Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #1 Skrevet 25. august 2013 Datteren vår er enebarn (barnehagealder). Fordi hun er enste barnebarn så blir hun behandlet som en prinsesse av familie, og får gaver hele tiden. Både klær, praktiske ting og leker. Ofte får hun ganske dyre ting, og egentlig ting hun strengt tatt ikke trenger. Vi er veldig takknemmelig for alt hun får, men det jeg er litt redd for er at hun blir bortskjemt. Hva tenker dere andre? Jeg kan jo egentlig ikke gjøre noe med det? Anonymous poster hash: 78d15...52d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #2 Skrevet 25. august 2013 Det viktigste er at dere som foreldre er tydelige grensesettere, og gir omsorg i form av annet enn materielle goder :-) Anonymous poster hash: 3a2d4...ded
Engeln Skrevet 25. august 2013 #3 Skrevet 25. august 2013 Jeg hadde absolutt gjort noe med det, noe av det verste jeg ser er bortskjemte utakknemlige uoppdragne og ofte frekke unger. Jeg har også kun 1 barn på nåværende tidspunkt(jenta er 7 år) og jeg har vært veldig opptatt av akkurat dette med å få en oppdragen unge som blaa. ikke tror at man får alt man peker på. Er det jeg tenker, hva andre tenker vet ikke jeg.
Gjest Ziva Skrevet 25. august 2013 #4 Skrevet 25. august 2013 Er som her da, grensesetting er viktig.
PrinsessensMor Skrevet 25. august 2013 #5 Skrevet 25. august 2013 enig med personen over=) vår blir også behandlet litt slik,men det er mest på far siden, fordi hun er første og eneste barnebarn. Men de er kjempe flinke med å kjøpe ting som hun trenger. sånt som vinterklær, jakker osv. er kjempe takknemlig for det, rett og slett fordi slike ting er veldig dyrt. det du kan prøve å si, på en litt fin måte er om de kunne latt være å kjøpe så mye som hun ikke trenger. da det rett og slett bare blir liggende.Og hvis de vil kjøpe noe til henne, så hadde dere sitter stor pris på å fått ting som hun kunne bruke i barnehagen. da klær og slikt for blir ødelagt eller forsvinner.
Marsipanmor Skrevet 25. august 2013 #6 Skrevet 25. august 2013 Er det negativt å være bortskjemt? Jeg tenker at hun er heldig som får så mye fint, også er det opp til foreldre å gi henne gode holdninger, grenser og oppdragelse.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #8 Skrevet 25. august 2013 Ønsk heller penger ifm bursdager og jul, sett det på sparekonto til hun trenger penger til lappen osv.. Anonymous poster hash: 66460...e7c
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #9 Skrevet 25. august 2013 Å være bortskjemt handler ikke bare om materielle goder. Det handler om hvordan man oppnår disse godene. Får man det man vil fordi man maser, sutre og spør nok, da er man bortskjemt. Får man det man vil fordi foreldre eller andre ønsker å kjøp det, er man ikke bortskjemt. De foreldrene som lar barna får viljen sin i alt, fordi de ikke orker mas og sutring, de er bortskjemt. Anonymous poster hash: 37d10...d56
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #10 Skrevet 25. august 2013 Dere som ville gjort noe med det, hvordan går dere frem? Jeg føler det er så utakknemmelig og kontrollerende å skulle sette regler/begrensninger på dette. Har forsiktig forsøkt å si at hun ikke trenger det når jeg har fått indikasjoner på forhånd om ting som skal kjøpes, uten at det har hatt noen begrensning på kjøperlysten. Per i dag har vi 4 dresser og 3 jakker som passer nå på høsten, og nesten 15 gensere som de har kjøpt i den størrelsen hun har nå... så får absolutt ting hun trenger også, men der er litt utover hva hun strengt tatt har behov for. De som gir dette gir henne også massevis av kjærlighet og immaterielle goder på alle vis og jeg ønsker absolutt ikke å fornærme noen. Prøver å lære henne å ikke forvente gaver, og bli overrasket og glad for det hun måtte få, men litt vanskelig når det dukker opp nye presanger så ofte, barn er jo barn. Vi prøver å kompansere ved å gi minimalt med gaver. Anonymous poster hash: 78d15...52d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #11 Skrevet 25. august 2013 La det nå være, la besteforeldrene kjøpe ting til barnebarnet sitt. Anonymous poster hash: 051be...5af
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #12 Skrevet 25. august 2013 Meg over her var hi. Ut fra det flere her skriver så behøver vi kanskje ikke være redd for at hun skal bli bortskjemt, det er godt å høre. Har lite lyst til å sette disse grensene på gavekjøp for voksne personer som handler i beste hensikt. Anonymous poster hash: 78d15...52d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #13 Skrevet 25. august 2013 Ønsk heller penger ifm bursdager og jul, sett det på sparekonto til hun trenger penger til lappen osv.. Anonymous poster hash: 66460...e7c Gavene går langt utover bursdag og jul. Anonymous poster hash: 78d15...52d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå