Gå til innhold

Utreding for lese- og skrivevansker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 10 år som har problemer med lesing og skriving.

Hun ble meldt opp til PPT i mars, og fikk brev om at det forventet oppstart i september.

Noen som har barn som har vert til utreding, eller kanskje har vert det selv som kan fortelle meg litt om prosesse?

Håper vi kan få noen verktøy for å hjelpe jenta vår.

Anonymous poster hash: 3bcee...186
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter:)

Skrevet

Ingen som har vert gjennom dette?

Det jeg lurer på er: Kommer PPT på skolen, eller må vi reise til PPT? Er det tester de tar?

Hvor lang tid ca tar utredingen? Fikk dere noe hjelp?

H.i

Skrevet

Det er ikke så lett å vite hvordan deres lokale PPT anretter dette. Jeg vil tro at mye testing/kartlegging vil skje på skolen, men vet at det er enkelte PP-tjenester som heller vil at barna kommer til dem. PPT vil nok bruke den kartleggingen skolen allerede har gjennomført og som er grunnlag for at barnet er henvist PPT og så kompletteres det med mere spesifikke tester. Sannsynligvis vil PP-rådgiveren eller leksologen/logopeden ønske å snakke med dere foreldre for informasjon om barnets utvikling osv. Selve utredningen tar ikke mange timene, men det kan allikevel ta noe tid før den er fullført, rapporten skrevet og konklusjonene trukket.Er det mistanke om andre vansker enn kun lese- og skrivevansker, kan ytterligere testing være nødvendig. For en fjerdeklassing (?) er det imidlertid på tide å få dette fastslått og riktige hjelpemidler må komme på plass, så det er helt greit å mase litt hvis det tar lang tid. Hjelpemiddelsentralen (i hvert fall der jeg er kjent) krever en diagnose spesifikke lese- og skrivevansker (altså dysleksi) før man får hjelpemidler som lydbøker osv. Krav på utvidet tid ved prøver når barnet blir litt eldre eller rett til å få skriftlige prøver muntlig fordrer også diagnose. Lesekurs osv forutsetter jeg allerede er prøvd på skolen.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Hun var i en lesegruppe i fjor (4.klasse). Der tok de en del tester og hadde timer hver uke med spesialpedagog. Vi som foreldre ser dessverre at dette blir et større og større problem. Det virker nesten som at hun leser dårligere nå enn for bare ett år siden. Men det største problemet er skriftelig.

Hun har heldigvis ingen tilleggsvansker som trenger å utredes. Men vi ser at det er viktig at hun nå får hjelp. Hun går i 5.klasse.

Vi prøver vårt beste her hjemme. Vi leser en del, og har funnet en del lesetreningsprogrammer på internett. Vi har vert hos optiker og hun har fått lesebriller. Men er også redd for å presse for hardt og ta bort lesegleden hun fortsatt har.

Nå føler jeg at vi trenger mer hjelp.

H.i

Skrevet

Noen flere?

H.i

Skrevet

Noen flere?

H.i

Jeg har en gutt i 3. klasse som også sliter med lesing. Han får nå lesekurs som ekstra oppfølging og vi skal gå skikkelig inn for det her hjemme å bruke masse tid på å "lure" inn lesingen med spill o.l. 

Men det jeg tenkte jeg skulle nevne er at du sier dere har vært hos optiker men sjekket han samsynet da? Mange optikere gjør tydeligvis ikke det og har heller ikke utstyr til det så jeg vil anbefale at dere også sjekker dette. 

Vi har vært hos en optiker i dag nemlig og fått vite at vår gutt har problemer med samsynet og skal derfor få briller han også. Jeg håper virkelig det kan hjelpe han slik at konsentrasjonen blir bedre og at bokstavene både blir større, mer mellomrom og ikke hopper når han leser. 

Anonymous poster hash: c8262...7fd

Skrevet

Noen flere?H.iAnonymous poster hash: 3bcee...186

Jeg har en gutt i 3. klasse som også sliter med lesing. Han får nå lesekurs som ekstra oppfølging og vi skal gå skikkelig inn for det her hjemme å bruke masse tid på å "lure" inn lesingen med spill o.l.  Men det jeg tenkte jeg skulle nevne er at du sier dere har vært hos optiker men sjekket han samsynet da? Mange optikere gjør tydeligvis ikke det og har heller ikke utstyr til det så jeg vil anbefale at dere også sjekker dette. Vi har vært hos en optiker i dag nemlig og fått vite at vår gutt har problemer med samsynet og skal derfor få briller han også. Jeg håper virkelig det kan hjelpe han slik at konsentrasjonen blir bedre og at bokstavene både blir større, mer mellomrom og ikke hopper når han leser.   Anonymous poster hash: c8262...7fd

Tusen takk for svar:-)

Ja optikeren sjekket alt. Tok til og med bilde av øyet.

Hun hadde egentlig ikke dårlig nok syn til at de ville foreslå briller. Men siden vi fortalte at hun sliter med lesing og skriving, så mente de at vi kunne prøve for å se om det hjelper. Jenta vår sier at bostavene er litt større, men at ellers så er det som før.

H.i

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...