Gå til innhold

Boktips til gutt 10 år?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mamma til en gutt på ti og et halvt. Han har ikke vært veldig ivrig på å lese før, men nå har han fått blod på tann! Han leser Pingle-dagbøkene, det var de som virkelig fikk leselysta fram! Vi har jo lest høyt i alle år, men først nå han liker å lese mye selv. Er så herlig å høre han humrer og ler i senga mens han leser om kvelden!

Nå er han snart ferdig med hele serien, og jeg er på jakt etter noe annet å følge opp med.

Noen som har gode tips?? Anonymous poster hash: 1456f...ac8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svein og Rotta har vært poppis her

Anonymous poster hash: f42e5...99a

Skrevet

Min gutt på 11 elsker jules verne bøkene! Og han leser tegneserie bøker som tommy&tigern, tintin og donald serier (Carl barks). Han liker også pingle dagbok serien, og pleier å få en pocketbok av denne serien hver sommer til å lese på ferie. Ellers tenker jeg, hva med barne-krim, som bopseybarna (!) eller hardy guttene? Husker jeg likte disse seriene som barn.... 

Vi har også drevet med høytlesning en årrekke og pløyd oss gjennom brorparten av klassisk barnebok litteratur :)

Anonymous poster hash: 7a59d...617
Skrevet

Her startet det også med pinglebøkene, så gikk vi over til taynikma. Fikk tak i første boka hos nervesen. Det er en serie.

Skrevet

Hvilket LUS (leseferdighet) nivå har han? Min ligger på 14-15 nå.

Skrevet

Svarte litt fort, men vi skal over på "Percy Jackson" lyntyven nå.

Skrevet

Takk for svar!<br />Vet ikke noe om LUS-nivå, men han leser godt og flytende. God forståelse og holder tråden. Har bare ikke fått leselyst før nå. Han er en fysisk aktiv gutt som elsker fotball. Har sans for både humor og spenning tenker jeg. Han leser en del blader om fotball, men er mest bøker jeg er på jakt etter nå. Hva er Percy Jackson? Er det en serie?

Anonymous poster hash: 1456f...ac8

Skrevet

Doktor proktor bøkene er visst helt fantastiske , ifølge min nevø på 10. :)

Første boka han lo høyt av :)

Skrevet

Anonym bruker, on 25 Aug 2013 - 22:29, said:

Her digges krimserien CLUE som er skrevet av Jørn Lier Horst.

http://www.haugenbok.no/resultat.cfm?stipr=serie-0_6877-1_0

Anonymous poster hash: c10fb...945

Anonym bruker, on 25 Aug 2013 - 22:29, said:

Her digges krimserien CLUE som er skrevet av Jørn Lier Horst.

http://www.haugenbok.no/resultat.cfm?stipr=serie-0_6877-1_0

Anonymous poster hash: c10fb...945

Skrevet

Har sjekka litt ut om disse på nettet nå, men klarer ikke å finne ut hvilken som er bok nr 1 osv. Står at de er anbefalt fra 10-14 år. Kan de bli for kompliserte for en tiåring tror du? Ser spennende ut!

Skrevet

CLUE-serien altså.<br />HI

Skrevet

Gjerne rekkefølgen av Percy Jackson-serien også om noen vet? Mye spennende å finne ser det ut til :-)

Skrevet

"Tom Sawyer" og "Huckleberry Finn" av Mark Twain. Jeg digget disse når jeg var 8-9 år. Prøvde å få lillesøstera mi på 9 til å lese de, men hun likte dem ikke helt.. Men må si hun er ikke så glad i å lese, går mest i data på fritiden hjemme hos dem, dessverre. Men prøv disse, kanskje gutten din liker de? 

Skrevet

Første bok i CLUE-serien er Salamandergåten. Deretter følger Maltesergåten og Undervannsgåten. Skal fungere fint for en 10-åring, jeg jobber i bokhandel og er flest på den alderen som leser dem :)

Ellers kan jeg anbefale Artemis Fowl-serien (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2611904&rom=MP) - dette er første boka

Og Donut-dagbøkene, de er morsomme og linger litt på Pingles dagbok. :)

Anonymous poster hash: 2475f...caf
Skrevet

Alex Rider-serien er også kjempespennende, handler om en ungdomsspion. Første boka heter Stormbreaker.

Ellers er han jo i perfekt alder for Harry Potter-bøkene, om han ikke er kjent med dem enda! :)

Anonymous poster hash: 2475f...caf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...