ord og meninger foran barna, og kan smitte over dårlig holdning når det kommer til hva som er ansett som pent eller stygt. Og barna hermer etter. Å dille opp dattera som en modell og la henne sminke seg i tidlig alder er fy i mine øyne, samme med guttene som skal se kule ut med masse hårpleieprodukter og saggejeans....

Barn må holdes utenfor presset om å se pene ut til enhver tid. Ungdomsskolen kommer fort nok, og da er presset enda større! La barn være barn og kle seg ut så mye de vil, men vokt dere for å merke visse stiler som pent og andre som stygge! Barna oppfatter mye fra tidlig av..

Kjære vene nå har jeg ikke lest alle svarene her, men det er jo ikke rart det er motepress på skolene og mye mobbing når barnas foreldre har slike holdninger som minoriteten her!!!!

Synes det er forferdelig å lese at det er så mye fokus på barnas bekledning ----så tidlig i alder.

Husker en gjeng i en barnehage datteren min gikk for noen år tilbake, hvor det var en rosa-gjeng og en lilla gjeng. Dette tok til slutt helt av, slik at foreldrene måtte møtes og bli enige om å roe ned klesvalget til jentene.

Jeg har 4 jenter, kler de i kjoler og vanlige klær men de får ikke lov å gå som prinsesser i barnehagen.....makan!!

Anonymous poster hash: c661a...f8f

Jeg er mest opptatt av at barn skal lære at vi ikke er like, har ulike prioriteringer, verdier og interesser. Det må være rom for det, og de må først som sist lære å stå i mot presset og takle at ikke alt er likt eller nødvendigvis føles rettferdig. Så for meg må andre barn gjerne stille i ballkjoler og diamantene sine. Barna mine får ikke det, og de ser ut til å godta det og trives greit med det. 

Men vi kan gjerne prøve å ta litt hensyn om det er noe foreldre finner veldig vanskelig og urettferdig for barna sine. Men av og til gjør vi det vi mener er riktig for oss, så får vi heller støyten om noen ikke liker det.

Her var mange tilbakemeldinger og mange ikke helt så fint fremført... som rollemodeller (og det er vel det indlegget handler om mer enn klær?!?), da kunne vi vist alle gå litt i oss selv (gikk jeg rett i forsvar - og hvorfor, er kanskje lurt å tenke?), som en så fint skrev - men dessverre kun henvendt til forfatteren...

En annen skrev at det er vel presset/mobbingen her, som er problemet. Det er jeg helt enig i - og kanskje og måten som vi lærer våre barn å snakke til hverandre på i den smmenheng. Er vi da gode rollemodeller i denne tråd?

Dette er viktigere for meg en egentlig klærne!

Har selv jobbet i BHG i 5 år, og bryr meg ikke om pris og utseende på klær, så længe ikke det hæmmer barnets utvikling; at ikke de får bevege seg skikkelig, at ikke de fryser etc. Mange dyre/fine klær i dag tåler masse og hæmmer ikke utviklingen!

Der hvor foreldrene kom i BHG derimot med formaning til barna om 'ikke bli skitten i fine klærne dine' - da sa jeg med et smil til foreldrene, at da ville jeg gi barnet på ekstra klærne sine og henge fine klærne på rommet, så ikke de var skittne når barnet ble hentet. Og alle foreldre tok dette med et smil!

Noen ganger var faktisk utfordringen at foreldrene ikke klarte klæs-kranglingen på morgenen og lod lita jente få bestemme. Om dette er god oppdragelse skal ikke jeg dømme på. Har jo kjennt at du må gi deg på mange fine intensjoner, verdier og holdninger som forelder ;) - Og i BHG ble det aldri noe krangel fra prinsessene heller!

Så mitt råd her; fokuser på det viktigste; press og mobbing. Ta tak i BHG og ta det evt opp på foreldermøte. Ikke uvanlig i dag, at BHG har holdninger til og planer for å håndtere slike saker!!

En flott dag videre til alle :)

Det var da en sjarmerende kommentar.

Jeg tenker at en av de viktigeste tingene man kan lære barna sine er at man er forskjellige.

Å ikke ta på barna fine klær fordi det finnes de som ikke gjør det blir like dumt som at noen ikke kan ha ekstra gode matpakker fordi de andre barna blir misunnelige.

Man kan faktisk leke like godt i et tyllskjørt som i et dongeriskjørt altså.

Så lenge klærne er myke og gode å bevege seg i er det vel det samme om genseren er fra HM eller Gant?

Om barna henger seg opp i hvilke merke det er på klærne er det nok heller foreldrene som må jobbe med holdningene sine, for et sted lærer barna det fra.

Lizm ass!

Vet du, jeg synes egentlig ikke din kommentar var så veldig sjarmerende heller. Den vitner i mine øyne om en veldig arrogant tankegang, der man setter seg selv først og driter i fellesskapet.

Klespress blant barn ER faktisk et reelt problem flere steder. Da synes jeg faktisk at vi i det minste kan ta dettte en smule innover oss og ikke bare tenke på oss selv.

Og det at det er foreldrene som må jobbe med holdingene sine er en litt naiv tankegang. Kan man overføre den til mobbing også tro? Hvis et barn er en mobber så er det jo foreldrene sin feil, så det er ikke alle oss andre sitt problem. Alle mann for seg.

– Vi hadde tre jenter i barnehagen som pleide å avtale hva de skulle ha på seg dagen etter. Dersom en av dem ikke var likt kledd som de andre to, ble hun utestengt. Rett og slett frosset ut for hvordan hun var kledd, forteller Jørgensen. http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2011/Oktober/Gucci-barna-inntar-barnehagene/

Økt motepress i barnehagen: http://www.ta.no/nyheter/article5821146.ece

Kanskje noe å være LITT oppmerksom på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...