Gå til innhold

Et spørsmål ang kaloriinntak og amming. (La det ut på anonymforumet i går men fikk ikke noe svar)

Queen_of_the_road*2_gull

Anbefalte innlegg

Vet at man ikke skal slanke seg mens man ammer pga giftstoffer som kan frigjøres, det er jo det samme som når man går gravid. Fullammer jenta mi på snart 3 måneder.

Har så klart noen kilo for mye etter svangerskapet og har så smått begynt å trene igjen (har trent regelmessig de siste årene, men måtte ha opphold pga bekkenplager i svangerskapet) og tenker litt over hva jeg spiser. Prøver å spise sunt, og ikke stappe i meg godis og sukker midt i uka.

Vil understreke at jeg ikke lever på noen diett, eller aktivt prøver å slanke meg, men jeg ønsker å holde kroppen i form og ønsker ikke å legge til flere kilo.

Men så hørte jeg noen som sa at man burde ligge på nesten 2000 kcal pr dag mens man ammer, syns det hørtes litt mye ut, så måtte sjekke litt på nettet og har der funnet frem til ca 1800 kcal.

Tenkte derfor jeg måtte ta et par dager å sjekke sånn ca hvor jeg havner hen med mitt vanlige kosthold.

Spiser en brødskive til frokost, drikker et glass melk og gjerne en kopp te eller kaffe, spiser noe ala det samme til lunsj, vanlig middag med en potet, kjøtt eller fisk og kokte grønnsaker eller salat, også tar jeg gjerne en omelett eller en suppe av buljong, grønnsaksblanding og litt kjøtt til kvelds. Innimellom så kan jeg ta en youghurt, et eple eller annen frukt/grønt om jeg blir litt småsulten.

Dette er slik jeg alltid har spist, men etter å sett litt på antallet kalorier i dette så kommer jeg på +/- 1300 kcal pr dag.

Så da blir jeg jo litt smånervøs da.. (Hadde vært mye bede om ingen sa dette om kaloriinntaket til meg, for hadde nok ikke tenkt over det uten) Er jo et stykke opp til 1800 kcal... Så spiser jeg for lite da, eller for mager mat?

Noen som kan noe om dette, eller har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste råd er å ikke stresse med dette. Så lenge du spiser passe sunt og variert og blir mett og har nok energi i hverdagen så får det være bra. 3 mndr siden fødsel er dessuten ikke lang tid. Når jeg ser tilbake på bilder var jeg fortsatt ganske rund i ansiktet på den tida, men nå som det har gått snart 11 mndr er jeg helt som før igjen. Det tar bare litt tid. Har lest at amming krever ca 500 kcal ekstra pr dag, men det vil sikkert variere litt fra person til person. Det beste er nok å ikke henge seg opp i disse tallene.

Anonymous poster hash: 132b0...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg da ikke tenkt på engang jeg. Her går det i knekkebrød og som oftest magert pålegg eller havregryn. Hva det kommer på om dagen har jeg ingen peiling på. Noe må jo gjøres når man ser ut som en flodhest(etter å ha studert speilbildet) 4mnd her og har 13kg som skal bort. Så hva må vi ete da hvis det skal være 1800? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på samme problemstilling. Jeg slet veldig med matlyst en periode og stresset fordi jeg hadde hørt at måtte ikke slanke meg under amming pga giftstoffer o.l.. Jeg kom imidlertid frem til at så lenge jeg ikke aktivt gikk inn for å slanke meg, men spiser meg mett og holder et generelt sunt kosthold(jeg er ingen sunnhetsfreak og unner meg mer enn gjerne en sjokolade eller litt popcorn i ny og ne :o) så er det det som er viktig og ikke at jeg på død og liv skal komme opp i et visst antall kalorier. Tenker også at det er plenty med tid etter amminga hvor jeg kan telle kalorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at man ikke skal slanke seg mens man ammer pga giftstoffer som kan frigjøres, det er jo det samme som når man går gravid. Fullammer jenta mi på snart 3 måneder.

