Gå til innhold

Aktiviserer du ungene dine mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en tråd om en mor som ikke har gjort noe med ungene sine i dag og tror hun er en dårlig mor !?!

Leste en artikkel her om dagen om at flere og flere foreldre overaktiviserer ungene sine. Dette fører til at ungene blir gira, klarer ikke finne på noe selv og klarer aldri å bare være i ro og slappe av.

Hvorfor i svarte skal DU finne på noe for ungene hele tiden?

Gjør du det hver eneste dag?

Er ungene dine helt tafatte?

Klarer de ikke leke selv?

Klarer ikke ungene dine å leke for seg selv en dag eller to har DU gjort en elendig jobb ved å overaktivisere de. Gratulerer!

Mange foreldre tror at de er gode foreldre dersom de finner på aktiviteter med ungene hele tiden, At de tar helt feil driter de i, så lenge de har god samvittighet.

Jeg har to barn, den minste er nå 10. Da de var mindre var det skjeldent at vi fant på så mye igrunn. Kanskje en tur på lekeplassen i måneden. Til daglig gikk de i barnehagen, hvor de ble aktvisert i huet og rævva hver dag. Da de var hjemme lekte de med lego, tegnet, biler, ute i hagen osv. Ungene mine har aldri kjedet seg, de har en flott fantasi og aldri mast om at vi skal ditt og satt.

Hvorfor føler du at du MÅ finne på noe med ungen din hele tiden? Er de virkelig så tafatte som du tror? Og hvis så, er du klar over at det er DU som gjør de slik?

Read it and weep:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Organisert-vanvidd-tar-over-for-fri-lek-7269815.html#.UhkIFeDT9SU

Anonymous poster hash: 60630...2fc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei men dei klarer det fint sjølv.

Anonymous poster hash: f59ff...973

Skrevet

Vi er stort sett på tur hve helg. Både jeg og datteren min er friluftsmennesker så i helgene drar vi på fjellet, på bærturer, fisketurer, kjører med hunder og koser oss. Elsker å være ute på tur. Frisk luft, ingen "tidstyver" og masse tid til henne.

Ettermiddagene er vi stort sett hjemme. Tiden går så fort fra man kommer hjem og til kvelden. Hun er gjerne på lekeplassen med venner, men det er ikke så ofte at vi drar noen steder.

Anonymous poster hash: 424c0...74f
Skrevet

Det hender jeg er med 2-åringen og leker litt. De to eldste aktiviserer seg selv.

Jeg er ikke en person som sitter oppå ungene mine hele tida. Jeg syns de kan bruke fantasien å finne på noe selv.

Mine foreldre aktiviserte i allefall ikke meg noe særlig og jeg var ganske selvstendig. Det er også mine barn.

Skrevet

Nei, veldig lite egentlig, men nå har jeg fire barn da så de aktiviserer hverandre i stor grad. Ingen som er ensomme og kjeder seg her i huset, de leker (eller krangler) med hverandre.

I dag har jeg vært ute og syklet sammen med dem i to timer, resten av dagen har de lekt på egenhånd, i hagen og inne. De har badet på verandaen, puslet puslespill, husket, lekt med dukker, tegnet og kost seg i hele dag. Ingen som har kjedet seg et sekund.

Anonymous poster hash: 0b140...6c1
Skrevet

Sjeldent jeg aktiviserer ungene, de finner på ting selv hele dagenså ingen behov for å aktivisere de.

Vi finner på ting innimellom, men ungene syns det er godt å ikke ha noen planer utover fritidaktiviteter og andre ting som skjer innimellom.

Har vært på hytta med tantebarna mine i sommer og merker de blir over aktivisert. Det må skje noe hele tiden, og frilek er nesten helt ukjent. Er de på hytta noen timer blir de rastløse og må dra på sykkeltur, dra til en eller annen park for å gjøre noe. Ser at ungene ikke finner roen og det syns jeg er trist, de får ikke tid til å aktivisere hjernen og fantasien sin slik at de finner på egene ting og finner sine egene interesser. Han ene var med meg alene en hel dag, og han puslet for seg selv hele dagen. Spurte meg mange gangerr om det var sant at vi ikke skulle gjøre noen ting, virket som han ikke trodde på meg. Han lekte i dukkestus, kom inn til meg for å spørre om jeg hadde noe gøy han kunne ha i kafeen han laget. Så han fikk et fat med mye rart jeg fant i skapet. Herlig å se han koste seg sammen med tante uten å gjøre noen ting. Han ringte her om dagen og spurte om han kunne komme på besøk for å gjøre ingenting, ble litt glad om hjertet da altså.

Som jeg sier til barna mine, så er det bra å kjede seg litt også.da finner en ofte på morsomme ting etterpå. Må sette fantasien i sving først bare.

Anonymous poster hash: 31c9b...90a

Skrevet

Nei her åpner de døra og finner venner i gata. Er ganske deilig å tenke på at ungene får temmelig tilsvarende barndom om jeg selv hadde. Får utfolde seg, og bruke fantasien. Masse barn å leke med. Svært få bekymringer. Den minste som ikke er 2 år enda pleier jeg å være med i sandkassa ol. Er også mye ute i nærheten slik at jeg har litt oversyn, men bor slik til at det er få farer. 

Skrevet

Nei, aktiviserer han ikke så mye, men legger til rette for at han kan aktivisere seg selv. F.eks går på lekeplassen, men jeg er ikke med og leker hele tiden, kan sette meg på en benk med en kaffekopp mens han leker. (Han er 2, så kan ikke sende han dit alene akkurat. :P)

Sørger også for å treffe andre med barn innimellom så han har noen å leke med, men oftere før han begynte i bhg enn nå.

Men han ble mye flinkere til å leke for seg selv inne etter han begynte i barnehage. Det virker som han får dosen sin med aktivisering og sosialisering der og kanskje blir litt sliten og setter pris på å leke litt rolig for seg selv når han kommer hjem. Så jeg kan tenke meg at barn som ikke går i barnehage kanskje trenger å aktiviseres litt mer hjemme.

Å være inne og leke helt alene en hel dag har han imidlertid langt fra tålmodighet til. Men regner med det er ganske normalt for en 2-åring?

Anonymous poster hash: 05972...1d7
Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Det varierer. Jeg leker en del med ungene, men det er fordi jeg liker å leke med de. Vi har ganske stort inngjerdet uteområde tilknyttet eiendommen med lekeapparater og stor sandkasse, så de leker mye der under oppsyn eller vi leker sammen. Er ikke nødvendigvis slik at vi bare mååå på et eller annet hver helg. De er jo i bhg hele uka så tror det er fint for de å ikke være på farten hver helg.Men ser jo på FB. At det er mange familier som styrer med masse hver helg....

Skrevet

6 åringen aktiviserer seg selv, han er ute å leker fra morgen til kveld. Jeg pleier å gå ut noen timer i helgene med 2 åringen , da går vi tur eller er på lekeplassen. I dag satt jeg å bygde lego med han i 40 min men det er sjeldent jeg gjør det.

1-3 ganger i mnd finner vi på noe gøy på søndagene. Det kan være bondegård, lekeland, tusenfryd eller badeland.

6 åringen er også på fotballkamper og kino med fetteren sin ca 1 gang i mnd.

Lørdager er som regel slappe av dag her i huset , alle er slitene etter uka og da sover vi lenge og går i pysjen til langt på dag, bestiller inn pizza og koser oss.  

Jeg føler vi aktiviserer de nok , men noe må vi finne på i helgene fordi ellers blir helgen veldig lang og kjedelig for alle i huset.

Skrevet

På ettermiddagen er vi som regel hjemme og 4,5 åringen nyter roen etter 7,5-8,5 timer på pre-school. Om helgene blir det som regel litt aktivisering i form av et museumsbesøk eller en utflukt, vi bor i utlandet og ønsker å bli kjent med stedet før vi drar tilbake til Norge. Også står vi på ski om vinteren.

Nå på sommerstid hadde han 8 uker ferie, det ble 1 uke hjemme med litt aktiviteter med klassekamarater, deretter 10 dager ferie i sydpå sammen med mannen, og til slutt 4 uker hos mine foreldre på landet. Der hadde vi 2 dager med organiserte aktiviteter, resten av tiden koste vi oss hjemme og betraktet tiden som gikk. Om 1 uke er det skolestart.

Jeg er opptatt av at gutten skal kunne finne på ting selv samt sette pris på eget selskap og derfor er det ikke lagt inn så mange organiserte aktiviteter eller sosiale stunder utenom skolen.

Anonymous poster hash: 71412...402

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...