Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #26 Skrevet 25. august 2013 Da jeg var lita, kjøpte pappa vintersko i størrelse 39. Jeg brukte 37, og har stoppet der. Til og med med ullsokker var de for store. "Jaja, da har du de lenge!!!" Brukte ikke de så mye, for å si det sånn... Anonymous poster hash: cd2b0...95a
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #27 Skrevet 25. august 2013 Undersøkelser viser at det er et mer vanlig problem at barna har for små enn for store sko. Det er i tillegg mer skadelig med for små enn for store sko. Anonymous poster hash: 00448...fd4
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #28 Skrevet 25. august 2013 Undersøkelser viser at det er et mer vanlig problem at barna har for små enn for store sko. Det er i tillegg mer skadelig med for små enn for store sko. Anonymous poster hash: 00448...fd4
Gjest Julia1984 Skrevet 25. august 2013 #29 Skrevet 25. august 2013 Undersøkelser viser at det er et mer vanlig problem at barna har for små enn for store sko. Det er i tillegg mer skadelig med for små enn for store sko. Anonymous poster hash: 00448...fd4 Handler da ikke om å kjøpe for små sko! Men å holde seg til 1 cm eller den streken som er på sålene.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #30 Skrevet 25. august 2013 Hadde du kommet til meg og spurt hvorfor jeg kjøpte akkurat den størrelsen i klær eller sko til barna mine, ja da hadde ikke "dine barn fått leke mer i vårres gård", for å si det sånn. Nærtagen?? Så hvis barnet ditt har en god venn, så et det vennskapet over hvis mora kommer med en undring? Charming!! Anonymous poster hash: e8b26...525
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #31 Skrevet 25. august 2013 Fordi noen barn vokser som ugress! Kjøpte nye sko i mai som var 1,5 cm for store. De var alt for trange i slutten av Juli... Anonymous poster hash: 82fe0...4eb
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #32 Skrevet 25. august 2013 Undersøkelser viser at det er et mer vanlig problem at barna har for små enn for store sko. Det er i tillegg mer skadelig med for små enn for store sko.Anonymous poster hash: 00448...fd4 Handler da ikke om å kjøpe for små sko! Men å holde seg til 1 cm eller den streken som er på sålene. Jeg sier bare at det er det som ofte er problemet, for små sko, og at det er værre enn for store. Enig i at man ikke bør bruke alt for store sko heller, men for foreldre som ikke kjøper ofte nok sko så er det bedre at det går den veien med at de kjøper for store sko og vokser inn i dem, enn at man kjøper akkurat passe og bruker de alt for lenge. Synes uansett ikke det er noe du bør legge deg oppi. Det er ikke det værste en forelder kan gjøre mot barnet sitt. Anonymous poster hash: 00448...fd4
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 25. august 2013 #33 Skrevet 25. august 2013 Undersøkelser viser at det er et mer vanlig problem at barna har for små enn for store sko. Det er i tillegg mer skadelig med for små enn for store sko.Anonymous poster hash: 00448...fd4 Handler da ikke om å kjøpe for små sko! Men å holde seg til 1 cm eller den streken som er på sålene.Jeg sier bare at det er det som ofte er problemet, for små sko, og at det er værre enn for store. Enig i at man ikke bør bruke alt for store sko heller, men for foreldre som ikke kjøper ofte nok sko så er det bedre at det går den veien med at de kjøper for store sko og vokser inn i dem, enn at man kjøper akkurat passe og bruker de alt for lenge. Synes uansett ikke det er noe du bør legge deg oppi. Det er ikke det værste en forelder kan gjøre mot barnet sitt. Anonymous poster hash: 00448...fd4 For meg som har barn med medfødt fotfeil, så vil jeg tørre å påstå, at det å ikke ta godt nok vare på beina til barnet slik at barnet får gangproblemer er rimelig ille. Det er dyrt å sko unger, men kjøp på salg og ha billige sko utenom vinter så får de fleste det til
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #34 Skrevet 25. august 2013 Mi jente har brede føtter med høy vrist og de er store for alderen, ho er 16mnd og bruker str 23 i sko. Vi har nettop kjøpt goretex høst/vinter sko til henne og måtte opp i 24 ellers så hadde ikke foten hennes fått plass i skoen, de er litt store men ho bruker de ikke nå uansett. skal i bhg når det begynner å bli kaldt ute foreløpig så har ho goretex joggesko i str 23. Ho har vokst noe vanvittig i føttene,vi startet med sko da ho begynte å gå (10mnd) da var vi på str 19, i påsken måtte vi ha str 21 i skofus babysko og i starten av juni var ho 22 og nå er vi altså på 23.. sykt.. Det blir mye penger når ungen vokser så mye i beina som ho har gjort.. og det å arve eller kjøpe brukte sko det er uhørt.. fikk DEN leksa av mamma her i sommer, ho har tatt vare på masse sko etter min lillesøster som ho har tatt vare på å ligger på loftet, og da jeg sa at jeg ikke ville ha de skoene så fikk jeg høre det altså. Men alle barn trår ulikt og skoene formes av føttene og når en annen type fot skal bruke de så blir gang grunnlaget helt feil og de kan få problemer med føttene etter hvert.. Anonymous poster hash: 8158e...4be
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #35 Skrevet 25. august 2013 Jeg er livredd for å kjøpe for små og trange sko, jeg.. Synes det er vanskelig med sko, og prøver skoene på, tar ut sålen for å sjekke, og av og til blir skoene litt feil likevel. Vet ikke hvorfor. Grunnen til at jeg muligens kjøper for store sko, er at jeg er redd for at de skal være for små. Logisk? Sikkert ikke, men det er ikke for å spare penger i hvert fall... Anonymous poster hash: 1d30c...91c Gode barnesko har alltid målesåle gå du etter den (det hvite feltet er fritt) så er ikke skoen for liten og vintersko skal prøves med ullvangsokk eller annen sokk du bruker på barnet om vinteren. Dermed er du sikret riktig str og det er lettere for barnet å si ifra om skoen er for liten enn for stor La de gå en god runde i butikken, løpe og hoppe i dem, så kjenner de selv om de er for små Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Jeg synes ikke alltid de målesålene er til så mye hjelp. Har ett barn med veldig smale føtter og ett med veldig brede, og min erfaring er at det også har mye å si for hvilken størrelse de trenger, ikke bare lengden på foten. Anonymous poster hash: a3e91...fcf
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #36 Skrevet 25. august 2013 Fordi de i skobutikken sier at man skal det. Jeg gjør ikke det! Jeg kjøper heller ikke best i test sko, om de ikke passer mine barns fot, tar ungene med i butikken og prøver skoene på. Anonymous poster hash: 12d06...a83
Gjest sussie77 Skrevet 25. august 2013 #37 Skrevet 25. august 2013 Man skal ikke kjøpe for store sko, de skal være akkurat passe. Og man skal ikke bruke ullsokker i sko, det er noe man gjør i gummistøvler uten for. I vintersko skal man ha ullvang eller lignende. Hvis man har sko som er litt store, skal de fylles med en ekstra såle som minstekrav, men helst skal skoen være akkurat. Er man mellom 2 str kjøper man jo den største, men med ekstra såle, ikke ekstra sokk! For store/lange sko kan gi store feil på fotbladet eller gange akkurat som små sko. Så får man heller kjøpe litt oftere enn å ha feil str på skoene. Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Ullsokker kan man og bør man bruke i vintersko. Men ikke raggsoker da Sikkert det du mente. Og tynne ullsokker jo uansett litt tykkere enn tynne bomull sokker.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #38 Skrevet 25. august 2013 Man skal ikke kjøpe for store sko, de skal være akkurat passe. Og man skal ikke bruke ullsokker i sko, det er noe man gjør i gummistøvler uten for. I vintersko skal man ha ullvang eller lignende. Hvis man har sko som er litt store, skal de fylles med en ekstra såle som minstekrav, men helst skal skoen være akkurat. Er man mellom 2 str kjøper man jo den største, men med ekstra såle, ikke ekstra sokk! For store/lange sko kan gi store feil på fotbladet eller gange akkurat som små sko. Så får man heller kjøpe litt oftere enn å ha feil str på skoene. Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Ullsokker kan man og bør man bruke i vintersko. Men ikke raggsoker da Sikkert det du mente. Og tynne ullsokker jo uansett litt tykkere enn tynne bomull sokker. Ja, mente at man ikke skal ha strikka ullsokker nedi skoa, men tynne ullsokker slik som ullvang eller thermosokk ull må man ha på foten, men ikke bestemors raggsokker Anonymous poster hash: 56e5b...ab2
Du och jag Skrevet 25. august 2013 #39 Skrevet 25. august 2013 Det absolutt viktigeste er att skoen sitter godt på foten til barnet. Glipper skoen, eller barnet evt. dribber mye er det ett godt tegn på att skoen er altfor stor, å nei dette er ikke bra for barnet, å ja barnets fot , spesielt til de minste vokser enormt fort. For små sko vet vi vell alle er super vondt å gå i.... å dette vil også kunne gi "kroktær" til barnet som ei heller er bra! Jeg har selv ett alfaomega problem når det gjelder skokjøp til min datter på knappe 3 år. Jeg har erfart med hennes fot att jeg ikke kan følge målesålen i skoen av den grunn av att hun har både en smal og tynn/flat fot, å dette for oss gjør att det er minimalt av sko som sitter på hennes fot, å det blir fort ett hav med penger som går til sko, men jeg velger da også så klart å kjøpe de fleste sko på salg Jeg velger goe sko med go såle og best mulig passform, da jeg mener dette er viktig, med tanke på hvilke senskader en kan få i livet av feil passform og str.på skoen over for lang tid Om en ikke har råd til så dyre sko som en kansje kunne ønske å ha til sine barn, så er det faktisk bedre å kjøpe billige sko som passer, enn å kjøpe dyre sko som enten er altfor store eller for små!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #40 Skrevet 25. august 2013 Å handle sko til barn er noe av det værste og det vanskeligste jeg gjør. Så mye å tenke på, men jeg drar ut søler og måler og styrer. Og er helt svett etter en slik prøve og kjøpe runde. Men jeg så en som hadde for store sko. Og gikk å klippet og klippet. Dette var store vintersko. Til slutt tok jeg av skoen og ut sålen og prøvde på gutten som er en venn av sønnen. De var 4-5 cm forstore. Jeg spurte faren og han trakk bare oppgitt på skuldrene og sa det var mammaen som hadde kjøpt. Og at det var den minste størrelsen som var på vårsalget. Egentlig hadde jeg mest lyst å ta med meg gutten i butikken å kjøpe passe sko. Anonymous poster hash: 345a4...052
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #41 Skrevet 26. august 2013 Jeg kjøpte nye vintersko til poden her om dagen. Hun målte og styrte...str 27 ville være akkurat passe (inkl vokserom), men hvis vi skulle ha ullsokker i burde vi nok opp en størrelse, var konklusjonen. Så jeg endte med str 28, og synes ærlig talt de er alt for store! Han ser jo ut som langbein stakkar...og når jeg legger skoen mot foten (såle mot såle) er det jo minst 5 cm forskjell! Lurer på om jeg må bytte de.. Er vintersko "hakke for små" med sullsokker og det som er på bena kan de små bena fort bli kalde. Det er viktig med god plass i vintersko. (all slags sko egentlig, slik at føtter og negler ikke blir klemt og ødelagte). Jeg gjør som deg. Anonymous poster hash: 13e41...096
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #42 Skrevet 26. august 2013 Man skal ikke kjøpe for store sko, de skal være akkurat passe. Og man skal ikke bruke ullsokker i sko, det er noe man gjør i gummistøvler uten for. I vintersko skal man ha ullvang eller lignende. Hvis man har sko som er litt store, skal de fylles med en ekstra såle som minstekrav, men helst skal skoen være akkurat. Er man mellom 2 str kjøper man jo den største, men med ekstra såle, ikke ekstra sokk! For store/lange sko kan gi store feil på fotbladet eller gange akkurat som små sko. Så får man heller kjøpe litt oftere enn å ha feil str på skoene. Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Godt sagt og enig. Jobber i barnehage og ser så ofte barn komme med sko "de må vokse seg inn i". Det er mange mange uker med sko som slettes ikke passer føttene til de små. Synes nesten verst det er med 1-3 åringene som staver rundt med sko som er 1,5 - 2 cm for store! Hemmer de faktisk med så mye for store joggesko! Egentlig det samme med de eldre barna. Blir dom jeg skulle løpt rundt i mannen min sine sko. Anonymous poster hash: e8b26...525 Akkurat slik jeg tenkte også med vintersko, så her fikk han ulvang eller tynne ullsokker oppi. Men hjalp jo lite når barnehagen insisterte på at det skulle være tykke raggsokker oppi Anonymous poster hash: bde18...3cb
nagini Skrevet 26. august 2013 #43 Skrevet 26. august 2013 Man skal ikke kjøpe for store sko, de skal være akkurat passe. Og man skal ikke bruke ullsokker i sko, det er noe man gjør i gummistøvler uten for. I vintersko skal man ha ullvang eller lignende. Hvis man har sko som er litt store, skal de fylles med en ekstra såle som minstekrav, men helst skal skoen være akkurat. Er man mellom 2 str kjøper man jo den største, men med ekstra såle, ikke ekstra sokk! For store/lange sko kan gi store feil på fotbladet eller gange akkurat som små sko. Så får man heller kjøpe litt oftere enn å ha feil str på skoene. Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Ullsokker kan man og bør man bruke i vintersko. Men ikke raggsoker da Sikkert det du mente. Og tynne ullsokker jo uansett litt tykkere enn tynne bomull sokker.Ja, mente at man ikke skal ha strikka ullsokker nedi skoa, men tynne ullsokker slik som ullvang eller thermosokk ull må man ha på foten, men ikke bestemors raggsokker Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Hvorfor kan ikke barn bruke strikkede ullsokker??? Når vi voksne kan? Bruker strikkesokker i joggesko også jeg, innimellom... Og i hvert fall i vintersko. Sånne ullfrotte sokker er jo ikke i nærheten like gode og varme. Synes for store sko er grusomme å gå med, heller kjøpe ofte enn å kjøpe å vokse i.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #44 Skrevet 26. august 2013 Man skal ikke kjøpe for store sko, de skal være akkurat passe. Og man skal ikke bruke ullsokker i sko, det er noe man gjør i gummistøvler uten for. I vintersko skal man ha ullvang eller lignende. Hvis man har sko som er litt store, skal de fylles med en ekstra såle som minstekrav, men helst skal skoen være akkurat. Er man mellom 2 str kjøper man jo den største, men med ekstra såle, ikke ekstra sokk! For store/lange sko kan gi store feil på fotbladet eller gange akkurat som små sko. Så får man heller kjøpe litt oftere enn å ha feil str på skoene. Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Ullsokker kan man og bør man bruke i vintersko. Men ikke raggsoker da Sikkert det du mente. Og tynne ullsokker jo uansett litt tykkere enn tynne bomull sokker.Ja, mente at man ikke skal ha strikka ullsokker nedi skoa, men tynne ullsokker slik som ullvang eller thermosokk ull må man ha på foten, men ikke bestemors raggsokker Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Hvorfor kan ikke barn bruke strikkede ullsokker??? Når vi voksne kan? Bruker strikkesokker i joggesko også jeg, innimellom... Og i hvert fall i vintersko. Sånne ullfrotte sokker er jo ikke i nærheten like gode og varme. Synes for store sko er grusomme å gå med, heller kjøpe ofte enn å kjøpe å vokse i. Gode, tynne ullsokker er like varme som raggsokker Bruker man raggsokker i skoene blir de for trange når man har kjøpt riktig str, og er de for store vil de kjippe i hælen på tross av ullsokker. Gode varme såler i ull er fint hvis man er ekstra frossen, da bytter du bare den såler som følger med Raggsokker er fint i uforet gummistøvel Anonymous poster hash: 56e5b...ab2
Gjest sussie77 Skrevet 26. august 2013 #45 Skrevet 26. august 2013 Man skal ikke kjøpe for store sko, de skal være akkurat passe. Og man skal ikke bruke ullsokker i sko, det er noe man gjør i gummistøvler uten for. I vintersko skal man ha ullvang eller lignende. Hvis man har sko som er litt store, skal de fylles med en ekstra såle som minstekrav, men helst skal skoen være akkurat. Er man mellom 2 str kjøper man jo den største, men med ekstra såle, ikke ekstra sokk! For store/lange sko kan gi store feil på fotbladet eller gange akkurat som små sko. Så får man heller kjøpe litt oftere enn å ha feil str på skoene. Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Ullsokker kan man og bør man bruke i vintersko. Men ikke raggsoker da Sikkert det du mente. Og tynne ullsokker jo uansett litt tykkere enn tynne bomull sokker.Ja, mente at man ikke skal ha strikka ullsokker nedi skoa, men tynne ullsokker slik som ullvang eller thermosokk ull må man ha på foten, men ikke bestemors raggsokker Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Hvorfor kan ikke barn bruke strikkede ullsokker??? Når vi voksne kan? Bruker strikkesokker i joggesko også jeg, innimellom... Og i hvert fall i vintersko. Sånne ullfrotte sokker er jo ikke i nærheten like gode og varme. Synes for store sko er grusomme å gå med, heller kjøpe ofte enn å kjøpe å vokse i. Man skal ikke kjøpe for store sko, de skal være akkurat passe. Og man skal ikke bruke ullsokker i sko, det er noe man gjør i gummistøvler uten for. I vintersko skal man ha ullvang eller lignende. Hvis man har sko som er litt store, skal de fylles med en ekstra såle som minstekrav, men helst skal skoen være akkurat. Er man mellom 2 str kjøper man jo den største, men med ekstra såle, ikke ekstra sokk! For store/lange sko kan gi store feil på fotbladet eller gange akkurat som små sko. Så får man heller kjøpe litt oftere enn å ha feil str på skoene. Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Ullsokker kan man og bør man bruke i vintersko. Men ikke raggsoker da Sikkert det du mente. Og tynne ullsokker jo uansett litt tykkere enn tynne bomull sokker.Ja, mente at man ikke skal ha strikka ullsokker nedi skoa, men tynne ullsokker slik som ullvang eller thermosokk ull må man ha på foten, men ikke bestemors raggsokker Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Hvorfor kan ikke barn bruke strikkede ullsokker??? Når vi voksne kan? Bruker strikkesokker i joggesko også jeg, innimellom... Og i hvert fall i vintersko. Sånne ullfrotte sokker er jo ikke i nærheten like gode og varme. Synes for store sko er grusomme å gå med, heller kjøpe ofte enn å kjøpe å vokse i. Gode, tynne ullsokker er like varme som raggsokker Bruker man raggsokker i skoene blir de for trange når man har kjøpt riktig str, og er de for store vil de kjippe i hælen på tross av ullsokker. Gode varme såler i ull er fint hvis man er ekstra frossen, da bytter du bare den såler som følger med Raggsokker er fint i uforet gummistøvel Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Ja raggsokker i skoene blir alt for trangt. Og for trange sko gir kalde føtter. Og har man gode og varme sko så holder det veldig fint med vanlige ullsokker.
nagini Skrevet 26. august 2013 #46 Skrevet 26. august 2013 Ikke enig med dere, joggesko f.eks er jo veldig elastiske, jeg kan bruke mine både med strikkesokker og tynne treningssokker. Om sko kipper i hælen har like mye med passformen å gjøre som størrelse. Men man trenger jo ikke alltid være enige. Uforede støvler eier jeg ikke engang, helt nytt for meg at det kun er til det man kan bruke raggsokker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå