Gå til innhold

Erfaringer med samareid PPT/skole/hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter flere år med mas fra vår side, har vårt barn nå endelig vært til utredning hos PPT. Hun kom ut derfra med diagnosen dysleksi, og vi skal nå i samarbeidsmøte med PPT og skolen i forhold til veien videre, hjelpemidler osv.

Problemet vårt er at skolen, og især kontaktlærer, har vært svært negative til vår "masing". de har hele tiden hevdet at det ikke er noe "galt", at hun må jobbe bedre med lekser, være mer positiv, hun slurver osv. Altså er all "skyld" lagt på barnet for de labre resultatene. Hun har aldri fått noen oppbacking fra lærer sin side, og vi foreldre er blitt avvist hver gang vi har forsøkt å ta opp problemene. Og dette kommer fra en kontaktlærer som rposedyrer høyt og tydelg at hun har sped.ped og det er hun som har kompetansen på lærevansker (altså i motsetning til oss foreldre....)

Skolen henviste heller motvillig til PPT, etter min mening kun for å bli kvitt "maset" vårt. De trodde mest sannsynlig at rapporten ville vise at DE hadde rett (altså at barnet bare må lære seg å jobbe bedre). Rektor var svært overrasket da jeg orienterte de om konklusjonen. Kontaktlærer har ikke tatt kontakt med oss i det hele tatt etter at rapporten fra testingen forelå nå før skolestart.

Nå har vi endelig klart å få avtalt et samarbeidsmøte med skole og PPT. Hensikten er jo å iskutere opplegget framover, bruk av hjelpemidler, lærerens rolle osv. Men hva kan vi egentig forvente fra skolen her?

Ja, ifølge loven skal de tilrettelegge osv. men vi vet jo at hverdagen og realiteten ofte er noe helt annet.......

Aller mest ønsker barnet seg faktisk en unnskyldning fra læreren som ikke har trodd på oss eller henne i løpet av de første 4 skoleårene...... Bare det å bli trodd av noen på at hun ikke er sløv, lat, udugelig osv er veldig viktig!

Hvis noen har erfaringer å dele med oss, så blir vi veldig glad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere får nok dessverre ikke mer enn dere krever.

Sett deg godt inn i opplæringsloven, spesielt delen om tilrettelagt opplæring og spesialundervisning, kall inn til møter selv og møt opp forberedt og kampklar. Ppt skal ha laget en sakkyndig vurdering, og der står der hva de anbefaler. Kjemp for at kommunen gir barnet det, og be så skolen om å dokumentere hvordan timene brukes!

Skrevet

Dere får nok dessverre ikke mer enn dere krever.

Sett deg godt inn i opplæringsloven, spesielt delen om tilrettelagt opplæring og spesialundervisning, kall inn til møter selv og møt opp forberedt og kampklar. Ppt skal ha laget en sakkyndig vurdering, og der står der hva de anbefaler. Kjemp for at kommunen gir barnet det, og be så skolen om å dokumentere hvordan timene brukes!

Takk!

Vi har fått en foreløpig rapport med sakkyndig vurdering. De skal skrive endelig rapport med tiltaksplan etter vi har hatt møte med skolen.

Tror vi ville kommet veldig langt hvis skolen bare ville erkjenne fakta, beklage at de har tatt feil, og at læreren faktisk bruker litt tid på å bygge opp selvtillitt hos eleven framfor å rakke ned på henne!

Løvemamma er absolutt tilstede kjenner jeg.GRRRRRRR!!!

Anonymous poster hash: 44a6a...559

Skrevet

Hei hei:-) Jeg har dessverre ikke svar til deg.

Jeg skrev et innlegg her i går, ang min jente på 10 år som venter på å bli utredet av PPT pga lese- og skrivevansker.

Hadde blitt veldig glad om dere vil fortelle litt om prosessen dere har vert gjennom. Det er absolutt ikke lett å være foreldre når man ser at barnet sliter.

Håper virkelig at dere får det dere har krav på! Men tror det er sant at man må kjempe for alt man får...

Anonymous poster hash: cfdd0...a54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...