Gå til innhold

Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker ikke å være en "hysterisk" første gangs gravid, men merker at jeg begynner å bli det.

Jeg er 20+5, har de i utgangspunktet kjent ganske mye liv i (og utpå) magen de siste ukene. men siden torsdag har det vært svært lite bevegelse. i tillegg har jeg hatt periodevis veldig vondt i magen, spesielt når jeg er går og er i bevegelse, noen ganger så vondt at jeg må stoppe opp eller sette meg. Var hos fysio som "knakk" ryggen min på plass i går fordi han mente at jeg har en låsning der, å har etter dette blitt mer vondt i magen ( vet ikke om dette har sammenheng). 

Skal ikke til jordmor før i slutten av neste uke. er det dumt å vente helt til da for å se om alt er greit, eller bør jeg kontakte noen før det? merker at jeg sliter med å følge med på det som skjer rundt meg nå, fordi jeg er redd for at det er noe galt med den lille i magen..

Hva hadde du gjort?

Anonymous poster hash: 503b6...02c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kontaktet føden. Man skal/kan kontakte føden når man ikke kjenner liv på en stund,om man er vant till å kjenne det daglig.

Ring de og forklar situasjonen du,så vurderer de om du ska komme inn til sjekk eller ei.

Ikke gå å vær redd for å være hysterisk. Man blir ikke karakterisert som hysterisk over å ringe EN gang,og om føden ønsker deg til sjekk så vet jo du at det var bra du ringte. :) Ikke sant?

Anonymous poster hash: bd9df...c53
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Man skal ta kontakt ved endringer i bevegelsesmønsteret, selv om det er veldig vanlig at de små legger inn noen "hviledager", og det er mye bedre å sjekke en gang for mye :)

Ikke vær redd for å mase, de er der for å hjelpe og ingen er tjent med at du går rundt og bekymrer deg. Sannsynligheten for at alt er bra er veldig stor, og da får du slappet av og kose deg med magen.

Godt for mamma og godt for baby :)

Skrevet

Hadde dere ringt i kveld eller ventet til i morgen? 

-Hi

Anonymous poster hash: 503b6...02c
Skrevet

Drikk iskald saft eller brus med sukker i. Det vekker og gir ett lite sukkerkick til barnet. Hvis du kjenner bevegelse da, er det nok bare en hviledag.. Men virker ikke det ringer du med enganng til føden!

Anonymous poster hash: 4abfb...179
Skrevet

Ta en telefon om du er usikker. Merket plutselig endring da jeg ventet nummer 4 (uke 28) viste seg at hun hadde lagt seg i seteleie. Plutselig kjente jeg henne nesten ikke.

Anonymous poster hash: d5f1e...ef7
Skrevet

Jeg hadde ringt. Uten å stusse, og hvis noen hadde kalt meg hysterisk, så hadde det vært helt greit:) Ta en telefon og få kvalifiserte svar på spørsmålene dine:)

Anonymous poster hash: 79124...dcd
Skrevet

Jeg hadde ringt, men når du ikke har kommet lengre, så har babyen mest sannsynlig snudd på seg så hun sparker et sted du ikke kjenner det så godt. Jeg hadde som sagt uansett ringt og snakket med føden, de er ekspertene, ikke vi!

Anonymous poster hash: e5b87...3b1
Skrevet

Håper du ringer og får et kvalifisert svar! Min egen erfaring: i dette svangerskapet kjente jeg liv tidlig, og veldig mye daglig fra kanskje uke 16-17.. I uke 18+4 var jeg til OUL og hadde da nesten ikke kjent liv de siste døgnene. Jeg spurte jordmødrene på UL ( var to til stede da en fikk opplæring i journalsystemet ) om dette burde bekymre meg, neida sa de, man forventer å kjenne liv daglig fra uke 28, men det er helt vanlig at det er veldig variabelt før det. Kjente ikke liv UL dagen heller, men vi så tydelig et veldig livlig lite knøttet der inne:) håper dette kan berolige deg litt. Ps. I mitt første svangerskap hadde jeg en ekkel opplevelse med dette, men mye senere. Kjente ingen ting på 24 timer, fikk beskjed om å komme med en gang og de slo alarm mens jeg lå til registrering. En lege kom springende og måtte undersøke meg på forskjellig vis.... Da trykket det til inne i magen og plutselig stabiliserte alt seg. De mente fosteret viklet navlestrengen rundt en arm eller noe sånt, så endte bra. Men minnene sitter i. Mitt poeng er at de tar bekymringen din på alvor hvis det er grunn til bekymring så ring fødeavdelingen og spør!

Anonymous poster hash: 59c8a...b68

Skrevet

20+5 er fryktelig tidlig... Hos oss kan du få tilbud om å komme inn og høre etter hjertelyd med doppler .. Ultralyd taes ikke .

Anonymous poster hash: e2a0c...0eb

Skrevet

I uke 21 har babyen god plass. Den har sikkert bare snudd seg så du ikke kjenner den. Er det noe galt så gjør de ikke noe uansett, så føden..? Jeg veit ikke om det er rette instans.

Anonymous poster hash: f2758...c46

Skrevet

Jeg opplevde selv da jeg var ca 20 uker på vei at det ble mindre liv. Han hadde da vært veldig aktiv lenge. Fikk også magesmerter som kjentes ut som kramper.

Jeg følte meg kanskje litt hysterisk da jeg ringte føden. Men fikk beskjed om å komme inn med engang på kvelden. Fikk UL. Alt sto bra til. Men jordmoren sa at jeg absolutt ikke var hysterisk. Det var bedre å få tatt en sjekk enn at jeg skulle gå rundt å være redd og bekymre meg. For det v ihvertfall ikke bra.

Anonymous poster hash: 8efa8...ae0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...