Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #1 Skrevet 26. august 2013 Sykefraværet hadde da gått drastisk ned, og vi hadde spart milliarder. Anonymous poster hash: 17480...5c0
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #2 Skrevet 26. august 2013 Jeg er faktisk enig i dette. Karensdager på egenmeldinger, men at man skulle fått betalt fra dag en for en sykemelding. Anonymous poster hash: 85192...6c7
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #3 Skrevet 26. august 2013 hva er karensdager?? Anonymous poster hash: 28b6e...405
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #4 Skrevet 26. august 2013 En innvending er at når man først er syk så holder man seg da borte flere dager av frykt for å bli syk på nytt fordi man likevel ikke var helt frisk. Altså istedenfor å ta bare en sykedag tar man tre, for å være på den sikre siden og fordi man nå likevel har utløst den dagen uten lønn. Anonymous poster hash: dc3af...6c9
Tipp topp Skrevet 26. august 2013 #5 Skrevet 26. august 2013 Da hadde vi fått mange på jobb som burde ga vært hjemme og ekstremt mange unødvendige legebesøk kun for å få sykemelding fra første dag.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #6 Skrevet 26. august 2013 Helt enig, hi. Anonymous poster hash: d934b...4c5
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #7 Skrevet 26. august 2013 Sykefraværet hadde da gått drastisk ned, og vi hadde spart milliarder. Anonymous poster hash: 17480...5c0 Siden premisset ditt er feil, blir også konklusjonen din feil. Sykefraværet har ikke gått drastisk ned i land som har tatt i bruk karensdager. Anonymous poster hash: 1c5ce...3ab
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #8 Skrevet 26. august 2013 En innvending er at når man først er syk så holder man seg da borte flere dager av frykt for å bli syk på nytt fordi man likevel ikke var helt frisk. Altså istedenfor å ta bare en sykedag tar man tre, for å være på den sikre siden og fordi man nå likevel har utløst den dagen uten lønn. Anonymous poster hash: dc3af...6c9 Nettopp. I tillegg til at syke tar med seg smitten på jobb fordi de ikke har råd til å være hjemme en dag, og dermed smitter 10 personer til som ellers hadde holdt seg friske. Anonymous poster hash: 1c5ce...3ab
*Yuna* Skrevet 26. august 2013 #9 Skrevet 26. august 2013 Fordi det kan velte økonomien til de som har dårlig råd og eventuelt dårlig helse. jeg syns ikke folk skal straffes for å være syke, de færreste kan noe for det.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #10 Skrevet 26. august 2013 Sykefraværet hadde da gått drastisk ned, og vi hadde spart milliarder. Anonymous poster hash: 17480...5c0 Siden premisset ditt er feil, blir også konklusjonen din feil. Sykefraværet har ikke gått drastisk ned i land som har tatt i bruk karensdager. Anonymous poster hash: 1c5ce...3ab Sverige, som praktiserer karensdager, har under halvparten av sykefraværet til Norge. Man antar at Norge tjener 17-27 milliarder kroner i året ved å innføre karensdager. Det er mange sykehjemsplasser det! Man vet også at en høy andel av korttidsfraværet er alkoholrelatert. Fyllesyke er så vidt jeg vet ikke smittsomt. Og ettersom Sverige har så lavt sykefravær, så ser ikke smitte ut til å være et stort problem ved bruk av karensdager heller. Anonymous poster hash: d934b...4c5
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #11 Skrevet 26. august 2013 Fordi det kan velte økonomien til de som har dårlig råd og eventuelt dårlig helse. jeg syns ikke folk skal straffes for å være syke, de færreste kan noe for det. Jeg synes det blir feil å trekke frem "de med dårlig råd" som eksempel for diverse ordninger vi skulle ha hatt. Vi må ha gratis tannlege, for det er så mange med dårlig råd! Vi må ha gratis barnehage og SFO, for det er så mange med dårlig råd! Vi kan ikke innføre karensdager, for det er så mange med dårlig råd! Vi kan ikke avskaffe barnetrygden, for det er så mange med dårlig råd! Saken er den at de aller, aller fleste nordmenn har veldig god råd! Se bare rundt deg, de aller fleste har råd til både en og to sydenturer, de har råd til å spise ute på restaurant en gang i blant, de har råd til å kjøre bil og alt det der. De aller, aller fleste har råd til å betale for sykefraværet sitt selv, hvis de ikke er syke nok til å få sykemelding av legen. Det er ikke de fattige som skal sette standarden for "folk flest". Da får man heller utvide støtteordningen til de som faktisk er fattige. Anonymous poster hash: d934b...4c5
