Gå til innhold

HB 11,6. Ok sier jordmor, ikke ok sier legen.. Hva med dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hb på 9,8 og tomme jernlagre. Har også stor mangel på D-vitamin, men husker ikke tallene. Får dessverre ikke i meg noe jerntabletter fordi jeg kaster de opp umiddelbart.

Fikk beskjed av legen om at jeg ikke trengte å ta jern fordi det mest sannsynlig tok seg opp igjen av seg selv etter fødsel. 
Har under 2 uker igjen til termin og håper at det legen sier stemmer. Tror nemlig jeg er litt ekstra energiløs og tungpustet pga jernmangelen.

Annonse

Min hb var 10,6 sist men jeg tar ikke jern siden jeg har høye jernlagre. I følge jm er bare den synkende hb'n et uttrykk for økt vannmengde i kroppen. Har fått mer ødem i kroppen og føler meg ikke slapp så stresser ikke med å ta jerntabletter:) er 38+6 på vei og har først sunket den siste mnd.

Annonse

jeg har lave 5-8 men over lever. mer trøtt sliten. men går seg opp. alt over 9 er bra, men må følges opp.

hater sprøyter :( en som tar hver mnd :/

5-8 er jo veldig lavt om vi fortsatt snakker om blodprosenten. Jeg hadde en blodprosent (HB) på 6,5 etter min første fødsel og var da sengeliggende. Fikk da blodoverføring, 2 poser og kom ut av senga.

Så min erfaring er spis jern når man er gravid!

Jeg hadde 10.7 nå og fikk beskjed av jm om å spise Niferex 100 ml. Alt over 10 er ok, men det er greit å ha litt å gå på. Begynte på 11.8 ved første konsultasjon. Begynte på 12.8 første gang jeg var gravid. Er blodgiver og der får man utlevert Niferex om man kommer ned på 11 siden de tapper en halv liter fire ganger i mnd. Ved en fødsel kan man fort miste såpass med blod, greit å ikke havne helt i underskudd etter en fødsel. 6-7på HB er VELDIG lavt!

Ifølge NHI er Hb under 10 for gravide for lite - anemi.

I Norge anbefales det IKKE å ta jerntilskudd rutinemessig (jordmorforeningen), kun ved lav Hb.

Eg har lagt på 10 hele svangerskapet og legen sa eg burde prøve å ta litt jern.. Men pga mageproblemer endte det bare med at eg tok det noen dager og sluttet! Gikk heldigvis fint under fødsel og eg mistet ikke så mye blod så er ikke grusomt svimmel.. Litt kjenner eg jo men det er nok vanlig etter fødsel :) 11 er jo ikke så lavt men det spørs jo litt kordan du føler deg og..

Har også fått problemer med magen etter å ha tatt jern tidligere. Er noen som anbefalte Floradix formula. Er ikke fullgod erstatning men et godt alternativ. Spis i tillegg jernrik kost;) hos meg økte hb uten at jeg har tatt tabletter. Men så har jeg som sagt høye jernlagre...

På føden, hvor jeg er akkurat nå, praktiseres det at om blodprosenten er under 10 ved fødsel så gjennomføres det tiltak. Jeg fikk tilført jern intravenøst før og under fødsel pluss en jern-stikkpille etterpå. Nå blødde jeg meget lite, så det ble ikke noe mer enn det, men de som blør mye risikerer å måtte få tilført blod.

På føden, hvor jeg er akkurat nå, praktiseres det at om blodprosenten er under 10 ved fødsel så gjennomføres det tiltak. Jeg fikk tilført jern intravenøst før og under fødsel pluss en jern-stikkpille etterpå. Nå blødde jeg meget lite, så det ble ikke noe mer enn det, men de som blør mye risikerer å måtte få tilført blod.

Ååh huff... Jeg tror jeg aldri hadde akseptert en blodoverføring. Syns det er så ekkelt.:-s Hadde kanskje heller latt være å la meg behandle..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...