Gå til innhold

Dere med barn med ADHD/ADD,

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan merket dere at barna deres hadde dette?

Jeg har selv ADHD, og er veldig bekymret for sønnen min på 10 mnd. Han prater ikke (babler gjør han, men lager ikke ord - vet det er litt tidlig, men har hørt så mange som sier sine 9mnd. gamle babyer lager ord). Er ikke interessert i å sitte i ro på fanget eller kose. Men ellers er han veldig enkel å ha med å gjøre - han spiser mat, legger seg til å sove uten å bli bysset, kan underholde seg selv lenge, er veldig interessert i enkelte ting - og kan leke med denne tingen lenge. Skal på helsestasjonen nå i uken, så skal ta det opp med helsesøster. Vil bare lufte det her litt først.

Jeg leser mye bok for han. Han får ikke ha sutten på dagtid, så er ikke det. Prøver å få han til å sitte litt på fanget. Klemmer han og susser han, men han er liksom ikke interessert. Skal jeg slutte med det, eller forsøke fortsatt?

Jeg vet det er litt tidlig å se etter klare tegn. Men helsesøster sier vi kan merke det på babyer.

Og så brukte jeg en medisin da jeg ble gravid, så jeg er selvfølgelig bekymret for at det kan være en årsak... :-(

Anonymous poster hash: ddbfa...5dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har barn med ADHD/ADD?? Eller som jobber med dette?? ;-)

Skrevet

Jeg har ikke det, men har hørt at flere som har det sier at de visste det fra ungen var liten.

Av det du nevnte er det ingen grunn til bekymring, ikke alle barn er kosete. Yngste min måtte rett og slett legges for seg selv av og til, hun orket ikke å ligge i noens fang hele tiden.

Nå er vel ADHD ganske arvelig, men du får neppe satt noen diagnose før om 6-7 år uansett, så prøv å slapp av:-)

Skrevet

OK. Tusen takk for svar i hvert fall... ;-)

Skrevet

De barna jeg kjenner til med ADHD var veldig urolige fra tidlig av, sov nesten aldri og sutret og gråt mye. Virket aldri tilfreds.

Synes ikke du legger frem noe som helst bevis på at han har det.

Dessuten har jeg hørt at det er mer arvelig fra mor til datter??

Anonymous poster hash: c6372...6d3
Skrevet

Åååå? Han er ganske rolig... men tenker på ADD på han da...

Skrevet

De færreste av guttene har vel ADD?

Nei, han er nok helt som han skal kjære deg.

Anonymous poster hash: c6372...6d3
Skrevet

Vi visste at sønnen vår hadde adhd nesten med engang han ble født. Mannen min har selv adhd, så vi visste at det var en muligheten for arv av gener. Han skrek dag og natt og sov en halv time her, en halv time der....ikke 2 timer i sammenheng engang. Først trøstet vi oss med tanken om at det kunne være kolikk. Men etter 3-4 mnd så vi at det ikke var kolikk. Han var bare utrolig urolig, sov ikke nok i forhold til alderen, osv. Barnehagen var også enig med oss da vi sa at vi trodde han hadde ADHD. Han slet litt med lek og aktiviteter, sinne, osv.

Han fikk diagnosen da han ble 4.

Anonymous poster hash: 9e861...5ad
Gjest Vinglepetrine
Skrevet

Tror ikke du har noe å bekymre deg over HI. Han høres jo heller ut som en selvstendig liten gutt som er veldig fornøyd!

Ikke alle barn er like kosete, og selv om han ikke sier så mange ord enda trenger ikke det bety noe som helst.

Får du blikk kontakt med han da? Og følger han med på ting som skjer rundt han?

Jeg hadde ihvertfall ikke bekymret meg  :)

Skrevet

mitt barn ha add.

tidlige symptomer var: sluttet ikke med natt mat før pasert 1 år, sov aldri natta gjennom, gikk turbo 24 timer i døynet (testet barnet i brylløp i 3 års alder, barnet holdt stand lenger enn de voksne..) reagerer veldig på mat, alt er ekkelt/ stinker ..

fikk diagnosen da barnet var 8, da hadde jeg endelig skolen på mitt parti pga svært utagerende oppførsel på skolen over lang tid. type stakk av fra skolen, jobbet ikke med det samme som resten av klassen, nektet komme inn i klassen, fant frem mat x antall ganger utenom lunsj pausen, pluss mye mer

dette er bare noe av oppførselen jeg har sett, vi håper på en roligere og mer stabil hverdag for hele familien fremover!

er du redd for barnet ditt så vil jeg råde deg til å følge med på følgende: klarer barnet avvenes med sutt/ bleie til normal tid, avvennes med nattmat/ sove natta gjennom til forventet alder. hvordan reagerer barnet på lukt/ smak.

vær likevell forsiktig med å selvdiagnosere, og ta helst kontakt med helsestasjon/ fast lege og fortell om bekymringene dine!

Anonymous poster hash: 8a0e5...440
Skrevet

Tusen takk for svar alle!

Ja, skal ta det opp med helsesøster. I hvert fall si at jeg er bekymret. Så får vi se hva de sier.

Skrevet

hvordan merket dere at barna deres hadde dette?

Jeg har selv ADHD, og er veldig bekymret for sønnen min på 10 mnd. Han prater ikke (babler gjør han, men lager ikke ord - vet det er litt tidlig, men har hørt så mange som sier sine 9mnd. gamle babyer lager ord). Er ikke interessert i å sitte i ro på fanget eller kose. Men ellers er han veldig enkel å ha med å gjøre - han spiser mat, legger seg til å sove uten å bli bysset, kan underholde seg selv lenge, er veldig interessert i enkelte ting - og kan leke med denne tingen lenge. Skal på helsestasjonen nå i uken, så skal ta det opp med helsesøster. Vil bare lufte det her litt først.

Jeg leser mye bok for han. Han får ikke ha sutten på dagtid, så er ikke det. Prøver å få han til å sitte litt på fanget. Klemmer han og susser han, men han er liksom ikke interessert. Skal jeg slutte med det, eller forsøke fortsatt?

Jeg vet det er litt tidlig å se etter klare tegn. Men helsesøster sier vi kan merke det på babyer.

Og så brukte jeg en medisin da jeg ble gravid, så jeg er selvfølgelig bekymret for at det kan være en årsak... :-(

SLAPP AV :). Ikke se det du frykter her. Man kan ikke se ADHD på så små babyer, hos de fleste er det for tidlig å si noe før barna er 3- 5 år gamle.

Anonymous poster hash: e8321...149

Skrevet

Jeg vil nok være på vakt... Men jeg skal ikke være overnervøs... ;)

Skrevet

Min 16 åring har ADD, han var kjempesnill som baby. Lite våkenetter, blid og fornøyd.

Merket ikke noe før han ble eldre, veldig distre. Klarte ikke to beskjeder på en gang, kunne gå på skolen uten ransel.

Snill og empatisk.

Anonymous poster hash: 8f246...7c2

Skrevet

Det er ALT for tidlig å se ADHD hos barnet ditt.

Les mer om ADHD på www.adhdnorge.no og på symptomer. Barna begynner ikke å bli testet før enn i 5-6 års alder, symptomene skal ha kommet frem før skolestart men vart i skolen i minst 1 år (finnes alltid et unntak fra regelen).

Har selv barn med ADHD. Rolig og snill som baby, sov mye, spiste fint, sent med å gå. Krabbe og snakke. Født prematur osv

Hvis en av foreldrene har ADHD er sjansen ca 50%, har begge er det ca 80% arvelig

Skrevet

Har lest om barn som får diagnosen i barnehagen. Men man skal jo ikke tro alt man leser på nett... Takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...