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #12 Skrevet 26. august 2013 Dersom alle skulle gått til legen for å få sykemelding ville problemet bare blitt flyttet. Man måtte hatt flere leger, generert flere arbeidsplasser, osv osv. En lege ønsker gjerne ikke kontoret fullt av folk med omgangssyke kun for å få en sykemelding. Men jeg synes man bør fjerne 3dagers egenmelding. Da er nok terskelen litt høyere for å ta ut 3 dager når man bare trenger én. Anonymous poster hash: e1ee2...631
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #13 Skrevet 26. august 2013 Da vil folk være sykemeldt over lengre perioder fordi de ikke "tør" å gå tilbake til jobb før de er helt sikre på at de er friske. Dessuten vil det ramme de aller fattigste, som vil merke at de mister noen dagers arbeid på lønninga. Og det vil kanskje en del aleineforsørgere som har små barn og er mye syk. Anonymous poster hash: ba0d1...72f
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #14 Skrevet 26. august 2013 Sykefraværet hadde da gått drastisk ned, og vi hadde spart milliarder. Anonymous poster hash: 17480...5c0 Ja, nettopp. Én karensdag for egenmelding, ingen for sykemelding. HI Anonymous poster hash: 17480...5c0
*Yuna* Skrevet 26. august 2013 #15 Skrevet 26. august 2013 Fordi det kan velte økonomien til de som har dårlig råd og eventuelt dårlig helse. jeg syns ikke folk skal straffes for å være syke, de færreste kan noe for det. Jeg synes det blir feil å trekke frem "de med dårlig råd" som eksempel for diverse ordninger vi skulle ha hatt. Vi må ha gratis tannlege, for det er så mange med dårlig råd! Vi må ha gratis barnehage og SFO, for det er så mange med dårlig råd! Vi kan ikke innføre karensdager, for det er så mange med dårlig råd! Vi kan ikke avskaffe barnetrygden, for det er så mange med dårlig råd! Saken er den at de aller, aller fleste nordmenn har veldig god råd! Se bare rundt deg, de aller fleste har råd til både en og to sydenturer, de har råd til å spise ute på restaurant en gang i blant, de har råd til å kjøre bil og alt det der. De aller, aller fleste har råd til å betale for sykefraværet sitt selv, hvis de ikke er syke nok til å få sykemelding av legen. Det er ikke de fattige som skal sette standarden for "folk flest". Da får man heller utvide støtteordningen til de som faktisk er fattige. Anonymous poster hash: d934b...4c5 Vel, jeg syns uansett det er god nok grunn til å ikke innføre karensdag. Jeg ville heller ikke omgås syke mennesker, som må gå på jobb fordi de ikke vil tape penger.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #16 Skrevet 26. august 2013 Fordi det kan velte økonomien til de som har dårlig råd og eventuelt dårlig helse. jeg syns ikke folk skal straffes for å være syke, de færreste kan noe for det. Jeg synes det blir feil å trekke frem "de med dårlig råd" som eksempel for diverse ordninger vi skulle ha hatt. Vi må ha gratis tannlege, for det er så mange med dårlig råd! Vi må ha gratis barnehage og SFO, for det er så mange med dårlig råd! Vi kan ikke innføre karensdager, for det er så mange med dårlig råd! Vi kan ikke avskaffe barnetrygden, for det er så mange med dårlig råd! Saken er den at de aller, aller fleste nordmenn har veldig god råd! Se bare rundt deg, de aller fleste har råd til både en og to sydenturer, de har råd til å spise ute på restaurant en gang i blant, de har råd til å kjøre bil og alt det der. De aller, aller fleste har råd til å betale for sykefraværet sitt selv, hvis de ikke er syke nok til å få sykemelding av legen. Det er ikke de fattige som skal sette standarden for "folk flest". Da får man heller utvide støtteordningen til de som faktisk er fattige. Anonymous poster hash: d934b...4c5 Vel, jeg syns uansett det er god nok grunn til å ikke innføre karensdag. Jeg ville heller ikke omgås syke mennesker, som må gå på jobb fordi de ikke vil tape penger. Vel, svenskene, som har karensdager har langt lavere sykefravær enn oss. Så mye sykdom grunnet smitte fra syke mennesker som ikke "har råd til å væte hjemme fra jobb" ser ikke ut til å være et problem. Anonymous poster hash: d934b...4c5
