Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #1 Skrevet 24. august 2013 Tenker på melketenner. Og har fått vondt senere? Har en datter på snart 5 år. For et år siden falt hun og slo munnen, og oppdaget senere at litt av fram tannen var borte. Regner med det kommer av fallet, for det ser ut som en hakk. I kveld klagde hun litt på at det var vondt. Hva gjør tannlegen med slike ting? Anonymous poster hash: b42e3...a12
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #2 Skrevet 24. august 2013 Man må sjekke om det har kommet skade på permanent tann. Anonymous poster hash: 15898...967
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #3 Skrevet 24. august 2013 Jeg har et barn som har gjort det, ved 2-årsalder, barnet er 5 år nå. Barnet har vært hos tannlegen to gager, to ulike tannleger pga flytting. Begge sa at dette ikke er noe de gjør noe med siden det er melketenner. De sa bare at hvis man slår tennene, så må man sjekke at fargen på tannkjøttet er slik det skal være. Har hun vondt, ville jeg uansett sjekket det hvis det skulle fortsette. Kan hende de trekker den? Det skjedde meg da jeg var liten og slo en tann blå, rundt 5-årsalder. Anonymous poster hash: 82fa9...a5a
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #4 Skrevet 24. august 2013 Har en toåring som opplevde det samme. Da vi ringte fikk vi time med en gang for å sjekke, og flere etterkontroller. Røntgen og tannsjekk. Det var fare for at det kunne bli skade på de andre tennene ved infeksjon. Da forsto jeg at skadene kunne være såpass store at dette var VELDIG viktig å sjekke. Litt usikker på hvordan det er med en femåring, for en toåring har jo ikke utviklet tennene sine ferdig enda, tror det er en sammenheng med det, men ville ringt tannlegen for sikkerhets skyld. Anonymous poster hash: bf690...2e5
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #5 Skrevet 24. august 2013 Man må sjekke om det har kommet skade på permanent tann. Anonymous poster hash: 15898...967 Tror nok ikke det har det, men tenker på hva man gjør med den skadde tannen... Er nok litt ising hun kjenner. Anonymous poster hash: b42e3...a12
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #6 Skrevet 24. august 2013 Man må sjekke om det har kommet skade på permanent tann. Anonymous poster hash: 15898...967 Tror nok ikke det har det, men tenker på hva man gjør med den skadde tannen... Er nok litt ising hun kjenner. Anonymous poster hash: b42e3...a12 Det kommer an på skaden Kan være avskallet, da retter man bare på dette med fylling. Jeg har gjort dette på fortannen og det var smertefritt og er ikke synlig. I verste fall kan bakterier ha fått tilgang under tannkjøttkanten og ned tannhalsen og da kan det hende man må rotfylle. Er det en melketann så blir den nok trukket. Ta en telefon til tannlegen du, det er jo uansett gratis for barn. Anonymous poster hash: 15898...967
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #7 Skrevet 24. august 2013 Vi har ikke opplevd at det har falt av en bit, men at tennene har blitt slått så de har blitt løse. Vi har kontaktet tannlege med en gang og blitt fulgt opp nøye en god stund etterpå. Alt har sett bra ut. Likevel opplevde vi nå godt over 1 år etterpå, at det kom en kviselignende ting på tannkjøttet og det fikk vi beskjed om da han slo tanna, at kunne tyde på betennelse i tannkjøttet.Det var det og tanna ble trukket. Jeg hadde for det første ringt tannlegen da tanna mistet biten og jeg hadde selvfølgelig ringt tannlegen på nytt på mandag og spurt om vi burde ha en ny time ettersom den plutselig gjør vondt. Anonymous poster hash: ed229...de6
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #8 Skrevet 24. august 2013 Takk for svar! Tror det er p.g.a. fallet, ser ikke ut som noe hull iallfall. Er som sagt 1 år siden, og ikke merket noe før i kveld. Er så lite også, så hadde håpet vi slapp å gjøre noe. Anonymous poster hash: b42e3...a12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå