Gå til innhold

Klarer dere denne uten kalkulator?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På en skole går det 135 jenter, og 115 gutter.

Hvor mange prosent jenter er det?

Dette er pensum på ungdomskolen. I 1984 klarte 80% denne oppgaven. I 2011 var det kun 35% som klarte den. Klarer du det? 

Oppgaven kommer fra denne artikkelen; http://www.tv2.no/nyheter/politisk/pensjonert-matematiker-rystet-over-dagens-mattekunnskaper-blant-studenter-4108515.html

Prøv å løse oppgaven før dere leser artikkelen da, siden svaret står nederst i artikkelen;)

Jeg klarte den forresten.

Ikke juks nå jenter, vær ærlige (med dere selv)  ;))

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Jepp, men måtte bruke blyant og papir. Det er vel lov...?

Skrevet

Jepp, men måtte bruke blyant og papir. Det er vel lov...?

Det vil jeg tro;) Måtte ihvertfall det jeg også :P

Skrevet

jepp med penn og papir vel og merke. 

Skrevet

Bommet med et par prosent da jeg tok det i hodet, rett på første forsøk med kalkulator (regnet slik jeg ville gjort på papir, ikke med % formel). Var elendig i matte på u-skolen (er ikke akkurat noen ekspert nå heller), så fullt mulig jeg ikke ville klart den da.

Skrevet

Jepp :) med penn og papir. Syns slike oppgaver  er morsomme ^_^

Gjest sug lut
Skrevet

Null stress. Men så kunne jeg gjort den i 1980 også.

Skrevet

Pinlig nok måtte jeg google prosentformelen (I know, det er allmenkunnskap og jeg burde kunne det, kan jeg skylde på at det er fredag?  :rolleyes:  ), men når jeg hadde den, kom jeg frem til svaret med penn og papir...

Skrevet

Er da ikke såååå vanskelig? Jeg fiksa det i hodet faktisk.

Skrevet

Nope. Ikke med penn og papir engang. Jeg suger i matte

Skrevet

Ikke sjangs:p Aldri vært flink i matte, husker knapt nok hvordan man regner prosent.. noe med å gange med 0,et eller annet? Huskerikke..

Anonymous poster hash: 3dc83...34c
Skrevet

Tok meg ca 20 sekunders hoderegning.

Anonymous poster hash: 5304e...abd

Skrevet

Klarte den i hodet. Hadde nok ikke klart den på papir, husker ikke formler. Er ikke verken glad i eller god i matte, men akkurat hoderegning er gøy. Språk er min sterke side, kanskje hoderegning henger sammen med logikk og grammatisk forståelse?

Sånn tenkte jeg: til sammen er det 250 elever på skolen. Hvor mange prosent er 135 av 250? 125 er 50 %. Hvor mange prosent utgjør de gjenstående 10 jentene? Fjernet en null i 250, slik at spørsmålet ble hvor mange prosent er 10 av 25. 1 prosent av 25 er 2,5, og hvis man ganger 2,5 med 4, blir det 10.

Ergo er andelen jenter 54 prosent.

Anonymous poster hash: 26f04...c98

Skrevet

Ikke sjans i havet!

Verken i hodet, på papir ELLER med kalkulator...

Jepp, så mye suger jeg i matte.

Skrevet

På en skole går det 135 jenter, og 115 gutter.

Hvor mange prosent jenter er det?

Dette er pensum på ungdomskolen. I 1984 klarte 80% denne oppgaven. I 2011 var det kun 35% som klarte den. Klarer du det? 

Oppgaven kommer fra denne artikkelen; http://www.tv2.no/nyheter/politisk/pensjonert-matematiker-rystet-over-dagens-mattekunnskaper-blant-studenter-4108515.html

Prøv å løse oppgaven før dere leser artikkelen da, siden svaret står nederst i artikkelen;)

Jeg klarte den forresten.

Ikke juks nå jenter, vær ærlige (med dere selv)   ;))

Litt kjapt regnet tror jeg det er 54 prosent jenter:

100 prosent er 250 elever, dvs en prosent er 2,5 elever. 125 elever er 50 prosent og de restrerende 10:2,5 = 4, så 54 prosent.

Var skitgod i matte på skolen, men fy så udugelig iblandt nå til dags.... denne var innafor da :-)

Skrevet

Det skumle var at bare 28% av lærerstudentene klarte oppgaven og det er de som skal lære barna våre dette. Hjelp!

Skrevet

Klarte den, men måtte bruke litt tid på å koble meg på mattelogikken igjen :)

Brukte kun hodet. gjorde noe ala nr 13

Skrevet

Ja jeg klarer den uten kalkulator.

Den er utrolig enkel.

Det er 250 elever tilsammen (135+115)

Det vil si 25 elever er 10% og 2,5 elever er 1%

100 jenter er da 40%
da har vi 35 igjen, av disse er 25 stykker nye 10%
Da er det 10 igjen, 10 del på 2,5 (fra 1%'en) er 4.

Altså får vi 40+10+4=54% jenter

Anonymous poster hash: 891b9...956
Skrevet

Det skumle var at bare 28% av lærerstudentene klarte oppgaven og det er de som skal lære barna våre dette. Hjelp!

Nettopp det jeg tenker. Skremmende tanke at de som ikke klarer slike enkle ting skal lære mitt barn å skrive, lese og regne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...