Gå til innhold

Må man ha bursdagskalas nr 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden blir snart 5. Det feires som vanlig bursdag på avdelingen i barnehagen (kake, krone, sang etc). Jeg ønsker ikke en ekstra barnebursdagsfeiring på privaten. Har tenkt å be inn familie (søskenbarn, besteforeldre, onkel/tante) på selskap hjemme. Men er det greit å bare ha barneselskapet på avdelingen i barnehagen? Det er nesten de samme barna som eventuelt hadde blitt bedt i det private selskapet også, pluss/minus.

Jeg har naboer som bryr seg med hvem som blir bedt og ikke, og uansett hvem jeg ber eller ikke så er det noe som blir feil i andres øyne. Jeg orker ikke be "alle" barna som forventes blitt bedt. Det blir for mange gjester, og noen av dem kjenner jeg ikke i det hele tatt. Poden trives best med færre enn mange gjester, derfor blir det feil å be "alle" for h*n også. Derfor vil jeg unngå hele bursdags-dilemmaet ved å si at det holder å ha bursdagsfeiring for barna på avdlelingen. Slik jeg ser det går poden glipp av noen gaver, men får feiring den dagen uansett. Hva synes dere?

Anonymous poster hash: 980f7...63f
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Be familien og skit i barneselskap. Det gjør jeg ofte. Kommer an på hva jeg orker. Ungene er fornøyde uansett, de, det er min erfaring.

Skrevet

Takk, det var godt å høre :)

Skrevet

Hva vil gutten da?

Det hadde ikke falt i god jord her hos oss i hvert fall, ungene forventer barnebesøk.

Anonymous poster hash: 159a8...f4b

Skrevet

Barneselskap hjemme er kjempeviktig for alle barna jeg kjenner, så det ville jeg ikke tatt fra barnet mitt!

Anonymous poster hash: dd2c2...6b4

Skrevet

Kan ikke se for meg at det hadde vært særlig populært her i huset, iallefall... I barnehagen er det jo uansett ikke samme type som feiring i barneselskap hjemme.

Kan det være en mulighet til å invitere avdelingen/guttene (eller jentene, om du har jente) til bursdagsfeiring hjemme på dagtid? Da får poden både barnehage- og hjemmefeiring, samtidig som du unngår problemstillingen med hvem man skal invitere fra nabolaget. Vet at det har vært gjort slik et par ganger i barnehagen mine går i.

Anonymous poster hash: 9c711...d59
Skrevet

Kan ikke se for meg at det hadde vært særlig populært her i huset, iallefall... I barnehagen er det jo uansett ikke samme type som feiring i barneselskap hjemme.

Kan det være en mulighet til å invitere avdelingen/guttene (eller jentene, om du har jente) til bursdagsfeiring hjemme på dagtid? Da får poden både barnehage- og hjemmefeiring, samtidig som du unngår problemstillingen med hvem man skal invitere fra nabolaget. Vet at det har vært gjort slik et par ganger i barnehagen mine går i.

Da hadde nok visse foreldre forventet at alle barna på samme alder og kjønn fra annen avdeling også skulle blitt bedt. Viktig å sosialisere før skolestart på vite... 

Gjest Antarctica
Skrevet

Kommer jo helt an på hvilke forventninger man skrur opp i den forbindelse. Hvis barnet best liker å være sammen med noen få av gangen er det perfekt å ha et par søskenbarn der, og noen voksne. Å invitere noen andre enn naboene pleier å invitere er ikke "å ta fra barnet" noe som helst!

Har også erfaring med at barneselskaper sjelden føles som selskap. Det ender med at det er mer fokus på andre barn enn på jubilanten (på dem som roper høyest, som regel), og lekene/aktivitetene skal tilfredsstille manges ønsker. Selv husker jeg at noen bursdager ikke var morsomme å gå i, f eks når det var mye sprenging av ballonger og mye herjing. Kanskje ditt barn har det morsommere med en annen konstellasjon. Hovedmålet må jo være at barnet føler seg feiret.

Skrevet

Da hadde nok visse foreldre forventet at alle barna på samme alder og kjønn fra annen avdeling også skulle blitt bedt. Viktig å sosialisere før skolestart på vite... 

Dem om det :P Det er da ganske vanlig (her, iallefall) å bare invitere barn fra egen avdeling, og da ev. bare jentene, guttene eller de på egen alder!

Skrevet

Kommer jo helt an på hvilke forventninger man skrur opp i den forbindelse. Hvis barnet best liker å være sammen med noen få av gangen er det perfekt å ha et par søskenbarn der, og noen voksne. Å invitere noen andre enn naboene pleier å invitere er ikke "å ta fra barnet" noe som helst!

Har også erfaring med at barneselskaper sjelden føles som selskap. Det ender med at det er mer fokus på andre barn enn på jubilanten (på dem som roper høyest, som regel), og lekene/aktivitetene skal tilfredsstille manges ønsker. Selv husker jeg at noen bursdager ikke var morsomme å gå i, f eks når det var mye sprenging av ballonger og mye herjing. Kanskje ditt barn har det morsommere med en annen konstellasjon. Hovedmålet må jo være at barnet føler seg feiret.

Det at barnet best trives med å være med noen få av gangen er det som gjør at jeg kan tillate meg å tenke på å ikke ha en barnebursdag nr 2. Dersom vi skulle bedt inn til dette måtte vi be mange barn (for å tilfredsstille alles forventninger), og vi måtte hatt den utenfor hjemmet for å få plass til alle.

Det blir jo ikke noe feiring som bursdagsbarnet hadde ønsket i utgangspunktet (sikkert greit at vi ikke hadde hatt den hjemme, men bursdagsbarnet hadde allikevel ikke kunnet bestemme antall gjester)

Skrevet

Hva ønsk barnet? Hos oss hadde det ikke falt i go jord. Vi har bedt alle jentene i samme alder på avdelingen eller skolestarter gruppa. Ungene vil helst ha noen få i bursdag selskap, men så er det reglen i barnehagen og jeg syns også det blir feil å bare be noen siden de prater om det i barnehagen. Selv om de ikke får invitasjonen i barnehagen. Løsningen med barna er at de har fått invitere de beste vennene sine til restespising etter selskapet. Mens jeg rydder og slapper av, leker de og koser seg. Spiser restene av kakene og storkoser seg. Som oftes har de hatt to venner på slikt besøk, noe som er veldig koselig.

Anonymous poster hash: 621e6...67b

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns du skal gjøre det som blir fint og hyggelig for DITT barn, ikke for alle som gjerne vil inviteres... Det er da ikke deres bursdag!

Skrevet

Hva ønsk barnet? Hos oss hadde det ikke falt i go jord. Vi har bedt alle jentene i samme alder på avdelingen eller skolestarter gruppa. Ungene vil helst ha noen få i bursdag selskap, men så er det reglen i barnehagen og jeg syns også det blir feil å bare be noen siden de prater om det i barnehagen. Selv om de ikke får invitasjonen i barnehagen. Løsningen med barna er at de har fått invitere de beste vennene sine til restespising etter selskapet. Mens jeg rydder og slapper av, leker de og koser seg. Spiser restene av kakene og storkoser seg. Som oftes har de hatt to venner på slikt besøk, noe som er veldig koselig.

Anonymous poster hash: 621e6...67b

Barnet ønsker seg nok det samme som i fjor - noen fra samme alder og kjønn fra avdelingen samt noen naboer h*n har best kontakt med. Dette resulterte i en meget sterk reaksjon fra andre naboer i fjor. Selv om vi kutter ned til de aller nærmeste i samme alder fra avdelingen vil naboene fortsatt reagere - for deres barn vil fortsatt være "frosset ut".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...