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #17 Skrevet 26. august 2013 Fordi det kan velte økonomien til de som har dårlig råd og eventuelt dårlig helse. jeg syns ikke folk skal straffes for å være syke, de færreste kan noe for det. Verden kretser ikke rundt de med dårlig råd. Man ikke ta hensyn til de i enhver situasjon. Anonymous poster hash: b6f57...718
nagini Skrevet 26. august 2013 #18 Skrevet 26. august 2013 Fordi det kan velte økonomien til de som har dårlig råd og eventuelt dårlig helse. jeg syns ikke folk skal straffes for å være syke, de færreste kan noe for det. Jeg synes det blir feil å trekke frem "de med dårlig råd" som eksempel for diverse ordninger vi skulle ha hatt. Vi må ha gratis tannlege, for det er så mange med dårlig råd! Vi må ha gratis barnehage og SFO, for det er så mange med dårlig råd! Vi kan ikke innføre karensdager, for det er så mange med dårlig råd! Vi kan ikke avskaffe barnetrygden, for det er så mange med dårlig råd! Saken er den at de aller, aller fleste nordmenn har veldig god råd! Se bare rundt deg, de aller fleste har råd til både en og to sydenturer, de har råd til å spise ute på restaurant en gang i blant, de har råd til å kjøre bil og alt det der. De aller, aller fleste har råd til å betale for sykefraværet sitt selv, hvis de ikke er syke nok til å få sykemelding av legen. Det er ikke de fattige som skal sette standarden for "folk flest". Da får man heller utvide støtteordningen til de som faktisk er fattige. Anonymous poster hash: d934b...4c5 Vel, jeg syns uansett det er god nok grunn til å ikke innføre karensdag. Jeg ville heller ikke omgås syke mennesker, som må gå på jobb fordi de ikke vil tape penger. Det risikerer du da uansett. Før gikk jeg alltid på jobb samme hvor syk jeg var, fordi jeg trodde det betydde at jeg hadde så mye høyere arbeidsmoral enn kollegaene mine. Hadde ikke noe med ikke råd å være hjemme, men et slags snobberi. Synes en karensdag både med og uten sykmelding hadde vært lurt. Tror ikke mange hadde fått veltet økonomien av det altså. Og det hadde nok luket ut en god del av de som tar seg en sykedag i ny og ne for å få slappet litt av - det er sjokkerende vanlig!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #19 Skrevet 26. august 2013 Ja til karensdager både på sykemelding og på egenmelding. Eventuelt, strengere krav til legene som skriver ut sykemelding Anonymous poster hash: 33efe...037
Ikkesåallerværst Skrevet 26. august 2013 #20 Skrevet 26. august 2013 Selvfølgelig kan vi ha karensdager! Men heldigvis så lever vi i et ganske arbeidstakervennlig land, der det er lov å være syk uten at det velter økonomien, eller man er nødt til å ofre helsa for jobben. Noen få lurer systemet, men det er ikke dem velferdsstaten tar høyde for når den lager reglene sine. Sånt får USA ta seg av.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #21 Skrevet 26. august 2013 Sykefraværet hadde da gått drastisk ned, og vi hadde spart milliarder. Anonymous poster hash: 17480...5c0 Siden premisset ditt er feil, blir også konklusjonen din feil. Sykefraværet har ikke gått drastisk ned i land som har tatt i bruk karensdager. Anonymous poster hash: 1c5ce...3ab Sverige, som praktiserer karensdager, har under halvparten av sykefraværet til Norge. Man antar at Norge tjener 17-27 milliarder kroner i året ved å innføre karensdager. Det er mange sykehjemsplasser det! Man vet også at en høy andel av korttidsfraværet er alkoholrelatert. Fyllesyke er så vidt jeg vet ikke smittsomt. Og ettersom Sverige har så lavt sykefravær, så ser ikke smitte ut til å være et stort problem ved bruk av karensdager heller. Anonymous poster hash: d934b...4c5 Etter innføringen av karensdager i Sverige sank først sykefraværet, men økte kort tid etter igjen. I over 15 år etter dette hadde både Sverige og Norge ganske likt sykefravær, at Sverige de siste årene har mindre sykefravær antas i større grad å skyldes at færre er i arbeid. Norge skiller seg derimot ut på ett punkt i forhold til andre lands statistikk; vi har flere eldre med høyt sykefravær. Men mye av dette fraværet skyldes nok at vi har flere eldre i arbeid. Anonymous poster hash: 1c5ce...3ab
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #22 Skrevet 26. august 2013 Fordi det kan velte økonomien til de som har dårlig råd og eventuelt dårlig helse. jeg syns ikke folk skal straffes for å være syke, de færreste kan noe for det. Jeg synes det blir feil å trekke frem "de med dårlig råd" som eksempel for diverse ordninger vi skulle ha hatt. Vi må ha gratis tannlege, for det er så mange med dårlig råd! Vi må ha gratis barnehage og SFO, for det er så mange med dårlig råd! Vi kan ikke innføre karensdager, for det er så mange med dårlig råd! Vi kan ikke avskaffe barnetrygden, for det er så mange med dårlig råd! Saken er den at de aller, aller fleste nordmenn har veldig god råd! Se bare rundt deg, de aller fleste har råd til både en og to sydenturer, de har råd til å spise ute på restaurant en gang i blant, de har råd til å kjøre bil og alt det der. De aller, aller fleste har råd til å betale for sykefraværet sitt selv, hvis de ikke er syke nok til å få sykemelding av legen. Det er ikke de fattige som skal sette standarden for "folk flest". Da får man heller utvide støtteordningen til de som faktisk er fattige. Anonymous poster hash: d934b...4c5 Og det slår deg ikke at karensdager derfor ikke vil bidra til å redusere fraværet hos dem som har råd til det, men bli en belastning for dem som ikke har råd til å miste en dags lønn? Anonymous poster hash: 1c5ce...3ab
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #23 Skrevet 26. august 2013 Sykefraværet hadde da gått drastisk ned, og vi hadde spart milliarder. Anonymous poster hash: 17480...5c0 Siden premisset ditt er feil, blir også konklusjonen din feil. Sykefraværet har ikke gått drastisk ned i land som har tatt i bruk karensdager. Anonymous poster hash: 1c5ce...3ab Sverige, som praktiserer karensdager, har under halvparten av sykefraværet til Norge. Man antar at Norge tjener 17-27 milliarder kroner i året ved å innføre karensdager. Det er mange sykehjemsplasser det! Man vet også at en høy andel av korttidsfraværet er alkoholrelatert. Fyllesyke er så vidt jeg vet ikke smittsomt. Og ettersom Sverige har så lavt sykefravær, så ser ikke smitte ut til å være et stort problem ved bruk av karensdager heller. Anonymous poster hash: d934b...4c5 Lavt sykefravær der henger nok først og fremst sammen med at legene er svært restriktive med å sykemelde. Min mor fikk tykktarmkreft, og måtte opereres. Hun jobbet i nesten to mnd fra diagnosen var satt fram til operasjon (selv om hun var veldig syk...) og etter operasjonen fikk hun en ukes sykemelding. Gravide kan som regel glemme sykemelding, bare for å ta et annet eksempel. Det er veldig mye lettere å bli sykemeldt her, noe jeg tror skyldes høyere sykefravær. Anonymous poster hash: 70195...8b3
Himmel og hav Skrevet 26. august 2013 #24 Skrevet 26. august 2013 Jeg lurer litt på hvordan dette med karensdager i så fall skal praktiseres på ulike arbeidsplasser? Jeg har en jobb der jeg kan mure meg inne på kontoret mens snørra renner, feberen dunker i panna og lungene surkler, om jeg vil. Venninna mi har en jobb der hun må holde seg borte fra første snufs. Hun ville jo da blitt påført mange flere sykedager, og dermed karensdager (hun må faktisk holde seg hjemme om det kjennes som om hun blir syk) enn meg.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #25 Skrevet 26. august 2013 Er ikke imot karensdager, men det må struktureres riktig. Jeg bodde i et land med karensdager OG ingen egenmelding. Resultatet var at folk ofte gikk på jobb når de var syke i stede for å holde seg hjemme. Min avdeling ble totalt lammet i flere uker det ene året av en kollega som smittet alle andre med influensa, han var jo bare litt syk og skulle ikke gå glipp av lønnen sin. Også springer folk til legen for å få sykemelding for ting vi har egenmelding for i Norge. Det er ikke billig det heller, å bruke legens tid for å få sykemelding for forkjølelse eller omgangssyke. Antar at det også ville gjelde sykt barn dagene, da ville mange brukt mye tid på legens venterom = kostbar og lite effektivt mtp bruk av helsevesenets ressurser. Jeg har bodd i 6 land, og ser at systemene som prøver å skremme bort snyltere ofte ender opp med å fremme ulikhet samt straffe de svakeste, mens systemene som prøver å løfte de svakeste er lett å utnytte for uærlige mennesker. Skulle gjerne sett at folk sluttet å oppføre seg som om verden spinnet rundt dem og begynte å handle som ansvarlige samfunnsborgere; den sosiale kontrakten tilsier at vi betaler skatt og får noe tilbake i form av sosiale ytelser, men sløser vi med ytelsene blir enten skatten økt eller ytelsene kuttet på. Anonymous poster hash: 67392...929
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå