Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #1 Skrevet 24. august 2013 Vi bor i et rolig nabolag med bare småbarnsfamilier, så har aldri hatt behov for å tenke over dette før, men nå har de nærmeste naboene flyttet, og inn flyttet det en ung, singel sjømann. Dette er første helgen han bor i huset, og de holder på å lade opp til fest allerede. Masse folk og høy musikk. Vil ikke være vrang, men tenker at det kan være greit å vite hva reglene er, i tilfelle det blir nødvendig å si fra. Det er jo mulig at det bare er en innflyttingsfest, og at vi ikke kommer til å bli plaget så ofte som jeg frykter, men burde han ikke ha sendt ut et nabovarsel eller kommet på døra og sagt fra? Er slik det har vært her i nabolaget før, de få gangene noen har hatt fest, og da har det jo vært helt ok. Verandaen hans er vendt mot vårt hus, og det er knallvær, så regner ikke med at de kommer til å flytte festen inn i løpet av kvelden heller. Så, hva er reglene for dette, og hva må vi bare akseptere når vi bor i et tettbygd nabolag? Takk for hjelp :6 Anonymous poster hash: 400f9...ed9
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #2 Skrevet 24. august 2013 Nabovarsel eller ikke. Det skal være stilt etter kl.23 Blir dere plaget etter det sier dere fra. Hjelper ikke det ringer dere politiet. Anonymous poster hash: 25fa2...1d4
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. august 2013 #3 Skrevet 24. august 2013 Nabovarsel eller ikke har ingen betydning for retten til å bråke / feste i et nabolag. Mange tror at det er sånn at om man bare gir et nabovarsel, så er alt lov. Men det er helt feil. Et nabovarsel for en sjelden fest kan likevel gjøre at naboene har litt lenger lunte når musikken dundrer og høye stemmer forstyrrer. Reglene for tidspunkt for ro er det opp til hver enkelt kommune å lage.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #4 Skrevet 24. august 2013 Det går vel an å la han ha innflyttingsfesten sin uten nabo på døra kl 23.30? Vent å se om dette blir ett gjentagende problem, før man sementerer et dritt dårlig naboforhold fra dag en;)? Anonymous poster hash: 11f86...4a7
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #5 Skrevet 24. august 2013 Det går vel an å la han ha innflyttingsfesten sin uten nabo på døra kl 23.30? Vent å se om dette blir ett gjentagende problem, før man sementerer et dritt dårlig naboforhold fra dag en;)? Anonymous poster hash: 11f86...4a7 Ja, selvfølgelig. Og hadde han bare sagt fra om at det var en innflyttingsfest, hadde lunta vært kjempelang. Men hvis dette bare er en typisk fest, blir ikke lunta like lang, for å si det sånn... Han er kjent for å være en partyløve, så ja, jeg er en smule forutinntatt Anonymous poster hash: 400f9...ed9
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #6 Skrevet 24. august 2013 Jeg er ikke helt sikker, men tror de skal være stille til 12 eller 01 i helger. Og 23 i ukedagene . Anonymous poster hash: 0f748...f1f
☆☆☆ Skrevet 24. august 2013 #7 Skrevet 24. august 2013 Nabovarsel er ikkje noko carte blanche til å bråke. Det er ein måte å minimere risikoen for at naboane klagar når ein bryt reglane om å vere stille etter kl 23 (reglane gjeld uansett).
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #8 Skrevet 24. august 2013 Stilleregelen gjelder hele uken, det er ikke lov å bråke lenger selv om det er helg. Sier regelen i borettslaget at det skal være stille klokken 23 gjelder dette hele uken. De gangene man leverer et nabovarsel er det fordi det skjer noe spesielt og man skal feire dette, da tåler gjerne naboene litt mer akkurat denne dagen, f.eks et 40-årslag, innflyttingsfest e.l. Om du har fått en singel partyløve i nabolaget stikker de kanskje til byen for å sjekke damer klokken elleve Ville uansett ikke blandet meg første gang han har fest da, men om det blir et gjentakende problem får du heller ta tak. Anonymous poster hash: 1dfca...bc5
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #9 Skrevet 24. august 2013 Jeg er ikke helt sikker, men tror de skal være stille til 12 eller 01 i helger. Og 23 i ukedagene . Anonymous poster hash: 0f748...f1f Det er 23:00 - 06:00 hver dag, inkl.lørdag og søndag Anonymous poster hash: f5309...124
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #10 Skrevet 24. august 2013 Men er det virkelig et problem? Blir smårirritert av å lese innlegg som dette, før noen i det hele tatt har noe å sutre over! For alt du vet skal de på by'n og det vil da være stille om noen timer. Anonymous poster hash: e34d8...68d
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #11 Skrevet 24. august 2013 Fysøren for noen pripne damer dere er. La denne mannen få ha en fest uten at dere skal bitche om det Anonymous poster hash: 4ece9...20c
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #12 Skrevet 24. august 2013 Det skal være stille etter kl.23.00 helg eller ei. Siden du sier at han skal ha innflyttningsfest, så hadde jeg latt han holde på, man må jo ha litt forståelse. Men om de bråker etter kl.02.00 da hadde jeg sagt ifra. Anonymous poster hash: e9b51...a16
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #13 Skrevet 24. august 2013 La han få en liten tabbekvote før du klager. Se hvordan ting utvikler seg. Første gang du evt må si ifra bør være på en hyggelig måte. Skal litt til for å hive ut en andelseier, så med mindre du vil skape et dårlig naboforhold der han kanskje starter å fullstendig drite i hva naboene måtte tenke, så avvent litt. Anonymous poster hash: d98bd...17b
Anonym bruker Skrevet 25. august 2013 #14 Skrevet 25. august 2013 Det er ikke snakk om verken borettslag eller andelseiere. Vi bor i enebolig i et byggefelt. Festen er fortsatt i full gang, og allerede klokken ni stod det folk og pisset i hekken som vender mot vår hage. Vi satt på det tidspunktet ute i hagen og spiste middag med middagsgjester. Ikke spesielt trivelig. Det kommer med jevne mellomrom biler med høy musikk kjørende for å hente og sette av gjester. Jeg har så langt bitt frustrasjonen i meg, og kommer nok til å gjøre det en stund til. Men et nabovarsel om at dette var en innflyttingsfest og ikke bare en typisk lørdag, hadde nok hjulpet... Jeg har ingen planer om å være verken sur eller vanskelig, som noen her inne tydeligvis antar. Jeg ville bare vite hva reglene var. God natt, håper dere andre får sove godt. For min del er jeg bare glad for at jeg ikke skal på jobb i morgen... Anonymous poster hash: 400f9...ed9
LittLykkelig Skrevet 25. august 2013 #15 Skrevet 25. august 2013 Apropos.. Her bor vi i borettslag og naboen nedfor har fest ENDA! Kunne ikke ha småens vindu åpent inatt pga bråk og røyklukt. Sjokkerer meg at noen har full fjortisfest med så høy musikk langt utpå morgenen, når man attpåtil er godt oppi tredveårene. Ikke første gangen heller.. Håper dere slipper et sånt gjentakende problem..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå