Gå til innhold

krav på tilrettelegging på jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. mener og ha hørt dette tidligere at man har krav på tilrettelegging på jobb f.eks arbeidstider om man har barn under 3 år. stemmer dette? hvor kan jeg finne mer info`?

er alenemor for 2 små og skal begynne å jobbe om ca 2 mnd. har  6 ukers turnus og begynner alt fra 05 om morningen og kan være ferdig så sent som kl 01 på natta. 

dette sier seg jo selv at ikke går med to små hjemme..

råd og hjelp ønskes - takk :)

Anonymous poster hash: 96be2...ce8
Videoannonse
Annonse
Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Hopper på denne :) gjelder dette kun for aleneforsørgere?

Skrevet

Nå vet jeg ikke sikkert hva loven sier spesifikt, men stort sett så sies det i alle tilfeller man har krav på tilrettelegging at det er "såfremt det er mulig for driften". Så da spørs det jo om du jobber et sted hvor det er det.

Men sjekk arbeidsmiljøloven på lovdata.no.

Anonymous poster hash: 6500a...584

Skrevet

HI her - jobber på en flyplass, så det skal være nok folk å ta av :) 
jeg har bedt om et møte med sjefen snart så vi kan snakke litt om det, men ønsker å finne ut mest mulig på forhånd, så jeg vet hva jeg har krav på og ikke.

og er det ikke mulig, så må jeg vurdere å si opp og heller finne meg en annen jobb. 

Skrevet

HI her - er vel denne du mener da #3: 

(3) Arbeidstaker har rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. ?

finner ingenting om barn, men om noen finner bedre frem enn meg på lovdata.no, så hadde det vært fint om dere postet link :)

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

HI her - jobber på en flyplass, så det skal være nok folk å ta av :) jeg har bedt om et møte med sjefen snart så vi kan snakke litt om det, men ønsker å finne ut mest mulig på forhånd, så jeg vet hva jeg har krav på og ikke.  og er det ikke mulig, så må jeg vurdere å si opp og heller finne meg en annen jobb.  Anonymous poster hash: 96be2...ce8

Er du vekter?

Skrevet

Du får heller seg deg om etter en annen jobb. Det skal ikke falle på andre å jobbe ugunstig fordi at du har valgt å få barn. 

Anonymous poster hash: 9ef1a...ea3
Skrevet

Du har ikke rett på tilrettelegging, men du har rett på redusert arbeidstid (og dermed redusert lønn) dersom det ikke er til vesentlig ulempe for virksomheten. Står mer på arbeidstilsynets websider.

Anonymous poster hash: 974d3...28e
Skrevet

HI her - jobber på en flyplass, så det skal være nok folk å ta av :) jeg har bedt om et møte med sjefen snart så vi kan snakke litt om det, men ønsker å finne ut mest mulig på forhånd, så jeg vet hva jeg har krav på og ikke.  og er det ikke mulig, så må jeg vurdere å si opp og heller finne meg en annen jobb.  Anonymous poster hash: 96be2...ce8

Er du vekter?

nei er ikke vekter

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Er du vekter?

nei er ikke vekter Anonymous poster hash: 96be2...ce8

Ok.

Pokker :P

Tenkte kanskje du visste noe her ang overskriften enn det jeg gjorde :P

Skrevet

Er du organisert kan du kontakte fagforbundet å høre om de har informasjon om gjeldende regler for deg og andre ansatte. Dvs du kan kontakte dem uansett men dersom du trenger hjelp av dem må du være betalende medlem.

Anonymous poster hash: b4eb5...a6c

Skrevet

Arbeidsgiver skal tilrettelegge så fremst det er mulig og det ikke fører til evsentlig ulempe for bedriften eller for andre ansatte. Loven definerer ingen spesielle hensyn for småbarnsforeldre.

Om arbeidsgiveren din kan tilrettelegge for deg slik du ønsker, er umulig for oss å svare på. Hvis du. f.eks skal unngå tidlige eller sene vakter, må det være noen andre på arbeidsplassen som er villige til å jobbe disse vaktene. Det er ikke slik at du kan kreve f.eks kun dagtid.

Anonymous poster hash: e50e6...a91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...