Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #1 Skrevet 24. august 2013 Er så trist Noen som har opplevd lungelreft og vil fortelle meg om det? Anonymous poster hash: f2e2f...38c
LillaGorilla♥♥ Skrevet 24. august 2013 #2 Skrevet 24. august 2013 Det kommer an på veldig mange ting- om det er spredning eller ikke, hvor svulsten sitter, hvor stor den er, hvaslags type (småcellet/ikke-småcellet) lungekreft det er osv. Mamma fikk diagnosen for en tid tilbake, og er nå under strålebehandling. Hennes svulst er plassert på en "god" plass ift spredning, og den har heller ikke spredd seg. Legene er optimistiske mtp hennes sjanser for å overleve, men de kan selvsagt ikke si noe sikkert. Men hun har vært heldig mtp på typen lungekreft også, og det var i starten mistanke om spredning. Da sa legen rett ut at vi da snakket kun om livsforlengende behandling, ikke kurerende, dersom det var spredning. Les mer om lungekreft og behandling av dette her, der står det ganske "lettfattelig": https://kreftforeningen.no/om-kreft/kreftformer/lungekreft/ Klem til deg, håper alt går bra med deg/den som har fått diagnosen. <3
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #3 Skrevet 24. august 2013 vil starte med å gi deg en varm klem. Jeg har ikke hatt lungekreft men min far døde av det. Han hadde spredning til skjelettet og døde ganske raskt. Det tok i underkant av 4 måneder. Prognosene kommer nok helt an på langtkommenhet, type metastaser osv. Men lungekreft har jo vanligvis ikke så lyse prognoser. Anonymous poster hash: d30ea...553
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #4 Skrevet 24. august 2013 Er det noen som står deg nær som har fått det? Og vet de hvor stor svulsten er, og om det er spredning? Prognosene er dessverre ikke så gode i Norge fordi det ofte oppdages for sent her, men ca. 5- 10% prosent overlever. Min far døde også av dette, bare noen måneder etter diagnostiseringen. Legen sa at dette var ekstremt uvanlig, og at de fleste levde minst ett- to år etter diagnosen ble satt. Har dere mulighet til å få operasjon f.eks. i Stockholm kombinert med en ny form for punktstråling av tumoren, så gjør det. Mener å huske at dette ga vesentlig bedre prognoser da jeg leste om metoden. En god klem til deg HI, vet så altfor godt hvordan du har det nå . Anonymous poster hash: 38d7c...ff7
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #5 Skrevet 25. august 2013 Jeg har hørt at det er 5% som lever etter to år. Alle jeg vet om som har fått diagnosen har dødd innen et halvt år:-( Flere av de fikk spredning til skjellettet og andre organer. Anonymous poster hash: 20b18...38b
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #6 Skrevet 25. august 2013 Det er vel ikke så gode prognoser nei.. :-( stor klem til deg <3 Anonymous poster hash: 0082d...3e9
Ennai Skrevet 25. august 2013 #7 Skrevet 25. august 2013 Bestemor har kreft med spredning til lungene. Hun fikk diagnosen i november.. jeg vil bare gi deg en klem. Det er en fryktelig diagnose å ha i familien/vennekretsen:-/
LivetErEnLek Skrevet 25. august 2013 #8 Skrevet 25. august 2013 (endret) Faren min hadde lungekreft, opererte bort halve lunga og har vært fin siden. Det kan gå bra :-) Endret 25. august 2013 av LivetErEnLek
LillaGorilla♥♥ Skrevet 25. august 2013 #9 Skrevet 25. august 2013 Det avhenger jo også av hvor langt det er kommet, om det ble oppdaget tidlig. Hovedproblemet med lungekreft er at det ofte oppdages for sent, at det har spredd seg allerede da. Mamma har hatt råflaks, i det at hun ble lagt inn på sykehus for noe helt annet og svulsten hennes ble oppdaget ved en tilfeldighet. Dermed ser det ut til at den ikke har spredd seg, den er enda liten, sitter ikke i nærheten av andre vitale organer osv. Så her er legene optimistiske. De kan selvsagt ikke gi noen garantier, men de mener hun skal bli helt bra så lenge det ikke sprer seg. Håper det er tilfelle hos dere også, HI. Klem igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå