Gå til innhold

Jobber som ufaglært assistent på sykehjem. Skal nå begynne på ny avdeling og gruer meg :(

Anbefalte innlegg

På grunn av at jeg er litt treg med å lære, har dårlig selvtillit og lite tro på meg selv. Har jobbet på den ene avdelingen som er skjermet med mennesker som har demens og lignende. Skal nå begynne på en annen avdeling på samme sykehjem. Blir bare å jobbe ekstravakter. Er det store forskjeller? Eller er det vanligvis sånn at  måltidene er til samme klokkeslett og rutiner av alt ofte det samme på et sykehjem på alle avdelingene?  Tenker på alt fra når man koker kaffe, når man går ned med tøy, lager mat, steller osv.Hva er deres erfaring?

Nå har jeg kun jobbet på en avdeling hvor det er mennesker med demens og ofte utagerende oppførsel. Det sies at den avdelingen er lettere og roligere, og at man springer seg i hjel på vanlig avdeling? Er også redd for å snakke litt for "dumt" til beboerne siden jeg er vant med beboerne knapt forstår meg og man må jatte litt med og avlede mye. At det blir en overgang å snakke anderledes til mennesker som er litt mere med i hodet. Er redd for å tråkke feil og virke som jeg snakker til de som babyer, om dere skjønner:/ Det er en helt annen måte å jobbe på kan jeg tenke meg?

Hadde blitt glad om noen kunne skrive noen ord her til meg. 
Hilsen HI :-)

Anonymous poster hash: f5806...4fd

Fortsetter under...

Hvordan rutinene er på din nye avdeling vet jeg ikke. Men jeg tror helt ærlig at du bekymrer deg unødig. :) Er det en vanlig somatisk avdeling du skal begynne på? Jeg har jobbet på en sånn og ja, det er stress. Veldig givende men nesten aldri rolig. Nå var dette på et større sykehjem midt en i større by så det varierer nok litt mtp beliggenhet, beboere, bemanning.

Vi hadde ihvertfall helt "vanlige" rutiner. De fleste sto opp kl. 08, de som ville fikk ligge lenger men måtte da vente til vi hadde unnagjort morgenstell og frokost med de andre. Middag kl 14. Kaffe, kaker kl 17. De fleste besøkende kom også rundt denne tiden.

Jeg tror det hadde vært en mye større omveltning for deg om du skulle gå fra vanlig aldersavd. til demensavdeling :) Du kommer nok til å tilpasse deg alle rimelig kjapt :)

Dette går bra:)

Anonymous poster hash: f9c75...969

Jeg aner ikke.. vil bare gi deg et tips å ha en sånn liten notatblokk i lomma som du kan notere og skrive ting så du slipper å spørre 100 ganger.. Du har vel opplæring så da får du passe på å spørre om alt :) 

Jeg startet nettopp i ny jobb selv og gruet meg noe voldsomt, men det gikk fint.. Det er helt naturlig å grue seg når en skal starte i ny jobb.. :)

Anonymous poster hash: bd71d...82e

Hvordan rutinene er på din nye avdeling vet jeg ikke. Men jeg tror helt ærlig at du bekymrer deg unødig. :) Er det en vanlig somatisk avdeling du skal begynne på? Jeg har jobbet på en sånn og ja, det er stress. Veldig givende men nesten aldri rolig. Nå var dette på et større sykehjem midt en i større by så det varierer nok litt mtp beliggenhet, beboere, bemanning.

Vi hadde ihvertfall helt "vanlige" rutiner. De fleste sto opp kl. 08, de som ville fikk ligge lenger men måtte da vente til vi hadde unnagjort morgenstell og frokost med de andre. Middag kl 14. Kaffe, kaker kl 17. De fleste besøkende kom også rundt denne tiden.

Jeg tror det hadde vært en mye større omveltning for deg om du skulle gå fra vanlig aldersavd. til demensavdeling :) Du kommer nok til å tilpasse deg alle rimelig kjapt :)

Dette går bra:)

Jeg går fra skjermet avdeling med kun demens, alkoholskader og lignende. Skal begynne på somatisk, men det er litt av hvert der. vet det er tidligere rusmissbrukere og demente der også.

Kjenner jeg gruer meg ja. Men har liksom ikke heelt kommet inn i den avdelingen jeg er på enda. Har jobbet i et par måneder. Kan det meste men glemmer ofte når klokken hva er, hvor ting ligger, hva de ulike spiser på skiva, låserunder, oppgaver osvosv. Er bare redd ting skal gå i surr og jeg ikke helt klarer å ta til meg nye rutiner og nye mennesker. Så håper ikke det er stor forskjell :(

Anonymous poster hash: f5806...4fd

12.17 er meg. Forresten, det du sier om at demensavdelinger er lettere er nok helt individuelt. Fysisk er det muligens lettere(selv om man må ta i noen tunge tak der også) men psykisk sliter det mye mer å skulle forholde seg til dem som setter seg på bakbeina, nekter, hyler, trakasserer andre pasienter. Med mange er det også vanskelig å føre en samtale man føler man får utbytte av. Langtkomne demente faller gjerne ut av den.Du som faktisk har jobbet der, og også på en skjermet avdeling, vet at sånne episoder forekommer. Så jeg vil si det kommer helt an på tålmodighet og psyke. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...