Gå til innhold

Ble redd nå jeg.. Ang folat..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant nå nettopp ut at jeg var gravid! Vi har ikke aktivt prøvd, for tanken var å begynne pp i november.. Ble SÅKLART kjempe glad! Men sitter å leser litt nå.. Og kom over dette.. :

Smart mat: Barnets ryggmarg, nevralrøret, lukker seg på denne tiden. For at dette skal skje riktig, er folat helt nødvendig. Hvis du ikke tar tilskudd ennå, bør du begynne med det samme!

Har jeg ødelagt et godt utgangspunkt nå? Hva er sjansene for at det kan gå galt?:(

Noen som ikke har tatt folat i det hele tatt, og har vert sunn og frisk med sunne og friske babyer?

Anonymous poster hash: 1cb07...16c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok ikke folat med mine eldste, gikk helt fint det. Slapp av ;)

Anonymous poster hash: 3552f...cf9
Skrevet

flesteparten av de som ikke tar folattilskudd får barn uten ryggmarksbrokk. Det er ikke veldig lenge siden de anbefalingene kom. 

Skrevet (endret)

Fant ikke ut at jeg skulle ha vesla før jeg var nesten 5 uker, ikke tatt folat da hun ikke er planlagt, gikk fint :) Var og bekymret, men sjansen for ryggmargsbrokk var veldig liten selv om jeg ikke hadde tatt folat. Enda mindre var den om vi ikke hadde noen tilfeller av ryggmargsbrokk i familien :)

Gratulerer med baby :)

Endret av Kanutten83❤♂07+ ♂10+♀13❤
Skrevet

Selv de fleste med grandiosakosthold får friske barn. Det betyr ikke at man ikke skal følge anbefalingene, men at det er sansynlig at det går bra likevel dersom man ikke har visst bedre. Mange oppdager jo ikke at de er gravide før de er ferdig med første trimester. Ta folat nå, men ikke bekymre deg for at du ikke har gjort det før. :)

Skrevet

Phu, takk!

Ja, jeg er hysterisk. :P Men når det kommer til dette, så vil jeg bare ha det beste utgangspunktet for at frøet skal vokse til en frisk og rask baby.. Hadde ikke engang hørt så mye om folat. Hvis det var livsviktig syns jeg det var rart at legen min ikke anbefalte det når jeg var der sist. Hm.

HI

Anonymous poster hash: 1cb07...16c
Skrevet

Hvor langt er du på vei da?

Er jo bare å begynne på folat om du ikke allerede har begynt.. Med mindre du er over 12 uker på vei, da behøver du det ikke lenger..

Anonymous poster hash: 4128c...31e
Skrevet

Ikke at det er sikkert bare fordi jeg har opplevd det, men jeg har født to barn uten å ta folat og det har ikke skjedd noe. Ryggmargsbrokk er veldig sjelden i utgangspunktet (selv uten å ta folat), og jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye :)

Anonymous poster hash: ec8f9...889

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...