Ripsbæra Skrevet 23. august 2013 #1 Del Skrevet 23. august 2013 Lillefrøkna vår har lagt seg til en dum uvane. Hun har aldri vært noen soveunge, og har siden 3 mnd-alderen begynt å våkne i de lette søvnfasene. Dagslurene er et kapittel for seg, men det går på et vis med flere korte lurer da. Men over til natta. Pupp er hennes søvnassosiasjon nummer 1 og hun har bestandig måttet bli ammet i søvn.. Har en periode da hun var 4-4,5 mnd brukt opp-ned-metoden på kveld og natt, men funket ikke. Nå har vi begynt med opp-ned på kvelden igjen og det går stortsett greit. MEN hun våkner hvert 30-60 min gjennom hele natta og krever pupp for å sove videre. (Vi samsover store deler av natta slik at jeg skal få litt søvn iallefall, men ønsker egentlig at hun skal sove i egen seng.) Hun er ikke så gira på fast føde enda, får halv porsjon grøt eller mindre morgen og kveld, og ellers litt smaksporsjoner av frukt/grønnsaksmos iløpet av dagen. Har ikke hatt overskudd til å ta opp kampen med de ørten natteoppvåkningene enda, men må ta tak i det snart, både for min, hennes og pappaen sin del... Men hvordan gjøre det på mest mulig human måte? Kjenner at jeg ikke har så lysst til å slutte nattamminga helt enda siden hun ikke spiser så mye fast føde enda... Hun legger seg nå 1830-19 og vi står opp i 4-5-tiden, så blir jo litt lenge uten melk, eller? Det virker som om hun sliter litt med magen når hun blir introdusert for ny mat, så kan liksom ikke speede for mye opp mtp mer fast føde. Noen som har lignende erfaringer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 23. august 2013 #2 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) Vet ikke om dette er relevant, men forteller likevel. Den første måneden etter at vi fikk jenta vår var helt grusom, om jeg fikk lurt henne til å sove 3 kvarter på formiddag, fordelt på 2 - 3 dubber så var det bra, og fra kl 15 til kl 23 holdt hun det stort sett gående. Hun ble liksom aldri helt fornøyd, sutret og var utilpass. Kunne sovne på puppen, men med en gang jeg la henne ned i senga eller vognbagen så voknet hun. Hun han fast på puppen nesten døgnet rundt. Om natten sov hun toppen to timer i strekk. Mannen måtte jobbe borte en del den måneden siden ferien nærmet seg og det var en del ting han måtte få unna til da.. Og jeg var her med en grinete baby som aldri sov og en femåring som skulle fraktes til og fra barnehagen, et hus som skrek etter litt vasking og rydding, og en middag som måtte ordnes ++++ Ene dagen var det så galt at etter å ha hentet femåringen i bhg så skulle jeg lage middag, noe så enkelt som stekt kalkunfilet i tortilalefser sammen med salat.. Jeg begynte på middagslagingen i tretiden, og halv syv fikk vi spist. Jeg gikk rundt å følte meg som en sombie, folk ønsket å komme på besøk for å se babyen, og jeg holdt på å ende opp som deprimert. Gråt av hjelpesløshet flere ganger og syns alt var forferdelig. Så fikk mannen et tips fra en han traff gjennom jobben, for barnebarnet til denne mannen hadde vært likens, og de hadde tatt han med til en terapaut, og de fikk en helt annen unge. Jenta vår hadde en helt klar favorittside, og da mannen kom hjem og fortalte dette falt bitene på plass. Hadde vært så utmattet at jeg klarte ikke å tenke så langt selv.. Ringte en manuellterapaut og fikk komme inn dagen etter. Han holdt rundt henne, bar på henne, holdt rundt nakken og i mine øyner virket det ikke som om han gjorde så mye.. Men jenta ble helt avslappet i armene hans, pusten hennes ble rolig og jevn, og da vi dro derfra så sovnet hun og sov nesten hele dagen. Etter en behandling hadde vi plutselig en baby som sov godt, var blid og fornøyd, sugde mer effektivt på brystet og som smilte og pludret. Etter to behandlinger så begynte hun å sove hele nettene. Og i dag har vi hatt behandling nr tre. Og mor er opplagt og klarer å nyte babytiden istede for å nesten ønske at vi ikke hadde fått en til. Hun har rett og slett blitt en luksusbaby. :-) Hun var blitt skjev i rygg og