Gå til innhold

Finnes det mat som er GMO i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er denne maten eventuelt merket.

Leste for en tid tilbake at over 90 prosent av maten i USA er genmodifisert. Synes det er skremmende tanke.

Synes også utviklingen i norge er skremmende. Frukt og grønt er neddynket i kjemikalier. Kyllingen er pumpet full i veksthormon. Fisken er full av giftstoffer. Pålegg og andre produkter er pumpet full av palmeolje som ikke bare er usunt med er med på å utrydde flere dyrearter.

Jeg føler selv at man må nesten dyrke maten selv for å få rene varer. Jeg føler også at vi mangler god merking av produkter.

Anonymous poster hash: d047f...bd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant dette på bion.no:

"Dersom en genmodifisert fôr- eller matvare tilbys på markedet i Norge, skal den være merket. Merkekravet gjelder dersom GMO-innholdet overstiger 0,9 % (dette gjelder også for én ingrediens i et sammensatt produkt). Den enkelte forbruker skal dermed ha muligheten til å velge om han eller hun vil kjøpe og spise genmodifisert mat."

Det vil vel si at hvis de holder seg under 0,9 % så trenger de ikke merke at det er genmodifiserte ingredienser i en vare.

Jeg er enig med deg i at utviklingen er bekymringsverdig. All laks vaksineres. Vaksinert laks har hjerte- og nyreskader samt utviklingsendringer i skjelettet og også svulster i fiskekjøttet. Ikke akkurat apetittvekkende.

Før jeg visste dette begynte jeg å få mer og mer avsmak på oppdrettslaks, følte at den ikke gjorde like godt å spise lenger. Nå viser det seg jo også at oppdrettslaks ikke har like mye omega3 som tidligere, og at fettfordelingen i laksen ikke er like gunstig som tidligere.

Og likevel så fortsetter utviklingen i feil retning...

Jeg prøver å holde meg til økologisk mat der jeg har mulighet.

Anonymous poster hash: fec59...4e0
Skrevet

Et av mine problemer er at det er vanskelig å finne økologiske alternativer. Eller i det hele tatt finne villaks.

Bor man ikke i en storby så må man kjøpe det som er i butikken eller kjøre halvannen time for å komme til et stort nok supermarked.

Jeg ble mildt sagt forferdet når jeg leste hvor mye sprøytemidler som ble brukt til bananen. At eplene holder i over 2 uker etter jeg har kjøpt dem er også bekymringsverdig.

Anonymous poster hash: d047f...bd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...