Gå til innhold

Hvilken ferdiggrøt er best ved 4 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I samråd med helsesøster og lege må snuppa starte opp med grøt da hun har sluttet å legge på seg. Har lest en del på nettet men det er vanskelig å konkludere med hvilken grøt som er best for henne. Men muligens Holle, og tilsette morsmelk for å få i henne jern? Jeg ønsker så lite sukkerinnhold som mulig.

http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article726151.ece

Da jeg har tre andre barn som skal i barnehage og på skole om morgenene har jeg ingen tid til å lage babyens frokostgrøt selv fra bunnen av (lunsj og middag blir noe annet selvfølgelig, når den tid kommer). Så det er ferdiggrøter jeg ønsker tips om.

Anonymous poster hash: 38f99...c4d
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min sønn fikk også grøt fra 4 mnd alder grunnet dårlig vektøkning. Jeg startet med hirsegrøt fra holle (hirse er jernrikt), og etterhvert introduserte jeg andre typer grøt i tillegg for å variere smak og innhold. Nå er han 5,5 mnd og spiser hirsegrøt og risgrøt fra holle, og innimellom ulike typer fra f.eks nestle. Men hollegrøtene er hans og mine favoritter. Lager med mme/mm.

Varierer også smakene ved å en gang i blandt tilsette hjemmelaget sviske-,aprikos-,pære- eller eplemos.

:)

Endret av Mamsen og lilleputt
Skrevet

Jeg hadde gitt Holle.

Mine har reagert svært dårlig på grøt, så jeg er ikke særlig positivt innstilt til grøt i det hele tatt.

Men Holle er jo ikke tilsatt noe, så den er ikke like ille slik jeg ser det. Å lage den med morsmelk vil nok være det mest skånsomme. Men det blir mer næring med mme, selv om den da kan gi den negative effekten jeg har sett hos mine barn.

Anonymous poster hash: eef53...117
Skrevet

Min sønn fikk også grøt fra 4 mnd alder grunnet dårlig vektøkning. Jeg startet med hirsegrøt fra holle (hirse er jernrikt), og etterhvert introduserte jeg andre typer grøt i tillegg for å variere smak og innhold. Nå er han 5,5 mnd og spiser hirsegrøt og risgrøt fra holle, og innimellom ulike typer fra f.eks nestle. Men hollegrøtene er hans og mine favoritter. Lager med mme/mm.

Varierer også smakene ved å tilsette hjemmelaget sviske-,aprikos-,pære- eller eplemos.

:)

Tusen takk for svar :) Hirsegrøt virker jo best da ja! Får ta en tur på Meny i morgen etter å ha levert ungekobbelet, håper de selger Holle der. De har det hvert fall ikke på Kiwi her... De andre barna ble grøtleie veldig fort når de fikk grøt både morgen og kveld så her går jeg nok for avokado eller mandelpotet som måltid nr 2 etter hvert.

HI

Skrevet

Jeg hadde gitt Holle.

Mine har reagert svært dårlig på grøt, så jeg er ikke særlig positivt innstilt til grøt i det hele tatt.

Men Holle er jo ikke tilsatt noe, så den er ikke like ille slik jeg ser det. Å lage den med morsmelk vil nok være det mest skånsomme. Men det blir mer næring med mme, selv om den da kan gi den negative effekten jeg har sett hos mine barn.

Anonymous poster hash: eef53...117

Hvilken effekt så du hos dine barn? Jeg hadde håpet å fullamme til 6 måneder men har dessverre ikke noe valg da snuppa ikke har økt i vekt på nesten tre uker :( Eneste slitsomme med å blande i morsmelk er jo at fordøyelsesenzymene i morsmelka lager grøten om til tynn velling i løpet av to minutter..

HI

Skrevet

Mitt barn tåler ikke Nestlè sine grøter, så vi kjøpte Holle i den tro at det var snakk om melkeproteinallergi... Vi bruker Holle hirsegrøt og risgrøt, men hirsen er helt klart favoritten. Helst med noe frukt til, selvfølgelig, hun elsker søte ting litt for godt... 

Men hun har ikke melkeproteinallergi, mest sannsynlig, da hun tålte middagsglass med melk i. Vi kjøpte glasset for å teste ut melkeallergien i samråd med legen. Men Nestlè sine grøter er helt ut her i hus, selv om hun absolutt digger smaken av dem. Men de er søte. Det er en skje til henne, og to til mor... :) 

Anonymous poster hash: 437f6...4e3
Skrevet

Mitt barn tåler ikke Nestlè sine grøter, så vi kjøpte Holle i den tro at det var snakk om melkeproteinallergi... Vi bruker Holle hirsegrøt og risgrøt, men hirsen er helt klart favoritten. Helst med noe frukt til, selvfølgelig, hun elsker søte ting litt for godt... 

Men hun har ikke melkeproteinallergi, mest sannsynlig, da hun tålte middagsglass med melk i. Vi kjøpte glasset for å teste ut melkeallergien i samråd med legen. Men Nestlè sine grøter er helt ut her i hus, selv om hun absolutt digger smaken av dem. Men de er søte. Det er en skje til henne, og to til mor... :)

Ja jeg vil ha så lite søte grøter som mulig i håp om å få i snuppa annet enn yoghurt og bananer i fremtiden, dersom hun blir like småspist som storesøsteren sin :) De har jo allerede en medfødt trang til det søte, så håper å kunne bruke disse "matvinduene" for alt det er verdt.

HI

Skrevet

Ja jeg vil ha så lite søte grøter som mulig i håp om å få i snuppa annet enn yoghurt og bananer i fremtiden, dersom hun blir like småspist som storesøsteren sin  :) De har jo allerede en medfødt trang til det søte, så håper å kunne bruke disse "matvinduene" for alt det er verdt.

HI

Da ville jeg gått for Holle sin hirsegrøt. Eller ris, den er heller ikke søt. De smaker nesten ikke noe etter min mening, men vil tro babyenes smaksløker er mye mer sensitive enn våres. Ellers vil jeg anbefale å prøve avokado, det er kjempesunt! Bare for variasjonens skyld. Tar ikke lengre tid enn  grøt å ordne, men er vanskelig å mose 100% for hånd, men om hun tåler litt klumper etterhvert er dette et kjempefint måltid :) Mi jente gjør ikke noe av at det er litt klumper i, men barn er jo så forskjellige. 

Skrevet

Min sønn fikk også grøt fra 4 mnd alder grunnet dårlig vektøkning. Jeg startet med hirsegrøt fra holle (hirse er jernrikt), og etterhvert introduserte jeg andre typer grøt i tillegg for å variere smak og innhold. Nå er han 5,5 mnd og spiser hirsegrøt og risgrøt fra holle, og innimellom ulike typer fra f.eks nestle. Men hollegrøtene er hans og mine favoritter. Lager med mme/mm.Varierer også smakene ved å tilsette hjemmelaget sviske-,aprikos-,pære- eller eplemos. :)

Tusen takk for svar :) Hirsegrøt virker jo best da ja! Får ta en tur på Meny i morgen etter å ha levert ungekobbelet, håper de selger Holle der. De har det hvert fall ikke på Kiwi her... De andre barna ble grøtleie veldig fort når de fikk grøt både morgen og kveld så her går jeg nok for avokado eller mandelpotet som måltid nr 2 etter hvert. HI Anonymous poster hash: 38f99...c4d

Holle selges (så vidt jeg vet) kun i helsekostbutikker :)

Skrevet

Jeg har kjøpt grøter i dagligvaren. Det er bare noen få å velge i som passer fra 4 mnd. Ene ungen er altetende, den andre er mer kresen, men han spiser fint lite yoghurt og bananer. Faktisk er han ikke særlig glad i søtt i det hele tatt. Det trenger altså ikke gå galt å velge "de vanlige" ferdiggrøtene fra butikken.

Anonymous poster hash: 8f8c6...8f5
Gjest Anonymbruker85
Skrevet

min første risgrøt med mais og banan :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...