Gå til innhold

Dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer fikk jeg en stor regning på noe viktig. Min mamma sa da at hun skulle betale den for meg. Jeg ville ikke dette men hun insisterte veldig og ga seg ikke. 

I dag kom regningen og jeg sa i fra til henne og foreslo (siden den var ganske mye mer enn jeg hadde beregnet) at hvis hun fremdeles ville det så kunne hun betale halvparten.

Hun var ganske bestemt på å betale hele, men jeg sa at jeg helst ville ta halve selv. 

Videre begynte vi å prate om en tur jeg har planlagt neste år. Dvs jeg blir ferdig med studiene neste sommer og har levd ganske sparsommelig gjennom hele studietiden og ikke brukt studielån. Er lite ute, kjøper lite klær til meg selv men prioriterer heller barna, sparsommelig på masse. 

Jeg hadde lyst til å feire studiene med en reise for meg og mine to barn, til Asia. Jeg vet at jeg da bruker studielånet mitt til det (ikke alt, for all del) men føler at det er verdt det. Jeg har vært gjennom mye de siste årene og ønsket å unne meg dette før jeg forsvinner til jobblivet med fire ukers ferie pr/år..hehe. 

Når jeg begynte å snakke om dere så fikk jeg høre at dit burde jeg ikke dra, barna kunne bli syke osv. Mamma er overbekymret over alle sånne ting og det smitter over på meg. Men så sa hun at jeg ikke måtte vente meg at hun betalte på regningene mine for at jeg skulle dra til Asia på ferie. Da måtte jeg velge; Asia eller betalt regning. 

Jeg blir litt paff når hun sier sånn, for jeg vet det er bare for å presse meg til å frafalle ideen min. Men det er jo ikke noe pent med sånn utpresning. Hun sier det ikke sånn strengt og krast men likevel, det gjør noe med meg. 

Hvordan ville dere følt det?

Anonymous poster hash: cfed4...0b3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Ville takket nei til å få betalt regningen. Det var snilt av henne å tilby seg, men å så plutselig komme med føringer er snålt. Jeg ville betalt regningen selv for å slipppe å høre noe mer om det

Anonymous poster hash: 37535...345
Skrevet

Jeg ville uten tvil betalt regningen selv, jeg antar du fortsatt kan reise på tur?

Dersom du da ikke kan reise på tur, eller den turen du hadde sett for deg, så får dere dra på en rimeligere ferietur!

Anonymous poster hash: 867d2...b1c

Skrevet

Sorry men om hun bet regninger for deg har hun lov å ha føringer

Anonymous poster hash: 4831b...c16

Skrevet

Ut fra det at du er voksen så regner jeg med du skal betale henne tilbake for utlegg på denne regningen.. Så jeg ville følt at det var helt riktig av deg å enten betale regningen selv og spare opp penger til ferietur på nytt. Eller la moren din betale nå og betale henne tilbake etterhvert og droppe hele turen.

Det er ikke din mor sin feil at du har opparbeidet deg en stor regning.. 

Det blir jo litt som å få i pose og sekk.. 

Anonymous poster hash: 48505...0d5
Skrevet

HI

Jeg ser hva dere mener, både dette med pose og sekk og også det med å være voksen og betale tilbake.

Jeg kan betale denne regningen selv, men hun har tilbudt seg det for å hjelpe for hun vet at økonomien er trang. Hun insisterte virkelig på det og tok nesten ikke nei for et svar.

Men skal hun da få bestemme hva jeg skal bruke penger på senere? Regner med at jeg er i jobb om litt over ett år...og skulle gjerne ha tatt denne ferien før den tid - av rent praktiske grunner. 

Skal ikke betale tilbake dette - dette er en gave som hun så fint sa det før jeg begynte å snakke om ferie. Og det er IKKE jeg som har klagd over denne regningen, men hun visste om den og tilbød seg av egen fri vilje.

Skrevet

Jeg går utfra at hun visste om at du hadde spart opp studielånet, og på tross av dette likevel tilbød seg å betale regningen? Da synes jeg ikke at hun kan komme med slike betingelser i etterkant. Det blir for dumt, det høres ut som om hun prøver å få deg til å la være å reise og det er trist. Hun burde unne deg turen, og kanskje heller kommet med forslag til andre steder du kunne reise. Dette er for meg en typisk mamma-handling (kunne vært min mor dette her).

For å unngå forpliktelser av noe slag ville jeg ha betalt regningen selv, og reist på tur for pengene. Det fortjener du og barna dine!

Anonymous poster hash: e2a52...fb2

Skrevet

Jeg synes ikke hun har rett til å bestemme om dere skal reise eller ei, selv om hun har betalt denne regningen (hadde kanskje vært noe annet om det var økonomiske grunner til at hun ikke vil dere skal dra), men hun er i sin fulle rett til å ikke betale regningen, uansett grunn. Hvor lenge skal hun i tilfelle ha rett til å bestemme ting da? En gave med forbehold ville jeg ikke tatt i mot, så sant jeg ikke var enig i premissene.

Jeg ville betalt selv og reist på ferie med god samvittighet; er man voksen så er man voksen. Alternativt ville jeg funnet et annet sted å reise som mor ikke synes er fullt så skummelt.

Skrevet

En gave med klausuler som begrenser livet ditt høres ikke greit ut. Hun bruker det ene pressmiddelet hun har fordi hun er glad i dere og ikke vil dere skal reise, men jeg syntes det blir en utidig innblanding i livet deres. Ville nok insistert på å betale regningen selv, så slipper du å føle på at du står i gjeld til henne.

Anonymous poster hash: 6f2a9...a40

Skrevet

Har man råd til å reise på ferier har man også råd til å betale sine egne regninger. Hadde aldri hjulpet noen med en regning om de skulle på ferie etterpå.

Anonymous poster hash: e4742...a76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...