Gå til innhold

Se litt på denne tempekurva.

Anbefalte innlegg

Bruker LadyComp, temper hver morgen.

Denne måneden prøver vi å bli gravide, og vi ønsker å prøve på ei jente. Tanken var dermed å ha sex 3-4 dager før EL. LadyCompen forventet mens på dag 15 denne mnd. Vi hadde oss på dag 9 og 10. Turte ikke ha sex mer enn dag 10 pga veldig lav temp den dagen, og jeg tenkte kanskje at EL ville komme tidligere.

Det merkelige nå er at jeg er på dag 17, men vet jaggu ikke om EL har kommet enda? Merkelig kurve denne mnd... Noen gode temp-tydere her?

Dag:

1.   36.28 (mens)

2.   36.46 (mens)

3.   - - -    (mens)

4.   36.04

5.   36.30

6.   36.31

7.   36.14

8.   36.53

9.   36.46 (sex)

10. 35.97 (sex) (lav temp, typisk rett før EL)

11. 36.24

12. 36.09 (også typisk lav temp som kommer rett før EL)

13. 36.40

14. 36.33

15. 36.16 (LadyComp forventet EL denne dagen)

16. 36.07

17. 36.12

Hypotese 1: EL har kommet på dag 12, tempstigning rett etterpå. Egget har møtt soldatene og holder på å smelte sammen, derfor skjer tempstigninga seint.

Hypotese 2: Dag 15-16-17 har egget ikke klart å slippe, og vi har dermed i verste fall bommet på EL.

Hva tenker du om dette? Spennende å høre andres betraktninger.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144075695-se-litt-p%C3%A5-denne-tempekurva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å legge inn disse tallene inn i fertillity friend og se hva den regner ut.

Hvor lang syklus har du?

Tror du hadde eller ville ha hatt EL på dag 12 pga de "høye" temp målingene.

Dealen er vel at du har en høy temp dagen før EL før den skal ha en skikkelig fall (ikke nødvendigvis) som gir tegn på EL. Etter fulgt av noen dager eller flere med høyere temp enn fallet. Ut i fra mine skjemaer. Men vi er forskjellige, men har sett lignende hos andre også.

Blir jo spennende å se da :) Kanskje, kanskje ikke. 

Dette er jeg også nysgjerrig på! Begynte å tempe forrige måned, og føler meg enda ikke helt sikker på alt...

Jeg bruker el-tester i tillegg. Jeg fikk også et skikkelig tempdrop dagen etter positiv el-test (søndag, positiv eltest lørdag)), og forventet el ca dagen etter dette tempdropet. Høyere temp dagen etter (mandag), for så å være bare bittelitt høyere i dag. (nesten nede på der jeg var før el)

Tror jeg hadde typisk el-slim fra lørdag kveld.

Siden jeg ikke har tempa så lenge så visste jeg ikke at det var typisk med tempdrop rett før el, men det er fin informasjon å ta med seg.

Vet du Jønimi hvor lite høyere tempen kan være og allikevel gå som stigning fra før el?

"Egget har møtt soldatene og holder på å smelte sammen, derfor skjer tempstigninga seint." - er dette vanlig eller noe du håper på? :)

Spennende :) jeg har aldri tempet og kan desverre ikke hjelpe, men oppdater gjerne om fasiten :) hvordan har tempen sammenfalt med EL slim, EL smerte etc?

Skal vi se....tenke etter.... Jeg mener på at jeg hadde EL smerter rundt dag 10-11-12. Denne måneden var det også utrolig lite EL slim, bortsett fra dag 12, da kom det, hold deg fast, en "kladeis" :)

Denne måneden har jeg brukt Bidronninggele. Var usikker på når tid jeg skulle begynne med Wild Yam pga lave temper, men startet med den i går.

Dette er jeg også nysgjerrig på! Begynte å tempe forrige måned, og føler meg enda ikke helt sikker på alt...

Jeg bruker el-tester i tillegg. Jeg fikk også et skikkelig tempdrop dagen etter positiv el-test (søndag, positiv eltest lørdag)), og forventet el ca dagen etter dette tempdropet. Høyere temp dagen etter (mandag), for så å være bare bittelitt høyere i dag. (nesten nede på der jeg var før el)

Tror jeg hadde typisk el-slim fra lørdag kveld.

Siden jeg ikke har tempa så lenge så visste jeg ikke at det var typisk med tempdrop rett før el, men det er fin informasjon å ta med seg.

Vet du Jønimi hvor lite høyere tempen kan være og allikevel gå som stigning fra før el?

"Egget har møtt soldatene og holder på å smelte sammen, derfor skjer tempstigninga seint." - er dette vanlig eller noe du håper på? :)

Jeg husker veldig godt tempkurva jeg hadde da jeg ble gravid med andremann, desverre har jeg ikke skrevet den ned. Da lå tallene mine ganske lavt , husker jeg.

Etter mens: 35,80- 35,90

Drop før EL: 35,60-70

Etter EL 36,20-36.30

Det som var spesielt den måneden var at etter EL så fikk jeg ikke de høye temperaturene med en gang. Jeg husker at i flere dager så vekslet tempene mellom 36.00, 36.10 og 36.20, litt frem og tilbake. Høy den ene dagen, lavere den andre. Men så krøyp den sakte oppover mot 36.30, 36.40. Så lå den mellom 36.40 og 36.50.

Til vanlig så er det det gule legemet som produserer/skiller ut progesteronet, som er det hormonet som står for tempstigningen. Når det gule legemet skrumper inn, synker tempen og mens kommer.

Når man blir gravid så fortsetter egget&soldaten å produsere progesteron.

Så det med at temperaturen stiger litt seint etter EL når man holder på å bli gravid er noe jeg har tenkt utfra den kurven jeg hadde med andremann. Da tenker jeg, med utgangspunkt i den kurven, at egget har jobbet med å smelte sammen og skilt ut litt mindre enn til vanlig, for så å skille ut mer når sammensmeltingen er blitt et faktum.

Annonse

Hvor lang syklus har du?

Dealen er vel at du har en høy temp dagen før EL før den skal ha en skikkelig fall (ikke nødvendigvis) som gir tegn på EL. Etter fulgt av noen dager eller flere med høyere temp enn fallet. Ut i fra mine skjemaer. Men vi er forskjellige, men har sett lignende hos andre også.

Hvor lang syklus har du?

Jeg var en gang i befatning med FertilityFriend, men jeg skjønte ikke så mye av hvordan jeg skulle "starte" opp. Kanskje jeg brukte litt for lite tid til å sette meg inn i det.

Syklusen min har vært stabilt 28 dager og EL på 14-15-16. Hvis EL kommer på 15-16 så utsettes mensen også et par dager.

I dag, på dag 18 var tempen steget til det den pleier være etter EL, tror det var 36.40. Spennende! Håper inderlig at vi traff på EL. Grunnen til det er at neste måned har vi satt prøvestopp pga at det passer ikke med baby i juli pga ferie (vi skal være medarbeidere på en leir). November er greit, da blir det prøving og baby i august/september. Men etter det så prøver vi nok ikke før april igjen... Vi har to gutter, den ene er født i september og den andre november. Jeg syns de blir så små når de begynner på skolen, så denne ganga har jeg lyst til å få baby på første del av året. Så derfor hååååper jeg det klaffer nå :)

Hvor lang syklus har du?

Hvor lang syklus har du?

Jeg var en gang i befatning med FertilityFriend, men jeg skjønte ikke så mye av hvordan jeg skulle "starte" opp. Kanskje jeg brukte litt for lite tid til å sette meg inn i det.

Syklusen min har vært stabilt 28 dager og EL på 14-15-16. Hvis EL kommer på 15-16 så utsettes mensen også et par dager.

I dag, på dag 18 var tempen steget til det den pleier være etter EL, tror det var 36.40. Spennende! Håper inderlig at vi traff på EL. Grunnen til det er at neste måned har vi satt prøvestopp pga at det passer ikke med baby i juli pga ferie (vi skal være medarbeidere på en leir). November er greit, da blir det prøving og baby i august/september. Men etter det så prøver vi nok ikke før april igjen... Vi har to gutter, den ene er født i september og den andre november. Jeg syns de blir så små når de begynner på skolen, så denne ganga har jeg lyst til å få baby på første del av året. Så derfor hååååper jeg det klaffer nå :)

Blir spennende å se da :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...