Gå til innhold

Truet sønnen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min i 6 klasse hadde en konflikt med en medelev. Begge gjorde forsåvidt dumme ting, men det var på nivået tegne med kritt på hverandre og sønnen min tegnet på hans krittegning. Som han senere tok bort igjen. Så egentlig ganske uskyldig, unødvendig, men ikke alvorlig.

De snakket først med læreren de hadde i den timen, så med klasseforstander. Sønnen min fortalte det hjemme, og var enig i at han også hadde gjort noe dumt osv.

Dagen etter stopper far til medelevene sønnen min på vei til skolen, kjefter på han, lar ikke min sønn forklare sin versjon og ender opp med å si at noe lignende bør ikke gjenta seg for da tar han kontakt med hele pakka.

Jeg får så en telefon fra en mor i klassen hvor sønnen hennes hadde sett begge situasjonene og syns det var så urettferdig ovenfor min sønn. Sønnen min kom hjem og var skikkelig lei seg og redd. Han lurte på hvem hele pakka var, om det var politi, barnevernet, om faren hadde en gjeng osv...

Er dette ok oppførsel av en far ? Disse gutta har kjent hverandre siden de var 3 år. Aldri vært bestiser, men aldri vært noen store greier heller.

Kjente at jeg ble skikkelig sint jeg. Hva hadde dere gjort ?

Anonymous poster hash: 7e8b8...883

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i mine øyne så er dette totalt uakseptabel oppførsel av en voksen mann. Jeg hadde nok tatt en tlf til faren det gjelder og pratet med han. for sånt kan man virkelig ikke si til ett barn.

og herregud, snakk om å gjøre en stor sak ut av noe lite, tenker da på faren sin reaksjon.

Skrevet

Ehhh... NEI, det er ikke ok oppførsel av denne faren, og jeg hadde definitivt tatt det opp med ham. Man kan da virkelig ikke snakke til barn på den måten. Har han et problem han mener er så avorlig bør han ta det opp via dere.

Anonymous poster hash: b5b5d...120
Skrevet

Dette er virkelig ikke en ok oppførsel av en voksen person. Hadde tatt en telefon til denne faren og sakt hva jeg synes om måten han gikk frem på!

Skrevet

Jeg hadde vært rasende på denne faren. Det er helt uakseptabel oppførsel fra en voksen mann å gå "løs" på et barn på den måten som ikke har noen til å løfte sverdet for seg.

Jeg ville ringt foreldrene og sagt at din sønn nå er kjemperedd, og at du reagerer kraftig på denne oppførselen fra en voksen mann. Legg gjerne til at skolen har håndtert dette eksemplarisk, så hvorfor denne faren følte han måtte gå inn i situasjonen på denne måten ikke bare er uforståelig, men det eskalerer konfliktnivået kraftig!

Si at du forvneter at denne mannen kommer med en personlig unnskyldning til din sønn snarest!

Anonymous poster hash: c2389...016
Skrevet

Jeg kjenner jo også at jeg lurer litt på hvilken versjon hans sønn egentlig har fortalt om saken hjemme...

Skrevet

Jeg kjenner jo også at jeg lurer litt på hvilken versjon hans sønn egentlig har fortalt om saken hjemme...

Jeg begynner jo å lure på om denne sønnen på et eller annet vis har følt et behov for å "bortforklare" hvorfor han har havnet i "trøbbel" på skolen, og har falt for fristelsen til å overdrive situasjonen og legge skylden på sønnen din...? Det er jo en menneskelig mekanisme, som det er lett å falle for. Spesielt hvis man har en far som har et slikt reaksjonsmøsnter.

Skrevet

Jeg ringte faren i går, men ble ikke klokere og ikke mindre sint. Han mente nemlig at det var helt fint det han hadde gjort. Nå når han hadde markert hvor skapet skulle stå ville min sønn nok ikke gjøre dette igjen. Og da står jeg like langt. Jeg fikk sagt at jeg til enhver til ville kontaktes dersom han skulle ha noe mer usnakket med min sønn. Og at trusler er helt uakseptabelt..

Men likevel er jeg kjempesint, og føler meg ikke ferdig med saken....

Skrevet

Han er en sånn gutt som alltid har skyldt på andre, meeen som voksen bør man jo klare å se gjennom det.

Skrevet

Han er en sånn gutt som alltid har skyldt på andre, meeen som voksen bør man jo klare å se gjennom det.

Ikke for å være frekk mot han faren, men det synes vel som om denne sønnen har arvet det fra et sted...

Skrevet

Ettersom han fortsatt mener han gjorde det rette, ville jeg ha anmeldt han.

Anonymous poster hash: 643a0...5da

Skrevet

Etter min erfaring kommer du ingen vei med denne forelderen. Han er sikkert veldig stolt av det han gjorde. Glem saken og gå videre. Synd men sant.

Anonymous poster hash: 5cd45...339
Skrevet

Ettersom han fortsatt mener han gjorde det rette, ville jeg ha anmeldt han.

Anonymous poster hash: 643a0...5da

Nåja... HUN vil vel helst ikke synke ned på hans nivå eller? Og hva tror du kommer ut av en anmeldelse?

Om hun skal lage mer sak ut av dette, som tross alt var en bagatell, ville jeg heller tatt det opp med skolen/klasseforstanderen, og evt bedt henne kalle de involverte parter inn til et møte. Det hendte tross alt på skolevei, og jeg føler at dette kan eskalere hvis det ikke blir avsluttet snarest.

Ellers ville jeg nok ha benyttet sjansen til å snakke om sønnen min om dette, og forklart at ham at "dette er slik vi IKKE ønsker å håndtere slike saker, min gode sønn".

Skrevet

Jeg tror jeg skal ta det opp på et generelt grunnlag på foreldremøte denne uka. At voksne bør tenke på hvor skremmende sinte voksne kan virke på barn. At man ikke bør være sint når man snakker med barn. At vi bør stole på at skolen ordner opp i mange ting, ellers går man via foreldre. At alle saker har minimum to sider. Og til slutt at det er HELT uakseptabelt å true barn.

Faren til denne gutten skjønner sikkert at dette er rettet mot han, men det må vel kunne gå an ?

Skrevet

Det tar du opp med rektor, og ber rektor ta dette opp på foreldremøtet...du ber også om at han og gutten blir kalt inn til samtale sammen deg og din sønn- og muligens forebyggendegruppen hos politiet, før en eventuell anmeldelse kommer...

Anonymous poster hash: 0d91c...f15
Skrevet

Dette må du ikke akseptere! Det er totalt uakseptabelt! Og gutten din har det neppe noe godt nå nei. Hvis denne faren har gjort det èn gang, så blir han nok å gjøre det igjen.

Jeg selv hadde en venninne som alltid skyldte på meg når det gjaldt alt. Jeg stjal vennene hennes, jeg gjorde ditt, jeg gjorde datt... Foreldrene trodde jo selvsagt på den lille engelen sin og skjelte meg ut flere ganger. Jeg ble også stoppet på vei hjem fra butikken og skjelt ut av både moren og faren. Moren kom t.o.m hjem til oss og stilte seg i gangen vår for å kjefte på meg. Det var grusomt!

Skrevet

Dette må du ikke akseptere! Det er totalt uakseptabelt! Og gutten din har det neppe noe godt nå nei. Hvis denne faren har gjort det èn gang, så blir han nok å gjøre det igjen.

Jeg selv hadde en venninne som alltid skyldte på meg når det gjaldt alt. Jeg stjal vennene hennes, jeg gjorde ditt, jeg gjorde datt... Foreldrene trodde jo selvsagt på den lille engelen sin og skjelte meg ut flere ganger. Jeg ble også stoppet på vei hjem fra butikken og skjelt ut av både moren og faren. Moren kom t.o.m hjem til oss og stilte seg i gangen vår for å kjefte på meg. Det var grusomt!

Jeg blir helt stum. Det er sannelig ikke rart at enkelte blir som de blir, når de har sånne foreldre...

Skrevet

Uff...

Har snakket med far, har snakket med klasseforstander.

Har snakket med sønnen min både om situasjonen med eleven og med faren. Hvis jeg tar det opp på foreldremøte føler jeg jo at jeg egentlig har tatt det på alvor og gjort det ryddig.

Det er bare inni meg jeg fortsatt er hoppende sint på denne faren...

Heldigvis er ikke sønnen min kompis eller driver med samme fritidsaktiviteter som denne gutten i det daglige.

Skrevet

Du må for all del ikke "bare glemme hele saken" som noen over her råder. Ta en prat med skolen, kontaktlærer eller rådgiver. De er pliktige til å løse opp i saken. 

Anonymous poster hash: 3382d...63c
Skrevet

Skjønner deg godt, har vært i en lik situasjon hvor foreldre kjeftet opp mitt barn, barnet ble veldig lei seg, redd og skjønte ingenting og saken hadde både to og tre sider . Jeg kontaktet den kjefte smelle av foreldre og sa det var uakseptabel oppførsel, kom ingen vei med det, barna er nå venner uansett.

Skrevet

Takk for alle råd :)

Skrevet

Vel, sønnen din fortjente en støkk og det fikk han.

Anonymous poster hash: 0564e...5d3
Skrevet

Jeg støtter det som skrives over her - ta kontakt med rektor eller klasseforstander og få de til å ta det opp på foreldremøtet. Da blir det satt fokus på saken, men du blir ikke sittende med svarteper. 

Skrevet

Vel, sønnen din fortjente en støkk og det fikk han.

Anonymous poster hash: 0564e...5d3

Hvordan kan du si det? I hvilken situasjon er det greit at en voksen man stopper et barn alene på veien og kommer med trusler? 

Skrevet

Ta det hardt i fre begynnelsen av, og det ser jeg du har gjort. Fint å ta det opp på et foreldremøte også. Jeg var et barn som fikk ufortjent mye kjeft fra voksne og lærere, for noe andre barn gjorde. Og jeg har vært veldig utrygg til tider under ungdomstiden. Så fint om du får kappet dette av ved rota :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...