Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #1 Skrevet 25. august 2013 Jeg er snart ferdig med bil sertifikatet og endelig klar til å kjøpe meg bil:) Hipp hurra og alt det der, men hvor mye koster det å ha bil egentlig? Alle snakker jo om at det er så dyrt å ha bil så jeg blir litt skremt. Jeg kommer ikke til å ha billån, kjøper meg en billig bil med oppsparte midler. Jeg er helt grønn på dette så om noen kan komme med en noenlunde konkret oversikt på hva det er som koster og hvor mye så blir jeg glad! (og klokere i samme slengen:) Anonymous poster hash: f9158...e74
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #2 Skrevet 25. august 2013 Omregistrering ca. 7000 kr Forsikring 9000- 30 0000 kr i året. kommer an på type bil og at du er helt fersk. Dyrere når du nettopp har tatt lappen. Årsavgift ca. 3000 kr i året Årlig service ca. 5000- 10 000 kr i året om det ikke er noe galt. Vedlikehold ???+ Bensin, olje, dekk.... Verdifall på bilen ..... I alle fall dette Anonymous poster hash: eb0a1...c67
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #3 Skrevet 25. august 2013 Takk for svar! Ang. forsikring, er den dyrere som fersk selvom man er "gammel" når en tar sertifikatet? Anonymous poster hash: f9158...e74
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #4 Skrevet 25. august 2013 Det blir mye billigre med forsikring om du kan ha det på en av foreldrene dine. Gjerne har de spart seg opp 80% rabatt, så da sier det seg selv at det blir mye billigre Anonymous poster hash: 2db6c...67e
Gjest Lagå Skrevet 25. august 2013 #5 Skrevet 25. august 2013 Er bilen du skal ha over 12 år gammel koster det 1500 å omregistrere. Er den 11 år koster det 5000. Er den helt ny koster det mange tusen. Vi skulle omregistrere en helt ny Mazda 6. Det kosta nesten 16 000. Vi har 2 biler. En med full kasko og en med kun ansvar. Vi har 60% bonus så betaler 900 i mnd. på begge bilene på forsikring. Årsavgifta er på nesten 6000 da vi har en diesel og en bensin. Vi fyller drivstoff for ca. 1000-1500 kr i mnd. Den nyeste bilen har vi ikke noe vedlikeholdsutgifter på enda, mens den andre kjøper vi deler på Biltema om det er noe
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #6 Skrevet 25. august 2013 Takk for svar! Ang. forsikring, er den dyrere som fersk selvom man er "gammel" når en tar sertifikatet? Anonymous poster hash: f9158...e74 Du får høyere bonus for hvert år du kjører skadefritt. Det har ingenting å si hvor lenge du har hatt lappen eller hvor gammel du var da du fikk den, det har kun noe å si hvor mange år du har hatt bilforsikring (i ditt navn) og kjørt skadefritt. Ved en evt skade hvor du bruker forsikringen, så vil du tape bonus og forsikringen vil bli dyrere igjen. Det vanlige mener jeg er at man starter på 10% bonusrabatt. Anonymous poster hash: baf8e...9bb
Superdolly Skrevet 25. august 2013 #7 Skrevet 25. august 2013 De forskjellige forsikringsselskapene har litt ulike ordninger på dette, så du må nesten sjekke med ditt selskap. Angående å sette forsikringen på dine foreldre: ja, du sparer noen kroner, men selv får du ikke opparbeidet deg noen bonus. Så når du en gang må sette forsikringen på deg selv, må du starte på nytt med dyr forsikring.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #8 Skrevet 25. august 2013 Kameraten til broren min ringte rundt til flere forsikringsselskap og snakket seg til 40% på forsikringen. Om du ikke er ung kan du nok fint snakke deg til enda mer... Krever litt jobb, men tar ikke så lang tid i forhold til alle tusen du kan spare. Vi krasja bilen og fikk satt ned bilen fra 75 % til 40%, da ringte et annet forsikringsselskap ¨å tilbød oss å få tilbake 75 % om vi byttet til de (ingen bindingstid heller) Anonymous poster hash: 2db6c...67e
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #9 Skrevet 25. august 2013 Omregistrering ca. 7000 kr Forsikring 9000- 30 0000 kr i året. kommer an på type bil og at du er helt fersk. Dyrere når du nettopp har tatt lappen. Årsavgift ca. 3000 kr i året Årlig service ca. 5000- 10 000 kr i året om det ikke er noe galt. Vedlikehold ???+ Bensin, olje, dekk.... Verdifall på bilen ..... I alle fall dette Anonymous poster hash: eb0a1...c67 Hvorfor overdrive? HI, det er ganske dyrt å ha bil, men det avhenger veldig av hva du kjøper. Dyrere biler har dyrere service og reparasjoner. Nyere biler har dyrere omregistrering, på eldre biler koster det ikke stort. I tillegg varierer det veldig med hvor mye du kjører. Du har mye å spare på å sjekke pris på forsikring FØR du bestemmer biltype. Audi, BMW etc er dyrere enn Toyota, og en sportsutgave vil være dyrere enn en stasjonsvogn. Dette er helt uavhengig av andre forhold som førers alder. Årsavgiften er lik for alle, men er dyrere uten fabrikkmontert partikkelfilter (dieselbiler). Du kommer veldig langt med 2-3000 i måneden om bilen er betalt Lykke til med oppkjøring! Anonymous poster hash: 73612...4eb
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #10 Skrevet 25. august 2013 Ok, da forstår jeg. Er som sagt helt grønn, men det merker dere vel;) Hvor mye har dere i reelle månedlige kostnader da? Regner med vedlikehold, forsikringer, og års avgift er en (to?) ganger i året? Anonymous poster hash: f9158...e74
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #11 Skrevet 25. august 2013 Omregistrering ca. 7000 kr Forsikring 9000- 30 0000 kr i året. kommer an på type bil og at du er helt fersk. Dyrere når du nettopp har tatt lappen. Årsavgift ca. 3000 kr i året Årlig service ca. 5000- 10 000 kr i året om det ikke er noe galt. Vedlikehold ???+ Bensin, olje, dekk.... Verdifall på bilen ..... I alle fall dette Anonymous poster hash: eb0a1...c67 Hvorfor overdrive? HI, det er ganske dyrt å ha bil, men det avhenger veldig av hva du kjøper. Dyrere biler har dyrere service og reparasjoner. Nyere biler har dyrere omregistrering, på eldre biler koster det ikke stort. I tillegg varierer det veldig med hvor mye du kjører. Du har mye å spare på å sjekke pris på forsikring FØR du bestemmer biltype. Audi, BMW etc er dyrere enn Toyota, og en sportsutgave vil være dyrere enn en stasjonsvogn. Dette er helt uavhengig av andre forhold som førers alder. Årsavgiften er lik for alle, men er dyrere uten fabrikkmontert partikkelfilter (dieselbiler). Du kommer veldig langt med 2-3000 i måneden om bilen er betalt Lykke til med oppkjøring! Anonymous poster hash: 73612...4eb Takk! Dette var jo faktisk veldig nyttig! Hva er det som gjør at det er så store variasjoner i forhold til merke da? Jo takk for det! Kan ikke si jeg gleder meg akkurat, men jeg skal klare det! Anonymous poster hash: f9158...e74
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #12 Skrevet 25. august 2013 De forskjellige forsikringsselskapene har litt ulike ordninger på dette, så du må nesten sjekke med ditt selskap. Angående å sette forsikringen på dine foreldre: ja, du sparer noen kroner, men selv får du ikke opparbeidet deg noen bonus. Så når du en gang må sette forsikringen på deg selv, må du starte på nytt med dyr forsikring. Enig med dette, og foretrekker å ordne forsikring selv så det blir nok å gjøre det. Likte ideen til en som svarte her om å shoppe priser hos de ulike selskapene! Anonymous poster hash: f9158...e74
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #13 Skrevet 25. august 2013 Syns ikke jeg overdrev. Med alt inkludert bensin bruker vi ca. 4-5000 kr i mnd på bilen. vi har ikke lån på bilen. Da hadde vi årlig service på 10 000 kr og nylig en reparasjon på 8000 kr. Har ikke kjøpt nye dekk i år. Anonymous poster hash: eb0a1...c67
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #14 Skrevet 25. august 2013 Omregistrering ca. 7000 kr Forsikring 9000- 30 0000 kr i året. kommer an på type bil og at du er helt fersk. Dyrere når du nettopp har tatt lappen. Årsavgift ca. 3000 kr i året Årlig service ca. 5000- 10 000 kr i året om det ikke er noe galt. Vedlikehold ???+ Bensin, olje, dekk.... Verdifall på bilen ..... I alle fall dette Anonymous poster hash: eb0a1...c67 Hvorfor overdrive? HI, det er ganske dyrt å ha bil, men det avhenger veldig av hva du kjøper. Dyrere biler har dyrere service og reparasjoner. Nyere biler har dyrere omregistrering, på eldre biler koster det ikke stort. I tillegg varierer det veldig med hvor mye du kjører. Du har mye å spare på å sjekke pris på forsikring FØR du bestemmer biltype. Audi, BMW etc er dyrere enn Toyota, og en sportsutgave vil være dyrere enn en stasjonsvogn. Dette er helt uavhengig av andre forhold som førers alder. Årsavgiften er lik for alle, men er dyrere uten fabrikkmontert partikkelfilter (dieselbiler). Du kommer veldig langt med 2-3000 i måneden om bilen er betalt Lykke til med oppkjøring! Anonymous poster hash: 73612...4eb Takk! Dette var jo faktisk veldig nyttig! Hva er det som gjør at det er så store variasjoner i forhold til merke da? Jo takk for det! Kan ikke si jeg gleder meg akkurat, men jeg skal klare det! Anonymous poster hash: f9158...e74 Det er rett og slett basert på statistikk om hvem som kræsjer mest. De sjåførene og bilene som statistisk sett innebærer lave kostnader for forsikringsselskapet har billigere forsikring enn de som statistisk sett koster dem mye. Anonymous poster hash: 73612...4eb
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #15 Skrevet 25. august 2013 Grunnen til at det er så stor variasjon på di forskjellige merkene er pga at bmw audi osv er populæra merker som det er flere som har og ofte unge pluss motoren som står i bilen har mye å si derfor har di satt opp forsikringen på dem, dette fikk jeg forklart av ett forsikringsfirma då eg skulle ha bil. Kjøpte toyota å betalte 400 i mnd då eg akkurat hadde fått sertefikatet Anonymous poster hash: 7e885...cc4
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #16 Skrevet 25. august 2013 Det blir mye billigre med forsikring om du kan ha det på en av foreldrene dine. Gjerne har de spart seg opp 80% rabatt, så da sier det seg selv at det blir mye billigre Anonymous poster hash: 2db6c...67e Men en gang må man jo liksom starte selv også da... Ville gjort det med en gang, altså satt forsikringen på meg selv. Anonymous poster hash: da4a4...81d
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #17 Skrevet 25. august 2013 Syns ikke jeg overdrev. Med alt inkludert bensin bruker vi ca. 4-5000 kr i mnd på bilen. vi har ikke lån på bilen. Da hadde vi årlig service på 10 000 kr og nylig en reparasjon på 8000 kr. Har ikke kjøpt nye dekk i år. Anonymous poster hash: eb0a1...c67 Mulig du ikke overdriver når det kommer til deres bil ja, men det er de færreste biler som medfører så høye kostnader og det gir en uerfaren person et litt skjevt bilde. Vil anbefale deg å sjekke andre verksteder. Jeg kjører en bil som er ansett som dyr, og det koster ca 8.000 for service annenhvert år. Halv pris i Sverige. Anonymous poster hash: 73612...4eb
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #18 Skrevet 25. august 2013 Omregistrering ca. 7000 kr Forsikring 9000- 30 0000 kr i året. kommer an på type bil og at du er helt fersk. Dyrere når du nettopp har tatt lappen. Årsavgift ca. 3000 kr i året Årlig service ca. 5000- 10 000 kr i året om det ikke er noe galt. Vedlikehold ???+ Bensin, olje, dekk.... Verdifall på bilen ..... I alle fall dette Anonymous poster hash: eb0a1...c67 Hvorfor overdrive? HI, det er ganske dyrt å ha bil, men det avhenger veldig av hva du kjøper. Dyrere biler har dyrere service og reparasjoner. Nyere biler har dyrere omregistrering, på eldre biler koster det ikke stort. I tillegg varierer det veldig med hvor mye du kjører. Du har mye å spare på å sjekke pris på forsikring FØR du bestemmer biltype. Audi, BMW etc er dyrere enn Toyota, og en sportsutgave vil være dyrere enn en stasjonsvogn. Dette er helt uavhengig av andre forhold som førers alder. Årsavgiften er lik for alle, men er dyrere uten fabrikkmontert partikkelfilter (dieselbiler). Du kommer veldig langt med 2-3000 i måneden om bilen er betalt Lykke til med oppkjøring! Anonymous poster hash: 73612...4eb Jeg synes ikke svaret her var overdrivelse. Det er dyrt! Men husk også at bil er dyrere jo mer du kjører den! Bompenger og drivstoff er jo selvsagt at blir høyere ved mer bruk, men mer bruk gir også dyrere forsikring (når du kjøper forsikring må du estimere hvor langt du kjører bilen hvert år) og du må regne med oftere og dyrere servicer på en bil som brukes mye. Og verditapet blir jo høyere når den blir mer slitt og får høyere kilometerstand. Anonymous poster hash: da4a4...81d
klg,2 boys now:) Skrevet 25. august 2013 #19 Skrevet 25. august 2013 Vil først si at hvis du ikke har peiling eller kjenner noen med peiling.så kjøper du så ny bil som du greier heler ta opp ett lån Evt lease en bil.da blir forsikringen billigere og du slipper overraskende utgifter som d fort og ofte blir på eldre biler. Ang merket har alle merker sine feil og mangler så det er ett fett egentlig. Men helst ny ihvertfall innenfor bybil garantien. Og sjekk gjerne opp leasing det er mange lønnsomme avtaler ute og går på d nå.ihvertfall hvis du er en som er flink til og passe på bilen og renholder den
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #20 Skrevet 25. august 2013 Eg har caravelle 98 mod nå og mnd utgiftene på den er 1000-2000 i diesel 375 i forsikring 250 i årsavgift vis du spare dette hvær mnd i 12 mnd til rekningen kommer I år så har me fiksa bilen for 5000 dette inkluderer flytting av sete raden Dekk treng du somregel ikke skifte kvart år men ca 4000 i året Siden bilen er noen år fikser vi bilen stort sett selv Anonymous poster hash: 7e885...cc4
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #21 Skrevet 25. august 2013 Og ca bompenger som betalest kvar tredje mnd Anonymous poster hash: 7e885...cc4
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #22 Skrevet 25. august 2013 Vil først si at hvis du ikke har peiling eller kjenner noen med peiling.så kjøper du så ny bil som du greier heler ta opp ett lån Evt lease en bil.da blir forsikringen billigere og du slipper overraskende utgifter som d fort og ofte blir på eldre biler. Ang merket har alle merker sine feil og mangler så det er ett fett egentlig. Men helst ny ihvertfall innenfor bybil garantien. Og sjekk gjerne opp leasing det er mange lønnsomme avtaler ute og går på d nå.ihvertfall hvis du er en som er flink til og passe på bilen og renholder den Kjenner jeg i utgangspunktet er veldig skeptisk til leasing, vil gjerne eie bilen selv. Og prøver å unngå lån selvom jeg såklart skjønner at det fort kan bli dyrt å vedlikeholde en eldre bil. Kommer uansett ikke til å tørre å verken kjøpe bil eller ordne forsikringer uten å rådføre meg nøye med mine foreldre og andre som har bedre greie på dette enn meg. Bor heldigvis sånn til at jeg fint kan unngå utgifter på bom penge utgifter, men om jeg velger piggdekk kommer jeg til å måtte betale for piggdekk oblat om vinteren. Blir i hovedsak en bil til barnehage henting, butikk handling og kjøring til og fra fritidsaktiviteter. Har heller overhodet ikke behov for en fin bil, så lenge den går og er sikker så er det mer enn bra nok for meg:) Anonymous poster hash: f9158...e74
LittLykkelig Skrevet 25. august 2013 #23 Skrevet 25. august 2013 Vi kjøpte akkurat en 2005- modell. Betaler 1500 kr i mnd i lån, 500 kr i forsikring, 1000 kr til bensin og setter av 1000 kr til service og årsavgift.. Har egen bilkonto med kort til, så da har vi rimelig god oversikt. Har hørt at bankene går ut ifra en kostnad på 3000 kr i mnd på bil. Her bruker vi 4000 kr så regner med det rekker en stund.
LittLykkelig Skrevet 25. august 2013 #24 Skrevet 25. august 2013 Vi kjøpte akkurat en 2005- modell. Betaler 1500 kr i mnd i lån, 500 kr i forsikring, 1000 kr til bensin og setter av 1000 kr til service og årsavgift.. Har egen bilkonto med kort til, så da har vi rimelig god oversikt. Har hørt at bankene går ut ifra en kostnad på 3000 kr i mnd på bil. Her bruker vi 4000 kr så regner med det rekker en stund. Her er det forresten ikke bompenger. Anbefaler deg å kjøpe en trygg bil som toyota, skoda, mazda. Biler som går år etter år og er billige å reparere lykke til, herlig å ha bil! Selv om det er dyrt.
klg,2 boys now:) Skrevet 25. august 2013 #25 Skrevet 25. august 2013 Det er dessverre en gammel myte. Alle biler har feil og mangler og at Toyota går så mye lengre enn andre biler er dessverre bullshit.de er bare mindre åpne om fabrikkasjonsfeil.de kaller deg inn på service og bytter ut alt istede.dette er blitt oppdaget i større og større grad nå heldigvis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå