Gå til innhold

Herregud, ungen slapp seg å gikk! 7mnd(!?!!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt satt ut jeg.. Måtte gå å vekke faren. Ungen går rundt i stua midt på natta liksom. Kry, men satt ut (og bittelitt bekymret) her kjenner jeg.

Fler som har unger som er så tidlig ute?

Anonymous poster hash: 6714c...c3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mini gikk 8 mnd.. tidligste helsesøter hadde vært borti. Han gikk rundt langs bord og sofaer osv fra 6 mnd, men slapp seg ikke. Krabbet da han var akkurat 5. 

Skrevet

Helt vanlig her på Dib! Neida...

7 mnd er nok det tidligste som går an?

Problemet er at babyer som går så tidlig, må passes godt på i lang tid, for at de ikke skal stelle i stand for mye. Det er vanligvis nærmere ett år til de får særlig begrep om å passe på seg selv.

Skrevet

Helt vanlig her på Dib! Neida...

7 mnd er nok det tidligste som går an?

Problemet er at babyer som går så tidlig, må passes godt på i lang tid, for at de ikke skal stelle i stand for mye. Det er vanligvis nærmere ett år til de får særlig begrep om å passe på seg selv.

ja, det er et mareritt med barn som går tidlig. de har NULL kontroll. og klarer ikke stoppe. De bare og går og går til de tryner. Barn som går senere har vanligvis mye bedre kontroll. Vet heller ikke hvor bra det er for bena. De går veldig rart når de er så små... Begge mine har gått veldig tidlig. Måtte polstre hele hjemmet for tusenvis av kroner og jeg var kronisk nervøs for at de skulle gå skikkelig på tryne. vurderte hjelm en periode haha 

Skrevet

Det tenkte jeg også. Derfor jeg ble litt bekymret. Han har allerede gått rundt bordet og lignende ei god stund, og det har vært mye knall og fall. Og ett par turer på legevakta for å stripse. Kan tenke meg det vil bli mer av det nå. Passer jo på, men han er så kjapp. Blir helt svett av dette her..

Og hva med hofter og rygg? Er de klare for denne belastningen? De andre ungene her i hus har ikke gått før 11-13 mnd. Trodde det var da skjelettet var klart for den belastningen.

Gjest 123abc123
Skrevet

Min var sju og en halv mnd. Det var ett mareritt! Datt og krasjet i alt. Var og bekymret for skjelettet, men legen sa at når ungen begynner å gå er han klar for det så ingen fare.

Men fy f**n du har noen slitsomme mnd i vente. Håper min neste ikke lærer å gå før han har tippet året :)

Skrevet

begge mine barn har hatt mye vondt i knær... alltid lurt på om det har hatt sammenheng med den tidlige gåingen.. tenkte at det umulig kunne være bra. men er jo like umulig å stoppe det. går det så går de, liksom :-)

Skrevet

Vel, jeg leste i ei gammel bok (veldig gammel) at barna skulle være i senga fram til de var ca ett og et halvt år. De måtte være et sted mens foreldrene arbeidet. Og så, når barnet nærmet seg to år, kunne de ta barnet ut av senga og barnet kunne lære å gå.

Så den tidlige stimulien nutildags gjør kanskje at noen barn lærer å gå litt for tidlig? :D

Anonymous poster hash: ed650...57c
Skrevet

Minstefrøkna begynte å gå rundt møbler like før hun var 7 mnd, slapp seg litt innimellom men gikk ikke helt støtt uten å dette på rumpa etter 3-4 skritt før hun var 9mnd, tidlig nok det også vist nok. Helsesøster og barnelegen sa at det ikke var vanlig at de gikk så tidlig.

Anonymous poster hash: 7c559...b15

Gjest meg&mini
Skrevet

Så morsomt:) De er jo så søte når de vagler bortover. Så herlig!

Jeg har aldri hørt om noen som har vært så tidlig ute før, nei:)

Skrevet

Vel, jeg leste i ei gammel bok (veldig gammel) at barna skulle være i senga fram til de var ca ett og et halvt år. De måtte være et sted mens foreldrene arbeidet. Og så, når barnet nærmet seg to år, kunne de ta barnet ut av senga og barnet kunne lære å gå.Så den tidlige stimulien nutildags gjør kanskje at noen barn lærer å gå litt for tidlig? :DAnonymous poster hash: ed650...57c

Tror det er arv, mannen min gikk før han var 10 mnd, begge døtrene våre gikk støtt selv da de var 9 og 10 mnd gamle, begynte som sin far å gå rundt møbler ca 7 mnd gamle, slapp seg litt fra ca 8 mnd. Eldste gikk da han var 13 mnd, samme som jeg gjorde, men gikk rundt møbler fra ca 8 mnd, også som jeg.

Anonymous poster hash: 7c559...b15

Skrevet

Vel, jeg leste i ei gammel bok (veldig gammel) at barna skulle være i senga fram til de var ca ett og et halvt år. De måtte være et sted mens foreldrene arbeidet. Og så, når barnet nærmet seg to år, kunne de ta barnet ut av senga og barnet kunne lære å gå.

Så den tidlige stimulien nutildags gjør kanskje at noen barn lærer å gå litt for tidlig? :D

Og så var det noen her inne som hevdet at barna ble tatt mye bedre vare på før i tiden tidligere i dag ;).

Anonymous poster hash: 29248...d54

Skrevet

Være i senga hele tiden????

Skrevet

Han er jo ubersøt her han stabber rundt, men på en litt makaber måte. Ser så veldig unaturlig ut at den lille babyen går rundt midt på gulvet.. Tror jeg må filme litt å legge ut på face ;)

Skrevet

Så morsomt:) De er jo så søte når de vagler bortover. Så herlig!

Jeg har aldri hørt om noen som har vært så tidlig ute før, nei:)

Nei, ikke morsomt i det hele tatt, i hvert fall ikke for foreldrene. Min begynte å gå langs møbler og vegger når han var 7 mndr, begynte også å klatre i sofa og bokhyller samtidig. Han slapp ikke taket helt før han var 11 mndr gammel, likevel var det et helvete å følge etter han og passe på at han ikke slo seg (vondt å falle ned fra 2. hyllen i bokhyllen...). Og når han først slapp, gikk han rett til løping.

Problemet med disse små som går tidlig, er at de er ikke modne nok ift hva kroppen klarer. Det er mindre ille i dag, men at 4-åringen har motorikken til en 6-åring er ikke alltid like sitic når han "bare" er 4 i hodet sitt. Og ja, det pleier å være arvelig (jeg gikk 10 mndr gammel).

Pleier å si at nestemann skal bare sitte i vippestol så han ikke lærer å gå så tidlig... ;)

Anonymous poster hash: a7e89...38d

Skrevet

Pleier å si at nestemann skal bare sitte i vippestol så han ikke lærer å gå så tidlig... ;)

Hehe ;)

Anonymous poster hash: a7e89...38d

Skrevet (endret)

Søskenbarnet mitt gikk da han var 7 mnd. :)

Men han hadde ikke vett til det så de måtte bruke hjelm på han, gikk på hva som helst og stupte i alle mulige situasjoner. :)

Gratulerer så gøy da og ikke minst slitsomt! Hehe. :)

Mine gikk ikke før de var 11 mnd men det er i grunn tidlig nok, dagene blir litt mer hektisk når de minste begynner å gå.. :)

Endret av Myrsnipa1♂&snart2♀
Skrevet

Oj ! Imponert ja. Plutselig ikke liten baby lenger.

Skrevet

Vesla gikk rundt bordet når hun var 7 mnd. Men, slapp seg ikke helt før det gikk noen mnd. Ble endel knall og fall ja :)

Du får det travel litt fremover nå da :) Blir fort stødigere heldigvis.

Skrevet

Fordelen med at datteren min ikke slapp seg før hun var 14 mnd var at hun aldri datt... jentungen fikk aldri kul eller blåveis eller skrubbsår.

(Nå er hun 6 og full av sommerknær ;-) )

Skrevet

Naboungen gikk da han var 7 mnd. Det ble mange turer på legevakten for å si det sånn og hjemmet måtte polstres;) Han overlevde og er i dag 16 år gammel, frisk og fin.

Men stas er det når ungene går, uansett alder, så gratulerer :)

Skrevet

Eg er av dei heldige som slapp unna gåing fram til lisja var over året. Ho gjekk langs møblar frå 8-9 mnd, men slapp seg ikkje før ved 13 mnd. Dsgen etter underet skjedde var ho trygg og har nesten ikkje hatt fall.

Håpar på reprise med neste :)

Skrevet

Å kjære, nå har du nok å passe på ;)

Min eldste gikk før hun var 9 mnd, og hun brukte hele stuegulvet, null kontroll ,vinglet fra side til side,

Men opp å gå skulle hun, fikk endel overrasket blikk ,når vi løfta henne ut av vogna og hun gikk/løp ;p

Tror ikke jeg satt nede og slappet av før hun var fylt tre :)

Moro er det uansett når de går! Så rart å se de i den posisjonen :)

Skrevet

Det er tidlig ja! Husk at det fremdeles er en baby (fort gjort å glemme når de går tidlig)

Mellomste her gikk når han var nesten 8 mnd. Null kontroll og full fart inn i vegg, bord, dører osv.

Tidligste helsesøster hadde sett.

Og da hadde hun først gjort narr av meg når jeg fortalte at han sto i sengen som 4 mnd gammel. Det trodde hun ikke på og bare fnyser av meg så jeg følte meg skikkelig dum :P

Eldste barn gikk ved 14 mnd (stødig)

Mellomste 8 mnd (stødig)

Minste 10 mnd (stødig)

Han mellomste er utrolig aktiv og er nå en overaktiv smart gutt på 3 år som aldri sitter stille, ikke en gang når han sover...

Vet ikke om det har noe sammenheng med tidlig utviklet grovmotorisk.

Men han er en real utfordring mtp aktivitetsnivået :)

Skrevet

Det er absolutt mulig! Jeg anbefaler deg å kjøpe sele (ev sånn sekk med leiehåndtak). Det er en utfordring med barn som begynner å gå så tidlig. De har ikke vett i skallen i det hele tatt og de må derfor passes på på en helt annen måte. Jeg tror det kan være lurt å ikke hindre barnet i å gå, men heller ikke oppmuntre til det. Beina skal egentlig ikke være sterke nok til det enda.

Vi hadde ei snupp som slapp seg ved 1-årsdagen, men nektet å gå uten støtte før hun var trygg. Barn er forskjellig!

Lykke til!

Anonymous poster hash: fc3fe...11b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...