Gå til innhold

Bhg vil ha utredning med PPT....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på møte med Bhg i dag grunnet bekymring rundt guttens konsentrasjon og litt diverse. Jeg har jo sett at han er sterk i vilja, sta rett og slett, tar fort på vei hvis noe ikke går hans vei, vansker med å holde seg til en lek over lengre tid og har noen vansker sosialt. Virker som om han heller går til sitt og gjør det han ønsker enn å leke med andre hvis andre barn han er med vil noe annet enn han vil.

Så nå skal Bhg observere i to uker før et nytt møte og evnt tilmelding til PPT. Jeg er litt trist, men er også evig takknemlig for at Bhg vil hjelpe oss med å hjelpe sønnen vår :)

Men hvordan er deres 5 år gamle gutter? Sitter de rolig med en lek/holder seg i en lek over lengre tid? Er de fortsatt litt ego når det kommer til ønsker rundt aktivitet osv? Eller er sønnen min så langt fra aldersadekvat at vi burde skjønt noe for lenge siden? Vanskelig når han er førstemann og vi ikke har så mange andre 5 år gamle gutter rundt oss å sammenligne med...

Anonymous poster hash: 10535...809

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Skrevet

Vanskelig å si uten å ha sett gutten. Men ville stolt på bhg og sett på det som positivt at evt sosiale problemer blir tatt før skolestart. Men sånn generelt klarer de aller fleste 5 åringer å holde konsentrasjon i lek lenge, og de færreste griner/ låser seg om de ikke får det som de vil. Surmuling ja men stort sett ikke mer. ( dette gjelder i bhg, ikke hjemme der de ofte drar det lengre)

Anonymous poster hash: 61f6d...a33

Skrevet

Ja, er som sagt glad for det :) og har sagt at vi vil ha BUP med på laget også, i tilfelle det ligger noe dypere bak enn umodenhet e.l. Føler det blir litt halvveis å ha PPT inn til utredning ved slikt grunnlag uten å ha med BUP :)

Han kan holde på en aktivitet hvis han leker med eldre barn, men yngre eller jevngamle kan bli ball....

HI

Gjest Vinglepetrine
Skrevet

Jeg har vært i barnehager og observert barn i den alderen flere ganger og de er så forskjellige.

Det er kjempeflott at barnehagen tar tak i det. Vet ikke om det er barnehagen selv som skal observere men ofte kommer det jo noen fra PPT eller hab. avd for å utføre disse observasjonene.

Jeg vil si at i godt over halvparten av observasjonene jeg har blitt kallt ut på har vi ikke funnet noe "galt". Alikevell syntes jeg det er supert at barnehager er føre var og tar affære, for i de tilfeller det er noe å ta tak i er det så bra at det skjer så tidlig som mulig.

Skrevet

Jeg ville vært glad om barnehagen tok tak i dette, og når han bare er 5 år kan han fp den hjelpen han evt trenger for p få en bedre skolestart også. Det blir fort vanskeligere både å hjelpe og for gutten om denne hjelpen kommere på skolen. På skolen blir det mer synlig at han får hjelp, de ndre barna legger merker til dette. Har han fått hjelp før og trenger det vidre på skolen så er det noe han er kjent med og er bedre rustet til evt p svare på bemerkninger han får da.

Hadde jeg vært deg hadde jeg latt barnehagen fått fritt spillerom til å gjøre det de mente, viser det seg at han ikke trenger noe så er det greit. Trenger han vidre hjelp er det bra det kommer så tidlig.

Anonymous poster hash: 05ded...7a5

Skrevet

Bhg skal observere selv med TRAS og alle skal med ( mener det het det) skjema. TRAS hadde noen punkter på sosialt og fokus på tross av at det egentlig er språktest.

Men PPT kommer evnt inn etter denne observeringen og utreder. Tenker at Bhg kan spare inn litt tid ved å ha noen slike observasjoner på forhånd, PPT er notorisk trege i kommunen her -.-

Takk for svar :)

HI

Skrevet

Spørr de om de har kjennskap til og kan bruke ASQ:SE (Ages & Stages Questionnaires: Social-Emotional)

Det gir mye mer svar en TRAS etter min mening, TRAS kan gi deg en liten pekepinn med ASQ:SE går litt mer i dybden. Flott at barnehagen tar tak, det trenger ikke å være noe som helst men jo tidligere evt problemer blir oppdaget jo bedre. Lykke til, uansett resultater så er nok sønnen din helt fantastisk, og han har en flott mor som er GLAD for at barnehagen tar tak og ikke motarbeider de.

Anonymous poster hash: 5d412...450
Skrevet

Jeg jobber i barnehage selv. Tenker at barnehagen har mange barn å sammenligne med, gjennom flere år i praksis. Det at de velger å melde til ppt kan være for at de ønsker å utelukke om det evt kan være noe mer de kan gjøre for han.

Anonymous poster hash: cdeff...c01
Skrevet

Jeg ble kjempe glad for at Bhg spurte on vi ville være med å søke on hjelp fra PPT.

Pga konsentrasjonsvansker og språk :)

Ta i mot den hjelpen dere kan få:)

Skrevet

Ja, tar imot alt av hjelp :) Er glad for at det skjer nå og ikke etter skolestart hvis det er noe! Vil ha "pakken" klar før skolestart hvis det er ADD eller noe annet i bildet her :) Men trist er det jo, alle vil jo ha "det perfekte barn" som ikke feiler noe, og man går jo hundre runder med seg selv om alt man kanskje har gjort feil for at det har blitt slik! Er som sagt veldig glad for at det skjer noe ja :)

Skal høre ang ASQ skjema :) Takk for alle innspill :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...