nakke pga at jeg ble satt på kur uten å være moden, og sto en hel dag på riedrypp med sterke rier uten åpning, før hun ble tatt ut med keisersnitt. Håper dere finner ut av det. Lykke til. :-) Endret 23. august 2013 av Queen_of_the_road*2_gull Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145624489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsbæra Skrevet 23. august 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 23. august 2013 Takk for svar, Queen_of_the_road*2_gull Vi fikk sjekka nakken hennes da hun var 3,5 mnd og hun hadde en stivhet øverst i nakken - som muligens har bidratt til dårlig søvn. Holdt med en behandling, meen søvnen ble ikke noe bedre. Kanskje fordi hun allerede var kommet inn i vanen med å sovne til puppen?! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145624694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslomama Skrevet 24. august 2013 #4 Del Skrevet 24. august 2013 Vår hadde den uvanen også! Fra ca 5-6 mnd alderen våknet hun hver 1. for å spise plutselig. Etter å ha kun våknet 1 gang den siste mnd før. Snakket med HS og hun anbefalte å enten avvenne henne melk(MME) med å vanne ut melka gradvis eller prøve med eget rom. utvanning funket ikke for oss, men derimot eget rom. veggivegg og med åpne dører. Vi var opp 1 gang den første natten for å trøste, det var alt, og siden har hun sovet natten gjennom er 9 mnd nå Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145626311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsbæra Skrevet 24. august 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 24. august 2013 Vår hadde den uvanen også! Fra ca 5-6 mnd alderen våknet hun hver 1. for å spise plutselig. Etter å ha kun våknet 1 gang den siste mnd før. Snakket med HS og hun anbefalte å enten avvenne henne melk(MME) med å vanne ut melka gradvis eller prøve med eget rom. utvanning funket ikke for oss, men derimot eget rom. veggivegg og med åpne dører. Vi var opp 1 gang den første natten for å trøste, det var alt, og siden har hun sovet natten gjennom er 9 mnd nå Takk for svar1 Så bra at det er bedre hos dere nå! Hvor mange netter prøvde dere på utvanning? Har vurdert eget rom her også... kanskje vi bare skal hive oss rundt og få ordnet det! Hvor mye fast føde spiste jenta deres på den tida? Er som sagt litt skeptisk til å kutte nattmaten helt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145626833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslomama Skrevet 24. august 2013 #6 Del Skrevet 24. august 2013 Vår hadde den uvanen også! Fra ca 5-6 mnd alderen våknet hun hver 1. for å spise plutselig. Etter å ha kun våknet 1 gang den siste mnd før. Snakket med HS og hun anbefalte å enten avvenne henne melk(MME) med å vanne ut melka gradvis eller prøve med eget rom. utvanning funket ikke for oss, men derimot eget rom. veggivegg og med åpne dører. Vi var opp 1 gang den første natten for å trøste, det var alt, og siden har hun sovet natten gjennom er 9 mnd nå Takk for svar1 Så bra at det er bedre hos dere nå! Hvor mange netter prøvde dere på utvanning? Har vurdert eget rom her også... kanskje vi bare skal hive oss rundt og få ordnet det! Hvor mye fast føde spiste jenta deres på den tida? Er som sagt litt skeptisk til å kutte nattmaten helt... Vi vannet gradvis ut hver kveld i en uke tilslutt var det vann igjen, men hun fortsatte å våkne så ofte. Når vi la henne på eget rom skrek hun en gang og vi var bare inn å strøk litt på henne og la hun med smokken i munn og da sovnet hun på den tiden fikk hun grøt til kvelds og litt prøving av middag, hun var jo 6 mnd gammel da vi startet med soving på eget rom, og HS sa hun ikke trengte nattmat lenger Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145627244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jente+Oktoberbarn Skrevet 24. august 2013 #7 Del Skrevet 24. august 2013 Min var også sånn i perioder, og det kan være utrolig slitsomt! Men jeg valgte å la han få pupp så ofte han ville og vi samsov mye i perioder. Puppen ute og fri tilgang, så fikk jeg sovet mens han ammet Så etterhvert gikk det gradvis lettere og nå sover han rundt (19.00 til 06.00) uten pupp. Han er 10 mnd nå. Tror ofte man stresser unødvendig mye med å avvenne, og da blir det bare enda mer slitsomt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145628175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amygdala84 Skrevet 25. august 2013 #8 Del Skrevet 25. august 2013 Det eneste som funket her var "ordentlig" nattavvenning. Da hun var drøye sju måneder (og spiste 3-4 måltider fast føde på dagtid) våknet hun likevel flere ganger om natten og nektet å sove før hun hadde fått pupp. Jeg klarte aldri å sove mens jeg ammet og var ekstremt underernært på søvn. Far trådte til i et par netter, mens jeg lå på gjesterommet, og vips sov hun fra 19-06/07. Hun var like blid og harmonisk de påfølgende dagene - selv om det måtte gråting til i to netter. Jeg tror absolutt ikke hun har fått såkalt "arr i sjelen" selv om vi gjorde det på den måten. For veldig mange babyer går det seg ikke til og vanen blir verre å bryte til eldre baby er. Å lære baby å sovne selv, uten pupp eller annen søvnassisiasjon, har for meg vært uvurderlig viktig. Jeg tror også baby har det bedre nå. Men for all del: Dersom du og resten av familien har overskudd til å holde på slik, også etter din permisjon er over, kjør på og yt full service hele døgnet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145628694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 26. august 2013 #9 Del Skrevet 26. august 2013 (endret) Ikke så rart at hun ikke er mer interessert i fast føde på dagtid når hun spiser fra snackbaren hele natta Eget rom hjelper veldig for mange så det hadde jeg definitivt prøvd ut! Ser hun våkner fryktelig tidlig på morgenen, har dere prøvd å legge henne senere? 18:30 er veldig tidlig leggetid for et barn som ikke sover mer enn 9 timers netter. Førstemann her i huset våknet mye og tullet fælt om natta når vi la ham i 19-tida, hjalp veldig mye når vi drøyde legginga til kl 21. For ikke å snakke om at det var helt grusomt å måtte stå opp kl 04:30-05.... Etter hvert som han ble eldre og sov bedre/lengre på natta så justerte vi leggetida framover. Han sov ikke 11-12 timers netter før han begynte i bhg 17 mnd gammel. Endret 26. august 2013 av Madolyn Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145633459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsbæra Skrevet 27. august 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 27. august 2013 Ikke så rart at hun ikke er mer interessert i fast føde på dagtid når hun spiser fra snackbaren hele natta Eget rom hjelper veldig for mange så det hadde jeg definitivt prøvd ut! Ser hun våkner fryktelig tidlig på morgenen, har dere prøvd å legge henne senere? 18:30 er veldig tidlig leggetid for et barn som ikke sover mer enn 9 timers netter. Førstemann her i huset våknet mye og tullet fælt om natta når vi la ham i 19-tida, hjalp veldig mye når vi drøyde legginga til kl 21. For ikke å snakke om at det var helt grusomt å måtte stå opp kl 04:30-05.... Etter hvert som han ble eldre og sov bedre/lengre på natta så justerte vi leggetida framover. Han sov ikke 11-12 timers netter før han begynte i bhg 17 mnd gammel. Takk for svar! Hehe, enig med du - hun får jo "godteri" hele natta! Skulle såå ønske hun tok smokk eller noe (har prøvd masse!), for tror det kunne hjulpet henne for å kommme videre i søvnen. Men ja, neste helg flytter vi henne på eget rom! Vi har prøvd å legge henne senere, men da er hun så sykt overtrøtt at da våkner hun hver halvtime også første del av natta. Og sover ikke lengre om morgenen. Men kanskje verdt å prøve igjen, skjønner jo pointet ditt! Og da kanskje innføre en halvtimesdupp i 17-tiden? For å hindre at hun blir altfor overtrøtt? Min var også sånn i perioder, og det kan være utrolig slitsomt! Men jeg valgte å la han få pupp så ofte han ville og vi samsov mye i perioder. Puppen ute og fri tilgang, så fikk jeg sovet mens han ammet Så etterhvert gikk det gradvis lettere og nå sover han rundt (19.00 til 06.00) uten pupp. Han er 10 mnd nå. Tror ofte man stresser unødvendig mye med å avvenne, og da blir det bare enda mer slitsomt Takker for svar! Puppen ute og fri tilgang - det er greia her fortida ja! Men saken er at jeg egentlig ikke sover noe godt eller noe særlig når vi samsover, og vi driver å våkner av hverandres bevegelser. Føler jeg må ligge helt i ro for ikke å vekke henne (av erfaring), så tror vi hadde hatt det bedre i hver vår seng. Ønsker egentlig ikke å nattavvenne nå, meen må det til for at vi skal få sove bedre begge to, så er jeg villig til å prøve. Men kun dersom jeg vet at hun får nok mat ellers på dagen... Det eneste som funket her var "ordentlig" nattavvenning. Da hun var drøye sju måneder (og spiste 3-4 måltider fast føde på dagtid) våknet hun likevel flere ganger om natten og nektet å sove før hun hadde fått pupp. Jeg klarte aldri å sove mens jeg ammet og var ekstremt underernært på søvn. Far trådte til i et par netter, mens jeg lå på gjesterommet, og vips sov hun fra 19-06/07. Hun var like blid og harmonisk de påfølgende dagene - selv om det måtte gråting til i to netter. Jeg tror absolutt ikke hun har fått såkalt "arr i sjelen" selv om vi gjorde det på den måten. For veldig mange babyer går det seg ikke til og vanen blir verre å bryte til eldre baby er. Å lære baby å sovne selv, uten pupp eller annen søvnassisiasjon, har for meg vært uvurderlig viktig. Jeg tror også baby har det bedre nå. Men for all del: Dersom du og resten av familien har overskudd til å holde på slik, også etter din permisjon er over, kjør på og yt full service hele døgnet. Takk for svar:-) Frister å la far trø til ett par netter. Han har noen feriedager til gode som vi lurer på at han skal ta i forb. med det. Meen i og med det at han ikke har hatt noe med henne å gjøre på natta tidligere (ligget på gjesterommet pga krevende jobb), samt at han ikke har brukt å legge henne for kvelden (avhengig av pupp her også, selvom hun i det siste av og til har kunnet sovnet inn i egen seng etter pupp), så kjenner jeg at jeg er skeptisk. Han har dessuten jobbet mye utover ettermiddagene, så de har ikke hatt så mye pappa-datter-tid, selv om vi alle skulle ønske det hadde vært mer av det. Samtidig er jeg ikke i tvil om at hun godt vet at han er pappaen hennes og at hun kjenner seg trygg på han, og at hun nok mest kommer til å skrike etter puppen. Hva tenker dere om det? Og så tror jeg at vi må få henne til å spise litt mer fast føde før vi går for det. De siste dagene har vært bedre. Har hatt godt med ulike fruktmoser i grøten, da spiser hun lettere! Lurer da på å gi pupp feks en gang på natten, feks en gang mellom 23 og midnatt, for så å "stenge baren" frem til 5-6, for så å stå opp og amme henne på stua. Eller bør jeg stenge baren (hehe) hele natta for ikke å forvirre? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145634199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 27. august 2013 #11 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Takk for svar! Hehe, enig med du - hun får jo "godteri" hele natta! Skulle såå ønske hun tok smokk eller noe (har prøvd masse!), for tror det kunne hjulpet henne for å kommme videre i søvnen. Men ja, neste helg flytter vi henne på eget rom! Vi har prøvd å legge henne senere, men da er hun så sykt overtrøtt at da våkner hun hver halvtime også første del av natta. Og sover ikke lengre om morgenen. Men kanskje verdt å prøve igjen, skjønner jo pointet ditt! Og da kanskje innføre en halvtimesdupp i 17-tiden? For å hindre at hun blir altfor overtrøtt? Ja vi har også bare hatt smokkehatere her i huset, håpløst når man har babyer med enormt sugebehov! Men med eldstemann kutta jeg amminga tvert når han var 6 1/2 mnd. Pappaen overtok hovedomsorgen i et par uker mens jeg sov, sov og sov (gutten sov nemlig ikke noe særlig på dagtid heller)... Heldigvis tok gutten flaske, og ammeavvenningen gikk som en drøm, og nettene ble MYE bedre!! Gutten vår var en real plugg som allerede spiste mye på dagtid så vi gav utvannet MME på natta mens babyen satt i vippestol på det mrøke soverommet sitt, gikk noen få uker så gadd han ikke å våkne mer på natta når det hverken vanket pupp eller en varm armkrok Prøver å tilvenne gutt nr 2 over på flaske her nå da jeg skal tilbake i jobb om 5 uker. Han tar noen reale sugetak innimellom så vi krysser fingrene for at det løser seg; han våkner annenhver time natta gjennom han da, er nå 4 mnd gammel Jeg vil mye heller pumpe og gi på flaske, da vet jeg nøyaktig hvor mye han får i seg og det er lettere å forme rutiner. For ikke å snakke om at faren får overtatt nattevaktene når han går ut i perm *krysser fingrene* For i likhet med mine to gutter så er jo snuppa di "puppeavhengig". Hun våkner hver gang hun entrer en lett søvnfase, og må ha pupp for å sovne igjen. Om du klarer å pumpe og gi melk på flaske så vil forhåpentligvis mye av behovet falle bort fordi hun glemmer puppen, det er det som skjedde med eldstemann her i hvert fall. Jeg trur at jo yngre de er, jo lettere er de å avvenne.. Noen babyer blir jo aldri avhengige, mor tilbyr pupp hvert 30. minutt dagen gjennom og likevel sover babyen 8-10 timer i strekk på natta, alle er forskjellige og det er hvert fall ikke noe vi har gjort feil. Og det er jo godt å vite En annen metode du kan prøve er å la henne die til hun er i ferd med å sovne og så fjerne brystet, slik at hun klarer å finne søvnen selv. Kan ta lang tid i starten men verdt å prøve om du ikke vil/klarer å pumpe og gi på flaske En kveldsdupp i 17-tida høres perfekt ut og så leggetid kl 21. Hadde definitivt jeg gjort! Stå opp kl 04-05, huff det styra vi også med ganske lenge med eldstemann og det var så utrulig trist og deprimerende... Ang å stenge baren hele natta; da trur jeg du vil få en fortvila og forvirra baby og at det blir mye skriking. Jeg har heller ikke så stor tro på å kun gi pupp f eks hver tredje time fordi hvilken baby er det egentlig som kan klokka Prøv å lære henne å sovne uten brystet i munnen så vil det forhåpentligvis ordne seg selv. Enten ved å venne henne over på flaske eller ved å få henne til å sovne på andre måter. Kveldsdupp i 17-tida og legging ca kl 21 høres fornuftig ut i mine øyne. Prøv i 2-3 uker, det tar som regel litt tid for å se effekten. Hvordan sover hun på dagtid forresten? Må hun ha pupp da også for å finne roen? Endret 27. august 2013 av Madolyn Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145634894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsbæra Skrevet 29. august 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 29. august 2013 Takk for svar! Hehe, enig med du - hun får jo "godteri" hele natta! Skulle såå ønske hun tok smokk eller noe (har prøvd masse!), for tror det kunne hjulpet henne for å kommme videre i søvnen. Men ja, neste helg flytter vi henne på eget rom! Vi har prøvd å legge henne senere, men da er hun så sykt overtrøtt at da våkner hun hver halvtime også første del av natta. Og sover ikke lengre om morgenen. Men kanskje verdt å prøve igjen, skjønner jo pointet ditt! Og da kanskje innføre en halvtimesdupp i 17-tiden? For å hindre at hun blir altfor overtrøtt? Ja vi har også bare hatt smokkehatere her i huset, håpløst når man har babyer med enormt sugebehov! Men med eldstemann kutta jeg amminga tvert når han var 6 1/2 mnd. Pappaen overtok hovedomsorgen i et par uker mens jeg sov, sov og sov (gutten sov nemlig ikke noe særlig på dagtid heller)... Heldigvis tok gutten flaske, og ammeavvenningen gikk som en drøm, og nettene ble MYE bedre!! Gutten vår var en real plugg som allerede spiste mye på dagtid så vi gav utvannet MME på natta mens babyen satt i vippestol på det mrøke soverommet sitt, gikk noen få uker så gadd han ikke å våkne mer på natta når det hverken vanket pupp eller en varm armkrok Prøver å tilvenne gutt nr 2 over på flaske her nå da jeg skal tilbake i jobb om 5 uker. Han tar noen reale sugetak innimellom så vi krysser fingrene for at det løser seg; han våkner annenhver time natta gjennom han da, er nå 4 mnd gammel Jeg vil mye heller pumpe og gi på flaske, da vet jeg nøyaktig hvor mye han får i seg og det er lettere å forme rutiner. For ikke å snakke om at faren får overtatt nattevaktene når han går ut i perm *krysser fingrene* For i likhet med mine to gutter så er jo snuppa di "puppeavhengig". Hun våkner hver gang hun entrer en lett søvnfase, og må ha pupp for å sovne igjen. Om du klarer å pumpe og gi melk på flaske så vil forhåpentligvis mye av behovet falle bort fordi hun glemmer puppen, det er det som skjedde med eldstemann her i hvert fall. Jeg trur at jo yngre de er, jo lettere er de å avvenne.. Noen babyer blir jo aldri avhengige, mor tilbyr pupp hvert 30. minutt dagen gjennom og likevel sover babyen 8-10 timer i strekk på natta, alle er forskjellige og det er hvert fall ikke noe vi har gjort feil. Og det er jo godt å vite En annen metode du kan prøve er å la henne die til hun er i ferd med å sovne og så fjerne brystet, slik at hun klarer å finne søvnen selv. Kan ta lang tid i starten men verdt å prøve om du ikke vil/klarer å pumpe og gi på flaske En kveldsdupp i 17-tida høres perfekt ut og så leggetid kl 21. Hadde definitivt jeg gjort! Stå opp kl 04-05, huff det styra vi også med ganske lenge med eldstemann og det var så utrulig trist og deprimerende... Ang å stenge baren hele natta; da trur jeg du vil få en fortvila og forvirra baby og at det blir mye skriking. Jeg har heller ikke så stor tro på å kun gi pupp f eks hver tredje time fordi hvilken baby er det egentlig som kan klokka Prøv å lære henne å sovne uten brystet i munnen så vil det forhåpentligvis ordne seg selv. Enten ved å venne henne over på flaske eller ved å få henne til å sovne på andre måter. Kveldsdupp i 17-tida og legging ca kl 21 høres fornuftig ut i mine øyne. Prøv i 2-3 uker, det tar som regel litt tid for å se effekten. Hvordan sover hun på dagtid forresten? Må hun ha pupp da også for å finne roen? Takk for langt svar, Madolyn! Tidligere måtte hun ha pupp for å finne roen på dagtid, nå er det bæreselen eller i slyngevugge (mens man vugger) - vogn er ut (tidligere sov hun mens vi trillet). Hun sover dårlig på dagtid, kun 30-minuttersdupper og da må man vugge på henne hele tiden (som oftest!). Eneste i bæreselen at hun kan sove 1-2 timer mens jeg går med henne. Så den siste måneden har hun hatt formiddagsluren i bæreselen.. og resten av lurene (3-4 stk) i vugga på balkongen mens en av oss vugger. Hun er ikke særlig begeistra for flaske, men hun kan drikke litt om faren gir henne det og jeg holder meg borte, men må være mm, har prøvd to ulike mme uten noe særlig hell, men en stund siden, kanskje prøve igjen. Ikke dumt det der med å få flaske av pappaen på mørkt soverom... (måtte foresten flire litt når jeg leste det du skrev, ser for meg lillingen sitte der i mørket med flaska si! ) Har en periode nå prøvd å koble henne av puppen før hun sovner helt (lest boka "sove uten gråt") og det kan funke når hun legger seg, men som oftest ikke alle de andre gangene hun dier i løpet av natta. Dessuten er jeg vel litt for sliten til å drive på sånn hele natta, jeg sovner av. Noen netter er jeg helt i koma.. Har totalt underskudd på søvn - og har vel innsett at vi må ta tak i dette. Når du skriver at far overtok hovedomsorgen, mener du da at han overtok permisjonen din? Krysser fingrene for at det går som en lek med gutt nr 2 hos dere! