Gå til innhold

Hvordan er det å være lærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket trinn er best å undervise på?

Hvor er det best betalt? Høyskole? VGs? Privatskole?

Fordeler/ulemper?

Hvordan er det for de med realfag?

Er det annerledes å være lektor med opprykk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket trinn som er best kommer helt an på hva du liker å jobbe med. Jeg vasker heller hus enn å jobbe på barneskolen, men trives godt på ungdomsskolen.

Du lønnes etter utdanning og ikke etter hvor du jobber.

Realfag vet jeg ikke noe om da jeg ikke har dette selv.

Nå er jeg adjunkt med opprykk, og tar master nå (blir altså lektor med opprykk om noen år) og jeg kan ikke se hvordan det skal være annerledes å være lektor enn adjunkt eller lektor.

Fordeler som lærer: stor individuell frihet, mye selvstendig jobbing, variasjon i hverdagen, daglige utfordringer, hyggelig ungdom, fleksibel arbeidstid osv.

Ulemper: barn du ikke får gitt hjelpen du trenger, ulykkelige skjebner som man tar med seg hjem, kravstore foreldre, byråkratisering, og et stort ansvarsområde.

Skrevet

Hvilket trinn som er best kommer helt an på hva du liker å jobbe med. Jeg vasker heller hus enn å jobbe på barneskolen, men trives godt på ungdomsskolen.

Du lønnes etter utdanning og ikke etter hvor du jobber.

Realfag vet jeg ikke noe om da jeg ikke har dette selv.

Nå er jeg adjunkt med opprykk, og tar master nå (blir altså lektor med opprykk om noen år) og jeg kan ikke se hvordan det skal være annerledes å være lektor enn adjunkt eller lektor.

Fordeler som lærer: stor individuell frihet, mye selvstendig jobbing, variasjon i hverdagen, daglige utfordringer, hyggelig ungdom, fleksibel arbeidstid osv.

Ulemper: barn du ikke får gitt hjelpen du trenger, ulykkelige skjebner som man tar med seg hjem, kravstore foreldre, byråkratisering, og et stort ansvarsområde.

Skrevet

Optatium,

det stemmer ikke at du lønnes etter utdanning, du lønnes langt bedre som høyskolelektor enn som "vanlig" lektor, for eksempel.

Anonymous poster hash: 92ac9...351
Skrevet

Hva tjener man som høyskolelektor, da? Og hvor mange undervisningstimer tilsvarer en 100% stilling på de forskjellige trinnene?

Optatium,

det stemmer ikke at du lønnes etter utdanning, du lønnes langt bedre som høyskolelektor enn som "vanlig" lektor, for eksempel.

Skrevet

Hva tjener man som høyskolelektor, da? Og hvor mange undervisningstimer tilsvarer en 100% stilling på de forskjellige trinnene?

Skrevet

Jeg misforsto muligens, jeg oppfattet at HI ønsket å undervise i skolen, og der lønnes man etter utdanning. Regler for høyskole og universitet kjenner eg ikke.

Skrevet

Optatium,

Man underviser vell ikke som lektor i høyskolen? Der er man da professor?

Jeg studerer riktignok ved et universitetet, og har aldri hatt andre forelesere enn professorer...

Anonymous poster hash: 97177...067

Skrevet

Optatium,

Jeg studerer riktignok ved et universitetet, og har aldri hatt andre forelesere enn professorer...

Det er forskjellige stillingskategorier i høyere utdanning også. Høgskolelektor er en av dem. Førsteamanuensis og professor og førstelektor er tre andre.

Skrevet

Optatium,

Det er forskjellige stillingskategorier i høyere utdanning også. Høgskolelektor er en av dem. Førsteamanuensis og professor og førstelektor er tre andre.

Men er høyskolelektor den samme utdannelsen som "vanlig" lektor?

Skrevet

Optatium,

Men er høyskolelektor den samme utdannelsen som "vanlig" lektor?

Nei. En høgskolelektor har hovedfag eller master i et fag, og ansettes med det grunnlaget samt at man må ta høgskoleped ved siden av om man ikke har det fra før.

Høgskolelektorer lønnes opp til lønnstrinn 70, dvs 601tusen ca.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...