Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I min bydel får man tilbud om jordmor veldig sent, og jeg var der i uke 32 for første gang. Hadde sett frem til å treffe jordmor på helsestasjonen, men ble nok litt skuffet og ikke minst overrasket over fokuset hennes.

Er det flere enn meg som har fått kopi fra en svensk bok hvor det står om hvilke relasjoner som bearbeides under svangerskapet? Underlig synes jeg å gi dette på første gangs konsultasjon hvor jeg ikke presenterer problemer i forholdet, for her er det nemlig understreket at mannen blir sjalu på den tette kontakten mellom mor og foster, og at hans reaksjon kan bli _utroskap_. 

Har dere andre fått dette arket, er det standard "behandling" ved jordmorkontroller i landet? Jeg ble i hvert fall nokså sjokkert over å få med meg hjem et slikt skriv. 

Det kan godt hende at menn (eller kvinner) oftere er utro mot partner i svangerskapet enn ellers, men jeg vil heller ha litt harde fakta på bordet i så fall, og ikke en kopi fra en bok med hennes personlige undersktrekninger. Hvis dette i det hele tatt skulle vært et fokus.

Så jeg spør: er dette normalt ? ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144075759-f%C3%B8rste-gang-hos-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, må le litt :P Dette virket jo kjempe tåpelig! Aldri opplevd noe lignende i verken dette eller forrige svangerskap :) Vært hos flere forskjellige jordmødre ;) Alle har vel litt forskjellige fokus, noen er jo mer opptatt av vekt, andre av selve fødselen eller tanker/følelser rundt det, men det viktigste fokuset må jo være at den lille i magen har det bra! :)

For det første, så har du rett til kontroll hos jordmor fra dag en. Får pasientombudet nyss om praksisen i kommunen, så vil de få refs og beskjed om å skaffe til veie det tilbudet. For det andre, så virker det bare så sært å få et slikt skriv. Har aldri opplevd noe slikt fra en jordmor.

Annonse

Det høres jo helt sprøtt ut.

Jeg har hatt litt flere besøk hos jordmor dette svangerskapet, 5 eller 6 stk og det vi har snakket om er:

Kosthold og helse i svangerskapet.

Fosterets utvikling.

Selve fødselen, både det praktiske på sykehuset og hva som skjer med kroppen.

Forhold, og hvordan pappa kan bidra.

Amming.

I tillegg har det vært masse småting vi har diskutert.

Jeg trodde dette var vanlig, men jeg har kanskje vært heldig :)

Så bra å høre at det ikke er gjengs praksis! Da skal jeg prøve å ta litt tak i dette, enten med henne selv eller med bydelen. 

Det kan godt hende at det er et typisk Oslo-fenomen (evt bare bydelsfenomen) å få tilbud om jordmor så sent. Ikke optimalt, spør du meg. Har selvfølgelig gått til lege og fått de kontrollene jeg skal ha, men så for meg at jordmor ville være veldig fint og at hun kanskje ville gi meg litt hyggeligere lesestoff ;)

Så bra å høre at det ikke er gjengs praksis! Da skal jeg prøve å ta litt tak i dette, enten med henne selv eller med bydelen.

Det kan godt hende at det er et typisk Oslo-fenomen (evt bare bydelsfenomen) å få tilbud om jordmor så sent. Ikke optimalt, spør du meg. Har selvfølgelig gått til lege og fått de kontrollene jeg skal ha, men så for meg at jordmor ville være veldig fint og at hun kanskje ville gi meg litt hyggeligere lesestoff ;)

Jeg har bodd i to forskjellige bydeler i Oslo og alltid hatt første jm kontroll ca rundt uke 25.

Aldri fått noe slikt skriv, og jeg har vært hos jordmor omtrent hver 2. uke siden uke 22 (eller var det 23..?). Helt normalt svangerskap og fikk første time uke 12. 

Eneste jordmoren her har stresset med er amming. Fått en hel bok om amming og hun drar det opp omtrent hver gang, selv om jeg ahr sagt ifra at jeg har tenkt til å amme :P

Jordmoren min har faktisk ikke nevnt parforholdet vårt i det hele tatt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...