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145641973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 29. august 2013 #13 Del Skrevet 29. august 2013 (endret) Hehe, mente at han overtok permisjonen min ja Han overtok bare for to uker men det var nok til at vi kom ut av et svært destruktivt mønster hvor jeg forventet en sur og vrang unge og ungen forventet en utslitt og fortvilet mamma. Heldig baby som fikk være med en blid og energisk far og å starte fra scratch igjen Er nok derfor vi er så positive til at jeg skal tilbake i jobb så tidlig som etter 5 mnd nå med nr 2 For jeg gjør tydeligvis noe hakkandes gæli igjen; gutt nr 2 er også mye våken på nettene og sover minimalt i løpet av dagen, max 12 timer med søvn per døgn.... Ellers er det morsmelka mi det er noe feil med Ikke tenk på å koble henne av før hun finner søvnen på natta, sånn trening er det best å gjøre på dagtid når/om du har noe overskudd. Liker hun forresten lyden av kjøkkenvifta eller støvsugeren? Her kan gutten sove godt i vogna om jeg stiller vogna foran kjøkkenvifta... Ja det så nok morsomt ut; guttebassen vår på 6 mnd (og 9,7 kilo!) som fikk utvannet mme i vippestolen på det mørke soverommet.. Men *bank i bordet* vi fikk ham avvent uten at han måtte gråte en eneste tåre!! Endret 29. august 2013 av Madolyn Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145642492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mbea Skrevet 29. august 2013 #14 Del Skrevet 29. august 2013 Hei, slenger meg på her jeg. Storesøster her i huset var utrolig dårlig på dette med søvn, helt fra fødselen. Hun ble over året før vi fikk skikkelig hjelp, og hun var 18 mnd før hun sov en hel natt (19-06) hun våkner enda ofte, men det hender at vi får noen hele netter. Hos oss hjalp det ikke å nattavvenne, jeg ammet og gikk over på flaske slik at pappa og jeg kunne dele. Vi prøvte også i perioder å kutte helt, men etter flere uker var vi lei av å stå opp klokken 0430. Så her får hun enda en flaske tidlig på morgenen om det er nødvendig. En flaske 0430, kan gjøre at vi alle sover til 0630.. (Hun er nå 2) Vi fikset låsninger, ordnet gode rutiner, skjekket for reflux, fikk diagnose melkeprotein allergi, og til slutt øredren når hun va 17 mnd gammel. Vi var hos hele 5 leger før noen var intressert i problemet våres, alle ville bare gi henne sovemedisin. Så det var en kjempe slitsom kamp når vi var så trøtte at vi var på grensa til å bli deprimerte. ( jeg husker at jeg tenkte at alt under 5 oppvåkninger per natt var en god natt, en dårlig 5-10 og mer en 10 oppvåkninger var grusomt, fra hun var 9-18 mnd var jeg også gravid med kvalme og bekkenløsning) Jeg tror det var ørene som va det største problemet hos oss, for etter operasjonen så har hun sovet så mye tyngre.. Det har vert mulig å bære henne inn fra bilen, kle av henne å legge henne i sengen. Tidligere våknet hun når bilen stoppet. Og hun ble så mye blidere etterpå. Har dere pratet med en lege som tar dere alvorlig anngående disse oppvåkningene? Kan også nevne at lillesøster som nå er 6 mnd sover mye bedre. Sov ofte 20 timer i døgnet og lange økter frem til 4 mnd. Og er nå mer våken på dagen og sover 19-06 med 1-2 amminger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145642590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna08 Skrevet 29. august 2013 #15 Del Skrevet 29. august 2013 Mellomjenta her gikk fra tre-timers intervaller på nattamming til times intervaller da hun var tre mnd. Da hun var seks mnd var jeg helt på felgen av søvnmangel. Hun spiste bra på dagtid (siden jeg begynte med fast føde ved 4mnd i håp om at hun skulle sove lengre...) og HS anbefalte nattavvening. Vi flyttet henne inn på eget rom, far la seg på naborommet og jeg og eldstemann i kjellerstua for at vi skulle få sove.... Første natta våknet hun to (!!) ganger og det holdt at pappen trøstet i senga. Andre natta våknet hun en gang og sutret i 20 min ca og tredje natta sov hun igjennom! Hun tok heller ikke smokk. Og siden har hun sovet rundt (med unntak av tenner og sykdom). Så her var løsning rett og slett eget rom. Tydelig at hun våknet av mammalyder og mammalukt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144074819-halvt%C3%A5ring-v%C3%A5kner-hver-halvtime-time-om-natta-og-m%C3%A5-ammes-for-%C3%A5-sove-videre-andregode-r%C3%A5d/#findComment-145642894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå