Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #1 Skrevet 24. august 2013 Jeg er gravid og har ett barn på 12. Nå viser det seg at jeg antagelig blir alenemor, noe jeg aldri har vært. Jeg har lyst til å flytte langt bort fra min kommende x, da dette er hans hjembygd og ikke noe holder meg igjen her. Etter barselperm og flytting har jeg en utdannelse som gjør at det er lett å få jobb hvor som helst (helse/sosial) og om jeg jobber 100% vill lønna ligge på ca. 420 000.- hadde dog håpet å jobbe litt redusert pga. baby. X og far til barna tjener ca. 750 000.- i året. Det jeg lurer på er hvor mye dere betaler i leie for hus/leilighet, aner liksom ikke hvor mye jeg kan ha råd til. Dette er helt nytt og er vel litt i sjokk. Høygravid og plutselig alenemor er ikke gøy :-( Har ikke peil på om jeg har krav på noe stønade heller eller hvor mye barnebidrag han vil måtte betale. Kan jo legge til at han har vært utro og det er derfor jeg vil vekk fra "hans" sted. Har lyst til å start med blanke ark i f.eks Trondheim enda jeg ikke kjenner en sjel det.... Dette har akkurat skjedd så er litt djokka og derfor rotete innlegg. Noen gode råd til meg? Anonymous poster hash: b858f...84a
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #2 Skrevet 24. august 2013 jeg betaler 8000 i husleie.. du vil få dobbel barnetrygd og mest sannsynlig en del i bidrag siden han tjener såpass. jeg får ca 2800 i mnd i barnepensjon(samme som bidrag) hva får du i permisjonspenger da? har du valgt 80% eller 100% ? du kan også søke om overgangsstønad. den vil bli redusert, men noe kan du sikkert få. husk at det stilles krav til aktivitet fra barnet er 1 år. Anonymous poster hash: 4e2c2...0f2
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #3 Skrevet 24. august 2013 Betaler 8000 i husleie.. Inkludert alt, så eneste regning utenom er mobilregning, og forsikring. Får overgangsstønad på 4500, dobbel barnetrygd, og snart får jeg også barnebidrag fra nav 1080 i mnd. Du kommer til å få mye mer da din x tjener såpass. Du kan også søke om bostøtte. Anonymous poster hash: 02d52...4f5
n74 Skrevet 24. august 2013 #4 Skrevet 24. august 2013 Du får ikke dobbel barnetrygd, men for en ekstra. Det vi si at du som har to barn vil få barnetrygd for tre barn.
Skylander Skrevet 24. august 2013 #5 Skrevet 24. august 2013 Jeg betaler 8000 i husleie + strøm og annet utenom. I føle bidragsveilederen så kan det se ut som at du har krav på rundt 6800 i barnebidrag når babyen kommer. Du kommer vell sikkert til å være hjemme med baby en stund også, så da kommer du nok til å få overgangsstønad, småbarnstillegg og utvidet barnetrygd. Trondheim er ikke det dummeste stedet det, men jeg vil råde deg til å bo litt utenfor da det er skyhøye priser i byen. Melhus er jo beste plassen på jord selvsagt siden jeg bor der, men vil du bo innenfor Trondheim så hadde jeg ville valgt Byåsen. Det er veldig fint rundt Granåsen, bra turmuligheter.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #6 Skrevet 24. august 2013 Hi her, takk for svar så langt. Kom gjerne med flere råd og eksempler. Hva skjer om jeg f.eks får en 70% stilling? Vil nav da kreve at jeg får 100% ? Tenker i forhold til overgangsstønad eller bostøtte. Vil vel få mer av det om jeg tjener mindre.... Kan de kreve at jeg får med 100% stilling? Anonymous poster hash: b858f...84a
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 24. august 2013 #7 Skrevet 24. august 2013 De kan ikke kreve 100% stilling, kravet er minimum 50% aktivitet. det virker nok tungt og vanskelig nå, men vi mennesker er utrolige til å tilpasse oss situasjonen, så det løser seg nok. Gir deg en god klem så lenge, og ønsker deg lykke til
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #8 Skrevet 24. august 2013 Jeg mener ikke å være slem nå, men har du tenkt på barnas forhold til far hvis du flytter langt bort? Det blir slitsomt for dem å måtte dra lange avstander hver andre helg for å ha samvær med far. Jeg var i din situasjon og ville flytte langt fra far, men falt ned på å bo såpass nære far at samvær annenhver helg og hver onsdag var uproblematisk. I den situasjonen du er i nå er det vanskelig å tenke klart rundt hele situasjonen, men prøv å husk at barnet har rett til samvær med begge foreldrene. Mitt motto er at barna elsker far selvom jeg misliker han, og da skal jeg legge til rette så godt som mulig og aldri la barna vite hva jeg egentlig mener om faren deres. Jeg har svelget enormt mange kameler, men har nå barn som er trygge, glade og som er evig takknemlige for at jeg hele tiden har oppfordret til samvær og lagt til rette. Anonymous poster hash: b31d7...26e
ny vestfold Skrevet 24. august 2013 #9 Skrevet 24. august 2013 Jeg hadde ik Jobb da jeg ble alene,og hadde 16 tusen I mnd m os,barnetrygd, barnebidrag og bostøtte. Hadde husleie på 5500 først, så 7000 ,og klarte meg fint.nå har jeg Jobb og har u underKant av 300 tusen I året, og eier bolig og har m leie,lån og strøm boutgifter på 9 tusen I mnd. Klarer meg fint. Har ett barn
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #10 Skrevet 24. august 2013 Jeg mener ikke å være slem nå, men har du tenkt på barnas forhold til far hvis du flytter langt bort? Det blir slitsomt for dem å måtte dra lange avstander hver andre helg for å ha samvær med far. Jeg var i din situasjon og ville flytte langt fra far, men falt ned på å bo såpass nære far at samvær annenhver helg og hver onsdag var uproblematisk. I den situasjonen du er i nå er det vanskelig å tenke klart rundt hele situasjonen, men prøv å husk at barnet har rett til samvær med begge foreldrene. Mitt motto er at barna elsker far selvom jeg misliker han, og da skal jeg legge til rette så godt som mulig og aldri la barna vite hva jeg egentlig mener om faren deres. Jeg har svelget enormt mange kameler, men har nå barn som er trygge, glade og som er evig takknemlige for at jeg hele tiden har oppfordret til samvær og lagt til rette. Anonymous poster hash: b31d7...26e Far kan gjerne flytte nærmere dit vi flytter ;-) Jeg har aldri likt meg her vi bor nå. Hvorfor kan ikke hsn føye seg litt for en gangs skyld? Han har en jobb som gjør at han egentlig kan bo hvor som helst fordi han bare reiser rundt. Han kommer nok heller ikke til å ha barna annenhver helg, da det blir vanskelig for han jobbmessig (2 uker på jobb, 1 uke fri), og jobben har alltid vært hans 1. prioritet Anonymous poster hash: b858f...84a
Anonym bruker Skrevet 24. august 2013 #11 Skrevet 24. august 2013 Jeg mener ikke å være slem nå, men har du tenkt på barnas forhold til far hvis du flytter langt bort? Det blir slitsomt for dem å måtte dra lange avstander hver andre helg for å ha samvær med far. Jeg var i din situasjon og ville flytte langt fra far, men falt ned på å bo såpass nære far at samvær annenhver helg og hver onsdag var uproblematisk. I den situasjonen du er i nå er det vanskelig å tenke klart rundt hele situasjonen, men prøv å husk at barnet har rett til samvær med begge foreldrene. Mitt motto er at barna elsker far selvom jeg misliker han, og da skal jeg legge til rette så godt som mulig og aldri la barna vite hva jeg egentlig mener om faren deres. Jeg har svelget enormt mange kameler, men har nå barn som er trygge, glade og som er evig takknemlige for at jeg hele tiden har oppfordret til samvær og lagt til rette. Anonymous poster hash: b31d7...26e Far kan gjerne flytte nærmere dit vi flytter ;-) Jeg har aldri likt meg her vi bor nå. Hvorfor kan ikke hsn føye seg litt for en gangs skyld? Han har en jobb som gjør at han egentlig kan bo hvor som helst fordi han bare reiser rundt. Han kommer nok heller ikke til å ha barna annenhver helg, da det blir vanskelig for han jobbmessig (2 uker på jobb, 1 uke fri), og jobben har alltid vært hans 1. prioritet Anonymous poster hash: b858f...84a Det er ingenting som tilsier at far ikke kan flytte også, men hva med 12 åringen din? Han mister venner, kjente omgivelser og far sin side av familien (hvis de bor der far har tilhørighet). Mener på ingen måte at du ikke skal flytte hvis du mener det er korrekt for dere alle, men da bør man tenke igjennom alle konsekvenser ved en flytting før man tar en slik beslutning. Anonymous poster hash: b31d7...26e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå