Gå til innhold

Hvordan stoppe neseblod FORT!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten har blødd i ti minutter og det fosser enda, holder hodet fremover

Anonymous poster hash: b13fc...da5

Skrevet

Ispakke på nakken og legevakt hvis det virkelig fosser. Han kan godt suge på en isbit også om han er stor nok.

Skrevet

Hold det bakover.

Legg ham på ryggen med hode bak.

Evnt kald klut over neseryggen

Anonymous poster hash: b03b9...cc6

Skrevet

Press fingrene over neseryggen. Kunne blø i flere timer da jeg var yngre, slitsomt!

Anonymous poster hash: 3a6c5...286
Skrevet (endret)

Hold det bakover.

Behandling

I motsetning til hva mange tror, er det helt feil å legge hodet bakover ved neseblod. Faktisk stiger blodtrykket til hodet når man ligger, og dermed vil det komme mer blod til blodåren som er skadet, og det blir vanskeligere å stoppe blødningen. Derfor er det best å sitte når en skal stoppe neseblødningen. Barnet skal verken bøye hodet bakover eller framover.

1. Berolige barnet. Barn blir gjerne redde  når de oppdager at de blør og tror det er farlig. Derfor er det viktig at du er rolig og klarer å roe barnet ned. Forklar barnet at det ikke er farlig, og at du skal hjelpe å stanse blødningen. Gråt vil forsterke neseblødningen, så trinn én er å roe barnet.
  2. Ta barnet på fanget, eller få det til å sitte ved siden av deg. Klem den nederste myke delen av nesen sammen med tommel og pekefinger. Når du klemmer sammen den mye delen av nesen, klemmer du også på blodåren som blør, og det vil dannes en sårskorpe som stanser blødningen.  Du kan bruke lommetørkle, vaskeklut eller bare fingrene. Det viktigste er at du holder med et fast og bestemt trykk. Større barn kan lære å holde selv. Er du usikker på hvordan du skal holde, kan du høre med legen eller helsesøster neste gang du er i kontakt med dem.
  3. Ta tiden til hjelp. Du skal fortsette å holde på nesen i ti minutter. Ha en klokke tilgjengelig og ta tiden. Tiden snegler seg ofte framover når man venter på noe, så avledning er lurt. Les en bok, fortell et eventyr, lytt til musikk, se på tv eller noe annet som både fanger barnets oppmerksomhet og får det til å sitte i ro.
  4. Hvis neseblødningen ikke har stoppet etter ti minutter, prøver du med ti nye minutter på samme måte. Hvis du ikke klarer å stoppe neseblødningen etter tre slike forsøk, skal du kontakte lege.
Endret av Myrsnipa1♂&snart2♀
Skrevet

Hold det bakover.

Du må IKKE legge han bakover! Han skal sitte, med hodet fremoverbøyd. Kaldt i nakken, og la det blø fra seg. Ta kontakt med legevakt hvis det ikke gir seg.

Han skal IKKE spise eller drikke varme ting!

Hilsen Øre-Nese-Hals-sekretær.

Anonymous poster hash: 5afcd...2bd

Skrevet

Takk dere. Det sluttet endelig, holdt på neseryggen.

Skrevet

Jeg så inni nesen hans og så en blodig klump. Tenkte at den måtte ut, og dro ut en 10 cm lang remse med koagulert blod. Etter dette roet det seg. Er det vanlig?

Hi

Skrevet

Jeg blødde ekstremt mye i nesen selv da jeg var liten, og husker godt de der ekle klumpene som kom ut. Ofte stoppet det like etter, så antar at det er ganske normalt.

Kjipe greier, men de vokser det som oftest av seg.

Anonymous poster hash: 8b847...e13

Skrevet

Legg noe kaldt i nakken.

Skrevet

Hvis gutten din blør masse og det "fosser" som du sier så for all del ikke legg han bakover. Jeg snakker av egen erfaring. Hadde store problemer med dette selv da jeg var liten. Hvis han legges bakover vil det renne blod ned i halsen og samle seg der. Dette kan være veldig ubehagelig og føre til at han kaster opp/hoster opp "klumper" med blod. Dette er meget ubehagelig. Sitt foroverbøyd med ansiktet bruk gjerne kluter som er litt avkjølende i nakke og eventuelt over nesa. Det syntes jeg var behagelig. 

Hvis det fosser blod kan det være et av blodkarene i neseveggen som har sprukket og da kommer det masse blod. Hvis dette er et vedvarende problem ta kontakt med lege. Det finnes behandlig for dette som gjøres enkelt. Har selv blitt "brent" i nesa og har ikke hatt noe problemer med dette siden da. Og da var jeg kanskje 10 år og er nå 31. 

Lykke til. 

Anonymous poster hash: 0bbd1...b59
Skrevet

Noe som er veldig rart men som faktisk virker er å legge personen på rygg, løfte ene foten, ha strakt bein og slå hardt under hælen. Trener 10-12 treninger i uken og blør i perioder neseblod 4 ganger i uken. (Blør veldig lett) dette har alltid virket for meg, til og med når jeg brakk nesa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...