SannaMaria Skrevet 26. august 2013 #1 Skrevet 26. august 2013 Vi har tre ulike typer jordbærplanter i hagen, alle kjøpt i vår. Tror det er Corona, Frida og en type til jeg ikke husker navnet på. De er alle nå ferdige med å gi bær for denne gang (sikkert en mnd siden sist bær tenker jeg), og spørsmålet mitt er: Er noen av disse jordbærplanetene flerårige, eller er det bare å kvotte seg med dem? Og: det vokser ut lange stilker på alle plantene, med noen "bittesmå jordbærplanter" ytterst på stilkene - hva gjør jeg med disse?! Klipper de av og kaster de? Eller kan de plantes om til nye planter? Noen jordbærdamer som kan hjelpe en liten jordbærpike som liker å tro hun er litt husmor med jordbær i hagen...
Miljøterrorpeuten Skrevet 26. august 2013 #2 Skrevet 26. august 2013 Du kan klippe av de små og plante de på nytt ja:) funker det! Vi har markjordbær nå da, men jeg trodde de var dø når våren kom og det kun var visne brune stubber igjen. Klipte vekk stubbene nesten helt ned, og i år er plantene STØRRE en vanlige jordbær planter! Bare la de stå, og plant de "små" du, så kanskje det skjer hos deg å
SannaMaria Skrevet 26. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2013 Du kan klippe av de små og plante de på nytt ja:) funker det! Vi har markjordbær nå da, men jeg trodde de var dø når våren kom og det kun var visne brune stubber igjen. Klipte vekk stubbene nesten helt ned, og i år er plantene STØRRE en vanlige jordbær planter! Bare la de stå, og plant de "små" du, så kanskje det skjer hos deg å Takk for svar Men er plantene flerårs? Er det forskjell på jordbærplanter om de er flerårs eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #4 Skrevet 26. august 2013 De kommer til nesteår. De lande stilkene som stikker ut og det er små jordbærplanter på er stiklinger. Klipp av disse og plant de, så kommer de til nesteår. Lurt å gjøre dette fort slik at de får satt seg i jorden og begynt å gro før frosten kommer. P denne måten har vi fått en stor/liten jordbæråker på hytta de siste 15 årene. Og alt er i fra en jordbærplante vi fant i ett bed i lia. Så de kommer seg og formerer seg. Anonymous poster hash: 00b5e...e1e
scarecrow2011 Skrevet 26. august 2013 #5 Skrevet 26. august 2013 Alle er flerårige, men for å bevare planten best mulig ville jeg klippet av løperne/ de små plantene. Vil du avle opp småplantene er det lurt å sette dem i en krukke og la dem rote seg før du skiller dem fra morplanten. Det er ikke vanskelig, og det med krukker er bare fordi det er praktisk og enkelt å holde oversikt over hvilke småplanter du vil ha og hvilke du ikke vil ha. Her kommer det gjerne så mange at det må tynnes for å bevare morplanten. Med å ha dem i in liten potte er det også lett å plassere når de er ferdig utviklet med røtter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå