Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Lurer på hva fordelene og ulempene ved å være gift vs. Samboerskap Hvordan blir det når den ene part har et barn fra før og når man da får et sammen? Anonymous poster hash: 69191...ec9
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #2 Skrevet 27. august 2013 Lurer på hva fordelene og ulempene ved å være gift vs. Samboerskap Hvordan blir det når den ene part har et barn fra før og når man da får et sammen? Anonymous poster hash: 69191...ec9 Akkurat dette lurer jeg også på! Anonymous poster hash: 1d184...933
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #3 Skrevet 27. august 2013 Forskjellen ved å være gift vs samboer når en har særkullsbarn er at hvis forelderen til særkullsbarnet dør, har den andre part rett på å sitte i uskiftet bo. Er man ikke gift må arven til særkullsbarnet betales ut og man kan risikere å feks miste boligen pga det. Anonymous poster hash: 4c6c6...5e0
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 Man kan liknes sammen på selvangivelsen. Fordel for meg og min mann der jeg har høyt studielån og lav inntekt. Han har ikke lån og høyere inntekt. Så vi slipper sammen å betale like mye skatt som vi ville gjort om vi ble liknet hver for oss. Enklere i forhold til arv. Jeg føler selv vi blir tatt mer seriøst som gift. Har merket økt respekt fra andre. Har fått flere jobbtilbud etter jeg ble gift. Selv om erfaringen var lik. Anonymous poster hash: cc311...a27
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #5 Skrevet 27. august 2013 Jaha. Håpet vel egt på flere fordeler jeg ikke vet om Har litt lyst å gifte meg, men samboer er vel ikke riktig der enda akkurat nå. Ville håpet på at jeg kunne argumentere med at det var såååå mange flere fordeler ved å være gift. Hehe Takk for svar da dere HI Anonymous poster hash: 69191...ec9
Anonym bruker Skrevet 27. august 2013 #6 Skrevet 27. august 2013 Jaha. Håpet vel egt på flere fordeler jeg ikke vet om Har litt lyst å gifte meg, men samboer er vel ikke riktig der enda akkurat nå. Ville håpet på at jeg kunne argumentere med at det var såååå mange flere fordeler ved å være gift. Hehe Takk for svar da dere HI Anonymous poster hash: 69191...ec9 Hvis dere eier bolig sammen og en av dere har særkullsbarn så bør dere faktisk gifte dere. Bare det er grunn nok, spør du meg! Anonymous poster hash: 4c6c6...5e0
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #7 Skrevet 28. august 2013 Ja, enig i det. Men det gjør vi dessverre ikke. Etter hans far gikk bort, så ville moren hans bygge hus til han. ( for å være litt nærmere henne tenker jeg) Så i bunn og grunn er det jo henne som eier huset. ( litt med arv og gjøre også da) Så det er jo ikke bare bare for meg å kjøpe meg inn. Anonymous poster hash: 69191...ec9
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #8 Skrevet 28. august 2013 Ja, enig i det. Men det gjør vi dessverre ikke. Etter hans far gikk bort, så ville moren hans bygge hus til han. ( for å være litt nærmere henne tenker jeg) Så i bunn og grunn er det jo henne som eier huset. ( litt med arv og gjøre også da) Så det er jo ikke bare bare for meg å kjøpe meg inn. Anonymous poster hash: 69191...ec9 [/quote Hi her forresten] Anonymous poster hash: 69191...ec9
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #9 Skrevet 28. august 2013 Man kan liknes sammen på selvangivelsen. Fordel for meg og min mann der jeg har høyt studielån og lav inntekt. Han har ikke lån og høyere inntekt. Så vi slipper sammen å betale like mye skatt som vi ville gjort om vi ble liknet hver for oss. Enklere i forhold til arv. Jeg føler selv vi blir tatt mer seriøst som gift. Har merket økt respekt fra andre. Har fått flere jobbtilbud etter jeg ble gift. Selv om erfaringen var lik.Anonymous poster hash: cc311...a27 Du kan bli samlignet og som samboer. Anonymous poster hash: ff6e3...71f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #10 Skrevet 28. august 2013 Ja, enig i det. Men det gjør vi dessverre ikke. Etter hans far gikk bort, så ville moren hans bygge hus til han. ( for å være litt nærmere henne tenker jeg) Så i bunn og grunn er det jo henne som eier huset. ( litt med arv og gjøre også da) Så det er jo ikke bare bare for meg å kjøpe meg inn. Anonymous poster hash: 69191...ec9 Da vil han ha særeie på boligen Anonymous poster hash: ff6e3...71f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #11 Skrevet 28. august 2013 Ja, enig i det. Men det gjør vi dessverre ikke. Etter hans far gikk bort, så ville moren hans bygge hus til han. ( for å være litt nærmere henne tenker jeg) Så i bunn og grunn er det jo henne som eier huset. ( litt med arv og gjøre også da) Så det er jo ikke bare bare for meg å kjøpe meg inn. Anonymous poster hash: 69191...ec9 Da vil han ha særeie på boligen Anonymous poster hash: ff6e3...71f Så da er vi like langt ang kun bolig ved å være gift eller ikke? Anonymous poster hash: 69191...ec9
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #12 Skrevet 28. august 2013 Jaha. Håpet vel egt på flere fordeler jeg ikke vet om Har litt lyst å gifte meg, men samboer er vel ikke riktig der enda akkurat nå. Ville håpet på at jeg kunne argumentere med at det var såååå mange flere fordeler ved å være gift. Hehe Takk for svar da dere HI Anonymous poster hash: 69191...ec9 For et trist grunnlag å gifte seg på... Anonymous poster hash: 0b7f2...6df
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #13 Skrevet 28. august 2013 Forskjellen ved å være gift vs samboer når en har særkullsbarn er at hvis forelderen til særkullsbarnet dør, har den andre part rett på å sitte i uskiftet bo. Er man ikke gift må arven til særkullsbarnet betales ut og man kan risikere å feks miste boligen pga det. Anonymous poster hash: 4c6c6...5e0 FEIL. Man må alltid skifte med særkullsbarn. Man kan kun sitte i uskifte med fellesbarn. Anonymous poster hash: 999e3...45e
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #14 Skrevet 28. august 2013 Det er mye greiere når man skal skilles/gå fra hverandre. Anonymous poster hash: 5f2de...270
Amelita^ Skrevet 28. august 2013 #15 Skrevet 28. august 2013 Å si ja til den man elsker og vite at man har hverandre for resten av livet
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #16 Skrevet 28. august 2013 Jeg er gift, men angrer som bare det. Det er ikke bare fordeler, for oss er det flere ulemper. Han går dessverre i retning av å få trygd. Da vil han pga at vi er gift få 15 % mindre utbetalt. Om man tenker veldig langsiktig vil jo også pensjonen bli lavere når man er gift. Vi har et felles barn, ingen barn fra før, så slik sett er det ingen problem ifht arv. Det å skille seg er ikke så enkelt, da må man bo fra hverandre et år under seperasjon, og vil nok sikkert bli sett på som svindel om man gjør det for økonomi og flytter sammen igjen etterpå Anonymous poster hash: cadc2...31d
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #17 Skrevet 28. august 2013 Forskjellen ved å være gift vs samboer når en har særkullsbarn er at hvis forelderen til særkullsbarnet dør, har den andre part rett på å sitte i uskiftet bo. Er man ikke gift må arven til særkullsbarnet betales ut og man kan risikere å feks miste boligen pga det. Anonymous poster hash: 4c6c6...5e0 FEIL.Man må alltid skifte med særkullsbarn. Man kan kun sitte i uskifte med fellesbarn. Anonymous poster hash: 999e3...45e FEIL. Særkullsbarnet kan samtykke til uskifte. Anonymous poster hash: b5d5c...fef
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #18 Skrevet 28. august 2013 Forskjellen ved å være gift vs samboer når en har særkullsbarn er at hvis forelderen til særkullsbarnet dør, har den andre part rett på å sitte i uskiftet bo. Er man ikke gift må arven til særkullsbarnet betales ut og man kan risikere å feks miste boligen pga det. Anonymous poster hash: 4c6c6...5e0 Forskjellen ved å være gift vs samboer når en har særkullsbarn er at hvis forelderen til særkullsbarnet dør, har den andre part rett på å sitte i uskiftet bo. Er man ikke gift må arven til særkullsbarnet betales ut og man kan risikere å feks miste boligen pga det. Anonymous poster hash: 4c6c6...5e0 Ikke nødvendigvis. Man kan få samtykke til å sitte i uskiftet bo. Anonymous poster hash: e59b8...b19
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #19 Skrevet 28. august 2013 Vi har felles barn i tillegg til at jeg har to fra et tidligere forhold. Var i kontakt med en advokat, som fortalte at det var ganske likt å være gift/samboer. Så sant vi da hadde alt av papirer i orden. Vi giftet oss likevel for noen uker siden. Papirene var i orden, men gjorde det for kjærligheten. Er jo oss for alltid. Føler det er litt mer seriøst også Vi er mann og kone, hehe! Anonymous poster hash: e59b8...b19
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #20 Skrevet 28. august 2013 Ulempen er ihvertfall at du ikke har noe å strebe etter i forholdet. Altså, du vil jo aldri komme lenger enn der dere er når dere gifter dere. Anonymous poster hash: 26d00...35d
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #22 Skrevet 28. august 2013 Å si ja til den man elsker og vite at man har hverandre for resten av livet Tanken er søt, men mat VET jo ikke det. Er ganske mange som skiller seg. Anonymous poster hash: 4b03e...ac6
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #23 Skrevet 28. august 2013 Forskjellen ved å være gift vs samboer når en har særkullsbarn er at hvis forelderen til særkullsbarnet dør, har den andre part rett på å sitte i uskiftet bo. Er man ikke gift må arven til særkullsbarnet betales ut og man kan risikere å feks miste boligen pga det. Anonymous poster hash: 4c6c6...5e0 FEIL. Man må alltid skifte med særkullsbarn. Man kan kun sitte i uskifte med fellesbarn. Anonymous poster hash: 999e3...45e FEIL. Man må ikke. Med samtykke fra særkullsbarn kan kan man fint sitte i uskifte. Anonymous poster hash: 345cd...322
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #24 Skrevet 28. august 2013 Fortsatt noen fordeler med ekteskapet Selv om du har vært samboer i mange år, har du ikke samme rettigheter som personer som har giftet seg. Mange par i dag velger i dag samboerskapet som samlivsform. Det man skal være klar over, når man velger å ikke ta steget inn i ektestanden, er at man ikke har like gode rettigheter - særlig på det økonomiske planet - som de som gifter seg. Dette gjelder også dersom man har vært samboere (altså hatt samme folkeregistrerte adresse) i mer enn to år, og dermed av offentlige instanser regnes som registrerte samboere. Underholdsplikt og gjeldNår to personer inngår ekteskap med hverandre, så har de plikt til å forsørge hverandre - såkalt underholdsplikt. Denne plikten har ikke samboere. På den andre siden har partene heller ikke ansvar for gjeld som den andre har tatt opp. Samboere har heller ikke innsynsrett i hverandres økonomi. SkattDersom en ektefelle forsørger den andre, kan han eller hun skattes i skatteklasse , og få dobbelt pensjonsfradrag. Dette gjelder ikke for samboere. Når det kommer til beskatning av formue, er det ikke så dumt å være samboer. Formuene legges nemlig ikke sammen for samboere, og de vil dermed få redusert bunnfradraget. Dersom samboere vil flytte gjeldsrente mellom seg som de ønsker, må de ha en skriftlig avtale om dette. Det trenger ikke ektefeller. Eneie/sameieUtgangspunktet når to personer blir samboere, er at de har eneeie. Altså, dét partene måtte ha med inn i samboerskapet - og det de eventuelt måtte kjøpe seg i løpet av samboerskapet - er deres eneeie. Samboere kan riktignok også ha sameie, dersom de eier for eksempel en bolig sammen, eller den ene får en eierandel i den andre partens eneeie. Samboere står mye friere enn gifte når det kommer til å gjøre som de vil med egne eiendeler. En ektefelle kan ikke pantsette felles bolig uten skriftlig samtykke fra den andre parten - et slikt samtykke trenger ikke samboere. ArvForskjellsbehandlingen er kanskje mest påtakelig når det kommer til arverett. Her har det riktignok blitt noe bedre for samboere med barn etter en lovendring i 2009, men ektefeller er fortsatt bedre stilt på dette punktet. Som hovedregel har nemlig samboere ingen rett til arv, unntatt i to tilfeller: Dersom dere har - eller venter - felles barn, har den gjenlevende parten rett til arv og å sitte i uskiftet bo. Samboere i denne situasjonen kan arve fire ganger folketrygdens grunnbeløp (328.488 kroner i 2012). Har man ikke barn, men har vært samboere i mer enn fem år, kan man fastsette retten til å arve dette beløpet (fire ganger 1G) i et testament. Det nærmeste vi kommer en samboerlov i Norge, er den såkalte Husstandsfellesskapsloven. Gjennom denne loven, får samboere et visst vern, ved at de på visse vilkår får en rett til å overta felles bolig og innbo. Nærmere bestemt får partene rett til å løse ut den andre ved samlivsbrudd, og en gjenlevende part får rett til å løse ut sin avdøde samboers arvinger. Det er et krav om at man må ha felles barn, og/eller ha hatt samme folkeregistrerte adresse i minst to år. For å sikre den gjenlevende parten, vil det i de fleste tilfeller være nødvendig å skrive et testament - det holder for eksempel ikke bare å skrive en samboeravtale. Det kan være lurt å tegne livsforsikringer, hvor dere gjensidig begunstiger hverandre. Med forsikringsutbetalingen vil parten som blir igjen, for eksempel kunne kjøpe ut samboers barn og dermed ha råd til å beholde boligen. GjenlevendepensjonNår det kommer til trygdeytelser, er det også forskjellsbehandling på samboende og gifte. Dersom den ene parten dør, får den andre parten gjenlevendepensjon bare dersom han eller hun har barn eller har vært gift med den avdøde. Anonymous poster hash: 345cd...322
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå