Gå til innhold

har noen vært på Lier mentalsykehus?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De sluttet vel å kalle det Lier Mentalsykehus sånn ca når bestefar jobbet der, og han ville vært over 100 nå hvis han hadde vært i live...

Det er vel sånn ca som alle andre psykiatriske avdelinger, men området rundt der er kjempeflott, men det er jo gamle bygninger, så det er jo en noe slitt standard der....

Anonymous poster hash: 52529...c20

De'r høl i gjerdet på Lier, de'r høl i gjerdet på Lier, de'r høl i gjerdet på Liiiiier, de'r derfor vi er her.... Tralalala

Husker dette var en av kampsangene båre på håndballen i gamledager..hehehe

Hilsen Liung :)

Anonymous poster hash: 70328...60d

Hvordan var det? Ekkelt?

Anonymous poster hash: e945d...0a2

Var der for noen år siden. Skulle på en photoshoot, og tok toget til Drammen og ble hentet av fotografen der. Jeg visste ikke helt hvor location var, men da vi kom til Lier psykiatriske (den nedlagte delen) og gikk inn følte jeg meg med en gang HELT JÆVLIG!

Fy fader, aldri kjent så "hardt" på kroppen slike ting før . Jeg følte meg ekstremt utilpass og overvåket. Og den følelsen satt i meg leeeenge etterpå. 

Da jeg kom hjem var jeg nødt til å google stedet, og da fant jeg ut hva det er kjent for.

Er sikker på at det går igjen mange triste sjeler der.

Hadde ikke bygningen vært sperret så hadde jeg nok tatt meg en nærmere titt...

Anonymous poster hash: e2841...8c9

Gjest sussie77

Nå heter det ikke mental sykehus lenger da :) Men har bodd i nærheten der, og man kjenner virkelig på stemningen rundt der. Man føler at mye fælt har skjedd der før i tiden. Spesielt i de tomme bygningene.

Men nå det er sagt, så kjenner jeg folk som har jobbet der og og også noen som har vært innlagt. Og tror det er ganske ok der i dag. :) 

Annonse

Jeg er oppvokst i nærheten, og da jeg gikk på vgs var vi en gjeng som synes det var morsomt å bryte oss inn i de nedlagte bygningene på kvelden. Ganske skummelt å gå rundt i gangene der inne når det er helt mørkt ute. Det ser ut som om bygningene ble forlatt helt plutselig. Det står gamle senger i trappene, utstyr lå rundt omkring osv.

Vet at mange har brukt bygningene til å spille f.eks paintball i også.

Gjest Sekretøsa

Har aldri vært der, men det er et spennende sted. Ligger mye bilder på nett, og det som forundrer meg er hvordan det ser ut der, at folk bare har rømt derifra og aldri sett seg tilbake. Husker spesielt bilder av gulv dekket med masse papirer. Var vel endel journaler der og om jeg ikke husker feil. Ser ut som et skip som har gått ned og alle bare forsvant,.., Hvorfor var det ingen som la ned driften på en vanlig måte?

Gjest Aprikos Syltetøy

Lobotomering .... El sjokk... Ekle saker..

Var lobotomering spesielt for Lier?  Anonymous poster hash: a18bf...03a

Nei det vet jeg ikke..

Men en av de tingene som har gjort Lier så spesielt er jo alle papirene og journalene som ligger igjen.. Litt mystikk i hvorfor de bare forlot stedet. Sikkert ikke slik det foregikk, men med tanke på alt som lå igjen kunne det jo se sånn ut..

Annonse

Lobotomering .... El sjokk... Ekle saker..

Var lobotomering spesielt for Lier?  Anonymous poster hash: a18bf...03a

Nei det vet jeg ikke..

Men en av de tingene som har gjort Lier så spesielt er jo alle papirene og journalene som ligger igjen.. Litt mystikk i hvorfor de bare forlot stedet. Sikkert ikke slik det foregikk, men med tanke på alt som lå igjen kunne det jo se sånn ut..

Ja har faktisk vært inne i en av de tomme bygningene, og det lå journaler på gulvet der.

Anonymous poster hash: 0199e...169

Jeg har vært innlagt der. Det er gammel og slitt, men ikke noe ekkelt å være i de bygningene som er i drift. De bygningene som er forlatt har en litt spesiell stemning, men de er jo sperret av så ikke så mye man får med seg om man ikke bryter seg inn. Naturen i området er kjempefin, og det er egentlig ganske så rolig og fredlig der.

Anonymous poster hash: 829ec...e22

Så morsomt at så mange hadde kjennskap til Lier sykehus. Bor rett nedenfor og har alltid blitt fasinert av det stedet. Nå er det bare et vanlig psykiatrisk sykehus i slitte bygninger. Planen er vel å flytte hele avdelingen når det blir bygget nytt sykehus i Drammen. Håper de restaurer bygninger for de hadde nok blitt kjempe kule boliger.

Anonymous poster hash: 653e5...c2f

Stedet er vel forøvrig kjent for å være det siste i Norge som sluttet med lobotomeringen. Lobotomering skjedde flere steder, men Lier holdt på lengst etter hva jeg har forstått.

Anonymous poster hash: 829ec...e22

Så morsomt at så mange hadde kjennskap til Lier sykehus. Bor rett nedenfor og har alltid blitt fasinert av det stedet. Nå er det bare et vanlig psykiatrisk sykehus i slitte bygninger. Planen er vel å flytte hele avdelingen når det blir bygget nytt sykehus i Drammen. Håper de restaurer bygninger for de hadde nok blitt kjempe kule boliger.

Anonymous poster hash: 653e5...c2f

Vet ikke hvor kult det vil bli for de som skal bo i de nye boligene, i så fall ;)

Jeg har selv vært i de stengte bygningene på nattestider, og du aner ikke hvor mye paranormal aktivitet det er der!

Jeg er vant til å se ånder, men herregud, jeg holdt på å begynne å grine. Jeg var livredd, hadde mareritt i mange uker etterpå..huff.... Hehe

Hilsen Liungen over her ;)

Anonymous poster hash: 70328...60d

Et kjapt søk på nettet viser hvor utrolig stor interesse det  er for dette stedet! Jeg har vært der flere ganger, og det er en meget spesiell stemning. Skulle likt å vært der før det ble ødelagt og rasert av idioter. Ufattelig mye historie i veggene, en viktig historie som bør bevares.

Hilsen hun som tipset om 23 salen

Anonymous poster hash: 8048c...9c0

Det er ganske morsomt hvor forskjellig oppfatning man har av et sted.

Jeg er vokst opp med foreldre som har jobbet der, og har til og med gått i barnehagen som på den tiden var for barn av ansatte, og egentlig lå inne på området.

Jeg har faktisk positive minner derfra fra jeg var liten, med å f.eks være med pappa på jobb og få lov til å lage ting på snekkerverkstedet der osv. Og ja, det var pasienter der da også.... ;)

Jeg husker 17 mai feiringer der, og St hans fester osv, og ja, familier til ansatte var der sammen med pasienter. (Iiiik)

For meg er dette det minst skumle stedet i verden, og ja, jeg har også vært inne i de gamle bygningene.

Det at det ligger igjen gamle journaler og at det ser forlatt / frarømt ut kommer rett og slett av økonomi og fokus på psykiatri på den tiden det skjedde. Det var ikke midler til å tømme de gamle bygningene, og planen var at det skulle gjøres på sikt, men ble som mange andre ting glemt med tiden.

Lier har nok ikke vært noe bedre eller værre enn andre psykiatriske sykehus i Norge, og det er mye lite hyggelige historier herfra, men det vil man finne over alt...

Det jeg syns er mest fasinerende med alt dette, er den posisjonen Lier har fått som skummel og farlig....

Anonymous poster hash: 52529...c20

• 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...