Gå til innhold

Nesten totalrenovere bolig...Hva må man regne med av kostnader? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Har sett på en enebolig som er fra 1950-tallet. Den er veldig fin - eller KAN BLI det - med en god del oppussing.

- Alle overflater i hele huset må tas Lsipe gulv, legge gulv, lakkere gulv, nye tapeter osv

- Vaskerom må flislegges, legges inn varmekabler, generelt pusses opp totalt

- Helt nytt kjøkken, pluss rive en vegg så vi får åpen løsnng til stua

- Bad i 1. etasje: sannsynligvis ha alt helt nytt

- Bad i 2. etasje. Riving og sammenslåing av eksisterende bad og naborommet + alt helt nytt av fliser, sevanter osv osv

- Skifte taket

- Skifte kledning på halve huset, og deretter male den på nytt (den har bare kledning fra 2. etasje og opp, resten er mur

- Drenere og tette fukt i kjelleren

- En del nye vinduer i 2. etasje

- Slipe og lakkere vinduskarmer i 2. etasje.

Jeg ser for meg kanskje 1.5 til 2 millioner. for å få det strøkent..

@Er det realistisk?

Anonymous poster hash: 8d675...086

Fortsetter under...

Tenker mellom 1.5 -2 mill ja, spørs om dere gjør noe selv, eventuelt bruker kjente. Skal du betale moms på alt dette holder nok ikke to millioner tror jeg desverre :(

Anonymous poster hash: 5753e...3ff

Ja, jeg må nok gjøre alt sammen hvitt. ..

Kom på at jeg sikkert må ta det elektriske og rørene også....så da kommer vi opp i 2.5 - 3...

Ny varmtvannsbereder..(men det blir jo bare ei pølse i slaktetida)

vi har gjort det der nå. totalrenovert bolig fra 50 tallet, 160 kvadrat ca. Da er alt tatt, alle innvendige overflater, isolasjon, kledning, tak, vinduer, dører, bad, kjøkken, elektrisitet, rør, drenert, gravd vannledning + + osv osv. Brukte ca 1.2 millioner på oppussingen og da er det en goood del egeninnsats inne i bildet + vennetjenester siden samboer er håndverker og har mange venner i samme bransje.

Anonymous poster hash: 1596f...58d

Annonse

Vel, det er de skjulte tingene som er dyre så som el-anlegg, tak, drenering, kledning, vinduer mv. 2 nye bad, vaskerom og kjøkken kan du sikkert fort skrive 800.000 på alene (og da er det standardløsninger vi snakker om). Tror 2 mill krever MYE egeninnsats om dere skal ha alt det du skriver her. Det er som regel dyrere å renovere enn å bygge nytt. 

http://www.dinepenger.no/bruke/her-er-de-dyreste-boligfellene/21266871

Legg merke til at det står FRA-priser. Om du har tittet på et stort hus kan det for bli riktig dyrt.

Anonymous poster hash: 115f2...24f

vi har gjort det der nå. totalrenovert bolig fra 50 tallet, 160 kvadrat ca. Da er alt tatt, alle innvendige overflater, isolasjon, kledning, tak, vinduer, dører, bad, kjøkken, elektrisitet, rør, drenert, gravd vannledning + + osv osv. Brukte ca 1.2 millioner på oppussingen og da er det en goood del egeninnsats inne i bildet + vennetjenester siden samboer er håndverker og har mange venner i samme bransje.

Anonymous poster hash: 1596f...58d

Hmm. OK. Så hvis jeg regner 2, da - som ikke har håndverkere i familien...tror du også at det er en ganske riktig antakelse?

Hvor lang tid brukte dere?

Hvis jeg kjøper, kan jeg nok overta det veldig fort, siden de forrige eierne ikke bor der lenger.  Så jeg kan sette i gang med oppussingen mens jeg selger min nåværende bolig.

Tror du de klarer det på 4 mnd?

Jeg tenker ca 1,5 mill dersom dere gjør det selv. Har en del erfaring med dette, og det mange ikke tenker på er at man også må kjøpe og betale for en del verktøy osv når man renoveres ett hus. Uansett hvor full garasjen er av verktøy er det faktisk ikke alt man har når det kommer til så store prosjekter, og Den billige dritten fra Biltema holder ikke mål. Man må kanskje også leie en del maskiner osv. Dersom man at tenkt til å leie inn håndverkere til alt dette ville jeg lagt på en million.

Anonymous poster hash: 7ed83...704

Vel, det er de skjulte tingene som er dyre så som el-anlegg, tak, drenering, kledning, vinduer mv. 2 nye bad, vaskerom og kjøkken kan du sikkert fort skrive 800.000 på alene (og da er det standardløsninger vi snakker om). Tror 2 mill krever MYE egeninnsats om dere skal ha alt det du skriver her. Det er som regel dyrere å renovere enn å bygge nytt. 

Legg merke til at det står FRA-priser. Om du har tittet på et stort hus kan det for bli riktig dyrt.

Ojoj, så vi nærmer oss 3 mill..?

Da begynner man jo å lure på om det er verd det...I såfall bør huset selges til en del under takst.

Det var MANGE på den visningen, har aldri vært på en mer populær visning før, tror jeg.

Men har du 2 millioner da? Banken gir lån med sikkerhet i boligen som den er på tidspunktet du kjøper den. Du får ikke 2 mill ekstra til renovering.... Fire mnd er litt kort med tanke på alt som skal gjøres.

Anonymous poster hash: 8b947...938

Men har du 2 millioner da? Banken gir lån med sikkerhet i boligen som den er på tidspunktet du kjøper den. Du får ikke 2 mill ekstra til renovering.... Fire mnd er litt kort med tanke på alt som skal gjøres.

Anonymous poster hash: 8b947...938

Ja, jeg har/får lån med sikkerhet i nåværende bolig, som er verd mye mer enn den jeg eventuelt kjøper.

hi

Annonse

Da begynner man jo å lure på om det er verd det...I såfall bør huset selges til en del under takst.

Det var MANGE på den visningen, har aldri vært på en mer populær visning før, tror jeg.

Det er vanskelig å si når jeg ikke har sett boligen, så ville nok innhentet et tilbud før dere bestemmer dere for å kjøpe. Legg inn en margin på minimum 20 % på det overslag som gjøres så du har til uønskede overraskelser. Det er veldig dumt å mangle en million fordi overslaget var litt for optimistisk.

Kjenner en som fikk en tømrermester til å se på boligen du kjøpte. Det var myyye billigere å bygge en ny akkurat lik bolig med det de ville ha enn å pusse opp den gamle.

Det er vanskelig å si når jeg ikke har sett boligen, så ville nok innhentet et tilbud før dere bestemmer dere for å kjøpe. Legg inn en margin på minimum 20 % på det overslag som gjøres så du har til uønskede overraskelser. Det er veldig dumt å mangle en million fordi overslaget var litt for optimistisk.

Kjenner en som fikk en tømrermester til å se på boligen du kjøpte. Det var myyye billigere å bygge en ny akkurat lik bolig med det de ville ha enn å pusse opp den gamle.

Jeg rekker ikke å få noen til å gi tilbud, for det er alt kommet inn bud (på 250 000 over prisantydning).

Men jeg hadde med meg en entreperenør på en annen bolig i vår, som krevde omtrent like mye oppussing, så jeg har jo en viss peiling.

Å, det er skikkelig vanskelig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...