Har så klart noen kilo for mye etter svangerskapet og har så smått begynt å trene igjen (har trent regelmessig de siste årene, men måtte ha opphold pga bekkenplager i svangerskapet) og tenker litt over hva jeg spiser. Prøver å spise sunt, og ikke stappe i meg godis og sukker midt i uka.

Vil understreke at jeg ikke lever på noen diett, eller aktivt prøver å slanke meg, men jeg ønsker å holde kroppen i form og ønsker ikke å legge til flere kilo.

Men så hørte jeg noen som sa at man burde ligge på nesten 2000 kcal pr dag mens man ammer, syns det hørtes litt mye ut, så måtte sjekke litt på nettet og har der funnet frem til ca 1800 kcal.

Tenkte derfor jeg måtte ta et par dager å sjekke sånn ca hvor jeg havner hen med mitt vanlige kosthold.

Spiser en brødskive til frokost, drikker et glass melk og gjerne en kopp te eller kaffe, spiser noe ala det samme til lunsj, vanlig middag med en potet, kjøtt eller fisk og kokte grønnsaker eller salat, også tar jeg gjerne en omelett eller en suppe av buljong, grønnsaksblanding og litt kjøtt til kvelds. Innimellom så kan jeg ta en youghurt, et eple eller annen frukt/grønt om jeg blir litt småsulten.

Dette er slik jeg alltid har spist, men etter å sett litt på antallet kalorier i dette så kommer jeg på +/- 1300 kcal pr dag.

Så da blir jeg jo litt smånervøs da.. (Hadde vært mye bede om ingen sa dette om kaloriinntaket til meg, for hadde nok ikke tenkt over det uten) Er jo et stykke opp til 1800 kcal... Så spiser jeg for lite da, eller for mager mat?

Noen som kan noe om dette, eller har synspunkter?

jeg er ingen ekspert men har mange år med trening og dietter bak meg  :)  hvis du liker frokost ville jeg hatt litt mer der, en ekstra skive og gjerne et glass juice (bl.a for å øke opptak av jern) og kanskje litt youghurt, evt youghurt til lunsj eller som et mellommåltid med et knekkebrød. du kan kanskje også øke mengden kjøtt eller fisk til lunsj eller middag for å komme opp i mer kalorier

Endret av AquaGrownup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar damer. :-)

Man blir liksom litt sånn tullerusk i hodet..

Da jeg var på kontroll hos lege etter svangerskapet sa legen min at jeg nå burde begynne å tenke på å få kroppen tilbake dit den var før svangerskapet, fordi at de kiloene som kom fort på oftest var lettest å få fort bort igjen, om de hang på for lenge så vente kroppen seg på å ha de der, og da ble de vanskeligere å få bort.

Så har derfor begynt å trene og bruker en del magre og grove mat produkter. (Samme som før graviditeten)

Også skal man etter der igjen høre at det kan være skadelig å "slanke" seg. Selv om jeg ikke ser på det jeg gjør som slanking, så vil jo trening og sunt kosthold gjøre at man går ned i vekt.

Huff nei, jeg vet ikke jeg altså.. Blir bare kokko i hodet av å tenke på alt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker slik at så lenge jeg har nok melk til jenat mi på 3 mmd, så spser jeg nok. 

Jeg spiser ikke så veldig mye jeg heller(har ikke peiling på hvor mange kalorier det er om dagen)men spiser meg mett og spiser sunt og går turer hver dag.

Har ca 4 kg igjen før jeg er tilbake til den vanlig slanke meg, men stresser ikke fordi melka er viktigst.

Så jeg tenker sånn: så lenge jenta mi legger på deg det hun skal, har jeg nok melk og da fortsetter jeg å spise som jeg allerede gjør :)

Anonymous poster hash: 9aed5...65f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...