Gjest Julia1984 Skrevet 25. august 2013 #1 Skrevet 25. august 2013 Ja, da mener jeg ikke 1 cm, men ser på vennene til min 5 åring løper rundt i sko som er sikkert 2 cm for store!! De rekker jo ikke vokse ut pga årstider. Dessuten, hadde vi likt å løpe rundt i for store sko??
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 25. august 2013 #2 Skrevet 25. august 2013 Fordi de er gjerrige og ønsker at skoene skal vare lenger?
Lingalin Skrevet 25. august 2013 #3 Skrevet 25. august 2013 Hvordan vet du at de er så mye for store? Gutten min har store føtter og dermed store sko, ser sikkert ut som de er altfor store om du bare ser på skoene Men jeg er så redd for å kjøpe sko som ikke passer, så får alltid hjelp i skobutikken og vi sjekker med "målesåle"
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 25. august 2013 #4 Skrevet 25. august 2013 Jeg kjøpte nye vintersko til poden her om dagen. Hun målte og styrte...str 27 ville være akkurat passe (inkl vokserom), men hvis vi skulle ha ullsokker i burde vi nok opp en størrelse, var konklusjonen. Så jeg endte med str 28, og synes ærlig talt de er alt for store! Han ser jo ut som langbein stakkar...og når jeg legger skoen mot foten (såle mot såle) er det jo minst 5 cm forskjell! Lurer på om jeg må bytte de..
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #5 Skrevet 25. august 2013 Er helt enig med deg UndrendeUllteppe, jeg kjøper også høst- og vintersko en del størrelse for stor for å få plalss til ullsokker. Og dessuten har begge ungene våres utrolige brede føtter, noe som gjør at vi må kjøpe en del str. for store for at dem skal få plass i skoene.. Noe skal man plages med og Anonymous poster hash: ff462...c0b
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #6 Skrevet 25. august 2013 Eg har barn med breie føtter og høg vrist opp til dei er ca tre år og har nok tatt litt hardt i ein gong eller to. Det er fordi eg har breie føtter og høg vrist sjølv. Eg fraus kvar einaste vinter fordi skorne stramma. Anonymous poster hash: cae13...1e8
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #7 Skrevet 25. august 2013 Tar du ut sålen i skoene til barnas venner og MÅLER hvor mye for stor de er? Spesielt.. Det anbefalte er at (kanskje spesielt høst/vintersko) skoene er 1,5 cm "for stor" i voksemargin. At noen da får nesten 2 cm, fordi alternativet var å gå ned en størrelse og dermed få 0,5 cm er jo forståelig.. Trange sko er iskalde på vinteren. Vi holder oss til anbefalningen på va 1,5 cm. Sandaler kjøper jeg mer akkurat, med kanskje 0,5-0,7 cm å gå på. Pensko/bunadsko må være akkurat passe. Joggesko ca 1 cm voksemargin. Mitt barn kunne nok vært et barn du hadde reagert på at hadde for store sko. Hun bruker nemlig 33-34 og fyller snart 7 år. Jeg har inntrykk av at hun har hvertfall 2, kanskje 3-4 str større enn de fleste i klassen, men det er altså fordi hun trenger det. Om hun var på besøk hos deg, hvordan skulle du vite om hun hadde for store sko eller bare var stor i føttene? Med alt det sagt... Det er mye viktigere å finne sko som passer barna perfekt i modell og passform. Barn med brei fot og høy vrist må få sko deretter, mens barn som er smale må få smale modeller. Om man passer på det, så er det ikke ubehagelig å ha 1,5 cm å vokse på i skoen. Anonymous poster hash: 72201...c71
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #8 Skrevet 25. august 2013 Til vinteren velger jeg en str for stor pga ullsokker. Ellers kjøper jeg en sko som passer akkurat. Ingen slår faren til gutten min som kjøpte støvler i str 35 når gutten brukte str 30. Jeg fikk sjokk når han kom hjem med dem. Han hadde da gått en dag på skolen med de støvlene. Holdt på å dø av flauhet når jeg hentet ham. Anonymous poster hash: f0250...83e
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #9 Skrevet 25. august 2013 Min svigerinne kommer fra et annet land og er oppvokstveldig fattig. Hun kjøper ALT for store sko med vilje for at de skal vare lenger. Jenta hennes snubler rundt i de... Hun nekter å høre på velmenende råd Anonymous poster hash: 18aa3...549
skjotta Skrevet 25. august 2013 #10 Skrevet 25. august 2013 Jeg jobber i barnehage....veldig mange kjøper for store sko til ungene.
Lykke X 4 Skrevet 25. august 2013 #11 Skrevet 25. august 2013 Det er mye man skal bekymre seg for, når man i tillegg skal bekymre seg for små bagateller som andre foreldre gjør. Hva med å rette blikket mot sitt eget forelderskap istedet?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #12 Skrevet 25. august 2013 Her hàr vi opplevd flere ganger å kjøpe sko som var for små allerede 2 mndr etter kjøp, så jeg er nok en av de som går for 1 str over det som selgeren anbefaler. Utrolig irriterende når de kule Ecco joggeskoene kjøpt i midten av april (med selgerens hjelp) ble vonde i slutten av mai. Lurer litt på om selgeren ikke selger bevisst trange sko så vi er nødt til å kjøpe oftere. :-( Jeg mener ikke at 4-åringer skal ha samme sko i 1 år, men å bytte ut hele sko parken 4 ganger i året er i litt mye. Siden sept. 2012 har vi kjøpt 12 par sko og støvler. Og nå vet jeg at alt som er kjøpt i april er veldig for smått, vi måtte til og med kjøpe nye sandaler fordi de gamle er for små og det er fremdeles sandalevarmt der vi bor. Forøvrig brei fot og høy vrist her også, veldig kjedelig at de fleste merkene (i hvert fall Geox og Ecco) lager sko for knøttsmå delikate føtter. Og tar gjerne imot tips om noen kjenner gode merker som lager brede sko. Anonymous poster hash: f4811...cc5
Lykke X 4 Skrevet 25. august 2013 #13 Skrevet 25. august 2013 Selgere vi gjerne ha oss til å kjøpe sko som passer akkurat, fordi de vil tjene penger på at ungene vokser fort ut av dem. Her kjøper vi sko som skal passe en hel sesong. Lytter ikke til selgere.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #14 Skrevet 25. august 2013 Sikker på de er alt for store? Nevøen min hadde en periode enorme føtter i forhold til høyden. Kjøper forøvrig passe sommersko siden de slites ut veldig fort, mens vinterskoene blir litt store pga vi vil ha plass til ullsokker i. Anonymous poster hash: a4b70...2c0
Honningmelon Skrevet 25. august 2013 #15 Skrevet 25. august 2013 Jeg kjøpte nye vintersko til poden her om dagen. Hun målte og styrte...str 27 ville være akkurat passe (inkl vokserom), men hvis vi skulle ha ullsokker i burde vi nok opp en størrelse, var konklusjonen. Så jeg endte med str 28, og synes ærlig talt de er alt for store! Han ser jo ut som langbein stakkar...og når jeg legger skoen mot foten (såle mot såle) er det jo minst 5 cm forskjell! Lurer på om jeg må bytte de..Det var jo alt for stort Vintersko skal være 1, 5-2 cm for store. Hun selgeren der burde ta seg en tur til optikeren
Gjest Julia1984 Skrevet 25. august 2013 #16 Skrevet 25. august 2013 Jeg vet det for ser jo at skoene kipper noe voldsomt. Og det er ikke nye sko, men sko de har hatt siden forsommeren Dette er unger som er ut og inn av huset vårt og ser jo på føttene at de ikke er større enn min sønns. Venninna mi kjøpte joggesko i våres som var sikkert nærmere 2 cm for store. De er fortsatt alt for store, men nå byttes de ut i Gore tex sko. Ergo, gutten rakk aldri å vokse inn i skoene en gang. De er for slitt til at de kan brukes neste år!! Jeg kjøper joggesko hvor det er 1 cm fra stortå til tupp. Vi bytter sko i løpet av sesongen uansett da vi har en skikkelig utendørs gutt
Gjest sussie77 Skrevet 25. august 2013 #17 Skrevet 25. august 2013 Det enste vi kjøper litt for store i er vinterstøvlene. Men da skal det jo være plass til tykkere sokker også. Og for små sko da gir kalde føtter. Men ellers så kjøper vi de akkurat passe. Spør alltid om hjelp i butikken. Har heller aldri opplevd å måtte kjøpe nye sko midt i sesongen.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #18 Skrevet 25. august 2013 Det enste vi kjøper litt for store i er vinterstøvlene. Men da skal det jo være plass til tykkere sokker også. Og for små sko da gir kalde føtter. Men ellers så kjøper vi de akkurat passe. Spør alltid om hjelp i butikken. Har heller aldri opplevd å måtte kjøpe nye sko midt i sesongen. Vi kjøper nye sko i sesongen da barna sliter så på skoene. Jeg har unger som helst vil bo ute, de sliter sko enormt ;-) Anonymous poster hash: e8b26...525
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 25. august 2013 #19 Skrevet 25. august 2013 Ja, jeg tror nesten jeg må bytte størrelse...
Gjest sussie77 Skrevet 25. august 2013 #20 Skrevet 25. august 2013 Det enste vi kjøper litt for store i er vinterstøvlene. Men da skal det jo være plass til tykkere sokker også. Og for små sko da gir kalde føtter. Men ellers så kjøper vi de akkurat passe. Spør alltid om hjelp i butikken. Har heller aldri opplevd å måtte kjøpe nye sko midt i sesongen. Vi kjøper nye sko i sesongen da barna sliter så på skoene. Jeg har unger som helst vil bo ute, de sliter sko enormt ;-) Anonymous poster hash: e8b26...525 Akkurat det ser jeg at jeg snart må gjøre med eldstemann. Sliter fryktelig på sko
Galskapens overhode Skrevet 25. august 2013 #21 Skrevet 25. august 2013 Jeg synes det ser ut som om min nevø på 2,5 år har alt for store sko, men beina er bare enormt store i forhold til kroppen. Han bruker 30 i sommerskoene allerede. Min på samme alder har kun str 27.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #22 Skrevet 25. august 2013 Man skal ikke kjøpe for store sko, de skal være akkurat passe. Og man skal ikke bruke ullsokker i sko, det er noe man gjør i gummistøvler uten for. I vintersko skal man ha ullvang eller lignende. Hvis man har sko som er litt store, skal de fylles med en ekstra såle som minstekrav, men helst skal skoen være akkurat. Er man mellom 2 str kjøper man jo den største, men med ekstra såle, ikke ekstra sokk! For store/lange sko kan gi store feil på fotbladet eller gange akkurat som små sko. Så får man heller kjøpe litt oftere enn å ha feil str på skoene. Anonymous poster hash: 56e5b...ab2
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #23 Skrevet 25. august 2013 Man skal ikke kjøpe for store sko, de skal være akkurat passe. Og man skal ikke bruke ullsokker i sko, det er noe man gjør i gummistøvler uten for. I vintersko skal man ha ullvang eller lignende. Hvis man har sko som er litt store, skal de fylles med en ekstra såle som minstekrav, men helst skal skoen være akkurat. Er man mellom 2 str kjøper man jo den største, men med ekstra såle, ikke ekstra sokk! For store/lange sko kan gi store feil på fotbladet eller gange akkurat som små sko. Så får man heller kjøpe litt oftere enn å ha feil str på skoene. Anonymous poster hash: 56e5b...ab2 Godt sagt og enig. Jobber i barnehage og ser så ofte barn komme med sko "de må vokse seg inn i". Det er mange mange uker med sko som slettes ikke passer føttene til de små. Synes nesten verst det er med 1-3 åringene som staver rundt med sko som er 1,5 - 2 cm for store! Hemmer de faktisk med så mye for store joggesko! Egentlig det samme med de eldre barna. Blir dom jeg skulle løpt rundt i mannen min sine sko. Anonymous poster hash: e8b26...525
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #24 Skrevet 25. august 2013 Jeg er livredd for å kjøpe for små og trange sko, jeg.. Synes det er vanskelig med sko, og prøver skoene på, tar ut sålen for å sjekke, og av og til blir skoene litt feil likevel. Vet ikke hvorfor. Grunnen til at jeg muligens kjøper for store sko, er at jeg er redd for at de skal være for små. Logisk? Sikkert ikke, men det er ikke for å spare penger i hvert fall... Anonymous poster hash: 1d30c...91c
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #25 Skrevet 25. august 2013 Jeg er livredd for å kjøpe for små og trange sko, jeg.. Synes det er vanskelig med sko, og prøver skoene på, tar ut sålen for å sjekke, og av og til blir skoene litt feil likevel. Vet ikke hvorfor. Grunnen til at jeg muligens kjøper for store sko, er at jeg er redd for at de skal være for små. Logisk? Sikkert ikke, men det er ikke for å spare penger i hvert fall... Anonymous poster hash: 1d30c...91c Gode barnesko har alltid målesåle gå du etter den (det hvite feltet er fritt) så er ikke skoen for liten og vintersko skal prøves med ullvangsokk eller annen sokk du bruker på barnet om vinteren. Dermed er du sikret riktig str og det er lettere for barnet å si ifra om skoen er for liten enn for stor La de gå en god runde i butikken, løpe og hoppe i dem, så kjenner de selv om de er for små Anonymous poster hash: 56e5b...ab2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå