Gå til innhold

Mat med mye kalorier... Har en alt for tynn frøken her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med å snu helt om på ting ift måltid.

Lag f.eks. omelett til frokost, noen bær og noen skiver banan ved siden av.

Suppe til lunsj. Eller potetstappe eller rotmos med litt rester fra førdagens middag. Eller med leverpostei eller kjøttpåleggskiver til.

Som en annen sa... se om du kan få henne med på matlagingen. Lag ting hun ikke forventer. Kjøp f.eks. de blå potetene og lag blå-lilla potetstappe til stekt kyllingbiter.

Lag figurer av grønnsaker, ansikter, dyr osv.

Bruk ekstra fett i maten.

Prøv å få henne med på å lage mat til andre. F.eks. bestemors favorittmat, at bestemor skryter masse av henne fordi hun har vært med å lage maten - men at ingen tvinger henne til å spise det selv. Så kan dere lage til en tante eller onkel eller andre hun står nær.

Be henne etter en stund om å smake på en saus mens dere lager, så helt tilfeldig - smak selv først på sausen selv, si at du lurer på om den trenger litt mer av xxx, og spør hva hun tror hvis hun smaker.

Kanskje gjøre henne oppmerksom på at alle dyr spiser mat og liker det. La henne mate duer eller måker, ta henne med på en åpen gård og la henne få mate noen av dyrene. Hvis dere har kjæledyr, så la henne være med å sette frem mat for dyret. Gjør det uten at dere da snakker om hennes spising. Bare gjør det naturlig for henne at alle andre spiser. Kanskje hun etter hvert begynner å spise mer av seg selv.

Mulig du har prøvd mye av dette - bare ting som slo meg i farta.

Lykke til  :)

Anonymous poster hash: a5bad...67a
Skrevet

Og en annen ting... hvis hun ikke bruker å spise brødet, bare pålegget... kan det være at hun er intolerant overfor kornsorter?

Fikk du eller hun antibiotika mens du ammet eller at hun fikk etterpå? Eller ble hun tatt med ks? Da kan hun ha en ubalanse i bakteriefloraen i tarmene, noe som kan gi henne ubehag når hun spiser.

Til så små barn blander du bare litt tarmbakterier i pulverform ut i noe hun drikker.

Skrevet

Jeg har opplevd at det har snudd i 3 årsalder.

Men min bror haddspisevegring, og har det forsåvidt enda, han er radmager og kan godt gå flere døgn uten mat (. Er voksen)

I barndommen var det kun vafler og pannekaker han spiste så i en lang periode laget hun det annenhver dag. Hun ble etterhvert en ekspert i å lure matvarer han trengte inn i det lille han spiste.

Kjør på med det hun liker, magen vil jo til slutt sannsynligvis reagere på at den er vant med påfyll,

Anonymous poster hash: 13444...983

Skrevet

Sett et fat med noe hun liker på bordet, ta en del til din og pappaens tallerken og gi henne en bitteliten bit på tallerkenen.

Som 1 drue eller 2 blåbær.

Og bare spis.

Det fungerte her, for det ble urettferdig og barnet forsynte seg mer ;)

Anonymous poster hash: 13444...983

Skrevet

Tusen takk for tips dere! Helt supert :-)

Hun ble født på normal måte, jeg brukte ikke antibiotika i sv.skapet og hun fikk antibiotika mot streptokokker da hun var 11mnd. Vi har ikke fått helt klart ennå om det er laktose eller melkeproteinen hun reagerer på,men det er under undersøkelse.

Hun er henvis barneavdelingen nå,så håper virkelig de kan hjelpe henne. Hun er nå 95cm og veier 11,2kg,så hun begynner å bli ganske tynn. Har normal benbygning.

Skal teste ut nøtter, gi henne bare bittelitt på tallerken så hun kanskje syns det er urettferdig,som noen foreslo, og måker,ender og andre flaksende dyr mater vi ofte, men det hjelper ikke desverre.

Skal også teste å ta med mat ut i skogen. Hun elsker å være der, men det er ikke så ofte vi får gjort det pga barnehage og baby.

Regner med barneavdelingen henviser oss videre om det trengs?

Blodprøver kan bli vanskelig, de måtte legge henne i narkose på sykehuset for å få målt temp og BT før operasjon. Hun er livredd hvit-frakker og blir ekstremt sterk og sint når redselen tar overhånd... Håper på en løsning snart ihvertfall...

Tusen takk for alle råd :-) <3

Hi

Anonymous poster hash: 3ea1f...f33

Skrevet

Jenta mi på 2 år er usedvanlig småspist... Ekstremt... Nå er mammaen og helsesøster bekymret over vekta, og jeg tenkte å spørre her om tips da jeg ikke er så veldig "in" i den kaloriverden...

Jenta har melkeallergi,forresten...

Hva kan ei så lita jente spise som inneholder mye kalorier?

Alle tips om belønning,avledning,underholdning osv er prøvd ut gjentatte ganger, men jenta nekter å spise no særlig. Pirker i maten uansett hva det er, og hyler,skriker og vrir seg unna ved hver minste lille oppfordring til å spise.

Eneste hun vil spise er bær... Blåbær,bringebær og rips... Og druer og banan en gang i blandt.

Alle tips mottas med stor takk!

Jeg kjøpte en slik liten nøttepose på 100 gr i går, og fikk sjokk da jeg oppdaget at jeg akkurat hadde satt til livs 2300 kcal! Så mitt tips er å finmale nøtter og bruke dem i hjemmelagede hamburgere, oppå is m.m. Da burde vekten øke like raskt som min ;). Sunt er det også, det inneholder en mengde vitaminer og mineraler.

Anonymous poster hash: ce1d9...a50

100 gr nøtter innholder ikke 2300 kalorier. Det er kaloririk, men ikke så mye som du sier.

Jeg putter gjerne min hjemmelagde smothie/grøtblanding i et yoghurtbeger. Av en eller annen grunn vil hun heller ha da enn om det ligger i skål.

Det står nå akkurat det på baksiden av pakken.

Skrevet

Har dere sjekket mandlene? Selv om hun tilsynelatende ikke plages med det så kan de godt skape problemer for svelging likevel.

Det kan jo også hende hun får sure oppstøt eller lignende som gjør det ubehagelig.

Bra dere skal til barneavdelingen:-)

Skrevet (endret)

Semulegrøt/semulepudding (med rød saus) smaker godt og har innholder masse kalorier. Lag grøten/puddingen med f.eks.rismelk :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Jenta mi på 2 år er usedvanlig småspist... Ekstremt... Nå er mammaen og helsesøster bekymret over vekta, og jeg tenkte å spørre her om tips da jeg ikke er så veldig "in" i den kaloriverden...

Jenta har melkeallergi,forresten...

Hva kan ei så lita jente spise som inneholder mye kalorier?

Alle tips om belønning,avledning,underholdning osv er prøvd ut gjentatte ganger, men jenta nekter å spise no særlig. Pirker i maten uansett hva det er, og hyler,skriker og vrir seg unna ved hver minste lille oppfordring til å spise.

Eneste hun vil spise er bær... Blåbær,bringebær og rips... Og druer og banan en gang i blandt.

Alle tips mottas med stor takk!

Jeg kjøpte en slik liten nøttepose på 100 gr i går, og fikk sjokk da jeg oppdaget at jeg akkurat hadde satt til livs 2300 kcal! Så mitt tips er å finmale nøtter og bruke dem i hjemmelagede hamburgere, oppå is m.m. Da burde vekten øke like raskt som min ;). Sunt er det også, det inneholder en mengde vitaminer og mineraler.

100 gr nøtter innholder ikke 2300 kalorier. Det er kaloririk, men ikke så mye som du sier.

Jeg putter gjerne min hjemmelagde smothie/grøtblanding i et yoghurtbeger. Av en eller annen grunn vil hun heller ha da enn om det ligger i skål.

Det står nå akkurat det på baksiden av pakken.

Sikker kilojoule. Dvs ca 550 kalorier.

Skrevet

Har dere sjekket mandlene? Selv om hun tilsynelatende ikke plages med det så kan de godt skape problemer for svelging likevel.

Det kan jo også hende hun får sure oppstøt eller lignende som gjør det ubehagelig.

Bra dere skal til barneavdelingen:-)

Nei,det har vi ikke. Men skal be om å få det sjekket! Takk for tips :-)

Hi

Skrevet

Hei!

Har vært plaged med det samme i flere år med min eldste. Så du har min fulle sympati! :) Min er blitt bedre den siste tiden. Hun er nå 6 år og 17 kilo. Enda veldig slank,men det går framover, og vi er kommen oss inn på kurva ;)

Siden hun er glad i bær og frukt hvorfor ikke lage smoothie med advokado? Advokade inneholde masse vitaminer og mineraler, og er rik på riktig fett :) Mine unger elsker advokadosmoothien jeg lager. Den jeg blander ut med bær og/eller frukt. Advokadoen er så nøytral i smak at bær/frukt smaken kommer tydelig fram. I tillegg går det an å ha en slump med sunn virgin olje (linfrøolje, udo´s choice el som er rik på omga3 fettsyrer) slik at næringsopptaket blir bedre.

Utover det jeg enig i proteinvafler, eller gi masse kokt egg om hun liker det (mine barn elsker egg), ungene mine er også glad i havregrøt med en tvist. Havregrøt med solsikkefrø, linfrø, sesamfrø og endten tørket eller fersk frukt i eller bær. Hva med gresk yoghurt med bær og frukt? Det er en stor hit her i gården :)

Har egentlig flere tips å komme med,men det var nå dette jeg kom på i farta :)

Du, hun er ikke tilfeldigvis plaget med magen? etter masse om og men fant vi ut at jenta vi var ganske forstoppa (til tross for at hun hadde sånn høvelig regelmessig avføring, så satt hun lenge på do)...

Lykke til!  

Anonymous poster hash: 5df36...de9
Skrevet

Tusen takk for tips dere! Helt supert :-)

Hun ble født på normal måte, jeg brukte ikke antibiotika i sv.skapet og hun fikk antibiotika mot streptokokker da hun var 11mnd. Vi har ikke fått helt klart ennå om det er laktose eller melkeproteinen hun reagerer på,men det er under undersøkelse.

Hun er henvis barneavdelingen nå,så håper virkelig de kan hjelpe henne. Hun er nå 95cm og veier 11,2kg,så hun begynner å bli ganske tynn. Har normal benbygning.

Skal teste ut nøtter, gi henne bare bittelitt på tallerken så hun kanskje syns det er urettferdig,som noen foreslo, og måker,ender og andre flaksende dyr mater vi ofte, men det hjelper ikke desverre.

Skal også teste å ta med mat ut i skogen. Hun elsker å være der, men det er ikke så ofte vi får gjort det pga barnehage og baby.

Regner med barneavdelingen henviser oss videre om det trengs?

Blodprøver kan bli vanskelig, de måtte legge henne i narkose på sykehuset for å få målt temp og BT før operasjon. Hun er livredd hvit-frakker og blir ekstremt sterk og sint når redselen tar overhånd... Håper på en løsning snart ihvertfall...

Tusen takk for alle råd :-) <3

Hi

Siden hun fikk antibiotika da hun var 11 måneder så anbefaler jeg deg å la henne ta en eller to kurer med gode tarmbakterier. Både BioCare og Udos Choice har aldersbestemte typer i pulverform for barn.

Det vil uansett være en fordel for immunforsvaret hennes!

# 26

Skrevet

Hei

Mulig jeg ikke har fått med meg alle fakta her men hvis din datters data er 2 år, 11,2 kg og 75 cm lurer jeg hvordan dette kan være avvikende? Hvis du plottet dette inn i en vekst/ vekt kurve vil jeg tippe på at hun ligger over 50 percentilen på begge, på høyden må hun da sprenge skjema !? Litt annerledes hvis hun er 2 år og 10 mnd, men likevel....Hun er småspist, men kanskje hun tar opp næringen hun trenger? Viktig at hun får i seg fettsyrer (hjernen) kalsium (skjelett) etc, men det viktigste er jo selvfølgelig at huser en aktiv og livlig jente, og at det ikke er noe medisinsk som er galt og som plager henne. Håper dere, gjennom henvisning til lege, kan komme i kontakt med ernæringsfysiolog og andre som kanskje kan kartlegge måltid etc og veilede dere. Vet hvordan det er når mat blir et " issue" !

Lykke til:)

Skrevet

Hei

Mulig jeg ikke har fått med meg alle fakta her men hvis din datters data er 2 år, 11,2 kg og 75 cm lurer jeg hvordan dette kan være avvikende? Hvis du plottet dette inn i en vekst/ vekt kurve vil jeg tippe på at hun ligger over 50 percentilen på begge, på høyden må hun da sprenge skjema !? Litt annerledes hvis hun er 2 år og 10 mnd, men likevel....Hun er småspist, men kanskje hun tar opp næringen hun trenger? Viktig at hun får i seg fettsyrer (hjernen) kalsium (skjelett) etc, men det viktigste er jo selvfølgelig at huser en aktiv og livlig jente, og at det ikke er noe medisinsk som er galt og som plager henne. Håper dere, gjennom henvisning til lege, kan komme i kontakt med ernæringsfysiolog og andre som kanskje kan kartlegge måltid etc og veilede dere. Vet hvordan det er når mat blir et " issue" !

Lykke til:)

Hei og takk for svar. På høyden (95,ikke 75) er hin over normalen ja, men jeg kan ikke så mye om dette. Hun er nettopp blitt to.

Det som bekymrer helsesøster og lege (og meg) er at hun går ned i vekt, vokser i lengden og vil ikke spise.

Så er veldig glad vi snart får hjelp!

Til dere andre, takk for råd og oppskrifter :-)

HI

Skrevet

Jenta mi er også 2 år. Hun er 95 cm og 12 kg. Har slitt mye med maten pga refluks. Hun er fortsatt småspist og kresen i tillegg, så ikke lett å finne noe nytt som hun liker.

Min går ikke ned i vekt da (for utenom når hun er syk), men hun legger heller ikke på seg noe særlig. Jeg prøver og ikke stresse med det da jeg ser hun er i fin form og utvikler seg fint.

Jeg syns også min jente er for tynn. Skulle gjerne hatt på henne 1 kg til. Men, gud så vanskelig detcer når hun både er småspist og kresen. Så du har min fulle sympati.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...