Salvador Skrevet 24. august 2013 #1 Del Skrevet 24. august 2013 Barnet mitt er nå 3,5mnd, og sikler MASSE! Han har også begynt å gnage en del på hendene, men da kan sikkert skyldes at han nettopp har "funnet" dem, jeg veit ikke helt... Han har et prikkete utslett på kinnene, kan det være sammenheng med at han sikler så mye? Vel, uansett, så har han en liten hvit prikk bakerst på tannkjøttet på venstre side i underkjeven, som er hard å ta på, kan dette være en tann? Eller er det bare en blemme? Den er som sagt hvit.... Hvordan kan man kjenne at det er en tann, dersom dette ikke er det? Og skal jeg begynne å pusse denne tannen? Helsestasjonen er stengt siden det er helg, og jeg er jo selvfølgelig spent på om det kan være noe på gang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisse_01 Skrevet 24. august 2013 #2 Del Skrevet 24. august 2013 Gutten min fikk sine 2 første tenner da han var 3 mnd, men det var fortennene nede da. Det er mest vanlig. Men hvis du ser en hvit prikk Bak der er det kanskje en tann. Prøv å kjenn. Spurte selv HS. Skal pusse når tannen er brutt igjennom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilletrillekruspersille Skrevet 24. august 2013 #3 Del Skrevet 24. august 2013 Jekslene var det første som var synlig hos jenta mi også da hun var på omtrent samme alder som barnet ditt. Samme symptom hadde hun også- jeg var overbevist over at de var på vei opp. MEN, den første tanna som brøt gjennom var den ene fortanna, da hun var mellom 5,5-6mnd. Det betyr imidlertid ikke at det samme gjelder for deg altså Tips til gommer som klør: smokk som du legger i kjøleskap i min 30 min. Kjøpe bitering med vann i som du legger i kjøleskapet. Det funker som gull her:) Når barnet er litt eldre og kan smake på matvarer er fryste bananbiter i babyfeeder en slager Tenner trenger du ikke å pusse før de bryter gjennom. Jekslene til jenta mi har forøvrig ikke kommet frem enda, men jeg ser tydelig hvite prikker under tannkjøttet Det er mest vanlig at fortennene kommer først og jekselene først i 8/10måneders alder(mulig jeg tar feil her:)). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisse_01 Skrevet 24. august 2013 #4 Del Skrevet 24. august 2013 Gutten min fikk sin første jeksel i går faktisk. Han er 11 mnd om 5 dager. Den kom som tann nr 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvador Skrevet 25. august 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 25. august 2013 Jekslene var det første som var synlig hos jenta mi også da hun var på omtrent samme alder som barnet ditt. Samme symptom hadde hun også- jeg var overbevist over at de var på vei opp. MEN, den første tanna som brøt gjennom var den ene fortanna, da hun var mellom 5,5-6mnd. Det betyr imidlertid ikke at det samme gjelder for deg altså Tips til gommer som klør: smokk som du legger i kjøleskap i min 30 min. Kjøpe bitering med vann i som du legger i kjøleskapet. Det funker som gull her:) Når barnet er litt eldre og kan smake på matvarer er fryste bananbiter i babyfeeder en slager Tenner trenger du ikke å pusse før de bryter gjennom. Jekslene til jenta mi har forøvrig ikke kommet frem enda, men jeg ser tydelig hvite prikker under tannkjøttet Det er mest vanlig at fortennene kommer først og jekselene først i 8/10måneders alder(mulig jeg tar feil her:)). men, har ikke tannen brutt igjennom når man kan se den?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 25. august 2013 #6 Del Skrevet 25. august 2013 Jekslene var det første som var synlig hos jenta mi også da hun var på omtrent samme alder som barnet ditt. Samme symptom hadde hun også- jeg var overbevist over at de var på vei opp. MEN, den første tanna som brøt gjennom var den ene fortanna, da hun var mellom 5,5-6mnd. Det betyr imidlertid ikke at det samme gjelder for deg altså Tips til gommer som klør: smokk som du legger i kjøleskap i min 30 min. Kjøpe bitering med vann i som du legger i kjøleskapet. Det funker som gull her:) Når barnet er litt eldre og kan smake på matvarer er fryste bananbiter i babyfeeder en slager Tenner trenger du ikke å pusse før de bryter gjennom. Jekslene til jenta mi har forøvrig ikke kommet frem enda, men jeg ser tydelig hvite prikker under tannkjøttet Det er mest vanlig at fortennene kommer først og jekselene først i 8/10måneders alder(mulig jeg tar feil her:)). men, har ikke tannen brutt igjennom når man kan se den?? Man kan som oftest se tennene som noe hvitt når de vokser utover i tannkjøttet. I noen tilfeller kan de være synlig i lang tid før de kommer "ut i friluft", og er først sa de har brutt gjennom. Storebror kunne sikle heftig i en uke eller to, før noen ukers pause, før ny sikleperiode med tannfrembrudd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvador Skrevet 25. august 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 25. august 2013 Jekslene var det første som var synlig hos jenta mi også da hun var på omtrent samme alder som barnet ditt. Samme symptom hadde hun også- jeg var overbevist over at de var på vei opp. MEN, den første tanna som brøt gjennom var den ene fortanna, da hun var mellom 5,5-6mnd. Det betyr imidlertid ikke at det samme gjelder for deg altså Tips til gommer som klør: smokk som du legger i kjøleskap i min 30 min. Kjøpe bitering med vann i som du legger i kjøleskapet. Det funker som gull her:) Når barnet er litt eldre og kan smake på matvarer er fryste bananbiter i babyfeeder en slager Tenner trenger du ikke å pusse før de bryter gjennom. Jekslene til jenta mi har forøvrig ikke kommet frem enda, men jeg ser tydelig hvite prikker under tannkjøttet Det er mest vanlig at fortennene kommer først og jekselene først i 8/10måneders alder(mulig jeg tar feil her:)). men, har ikke tannen brutt igjennom når man kan se den?? Man kan som oftest se tennene som noe hvitt når de vokser utover i tannkjøttet. I noen tilfeller kan de være synlig i lang tid før de kommer "ut i friluft", og er først sa de har brutt gjennom. Storebror kunne sikle heftig i en uke eller to, før noen ukers pause, før ny sikleperiode med tannfrembrudd Så helt til å begynne med vil tannen kjennes myk ut da eller? Siden tannkjøttet er i mellom? Hvis den er hvit også før den bryter i gjennom, hvordan kan jeg vite når den har brutt frem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilletrillekruspersille Skrevet 25. august 2013 #8 Del Skrevet 25. august 2013 Jekslene var det første som var synlig hos jenta mi også da hun var på omtrent samme alder som barnet ditt. Samme symptom hadde hun også- jeg var overbevist over at de var på vei opp. MEN, den første tanna som brøt gjennom var den ene fortanna, da hun var mellom 5,5-6mnd. Det betyr imidlertid ikke at det samme gjelder for deg altså Tips til gommer som klør: smokk som du legger i kjøleskap i min 30 min. Kjøpe bitering med vann i som du legger i kjøleskapet. Det funker som gull her:) Når barnet er litt eldre og kan smake på matvarer er fryste bananbiter i babyfeeder en slager Tenner trenger du ikke å pusse før de bryter gjennom. Jekslene til jenta mi har forøvrig ikke kommet frem enda, men jeg ser tydelig hvite prikker under tannkjøttet Det er mest vanlig at fortennene kommer først og jekselene først i 8/10måneders alder(mulig jeg tar feil her:)). men, har ikke tannen brutt igjennom når man kan se den?? Man kan som oftest se tennene som noe hvitt når de vokser utover i tannkjøttet. I noen tilfeller kan de være synlig i lang tid før de kommer "ut i friluft", og er først sa de har brutt gjennom. Storebror kunne sikle heftig i en uke eller to, før noen ukers pause, før ny sikleperiode med tannfrembrudd Så helt til å begynne med vil tannen kjennes myk ut da eller? Siden tannkjøttet er i mellom? Hvis den er hvit også før den bryter i gjennom, hvordan kan jeg vite når den har brutt frem? vanskelig å forklare,men selv om jekslene til jenta mi ikke har brutt frem er det glatt på overflaten mens det enda er hardt, mens når framtanna kom var den hard som våre tenner. når tanna/tennene først er brutt frem er det ikke tvil lenger. Slik var det iallefall hos oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 25. august 2013 #9 Del Skrevet 25. august 2013 Når tennene har brutt frem kjennes de harde ut som våre, bare med litt mer ruglete overflate på fortennene. Forskjellen på tenner og tannkjøtt blir derfor ganske tydelig. Er du i tvil sier jeg som lilletrille...., da har de nok ikke kommet gjennom (enda ihvertfall). Det å gni ganske hardt på gommene var det eneste som hjalp storebror mens det sto på, men det blir litt risikosport etterhvert når tennene blir mange Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. august 2013 #10 Del Skrevet 26. august 2013 Vil jo tro at det kan gå an at jeksler kommer først.. Min fikk to hjørnetenner før noen av de andre tennene kom! Anonymous poster hash: 44466...102 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvador Skrevet 28. august 2013 Forfatter #11 Del Skrevet 28. august 2013 Vil jo tro at det kan gå an at jeksler kommer først.. Min fikk to hjørnetenner før noen av de andre tennene kom! Anonymous poster hash: 44466...102 Liten dracula der da. :) så utrolig herlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #12 Del Skrevet 28. august 2013 Vil jo tro at det kan gå an at jeksler kommer først.. Min fikk to hjørnetenner før noen av de andre tennene kom! Anonymous poster hash: 44466...102 Liten dracula der da. :) så utrolig herlig! han så kjempekul ut en periode.. angrer litt på at vi ikke tok på ha draculakostyme og tok bilde Anonymous poster hash: 44466...102 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvador Skrevet 28. august 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 28. august 2013 Var hos hs i dag og det er stor sannsynlighet for at dette er en tann, men hun sa også at det var godt mulig at den ikke kom til å komme frem noe mer enn den har gjort nå på en lang stund, den kunne til og med gå tilbake igjen sa hun...??? I hvert fall så fikk jeg tannbørste og skal starte å pusse "tannen" til sjarmtrollet. Glemte helt å spørre hvordan jeg skal gjøre dette, da... Jeg har jo mange års erfaring med å pusse mine egne tenner, men det må da være veldig sårt for tannkjøttet til barnet å bruke tannbørste?? Siden prikken er såpass liten vil jeg, uansett hvor hardt jeg anstrenger meg for å la være, pusse tannkjøttet også. Noen som kan dele erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 9. september 2013 #14 Del Skrevet 9. september 2013 Jeg syns det er enklest å ha de på fanget med ryggen deres mot magen min. Da blir bevegelsen ganske lik den da du pusser dine egne tenner, samt at det er enklere å kontrollere evt armer. Med toåringen har jeg han på venstre låret og "låser" hans høyre arm bak ryggen min. Da kan jeg pusse med høyre og bruke venstre handa mi til å holde hans venstre hånd hvis han er urolig. Men man er avhengig av at de har endel kroppskontroll før den funker ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queenmee Skrevet 9. september 2013 #15 Del Skrevet 9. september 2013 Her er det også tann på gang! Så lurer på mye av det HI lurer på. God og nyttig tråd! Jenta mi er 11 uker på fredag, og jeg synes dette er skrekkelig tidlig! Men ser tydelig konturer av tanna mellom hjørnetanna og fortanna i overkjeven. Kjenner også en skarp kant. Jenta vår endra totalt lynne. Som prematurbaby har hun vært roligere enn fullgåtte barn jeg kjenner. Hadde omtrent ikke hørt henne gråte før for to dager siden (ok, litt overdrevet! Men først nå hun gråter til hun mister pusten) I tillegg til masse spytt, gnaging på knyttneven sin, fingeren min, sutten og alt annet innen rekkevidde. Hjalp med kald sutt her iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenga Skrevet 10. september 2013 #16 Del Skrevet 10. september 2013 Vi gnukka gommer til den store gullmedalje.... tenna medførte mange søvnløse netter med eldstemann :-/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salvador Skrevet 11. september 2013 Forfatter #17 Del Skrevet 11. september 2013 aha, de kan endre lynne også altså? Da skjønner jeg litt mer! Han er også prematur slik som din Queenmee, og har vært veldig rolig. De siste ukene har han vært mye sutrende og får innimellom skrikeanfall helt uanmeldt. Kan ligge og pludre og leke og være kjempe blid, og så helt plutselig skriker han til og gråter sårt med tårene trillende nedover kinna... Kan jo også være magen, men han har hatt plager i magen tidligere uten slik reaksjon... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå